Hos Mommer

5. september 2017

Admiraler i hobetal

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:06
Tags: ,

Vi nåede ikke at få glæde af alle blommerne, selv om jeg har syltet virkelig mange, har lavet rigeligt marmelade og har foræret væk til alle, vi kom i nærheden af. Det skyldes nu mest, at vi ikke kunne nå helt op i toppen af træet, men er der ikke noget om, at man ikke må beskære blommetræer? Hvis det er rigtigt, går det nok ikke at kappe toppen af træet.
Men har vi ikke fået glæde af dem, så har en veritabel hær af admiraler.
Blommer gærer meget hurtigt efter de er faldet ned fra træet, hvilket admiralerne kan lugte på lang afstand. De er netop nu ved at tanke op til den lange flyvetur sydpå, og som jeg desværre er sørgeligt klar over, så omdannes sukkeret i alkohol til fedt, men lige så irriterende det er for mig, lige nyttigt er det for sommerfuglene, da det bevirker, at de kan lagre tilstrækkeligt med fedt i bagkroppen til turen.

Admiral

Til gengæld er her stort set ingen hvepse, og jeg kan ikke finde ud af hvorfor – har prøvet at surfe lidt rundt på nettet, men kunne ingen relevante artikler finde. Der blev tidligt på sommeren etableret et hvepsebo under stråtaget lige ved siden af af det altid åbne vindue til vores soveværelse – hvilket i øvrigt resulterede i et par uønskede besøg inde i soveværelset, når de ikke lige kunne finde den rigtige indgang til deres bo. De var ganske fredelige og lod sig verfe ud igen uden de store sværdslag fra vores side.
Fredelig sameksistens med hvepse … hvem skulle nu have troet det?
Vi gjorde ikke noget ved boet, for de overvintrer ikke, og de genbruger det ikke til næste år.
Det var dog overraskende, at allerede da vi kom hjem fra Sydafrika d. 3. august, var der ikke flere hvepse, som fløj til og fra boet. Hvor mon de forsvandt hen så tidligt? De plejer jo at hærge godt og grundigt netop nu, hvor frugterne begynder at falde ned fra træerne, men vi har ingen.
Bier har vi stadig masser af; der sidder oven i købet snesevis af demog mæsker sig i de samme nedfaldne blommer, som admiralerne har travlt med.
Men ingen hvepse.
Ikke, at jeg er synderlig ked af det, for jeg bryder mig ikke om arbejdsløse, berusede og aggressive hvepse, hvorimod jeg er glad for de forholdsvis mange bier, jeg har set gennem sommeren, men det er da lidt underligt, at hvepsene sådan pludselig er forsvundet.

IMG_7794

18 kommentarer »

  1. Sikke smukke billeder; det lyder nu rart med en have fuld af sommerfugle!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 5. september 2017 @ 15:33 | Svar

    • Det er virkelig hyggeligt at se dem flakse rundt – eller drikke sig fulde i gæret blomme’nektar’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 16:25 | Svar

  2. Nu du nævner det, har jeg heller ikke set ret mange hvepse. Rart, men underligt. Mine sommerfuglebuske tiltrækker – sjovt nok – rigtigt mange sommerfugle. Forleden havde jeg fire forskellige salgs på én gang. Det var admiraler – og tre andre 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. september 2017 @ 15:40 | Svar

    • Netop: rart, men underligt. Sommerfugle kan man derimod ikke få for mange af – og du må da lige finde ud af, hvilke der gæstede jeres have 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 16:27 | Svar

  3. Jeg ville så gerne have set et billede af sværmen af admiraler, men den viste er nu vældig flot.
    Jeg beskar aldrig blommetræet – med det resultat at det var ved at vælte. Se Farmers kommentar her:https://nyhedsblog.com/reine-claude/

    Kommentar af Jørgen — 5. september 2017 @ 16:59 | Svar

    • Det kan man ikke … De folder oven i købet vingerne sammen, når de sidder, så de er umulige at se på et billede. Jeg prøvede 🙂
      Tak for henvisning – det er åbenbart nu, hvis vi skal skære i det træ.

