Hos Mommer

16. september 2017

Intet for alfa, men alt for omega

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:58
Tags: ,

Ny version af alfa og omega

Vrøvl, vil nogle sige om overskriften. Andre vil måske høfligt nøjes med at se spørgende ud.
Den er inspireret af en post i går i en af de sproggrupper, jeg er medlem af.
Den var ny for mig, og det var samtidig den sjoveste udgave en misforstået talemåde, jeg har hørt/set længe.
Da jeg havde smilet af, måtte jeg igenigen undre mig over, at så mange ikke tænker over det de siger. Hvis noget kan være ‘alt for omega’, er der så også noget, der er ‘for lidt omega’ eller bare ‘en lille smule omega’?
Jeg også hørt det som alfaomega (tydeligt i ét ord). Både denne og ovennævnte udgave tyder på, at de pågældende tilsyneladende nok ved hvad udtrykket betyder, men ikke ved hvorfor.
Misforståelsen kendes også som ‘alfa og romeo’. Det bliver værre og værre.

Avokado andet forsøgAvokado første forsøgNå. ”Man skal altid huske at feje foran sin egen dør, før man begynder at smide med sten.”

Det der avokadofarvningshalløj er jeg vist færdig med – i hvert fald indtil en eller anden kan fortælle mig, hvad jeg gør forkert, selv om jeg gør hvad jeg skal.
Første gang blev garnet café latte-farvet, men da fandt jeg senere ud af, at det røde farvestof skal trækkes ud med ammoniak, og at det skal stå en uges tid. Derefter skal suppen sis, og der tilsættes tilstrækkeligt med vand til at dække garnet, plus yderligere en smule ammoniak. Garnet skal simre, ikke koge, helst i en aluminiumsgryde, i en times tid og derefter køle af i suppen.
Jeg viste et billede af suppen forleden – den blev meget rød, nærmest mørk orangebrunrød, hvis der er noget, der hedder sådan, og se herunder hvor lovende det så ud, da det kom ned i gryden – det havde også bare at blive godt med den ammoniakstank i køkkenet. Jeg var nu fuld af fortrøstning.

Avokadosuppe anden gang
Lige indtil jeg fik skyllet garnet. Stort set al farven gik af med skyllevandet, så jeg stod ved vasken og småbandede.
Okay, det er blevet lidt mørkere end det fra første forsøg, hvor jeg ifølge de kloge gjorde stort set alt forkert, men der er sandelig ikke meget rødt over det garn, der er behandlet som foreskrevet.
Ikke engang lyserødt. Stadig café latte; der er bare lidt mere kaffe i denne gang.

Exit avokado. Nu venter jeg, til Ditte kommer med alt det nye garn, og så skal vi ellers i gang med blå, røde, blårøde og lilla farver galore.

12 kommentarer »

  1. Den må du da smide til sproget.dk som en af de gode smuttere under “Smid en smutter”.
    Stadig interessant at læse om dine frustrationer/erfaringsopsamlinger mht. forskellige farvningmetoder.

    Kommentar af conny — 16. september 2017 @ 16:12 | Svar

    • Det har jeg prøvet før – de takkede pænt, men så skete der ikke rigtig mere.
      Virkelig? Jeg er imponeret over, at andre end mig selv kan se det efterhånden, men jeg er da glad 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2017 @ 17:32 | Svar

  2. Hehe, nu venter jeg bare på omegahunnen 😉

    Kommentar af Eric — 16. september 2017 @ 17:05 | Svar

    • HA – jeg tænkte også på noget med en alfahan, men kom ikke lige i tanke om en omegahun 😀

      Kommentar af Ellen — 16. september 2017 @ 17:33 | Svar

  3. Jeg samler stadig avocadoskaller og -nødder – jeg vil altså prøve … men under alle omstændigheder er det jo ikke farveægte. Glæder mig meget til det blårøde farveorgie 😉

    Kommentar af fiberfryd — 16. september 2017 @ 20:12 | Svar

    • Jeg er meget spændt på at se dit avokadoresultat – og jeg kan næsten ikke vente til tirsdag 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2017 @ 23:03 | Svar

  4. Det var en af de bedre! Forsvinder talemåder, fordi brugen af sproget bliver kulturløs? Historie og baggrundsviden ligger ude i cyberspace og er ikke en nærværende ressource i hverdagens kommunikation…?
    Jeg er spændt på næste farveeksperiment! Avokadoprojektet må have været som alkymistens, når det alligevel ikke var guld!

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. september 2017 @ 23:37 | Svar

    • De forsvinder jo nok med tiden, men mit gæt er, at det tager nogle generationer endnu, men hvad fremtiden bringer, ved vi heldigvis ikke 🙂
      Ja, det må du nok sige – med lige så stor skuffelse!

      Kommentar af Ellen — 17. september 2017 @ 08:12 | Svar

  5. Og det sjove er at når jeg læser det, så kan jeg ikke huske, hvad det rigtige er og skal lige stoppe op og tænke. Pøj pøj med nye farvelærerige dage 🙂

    Kommentar af Lene — 17. september 2017 @ 10:08 | Svar

    • Ja, det er jo alfa og omega, at man husker hvad det oprindeligt hedder 😉
      Tak – det glæder jeg mig til!

      Kommentar af Ellen — 17. september 2017 @ 15:44 | Svar

  6. Mon alt for omega skal forstås som alternativ for omega 3 fedtsyrer?

    Kommentar af Jørgen — 19. september 2017 @ 15:00 | Svar

    • Hehe, måske – ohhh megameget fedtsyre 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2017 @ 21:33 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.