Hos Mommer

8. september 2017

En stor en

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:27
Tags:

IMG_7691Normalt, når jeg ser græshopper, er de ret små; næppe over to cm lange. En googling fører mig til at tro, at det må være egegræshopper, der flintrer omkring i min nærhed.

Forleden dag så jeg en noget større udgave på omkring seks cm sidde i en af dahliaerne. Også her måtte der googles, og denne gang nåede jeg frem til, at det er en stor løvgræshoppe. Jeg mener ikke at have set sådan en før, men fugleognatur.dk hævdede ikke desto mindre, at den er ganske almindelig i Danmark.
Det må jeg jo så tro på.

Den flotteste græshoppe, jeg har set, var i Sverige, hvor den sad nede ved åen og var, i modsætning til andre græshopper, der skal fotograferes, fuldkommen ligeglad med, at jeg nærmest stak kameraet helt hen på maven af den.
Jeg har vist billederne af den før, men det er seks år siden, så det har de fleste nok glemt igen …

Dengang fandt Jørgen frem til identiteten af den, nemlig, at det med stor sandsynlighed er en sumpgræshoppe.
Flot er den i hvert fald, med sine røde ben.

P1050250P1050252

Uinteresssant emne for i dag, måske, men det er vejret så sandelig også. Uinteressant. Kedeligt. Meget kedeligt. Yderst kedeligt.
Eneste fordel: Jeg får regnvand nok til mange blødtvandsfarvninger – vandet i regnvandstønden (på 240 liter) er for længst løbet over.
Jeg har ondt af dem, der endnu ikke har fået høsten i hus, for det regner og regner og regner – både i går og i dag – på indkøbsturen så vi marker med synligt vand på. Ikke godt.
I morgen skal vi til fætter/kusine-komsammen og på søndag skal vi have gæster – søndag skulle man kunne komme til at se solen indimellem, men i morgen bliver det endnu vådere end både i dag og i går, selv om det er svært at tro, at det overhovedet kan lade sig gøre. Det er længe siden, vi har kunnet se over til den anden side af fjorden.
Heller ikke godt. Altså det med vejret. De to andre ting glæder vi os til.

Nå. Vi må bare glæde os over, at vi ikke har orkaner som Harvey, Irma (Hurricane Irma, the strongest Atlantic hurricane in recorded history. Wow), og sikkert også snart Jose og Katia komme stormende … de er godt nok hårdt ramt derovre.

15 kommentarer »

  1. Hvor er de flotte, de svenske, med røde ben. Men også den danske. Den ser mere sart og skrøbelig ud. Fine billeder. Der er mange interessante observationer at gøre i naturen. For et par dage siden så jeg en sommerfugl, der mæskede sig en en blomme, der var ved at rådne. Jeg så den i zoom. Efterfølgende kunne jeg ikke finde den, men på biledet så det ud, som om den fik fedtet sig ind i noget af blommens overflade, og så kunne den vel ikke flyve?

    Kommentar af betty — 8. september 2017 @ 16:14 | Svar

    • Jeg tror ikke, du skal være spor bekymret for den sommerfugl – jeg har for lidt siden fortalt hvorfor ovre på din blog 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 17:22 | Svar

  2. Sidste sommer havde vi besøg af sådan en løvfætter i min hensygnende chiliplante oppe på terrassen. Den var nu også ganske fredsommelig og tillod fotografen at tage mange fine billeder 😉
    Men du har ret, den rødbenede er virkelig imponerende flot. Vejret derimod … ja, selv om jeg ikke er varmeelsker og har tilladt mig ligefrem at nyde den kølige sommer, så savner jeg virkelig septembers blå, blå himmel (og lidt mere LYS, tak).

    Kommentar af fiberfryd — 8. september 2017 @ 19:30 | Svar

    • De er åbenbart meget tillidsfulde, sådan nogle græshopper 😉
      Jeg synes, som du ved, heller ikke, at sommeren har været så slem endda, men i går og i dag, altså …

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 19:40 | Svar

  3. De er også ramt af jordskælv i Mexico. Men nu har vi snart fået regn så hatten passer i denne omgang. Bare lidt sol ville være kærkomment.
    Det er ikke altid let at få øje på græshopper. De falder ofte fint sammen med græs og andet grønt.

    Kommentar af Jørgen — 8. september 2017 @ 20:04 | Svar

    • Ja, det er altså voldsomt derovre for tiden.
      Rigtigt – denne stak kraftigt af fra sine omgivelser ved at lande på en mørkerød blomst, så den var let at få øje på.
      Og ja tak til bare en smule sol.

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 21:45 | Svar

  4. Og de har en kæmpe wildfire nær Los Angeles, de er virkelig hårdt ramt😧 Selv om det er surt vejr, skal vi være glade for, at det bare er sådan det er, altså surt og kedeligt. En morgen i Tjekkiet sad der en kæmpe græshoppe på bilens ene forskærm. Den ville også gerne fotograferes. Måske er store græshopper nogle værre linselus 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2017 @ 21:15 | Svar

    • De er hårdt ramt. Stakkels folk – og så koster det jo også samfundene en hulans bunke penge …
      Det er da det: De elsker at blive fotograferet 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 21:46 | Svar

  5. Græshopper langt mere interessante end vejret. God weekend til jer 🙂

    Kommentar af Lene — 8. september 2017 @ 21:34 | Svar

    • Det er de i hvert fald for øjeblikket … tak, og i lige måde til jer 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 21:47 | Svar

  6. Det er nogle rigtige fine billeder af græshopperne.
    Det har været rigtigt efterår i dag, med kun en lille smule regn her. Regnen var værre i forgårs, der fik vi 26 mm.
    Vi ses i morgen, og håber på lidt sol og tørvejr.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. september 2017 @ 22:31 | Svar

    • Ja tak – det ville være dejligt også at kunne komme lidt udenfor i morgen, men vi får se – vi glæder os under alle omstændigheder 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. september 2017 @ 10:03 | Svar

  7. Gyser hver gang jeg ser en græshoppe. Jeg kan huske kapitlet fra “Lille-Hus” serien hvor græshopperne æder markens afgrøde og ligger og rådner på jorden hvor heldigvis nogle af dem bliver spist af hønsene. Flotte græshopper? Hmmm …

    Kommentar af Donald — 9. september 2017 @ 00:11 | Svar

    • Sådan nogle slemme udgaver har vi heldigvis ikke i lille Danmark, men det er uhyggeligt, hvad de store flokke kan ødelægge.
      Den sumpgræshoppe er da flot, Donald 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. september 2017 @ 10:04 | Svar

      • Gyser 🙂 🙂 🙂

        Kommentar af Donald — 10. september 2017 @ 10:39 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.