Hos Mommer

9. september 2017

Det gør hun ikke mere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:52
Tags: , , ,

 

Anna vender ikke længere bogen på hovedet, som hun gør på det indsatte, meget dårligt skannede, billede af hende.
Anna og Lille Sorte SamboHendes læseniveau har i nogle år ligget en del over det normale for alderen … der slægter hun vist sin mormor på; jeg læste både Anders And-blade og ‘rigtige’ bøger som femårig. Det er lidt uretfærdigt fordelt sommetider – at ordblinde Aubrey har så svært ved at læse og skrive, og så med Anna i den modsatte ende af skalaen. Hun er dog ikke (endnu i hvert fald) vildt god til stavning, så der er trods alt sørget for, at træerne ikke vokser ind i himlen.

Den kvikke læser vil se, at bogen, som den lille lyserøde Anna sidder med, er Little Black Sambo.
Det har været en omdiskuteret titel i mange år; nok især i USA, hvor bogen blev forbudt under den titel, men heller ikke i England anses den for værende pc (som betyder politically correct – man skal ikke sige pc i UK og tro, det betyder [personal] computer).
Det betød naturligvis, at der nærmest gik sport i at få fat i bogen med den originale titel, og Anna fik da også en udgave af den.
Det er i stil med, at Pippi Langstrømpes far ikke længere må være negerkonge og er derfor heller ikke længere konge af kurrekurredutterne på Kurrekurredutøen, for øfolket kaldes nu blot for ‘de indfødte’. Er det bedre? Lyder det ikke også lettere nedsættende?

imageJeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene. Jeg kan såmænd godt se pointen, men begge bøger blev skrevet i en anden tid. Det virker en anelse latterligt at ændre på historien, fordi man nu ser anderledes på ordene. Den slags har det med at ændre sig løbende, så det der bliver lavet om på nu, er måske forkert igen om 50 år.
Der må være skrevet et hav af bøger, hvor man bruger ordet neger eller sort, men bare man ikke begynder at brænde bøger som i Fahrenheit 451, så går det vel endda.
Jeg er nødt til at respektere, at folk tilhørende den negroide race føler sig stødt, og man derfor bør undgå at bruge ordene – jeg har bare så svært ved at forstå hvorfor.
Hvorfor er ‘sorte mennesker’ så forfærdeligt at sige, mens det er åbenbart stadig er okay at tale om ‘hvide mennesker’? De sorte er alligevel ikke sorte og de hvide er ikke hvide … hvis man fra starten havde sagt ‘mørke’ og ‘lyse’, havde ‘mørke’ måske været et fy-ord i dag?
‘Neger’ betegner den negroide race, på linje med ‘asiat’ og, ifølge USA, ‘kaukasisk’ (Caucasian), som derovre betyder en hvid mand og som i øvrigt er forkert, for ikke alle hvide stammer fra kaukasusområdet. Ydermere er det er skrækkeligt ord. Synes jeg. Jeg vil ikke være en kaukasier! Hvad mon der sker, hvis jeg brokker mig vildt over at blive betegnet som caucasian? Sikkert intet …
Er det ikke også naivt at tro, at man fjerner racisme ved at forbyde visse ord? Racisme i selv er ikke tilladt. Forbud fjerner ikke problemet, for så enkelt er det ikke, men jeg har desværre ikke nogen løsning på det … synes bare ikke, at denne verdens behagesyge politikere afføder nogen respekt.

14 kommentarer »

  1. Her i foråret udkom Anna Neyes bog Emma Gad For Hvide. Jeg fik lidt bedre forståelse for det at være undertrykt – at have været det i generationer. Forfatteren er skuespiller og brun, som det nu hedder. Bogens alvorlige emne om slaveri og undertrykkelse er båret af humor og satire, og det gør den lidt lettere at holde ud. Jeg synes, det er svært at forstå, for jeg mener aldrig, jeg har gjort forskel på racer. Og jeg fik under læsningen sommetider den tanke, at nu overdriver hun. Men der er mange ting i livet, man (jeg) ikke forstår, før jeg selv ‘får skoene på’ . Og det får jeg af gode grunde ikke, når det handler om at være sort. Må man ikke sige sort mere?
    Bogen er lille og hurtigt læst.

