Hos Mommer

4. september 2017

To herregårds- og et Anglofiliabesøg

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:08
Tags: , ,

IMG_9757Vi lagde ud med at samle Pia og Allan op til det mindste blogtræf, jeg endnu har deltaget i, men det var naturligvis hyggeligt alligevel. Vi startede på Frederiksdal, hvor jeg faktisk var glad for, at vi ikke var 20 bloggere, der troede, vi skulle have hver 20 kilo kirsebær. Årets høst var kun 20 % af 2016-høsten (250.000 ton mod 50.000 i år – det må være noget, der gør ondt på en vinfremstiller), så efter kirsebærnedrystningsmaskinen havde været der, var der ikke mange bær tilbage til os … men jeg fik nok til årets kirsebærsovs til risalamanden juleaften, så jeg var tilfreds. Jeg bruger alligevel ikke kirsebær til andet end det. Græsset var langt og vådt, så jeg måtte gå rundt og se fjollet ud med opsmøgede bukseben.
Derefter blev vi vist rundt på vineriet af Hr. godsejeren selv. Eller … vist rundt og vist rundt … vi stod på ét og samme sted inde i den store forhenværende kostald og fik forklaret historien bag disse (forbavsende gode) vine, hvilket var interessant nok at høre fra ham selv pga. det personlige og dermed mere ‘involverede’ islæt, hvis man kan sige sådan.
Frederiksdal (1)Frederiksdal (2)Frederiksdal (3)

Frederiksdal (4)De brugte både portvins-, rødvins- og cognacsfade (det store) hernede – ballonerne er fyldt med vin og står ude – ude! – i 1½ år, uden hensyn til vejret. De har klaret ned til 17 minusgrader.

Frokosten blev indtaget ved bordet på stranden ved Taars Havn – med fin udsigt til Langelandsfærgen.

Herefter gik turen til Mia og hendes nyindrettede Anglofiliabutik i et dejligt hus tilhørende Halsted Kloster.
Hun gav kaffe og rigeligt med kage; naturligvis gik vi butikken igennem flere gange og søreme om ikke der opstod et behov eller to for både Pia og mig … der var godt nok meget, der fristede … jeg er jo ikke ligefrem anglofob selv! (Jaja, det er hjemmelavede ord, men det må man godt. Nogle gange. Og den kvikke læser vil vide, hvad -fil, hhv. -fob betyder.)
Jeg købte bl.a. en bog om Cotswolds samt nogle blomster, der kan holde hele vinteren – og lidt til …

AnglofiliaAnglofilia (1)

OrebySidste stop var Oreby, som har en meget lille havn. Selve slottet kan man næsten ikke se; kun et tårn og et spir, som rager op over trætoppene. Slottet er ubeboet – hvor er det synd, for det må vel nødvendigvis stå og forfalde, når der ikke bliver gjort noget ved det.
Det er der dog blevet ved en af de tilhørende bygninger, som er fra 1754 (så vidt jeg husker), men for nylig blevet gennemrestaureret og står nu flot.

Vi indtog aftensmaden på Oreby Gl. Kro. Der var ikke så meget at vælge imellem på menukortet. Faktisk havde vi slet intet valg, for der havde været et stort selskab (en 90-års fødselsdag) om eftermiddagen, så kokken var nok ret udkokset, tøhø, men vi fik tre små forretter og en hovedret og kunne også have Oreby (2)fået en ostedessert, som vi dog valgte fra – alt var meget, meget lækkert og delikat, både for maven og for øjnene, så min anbefaling til stedet er hermed givet. Ydermere kunne vi sidde udendørs og kigge over på den smalle fjord, mens vi så solen svinde. Meget smukt og idyllisk.
Aftenkaffen gav Pia og Allan, og dermed sluttede en dejlig dag med lidt af hvert på begivenhedsmenuen.

20 kommentarer »

  1. Spændende med Mias nyindrettede butik. Tænk, at der pludselig kunne opstå nogle behov, sådan bare lige …
    Kirsebærsovs til risalamanden hører sig bare til – godt den er sikret, nu hvor der kun er godt tre måneder til.

    Kommentar af conny — 4. september 2017 @ 12:12 | Svar

    • Ja, det er underligt med de der pludseligt opståede behov …
      Det er et must med kirsebærsovs, men kan vi ikke sige knap fire måneder til jul i stedet for godt tre? Så lyder det som om der er længere til 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 12:50 | Svar

      • Der var nogen, der forleden skrev perioden i uger, og da var jeg lige ved at kaste op, for jeg er da overhovedet ikke begyndt at skænke julen en tanke endnu.

        Kommentar af conny — 4. september 2017 @ 14:24 | Svar

        • Det er nok de færreste … men jeg må indrømme, at jeg allerede har tænkt lidt i gaver …

          Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 14:54 | Svar

  2. Jeg ser at jeg er gået glip af en god dag i går, men sådan kan det jo gå når den forkerte beslutning træffes.
    Er du sikker på, at høsten i normalår er 250.000 ton kirsebær? Det lyder godt nok af meget.
    Jeg har hørt at Oreby kro skulle være et godt sted at spise, og det ser jeg igen her.
    Min far begyndte sit arbejdsliv som gartnerelev på Oreby, men da man en dag manglede en til at servere sovsen, blev han hidkaldt – og det ændrede hans arbejdsliv. Faktisk har jeg fundet en historie i gemmerne han har skrevet omhandlende perioden fra denne ansættelse til han begyndte på Vemmetofte Kloster i 1929.

