Hos Mommer

31. august 2017

Jeg – en taber

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:59
Tags:

Jeg har tabt fem kilo, og jeg håber ikke, jeg finder dem igen!
Det er absolut ikke nok endnu, men jeg er glad over at se, at diæten virker – også på John, som har tabt det samme som mig.
Der er efterhånden gået sport i at finde spændende LCHF-opskrifter, af hvilke der findes i rigelige mængder på nettet. Den seneste side, som jeg faldt over i går, er sydafrikansk. Den måtte jeg fluks kigge på, for den mad vi fik i Khoka Moya Camp var dejlig. Meget lig den, vi kender, men ofte med et lille twist, der gjorde forskellen på det kendte og på det lidt anderledes.

Jeg laver blomkålsmos med revet emmentaler og lidt smør i. Jeg laver omelet med lidt ærter og frisk spinat, flankeret af et par små skiver røget laks eller et par skiver bacon. Tunsalat. Bagte portobellosvampe fyldt med gedeost. Yoghurt med masser af frugt (hjemmeskåret, naturligvis; IKKE frugtyoghurter) til morgenmad. Vi spiser grillede koteletter med salat. Stegt kylling med revet gulerod med masser af appelsinsaft. Og meget andet.
Vi har kun drukket vin/øl en enkelt aften, siden vi begyndte diæten, så jeg formoder, at det er en kombination af de to faktorer, der har bevirket det vægttab, som vi foreløbig begge er godt tilfredse med. Vi har ikke en eneste dag holdt os til kun 800 kalorier (som Tim kalder a crash diet, og som han lige har tabt a stone (6,35 kilo) på på 1½ uge), men vi er forbavsede over, hvor længe vi er grundigt mætte af fx en frokost-tunsalat, der kun indeholder 250 kalorier. Det holder snildt til aftensmaden. 
Jeg har lige bagt et squashbrød (uden mel), som jeg er lidt spændt på. Det skulle ifølge opskriften bage i 20 minutter, men det fik 50, inden det så færdigt ud. Det undrede mig, at opskriften målte alt nøjagtigt ud i ml, men kun angav “3 squash” og ikke hvor mange gram. De er som bekendt meget forskellige i størrelse, og jeg tror ikke, jeg skulle have brugt mere end to af den størrelse, jeg havde. Men bagt blev det trods alt til sidst. Tror jeg … det er for varmt endnu til at skære, men vi skal afprøve, om det er egnet til at lægge ost ovenpå, eller måske en skive god spegepølse.

Jeg savner slet ikke kartofler og pasta. Endnu. Jeg savner ikke rugbrødsmadder og jeg savner slet ikke ris.
Jeg savner mit hjemmebagte brød med ost og især min hjemmelavede marmelade om morgenen.
John savner sine havregryn og sine ostemadder. Og lidt kartoflerne. Kun lidt.
Men vi bliver ved! Fordi det virker. Og ingen af os savner de mistede fem kilo.

Jeg giver lige mig selv nogle velfortjente blomster … denne dahlia er ny (for mig) i år, og jeg er temmelig imponeret over blomstens størrelse – 20 cm.

Stor dahlia

Reklamer

40 kommentarer »

  1. Det er da en lettere unøjagtig overskrift dagens indlæg har, forekommer det mig, men jeg forstår nu nok underfundigheden i den.
    Det er godt gået at tabe 5 kg og have det rart med det.
    Men det har nu ikke noget at gøre med den kombination du nævner.
    Det drejer sig udelukkende om, at I i øjeblikket er ved at brænde nogle kalorier af som I tidligere har har indtaget og som ikke dengang blev anvendt. Det sker så nu. Når den rette vægt er opnået er opgaven så at brænde de kalorier af der indtages – hver dag. Den balance kan være lidt vanskelig at finde, men det er vel i al enkelthed det det handler om.

    Kommentar af Jørgen — 31. august 2017 @ 14:55 | Svar

    • Vi er også ret stolte af, at det er gået så hurtigt, men du har ret i, at den sværeste øvelse først kommer, når vi hver især har tabt de kilo, vi gerne ville.
      Men jeg vil også helst tro på, at det har noget at sige, at vi – ud over det mindre kalorieindtag – stort set helt undgår alt, hvad der hedder kulhydrater. vi er begge mere mætte på mindre mad, hvilket er en lidt underlig fornemmelse.

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 17:18 | Svar

  2. Hvor flot!! Super-godt gået!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 31. august 2017 @ 15:41 | Svar

  3. Til lykke!

    Kommentar af Rasmine — 31. august 2017 @ 15:54 | Svar

    • Tak! (Så langt, så godt …)

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 17:19 | Svar

  4. Ret flot både at være en taber og en vinder på samme tid 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. august 2017 @ 16:36 | Svar

    • Nok ikke en helt almindelig kombination 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 17:19 | Svar

  5. Tak for alle de gode forslag til gode madoplevelser, man behøver jo ikke savne noget, når bare man bærer sig fornuftigt ad.:-)

    Og hvem vil ikke gerne af med et par kilo….?

