Hos Mommer

7. september 2017

Lidt ulogisk …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:02
Tags:

Min indigo-stamkype havde stået i sit glas i 12 dage, nemlig siden Ditte var her og farvede masser af garn sammen med mig. Det siges, at den kan holde i op til flere uger, men jeg mente alligevel, at det var ved at være på tide at få den brugt.
Det var det sandelig også … der var godt nok ikke meget krudt tilbage i den, så en anden gang vil jeg ikke lade den stå mere end et par dage. Jeg havde ellers brugt et par vågne nattetimer på at udtænke en kompliceret plan for, hvad der skal i hvilket bad og hvor længe, og hvor mange ekstradyp jeg vil give hvor mange fed. Jeg måtte skynde mig at skrive det ned i morges, inden jeg glemte det igen (gad ikke stå op i nat).
Det bliver næste gang … jeg kunne allerede efter 1. bad se, at planen ikke holdt.
Men jeg har snart samlet løgskaller nok (billede 3), og jeg har fundet ud af, hvorfor rødgran hedder rødgran: Fordi det farver garn rødligt (billede 1; billede 2 er fyr). Eller måske er det ikke derfor, den har fået sit navn, men det var da et meget godt bud …
Jeg har lige set, hvor stor forskel der kan være på at farve med blødt (fx billede 2, nr. 1 & 2) og hårdt (billede 2, nr. 3 & 4) vand, så der skal eksperimenteres lidt med regnvand, hvor det bløde vand giver den pæneste farve.
RødgranFyrLøg

Cochenille - kraprodEfter anbefaling fra Ditte har jeg investeret i Sofie Meedoms bog om plantefarvning. Den er helt suveræn, og det var den der spøgte og holdt mig vågen i nat, tror jeg. Det var også på grund af den, jeg forsøgte at google mig frem til, hvor man køber blåtræ.
Det fandt jeg, og de havde også et træ, der hedder alkanna, som jeg ligeledes syntes, jeg måtte investere i. Og de havde vinsten, som man i visse tilfælde med fordel kan bejdse med. Cochenille (billede 4, til sammenligning den rødere kraprod til højre) havde de, ikke overraskende, også, så nu kan jeg farve rigtig meget garn i blå og blålilla farver, hvilket er mere ovre i den farveskala, jeg kan gå med.

Blåtræ synes jeg er et ulogisk navn, fordi: “Blåtræ, også kaldet kampechetræ eller brunspån, er et træ, der stammer fra Mexico. Det var tidligere en vigtig kilde til rødt farvestof. Træets videnskabelige navn betyder “blodtræ”.
Videnskabeligt navn: Haematoxylum campechianum”.
Navnet brunspån kan jeg forstå, men den største overraskelse kommer nok, når man ser, hvilken farve den giver – den er nemlig hverken rød eller blå, men dybt lilla (som jo er en blanding af rød og blå), men er det ikke en totalt fantastisk farve? Jeg ved, at Linda vil smelte her!
Gad vide, hvordan den røde farve kommer frem? Det har jeg ikke kunnet finde noget om.
Blåtræ og Alkanna

Det er sandelig godt, at Ditte har bestilt 10 kilo (yes!) garn til farvning, hvoraf jeg har sat mig på de fire. Det er lige før jeg fortryder, jeg ikke tog halvdelen, for holddaop, hvor skal der bare farves.
Kom bare igen, Ditte – der er vist belæg for det meste af en uges tid til en omgang farvningssammenkomst her … og der er rigeligt med både blåtræ, alkanna og cochenille til os begge!

18 kommentarer

  1. Man imponeres. Det er squ da morsamt at følge med i garnfarvningsudviklingsbestræbelserne.

    Kommentar af Jørgen — 7. september 2017 @ 20:54

    • Haha, hvor er det godt … de fleste vil nok ellers finde det en smule kedeligt efterhånden, men jeg er glad for, at du hænger ved, Jørgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2017 @ 21:22

  2. Jamen, det er da helt fortryllende, som du kan med naturfarver. 🙂 🙂

    Kommentar af betty — 7. september 2017 @ 21:52

    • Jeg har jo så ikke prøvet disse endnu, men det kommer snart – jeg skal bare lige have garnet hjem først 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 09:01

  3. Jeg har ventet spændt på hvornår du kom til den anden ende af farveskalaen :0)
    Så flot en lilla, de rød-rosa nuancer er nu heller ikke så ringe endda!

