Hos Mommer

11. september 2017

Fifteen shades of blue

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:57
Tags:

P1070266Den indigofarvning, som snød mig forleden dag, blev gentaget i dag med en ny stamkype.
Jeg skal da lige love for, at der var mere krudt i denne omgang – jeg løb desværre tør for garn, for der havde været til en tre-fire dyp mere, og jeg nåede ellers helt oppe på otte. Det skyldes måske, at der ikke var 400 gram garn i hvert af badene; i de to sidste havde jeg kun 50 gram – men det ærgrede mig altså lidt ikke at kunne udnytte alt farvestoffet fuldt ud.

En del af det var overfarvninger: Der var to fed (1. og 2. bads) valnød; der var noget indigofarvet fra første omgang, hvor Ditte var her, som skulle have flere dyp for at blive mørkere blå, og endelig var der en padderok og to rumex acetosa, som trængte til at blive forskønnet lidt.

Ude i shelteret hænger der derfor nu femten forskellige blå nuancer, hvoraf nogle er næsten ens – men også kun næsten, og selv en minimal forskel vil kunne ses, når der strikkes med det, men det kan man benytte sig bevidst af. Derudover er der de seks forskellige nuancer fra første omgang, så det er ikke indigogarn, jeg mangler lige nu.
Jeg blev så frimodig, at jeg forsøgte mig med at plumpe et helt nøgle garn i farvebadet – jeg havde ikke engang gennemvædet det først. Jeg troede ikke, at farven ville kunne trænge helt ind i midten af nøglet, og jeg regnede med, at det ville tage uens imod farve, når det ikke var blevet gennemvædet, som det skal. Men.
Så meget for al den ulejlighed med at lave nøgler til fed og bruge tid på at væde det først – det blev præcis lige så pænt ensfarvet som alt det andet, hvor de foreskrevne forberedelser blev fulgt til punkt og prikke … jeg gjorde det med to nøgler, hvor det ene fik to dyp og det andet ét. Det lykkedes fint med begge to, uden det blev det forventede melerede garn. Så ved jeg det!

Havesyren var lidt fesen i farven; især den ubejdsede, så den gule fik et enkelt dyp og den beige fik to. Det pyntede da lidt på det.
Padderokken, som også var noget blegnæbbet, fik, efter to dyp, en flot, klar petroleumsgrønblå farve, som kameraet ikke kan finde ud af at gengive korrekt. (Feddet forrest og længst til venstre på øverste billede).

Rumex acetosaRumex overfarvet med indigo

Ditte kommer snart igen, så skal vi gå amok i blå og lilla farver. Plus noget lyng. Og noget fyr og gran … hun kommer så hurtigt, vi begge to havde de samme ledige dage, men uhhh, det er svært at vente, når det klør så meget i farvefingrene. Heldigvis er jeg ved at forberede et avokadofarvebad, som skal med til Sverige og op i en aluminiumsgryde om ikke så længe. Denne gang lykkes det forhåbentlig noget bedre end første gang.

18 kommentarer

  1. Sikke nogle smukke farver! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 11. september 2017 @ 17:03

    • Tak – ja, de er så fine – og klare 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2017 @ 17:33

  2. Smukke, smukke farver, men hvornår får du tid til at strikke af det? 🙂

    Kommentar af Lene — 11. september 2017 @ 18:12

    • Ad åre, Lene, stille og roligt – jeg bilder mig ind, at farvningsdillen bare er i år, og så skal garnet ellers bare strikkes …
      Man er vel optimist 😉

      Kommentar af Ellen — 11. september 2017 @ 18:56

  3. Så mange forskellige nuancer må være ideelt til dip dye teknikken, der er så moderne netop nu. Tror jeg da, jeg har ikke selv prøvet det. Er som sædvanlig en Rasmus Modsat, der ikke vil lave det samme som “alle de andre”. Men indrømmet, resultaterne ser meget godt ud, og det gør dit garn også.
    Du har ikke prøvet cochenille endnu, har du?