    Held og lykke med at holde vægten, eller at nå målet.:-)

    Kommentar af Madonna — 31. august 2017 @ 16:44 | Svar

    • Velbekomme – der er masser af ny inspiration at hente 🙂
      Tak – foreløbig skal vi af med mere, inden der er noget at holde, så at sige …

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 17:20 | Svar

  6. Nej, hvor flot! Jeg synes den meny, du beskriver lyder rigtig fristende. Tidskrævende?

    Kommentar af Kirsten — 31. august 2017 @ 17:40 | Svar

    • Aftensmaden er ikke mere tidskrævende end normalt – nok snarere tværtimod, men frokosten tager noget længere tid; det er trods alt hurtigt at smøre sig to halve 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 18:45 | Svar

  7. Det er vel nemt nok at regne fraværet af indtaget af alkoholiske drikkes betydning for vægttabet ud, hvis det er ønskeligt, da disses energiindhold er deklareret på emballagen.
    Personligt sætter jeg spørgsmålstegn ved diætens sundhed på sigt, da forekomsten af animalsk fedt forekommer mig noget høj og fraværet af rug (og andre grove fibre) betænkelig og vil hellere regulere vægttab via mindre mad og motion (og muskelopbygning). Kan man opnå minimum 600 g. grønt dagligt, når der også skal indtages rigeligt protein og fedt?
    Under alle omstændigheder til lykke med at indsatsen har den ønskede virkning og dermed giver incitament til at fortsætte vægttabet.
    Måske kan du bruge følgende: Den broccoli i stok og blomster og skræl stokken. Skær stok i mindre stykker end blomsterne. Svits stok i olie med karry, groft hakkede mandler, hvidløg, chili og ingefær og tilsæt blomsterne, når det næsten er sprødmørt tilsættes et ordentligt skvæt god soya (og kogte bælgfrugter). Når soyaen er kogt ind (og bælgfrugterne varme) drysses med tern af fetaost. Samme tilberedning er også god med spidskål og gedeost. Rester kan blandes med rejer og blive fyld i en omelet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 31. august 2017 @ 17:43 | Svar

    • Ja … det gælder jo sådan set for alle føde- og drikkevarer …
      Jeg har før prøvet at droppe mit daglige glas vin, og det hjælper, men ikke i nær den grad som dette har hjulpet.
      Som sagt følger vi ikke diæten strengt, men det var et godt incitament til at ændre kostvaner, og det eneste vi ikke spiser, er de ting, jeg har nævnt masser af gange efterhånden. Jeg er ikke spor bekymret for fiberindtagelsen – den kan komme fra meget andet end rugbrød. Vi spiser netop mindre af det hele, og hvorfor er det vigtigere at spise 600 g grønt om dagen, end det er at undgå kulhydrater? Der er mange meninger, og jeg har ikke hævdet, at vores metode er den eneste rigtige, men den virker for os.
      Tak for opskrift – her til aften har jeg pudsigt nok lavet noget næsten mage til, bare med savoykål i stedet for broccoli 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 18:56 | Svar

      • Grøntsager er vigtige pga. deres indhold af mineraler, vitaminer og fibre. Min pointe er ikke, at spise kulhydrater fremfor grøntsager, men at undgå animalsk fedt og mere end 100 g. protein dagligt, så der er plads i energibudgettet til de vigtige grøntsager og vegetabilske fedtstoffer og især når der er tale om en blivende kostomlægning og ikke “bare” en korterevarende kur.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 1. september 2017 @ 12:58 | Svar

        • Fint nok – jeg gider bare ikke rigtig begynde at veje min mad – jeg har en ide om, at så går der lidt fanatisme i det 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. september 2017 @ 17:06 | Svar

  8. Arh men hvor er det flot. Lyder også som om I også er blevet glade for at spise lchf. Det er virkeligt også lækker madopskrifter man kan finde rundt omkring på nettet. Dejligt at man ikke skal til at opfinde noget nyt og spændende mad – hele tiden 🙂 de 800 kcal om dagen lyder også som en sultekur, det er vist ikke så sundt i længden 😀

    Kommentar af http://bloghjoernet.mormorbloggen.dk/ — 31. august 2017 @ 18:59 | Svar

    • Nej, sultekure gider vi ikke – det holder heller ikke i længden, som du siger … så hellere lave lidt om på hele ideologien, og ja: LCHF passer os (i hvert fald foreløbig) ret godt.
      Jeg er også meget glad for, at andre har fundet en masse gode opskrifter 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 20:48 | Svar

  9. Det er da dejligt når det lykkes syntes det sværtes er at holde det. Har det med at komme listede tilbage. Så dejligt når tøjet sidder lidt løst igen.