    Kommentar af betty — 9. september 2017 @ 21:57 | Svar

    • Hedder det brun? Er det i stedet for mulat? Okay …
      Tak for en god kommentar – det er selvfølgelig altid en god ide at gøre sig klogere på noget, man ikke forstår – jeg har heller aldrig rigtig forstået racisme – og har naturligvis heller ikke følt mig undertrykt, men mener at have en fornemmelse af, hvor ydmygende det må være.
      Man må i hvert fald ikke sige det på engelsk … jeg er egentlig ikke helt sikker på, om det også er ‘forbudt’ på dansk.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2017 @ 11:20 | Svar

  2. Og jeg kom gruelig galt af sted (sådan føltes det i hvert fald) da jeg kom til at sige neger om en artist i cirkus til mine børn, som gik på gymnasiet den gang. De blev så forargede og jeg var helt målløs, for jeg sagde det jo ikke nedsættende, men i en kontekst om at jeg syntes at artisten, som var neger, var rigtig dygtig. Det lærte jeg så, at det må jeg ikke.

    Kommentar af Lene — 10. september 2017 @ 12:34 | Svar

    • Haha, stakkels dig, og det kunne lige så godt have været mig, der sagde sådan i den pureste, positive uskyldighed 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. september 2017 @ 12:49 | Svar

      • Jeg har også fået (åndelige) tæsk af min søn for at bruge ordet neger – og jeg var lige så forbløffet. I mine øjne (ører) er det et aldeles harmløst ord, men man må respektere, at andre kan føle sig forulempet af det og prøve at undgå det. De p.t. acceptable betegnelser vil helt sikker også ændre farve (tøhø) med tiden, medmindre der bliver en fuldstændig lige indstilling til og behandling af mennesker, uanset race. Tænk på et ord som ‘åndssvag’ der har bevæget sig fra at være helt neutralt til et stærkt stødende skældsord – i kølvandet på det kom ‘evnesvag’ og nu er den indtil videre korrekte betegnelse ‘udviklingshæmmet’ eller ‘psykisk handicappet’.

        Kommentar af fiberfryd — 11. september 2017 @ 21:43 | Svar

        • Ja, vi må acceptere, selv om vi ikke forstår hvorfor, og jeg tror også, at det hele tiden vil ændre sig, hvad der er politisk korrekt.
          Du giver et par gode eksempler, men lur mig, om vores oldebørn ikke bliver lært at sige noget andet 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. september 2017 @ 08:58 | Svar

  3. For mig vil et menneske, der tilhører den negroide race altid være neger, ligesom de forskellige blandinger altid vil hedde det, de hed, før hysteriet satte ind, når der er brug for en betegnelse – hvilket vist egentlig ikke er ret tit.

    Sjovt nok faldt jeg over Anna Neyes bog på biblioteket i går, fordi den var udstillet, og jeg læste også en del af den og bladrede resten igennem, men fandt den aldeles ligegyldig og ærgrede mig lidt over den spildte tid. Der findes jo også øgenavne for folk, der skiller sig ud ved andet end netop deres hudfarve.

    Jeg kan ikke engang huske, om det var i Anna Neyes bog, der stod, at man som dansker bør skamme sig over dansk slavehandel og slavehold. Hvis ikke, har jeg i alt fald set og hørt det før. Hvorfor i alverden det? Jeg har ikke handlet med slaver eller opfordret til slavehandel, og jeg holder ikke slaver og har ikke nogen drøm om at gøre det. Jeg skammer mig heller ikke over vikingernes overfald på fredelige befolkninger – som ganske vist ikke havde en anden hudfarve.

    Kommentar af Rasmine — 10. september 2017 @ 15:53 | Svar

    • Du har jo ret – og alligevel ikke, fordi vi er nødt til at acceptere, hvis nogen finder noget stødende. Jeg bryder mig ikke om at blive kaldt for kælling, selv om vedkommende måske oven i købet mener det kærligt. Det ord støder mig, og derfor vil jeg ikke kaldes det … det er i hvert fald sådan, jeg prøver at forklare ‘negersituationen’ for mig selv.
      Det med slavehandelen er jeg til gengæld helt enig i, at jeg som nulevende dansker på ingen måde at behøve at skamme mig over, og jeg syntes, det var direkte latterligt, da Lars Løkke undskyldte for vores tidligere slavehandel. Vi var da vist også foregangsmænd til at få den afskaffet, var vi ikke? Jeg nægter at skamme mig over noget, andre har gjort. I en anden tid.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2017 @ 22:13 | Svar

      • Men har du startet en kampagne for at få ordet forbudt? Kælling er jo heller
        ikke en del af din fysik, så jeg synes ikke, det holder som forklaringsredskab.