    Kommentar af Linda — 7. september 2017 @ 21:53

    • Hehe, ja, det har du vel … jeg glæder mig meget til at se, om den lilla vil lykkes lige så flot som her!
      Og jeg glæder mig også til cochenille-farvningen …

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 09:02

  4. Sikken en flot lilla! 10 kilo garn er jo meget, er det til dig selv alt sammen?

    Der må være andre ting, som folk har gjort, for at et bad kan “parkeres” og stadig bruges efter mange dage.

    Kommentar af Donald — 7. september 2017 @ 23:58

    • Næh, som skrevet, skal Ditte have seks kilo og jeg fire 🙂
      Jeg har ellers gjort præcis som foreskrevet, så det er faktisk lidt mærkeligt. Og irriterende …

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 09:03

  5. Garnet jeg bestilte i går er allerede modtaget! De er hurtige deroppe i Ålborg 🙂 Hvis du har fortrudt, så kan du sagtens få et kilo mere.
    Du kunne godt friste mig til en uges farveophold på ‘Pension Fjordblik’, men der er lidt rigeligt på programmet lige nu (der kom lige en Fanøstrikkefestival ind fra højre). Jeg har til gengæld fået fingre i en meget stor jerngryde (og en lidt mindre i aluminium) kun til plantefarvebrug; samt mulighed for at låne en ufortinnet kobbergryde (når nu det er slut med kobbervitriol).
    Blåtræ har jeg også besluttet mig for – ikke så sært, vi holder jo begge af de køligere farver 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 8. september 2017 @ 00:40

    • Ja, de er hurtige 🙂
      Jeg har nok fortrudt … jeg kan ikke rigtig finde ud af det … de fire kilo svarer jo til hele 80 ‘almindelige’ nøgler garn, men der er også meget forskelligt, der skal prøves af … uhhh, det er svært, er det …
      Hvad med, når Peter alligevel er på Fyn? Vi må lige mailes ved.
      Det lyder godt med de mange grydemuligheder – og med blåtræet, men du skal altså ikke købe noget – jeg har et helt kilo!

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 09:10

  6. Jeg kan kun gentage Jørgens svar, jeg tror aldrig jeg ville kunne fordybe mig så meget i en hobby, gid jeg kunne.

    Kommentar af Lene — 8. september 2017 @ 05:38

    • Mon ikke det kunne komme? Så længe du er på arbejdsmarkedet, er dit arbejde jo faktisk også din hobby, hvilket i øvrigt er så dejligt at høre og læse om, men der kommer en dag, hvor du har masser af tid, og så bliver du måske nødt til at finde på noget at fordybe dig i 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 09:16

  7. Meget smuk lilla 🙂 Som vil stå godt til både de grønne – og orange garner, du allerede har 😉 Men – Oh my – hvad skal du dog bruge alt det garn til? Du må jo allerede have til flere strikkesæsoner, og du stopper vel næppe med at farve, til du har strikket lageret tomt? Jeg har lige nu et fint billede inde i hovedet af den stråtækte fyldt til bristepunktet med garner i fantastiske farver – mens stakkels John står ude i skuret og dimser, fordi der slet ikke er plads til ham indendøre 😀 😀

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. september 2017 @ 09:46

    • Jeg ved endnu ikke, hvornår jeg stopper med at farve – hvis jeg kender mig ret, er det bare en periode jeg skal igennem, men det er med at smede, mens jernet er varmt!
      John er vist også lidt bekymret 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 13:01

  8. Hvordan var det nu med den garnkonto, som du skrev om i starten af året? 😉 Men råt ubehandlet garn tæller vel ikke som rigtigt garn…. 🤔

    Kommentar af Lone Nielsen — 8. september 2017 @ 11:21

    • Ja, hvordan var det nu lige, det var? Men du har ret, og måden, jeg har fundet til at snyde mig selv på, er at køre med to lagre, så alt, der købes i forbindelse med plantefarvninger, holdes for sig selv 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 13:03

  9. Når din kondenstørretumbler tørrer tøjet, bliver fugten opsamlet i vandbeholderen. Når vandet i vasketøjet fordamper, tager det ikke kalk og mineraler med, og derfor kan du sagtens bruge vandet til andre formål. Det er fint, at bruge vandet til dampstrygejernet og vanding af orkideer. Kunne det tænkes, at det også kunne bruges til farvning af garn ?

    Kommentar af Else Marie — 8. september 2017 @ 13:03

    • Det kunne det sikkert sagtens – problemet er bare, at jeg 1) ikke aner, hvordan jeg får det vand ud af maskinen og 2) kun bruger tørretumbleren i yderste nødstilfælde, for jeg vil hellere tørre tøj udendørs.
      Heldigvis har jeg en stor regnvandstønde, og lige nu er den helt fyldt op 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. september 2017 @ 13:09


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.