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 19:03 | Svar

  4. Flot admiral! Jeg var ikke klar over, at de berusede sig, og sådan lærer man så meget af at læse blogs 🙂 Vi har et par faste hvepsegæster, når vi spiser (det foregår stadig ude). I dag udeblev de dog, måske bryder de sig ikke om mørksej.

    Kommentar af Eric — 5. september 2017 @ 19:07 | Svar

    • Man lærer nemlig meget i blogland 🙂
      I er meget trofaste udespisere, må jeg sige – og jeg har ikke helt styr på hvepses eventuelle fiskespisning 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 20:48 | Svar

  5. Jeg har heller ingen hvepse i år, kun et par enkelte strejfere, men til gengæld har jeg aldrig før haft så mange sommerfugle som i år. Mine georginer har været fyldt med dem, virkelig et smukt syn. Med hensyn til hvepsene, jo roligere man tager det, jo fredeligere er hvepsene. Jeg bliver også sur hvis der står en hysterisk madamme og skriger ad mig ( jeg har dog aldrig stukket eller bidt nogen endnu ) 🙂 Sensommerlig hilsen herfra.

    Fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 5. september 2017 @ 20:33 | Svar

    • Det er altså underligt, men det skulle vist gælde hele landet – har dog, som sagt, til gode at få en forklaring på de manglende hvepse.
      Jeg har lært så nogenlunde at omgås hvepse, men jeg bryder mig stadig ikke om dem.
      Jeg kan både stikke og bide, men det er kun verbalt, jeg gør det 😉

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 20:50 | Svar

  6. Og jeg kan ikke kende forskel på hvepse og bier, men da jeg nærmest ikke har været i min have i år, så har jeg ikke set så mange af dem 🙂

    Kommentar af Lene — 5. september 2017 @ 21:36 | Svar

    • Det er kun hvepse, der har hvepsetalje, og de er heller ikke lodne på kroppen 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. september 2017 @ 09:49 | Svar

  7. Et Admiralrigt og hvepsefrit (eller rettere gedehamsefrit, hvis vi skal være korrekte) år er nu vældigt rart. Jeg hørte, at der havde været rekordstor indflyvning af admiraler i foråret, som nu har fået rigtig mange ‘unger’, så det er ikke så mærkeligt, at de ses alle vegne.

    Kommentar af fiberfryd — 6. september 2017 @ 01:22 | Svar

    • Det er meget nemmere at sige ‘hveps’, og ja, bortset fra, at det nok ikke er godt for naturen, så klager jeg personligt heller ikke over, at de ikke er der 😉
      Det er også den forklaring jeg har set – den giver fint mening, men jeg kan ikke finde nogen forklaring på de manglende hvepse.

      Kommentar af Ellen — 6. september 2017 @ 09:50 | Svar

  8. Jeg ser også kun et begrænset antal hvepse i år. I 2005 var der faktisk helt hvepsetomt.
    http://farmer.smartlog.dk/hvor-er-hvepsene–post30168

    Kommentar af natural2222 — 6. september 2017 @ 15:45 | Svar

    • Underligt, altså. Og de har jo været her i år – jvf. boet tæt på vores soveværelse – men hvorfor er de her ikke nu, mon?

      Kommentar af Ellen — 6. september 2017 @ 17:08 | Svar

  9. Jeg har altid hørt, at man beskærer træer med stenfrugter i alle de måneder, der indeholder bogstavet R i måneden. Jeg ved, det bedste tidspunkt at beskære kirsebærtræer på, er i vintermånederne, sdan har jeg også altid gjort med vores blommetræer.

    Kommentar af Pigen fra landet — 6. september 2017 @ 22:51 | Svar

    • Hmmm, ja det var så to lidt forskellige anbefalinger, for en anden sagde, at de skulle beskæres lige efter høst af frugten … men der er jo R i september, så tilgodeser begge 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. september 2017 @ 09:59 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.