    Kommentar af Kirsten — 11. september 2017 @ 20:26

    • Jeg har heller ikke prøvet dip dip dye. men det er jo lidt den samme metode i Find Your Fade-sjalet – eller det kan man gøre det til, så det vil jeg nok prøve.
      Jeg ved fint, hvad du mener, og har det på samme måde … men en sjælden gang hopper jeg nu alligevel med på en eller anden modedille.
      Cochenille er købt, men ikke prøvet – det er på listen til, når Ditte kommer i næste uge.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2017 @ 20:47

      • Glæd jer!

        Kommentar af Kirsten — 12. september 2017 @ 10:28

        • Det gør vi – begge to. Cochenillefarverne ser SÅ smukke ud i min fine, nye bog 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. september 2017 @ 11:11

  4. Hvor er det blevet smukt, Ellen. Ihh, hvor jeg glæder mig og kan næsten ikke vente, men måske tager vi alligevel munden lige lovlig fuld med lyng, gran og fyr også. Jeg har alunbejset 1 kg garn og lavet en masse minifed til diverse prøver; ellers ender jeg med ALT for meget garn.
    Havde du forresten vinsten? Jeg har indkøbt jernvitriol i meget rå mængder (5 kg – men prisen var stort set den samme som for 100 gr. hos Nidaros), så vi har også mulighed for at lege med fordunkling 🙂
    Men først Fanø …

    Kommentar af fiberfryd — 11. september 2017 @ 21:58

    • Jeg har tænkt det samme – vi må i hvert fald nok sidsteprioritere nåletræerne …
      Ét kilo er da ikke nok, Ditte – det er jo ‘kun’ 20 nøgler … 😉
      Jeg har købt 100 g vinsten, så det skulle gerne kunne række. Spændende med jernvitriolen – hvis vi ikke når at fordunkle, mens du er her, kunne du måske overtales til at lade et par procent af den rigelige mængde blive i det sydsjællandske?
      God tur til Fanø – vi ses til farvehygge 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2017 @ 09:01

  5. Haha, du sørger i den grad for, at mit indre billede om den garnproppede stråtækte holdes fint i live 😀 Men smukke farver er det virkelig, og det må være sjovt at trylle dem frem 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. september 2017 @ 09:24

    • Hehe, jeg kan jo ikke rigtig påstå, at jeg ikke forstår du tænker sådan 😉
      Det er nemlig sjovt at ‘trylle’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2017 @ 09:58

  6. Godt gjort. Det må blive til stor fornøjelse siden at strikke med det hjemmefarvede garn.

    Kommentar af Jørgen — 12. september 2017 @ 21:19

    • Jo … det har jeg allerede fundet ud af, at det er – det er meget sjovere, når man selv har farvet garnet.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2017 @ 22:00

  7. Nøøjjj, hvor du kan. Det er virkelig spændende, at der findes så mange farver i naturen. Smukt resultat du får ud af dit arbejde. Vil du helt lade være med at købe garn i farver nu?

    Kommentar af betty — 12. september 2017 @ 22:50

    • Uha, Betty, det ville være et alt for letsindigt ønske fra min side – der kommer garanteret et eller andet projekt, hvor jeg lige står og mangler et eller andet. Desuden er mine farvede garner kun af én tykkelse, og sommetider kræver et arbejde tykkere eller tyndere garn 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2017 @ 09:43

  8. Indigoen nøjedes ikke med at pynte på det havesyrefarvede garn, men fuldendte det 👏🏻.
    Hvilket garn bruger du til at farve på?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 13. september 2017 @ 13:12

    • Tak – og ja, jeg gør i hvert fald ikke mere ved det 🙂
      Jeg bruger Mayflowers Andes. Det indeholder hele 40 % akryl, men det tager, lidt overraskende, lige så meget imod farve som 100 % lammeuld.
      Jeg købte Andes, fordi jeg kunne få det til bare ni kroner nøglet. Ditte kommer med fem kilo ren lammeuld, men det vil have en lidt kortere løbelængde end Andes.

      Kommentar af Ellen — 13. september 2017 @ 13:44


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.