        Der er masser af ord, som jeg finder stødende, men jeg stiller ikke krav om, at de ikke må bruges. Jeg nøjes med at tænke mit om dem, der bruger dem.

        For resten har jeg ingen anelse om, hvad jeres PC står for …

        Kommentar af Rasmine — 10. september 2017 @ 22:47 | Svar

        • Hehe, næh, det har jeg ikke, og det agter jeg heller ikke at gøre, og ja, det siger nok mere om den der siger ordet end om mig – men det samme kan man jo sige om så meget, og jeg bryder mig ikke om forbud.
          Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med ‘vores’ PC? Mener du min brug af ‘pc’? For jeg er ‘opdraget’ med, i arbejdsmæssig sammenhæng, at det betyder personal computer, hvilket som bekendt er engelsk, og hvorfor det derfor er forvirrende for Ellens lille hjerne, at man ikke kan bruge forkortelsen i samme betydning i England 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. september 2017 @ 23:03 | Svar

  4. Hvis mennesker med brun hud ikke bryder sig om at blive kaldt “neger”, skal ordentlige mennesker ikke bruge den betegnelse. Det er den korte version.

    Den lidt længere er, at der kun findes en menneskelig race, og hudfarven er ganske ligegyldig i den forbindelse. I betragtning af, hvor megen lidelse og ballade, der har været og fortsat er, bare fordi vi bonger ud forskellige steder på en farveskala, ville det være en stor fordel, hvis vi alle sammen blev en anelse farveblinde. Sproget er et godt sted at starte, idet tænkning og sprog gensidigt påvirker hinanden.

    Ja, jeg går ind for PC. Det aldeles uanset, hvor meget begrebet latterliggøres her i landet, og i andre priviligerede grupper. Det betyder noget, hvordan man taler om tingene. Det betyder noget, at man arbejder med sin egen bevidsthed.

    Og man skal da i hvert fald slet ikke overføre tidligere generationers stereotype forestillinger til sagesløse børn!

    Kommentar af henny894 — 10. september 2017 @ 17:38 | Svar

    • Jeg er i det store og hele enig … det er også sådan jeg tænker: At selv om jeg ikke mener det nedsættende, må jeg acceptere, at andre gør det, og derfor undgå at bruge ordet/ordene.
      Du udtrykker det godt, og jeg er både enig og ikke enig, men det er nok fordi, jeg synes hudfarven er så aldeles ligegyldig – det er det på indersiden af hovedet, der betyder noget – det er folks livsværdier og ditto anskuelser, jeg dømmer efter, når jeg beslutter mig for at omgås dem eller ikke omgås dem. Ikke deres hudfarve. Og denne verdens lidelser er (desværre) ikke kun over for folk(eslag) af anden hudfarve.
      Jeg er heller ikke uenig i, at det betyder meget, hvordan man taler om tingene og hvilket sprog man fører – selvfølgelig gør det det, og de sociale medier er jo et lysende (både dårligt og dermed i samme åndedrag godt) eksempel på det, men jeg vil holde fast i, at den politiske korrekthed nogle gange overdrives for at please, og så er det, at det efter min mening godt kan virke lidt latterligt.

      Kommentar af Ellen — 10. september 2017 @ 22:24 | Svar

  5. Jeg kan ikke hele tiden følge med i, hvad man må sige, og hvad man ikke må sige. Og jeg kommer altså ofte til at bruge et forkert ord. Nu kender jeg ikke rigtig nogen af en anden hudfarve, så lige der er problemet ikke så stort. På den ene side er jeg helt med på, at vi skal bruge sproget aktivt til at modvirke diverse diskrimination, på den anden side er det meget let at blive punket for forkert sprogbrug, fordi man ikke lige har fulgt med på alle linjer.

    Kommentar af conny — 11. september 2017 @ 12:29 | Svar

    • Det er ikke altid nemt at begå sig, selv om man gør sit bedste for ikke at falde i 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2017 @ 14:58 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.