    Kommentar af Jørgen — 4. september 2017 @ 14:54 | Svar

    • Du gik glip af god dag, ja – ærgerligt, at du ikke var med!
      Jo, det lyder faktisk af alt for meget. Både Pia og jeg hørte det samme, men han må nok have ment 250.000 kilo.
      Hvor pudsigt, at din far har arbejdet på Oreby. Pias mor har været førstedame det (det hed det!), men det har været efter din far stoppede, så de kan ikke have kendt hinanden – der er også cirka en generation mellem de to, men det er da sjovt alligevel. Det kunne I godt have fået en god snak om.

      Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 15:11 | Svar

  3. Det var hyggeligt, at I havde lyst til at komme forbi, når jeg nu selv var bundet. Der kom nu ikke andre end jer og så ét par mere lige før lukketid, men det var jo også en dag med en masse aktiviteter rundt omkring. 🙂 Det lyder spændende med Oreby slot, selv om det er synd, at det forfalder. Og kroen ser hyggelig ud – den ligger ikke så langt fra mig, så den kunne man da godt besøge 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 4. september 2017 @ 17:11 | Svar

    • Det var nemlig hyggeligt 🙂
      John fandt ud af, at det er multimillionæren Jepsen, der har købt Oreby Slot (ham med bl.a. Frederiksminde … Michelinstjerne), så der bliver sikkert gjort noget ved det, kunne jeg forestille mig – han lader ikke bare ting forfalde.
      Den kro er god at besøge, og at der er smukke omgivelser tillige, gør jo ikke noget 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 17:20 | Svar

  4. Havde jeg ikke boet så langt væk og havde der ikke lige været et bryllup, havde jeg nok overvejet det. For jeres beretninger giver indtryk af en dejlig dag 🙂

    Kommentar af Lene — 4. september 2017 @ 18:05 | Svar

    • Det var det – blogtræf er altid gode – jeg håber der kommer en anden lejlighed, Lene 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 18:07 | Svar

  5. Med hensyn til mængden sagde du, Ellen, som stod lige ved siden af ham, jo netop what, og han gentog sig selv. Det betyder selvfølgelig ikke, at han ikke KAN have sagt forkert, men de taler altså altid i tusinde ton, når de taler om æbler, pærer og kirsebær.

    Kommentar af Pigen fra landet — 4. september 2017 @ 18:23 | Svar

    • Når jeg får tænkt mig om, tror jeg han mente på landsplan. (Det sagde han bare ikke noget om) men det passer meget bedre 🙂

      Kommentar af Pigen fra landet — 4. september 2017 @ 18:55 | Svar

      • Mit WHAT gik på, at jeg var chokeret over, at de kun havde høstet 20 % af sidste års høst 🙂
        Hvis det er på landsplan, kan det bedre passe, for sagde han ikke også, at der gik ét kilo bær til en flaske vin? Så skulle selv dette dårlige år kunne give han 50 millioner flasker, og det tror jeg ikke på.

        Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 20:36 | Svar

  6. Julen er reddet! Ja, kirsebærhøsten er sløj i år. Vi fik ikke et eneste bær! Så 50.000 kilo (ton) er da flot 😉
    Det lyder som en hyggelig dag – jeg nøjedes med at tage til økologisk høstmarked på Mangholm i Tulstrup ved Hillerød. Her havde en strikkeveninde (min søde tandlæge) en bod hvor hun plantefarvede, kartede, spandt og solgte både strik og garn. Det var hyggeligt.

    Kommentar af fiberfryd — 4. september 2017 @ 18:24 | Svar

    • Min jul blev iøvrigt også reddet, for jeg fik bestilt min julegås ved samme lejlighed 🙂

      Kommentar af fiberfryd — 4. september 2017 @ 18:25 | Svar

      • Dit marked lyder rigtig hyggeligt, men det kunne det også have været, hvis du havde deltaget sammen med os – men ingen kan det hele 🙂
        Det var tidligt at tænke på julemaden, men dejligt, at den er klaret. Sådan da … 😉

        Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 20:37 | Svar

  7. Det er spændende at besøge vingårde (-gods i dette tilfælde), og det er nok endnu mere spændende på vores breddegrader. Og selvfølgelig er det kilo, selvom tonsene ville se smukke ud fra luften i foråret, mens de endnu er blomster – et lyserødt ocean 🙂

    Kommentar af Eric — 4. september 2017 @ 18:26 | Svar

    • Ja, det var meget interessant at høre om historien bag denne specielle, danske vin, som (heldigvis) intet har med Kiafa at gøre.
      Pia kan sikkert have ret i, at han talte om landsplan, selv om han ikke sagde det specifikt, men tallet er for stort til, at det kan gælde for Frederiksdal alene.

      Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 20:40 | Svar

  8. Oh, I syndere – I har spist kage! 😉 Betyder den dårlige kirsebærhøst så, at vi skal ud og hamstre syltede kirsebær til ris a la manden?

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. september 2017 @ 09:29 | Svar

    • Man skulle jo nødig fremstå som frelst eller fanatisk 😉
      Det meldte historien ikke noget om, men du kan jo købe den nu, hvis du vil være sikker …

      Kommentar af Ellen — 5. september 2017 @ 11:21 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.