    Kommentar af Jonna — 31. august 2017 @ 19:07 | Svar

    • Du har desværre kun alt for ret, Jonna, men når/hvis det kommer listende, så må vi stramme lidt op igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 20:50 | Svar

  10. Stort tillykke – det er simpelthen så flot!
    Sjovt nok har vi også lavet en lignende kostændring nogenlunde samtidig med jer, uden dog at følge nogen bestemt kur – jeg har tabt 5 kg og Stefan, som har hårdt fysisk arbejde, har tabt 8 kg!
    For mig har det blot været en tilbagevending til en tidlige livsstil, jeg spiste i årevis ikke brød eller drak mælk ( men brugte gerne syrnede mælkeprodukter i min kost) og det var længe før ” kernesund familie” var så meget som en svag skælven i Ninka Bernadettes trusser.
    I min verden findes kun sukker, fedt, protein og naturligvis alkohol. Rugbrød er også sukker, selv om det er lidt mere komplekst end hvidt husholdningssukker. Det vil kroppen gerne have, for det er en nemmere energikilde end at skulle bøvle med at omdanne fedt til energi.
    Hele den vestlige verden lider af fedtmangel, påstod min gamle kollega, som er sygeplejerske med en ernæringsterapeutisk uddannelse. Det er bare det forkerte fedt, vi spiser!
    Lige nu læser jeg “Tarme med charme”, som er skrevet af en yngre tysk læge, som forståeligt og ikke mindst humoristisk, forklarer tarmsystemet og dets processer. Selv om jeg har lært anatomi og fysiologi både på SoSu- og sygeplejeskolen, går det mere og mere op for mig, hvor vigtigt det rigtige fedt er for vores lymfesystem og dermed også immunapparat. Kan virkelig anbefales!

    Kommentar af Henriette — 31. august 2017 @ 19:37 | Svar

    • Iøvrigt vil jeg lige gøre opmærksom på, at jeg er en stor fortaler for at spise fuldkorn. Fuldkorn kan man få på mange måder, rugbrød er rigtig fint, men ofte bedrager vi os selv med, at det nybagte brød af overvejende hvedemel og en lille håndfuld grahamsmel er fuldkorn nok.
      Ofte er det rugbrød, vi køber, af i dustrien tilsat sukker, så man nærmest skulle tro, det var sandkage 😂

      Kommentar af Henriette — 31. august 2017 @ 20:05 | Svar

      • Tak – det er så dejligt, når det lykkes, og det synes du sikkert også 🙂
        Den med “det forkerte fedt” er meget fremme for tiden, og jeg prøver at sætte mig lidt mere ind i det – det er jo temmelig paradoksalt, at folk i den vestlige verden er så pokkers fedtforskrækkede, når det i virkeligheden er sukker, de fleste får for meget af.
        Hverken John eller jeg har lidt af hovedpine pga. mindre sukkerindtag; måske fordi vi aldrig har spist meget sukkerholdig mad (heller ikke slik), og jeg har ikke drukket en sodavand (eller cola) siden jeg var først i 20’erne. Der er kun lige det med min julechokolade 😉 Jeg savner dog som sagt også mit hjemmebagte brød, som ikke var helt hvidt, men heller ikke fuldkornsholdigt nok.
        Vil det sige, at du selv bager alt dit rugbrød? Det var jo nok det jeg også burde, men jeg gider ikke bage rugbrød, så vil jeg hellere undvære helt, i det mindste indtil vi har tabt os noget mere.
        Jeg har set bogen “Tarme med charme”, men har slet ikke haft lyst til at læse den. Det har du nok fået flyttet lidt i positiv retning 🙂

        Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 21:08 | Svar

        • Nej, jeg bager ikke rugbrød selv, jeg gider heller ikke 🙂 Men jeg checker indholdsfortegnelserne meget nøje, for der er mange underlødige produkter imellem! Tag ikke fejl, jeg elsker skam brød og pasta, men jeg må indrømme, at min fordøjelse simpelthen bare ikke gør. Til gengæld er jeg glad for havregryn.
          Før jeg mødte Stefan, spiste jeg nogenlunde sådan her: http://www.alt.dk/sundhed/sadan-spiser-du-dig-til-flad-mave og det er vist bare de principper, jeg nu har fået overtalt ham til også at gå med på. Jeg får en del fedtstoffer fra nødder og fra gode olier. Jeg har generelt heller ikke de store problemer med at holde mig fra de søde sager, men jeg er glad for stivelse og rodfrugter – og det er jo også sukker. Mine problemer er primært opstået fordi jeg de sidste 10 år ikke er lige så fysisk aktiv, som tidligere. og da overgangsalderen begyndte for 3 år siden gik det helt, helt galt med min vægt og især min fedtfordelig på kroppen. Så nu har jeg besluttet at ændre stil for alvor, jeg gider simpelthen ikke gå og have det dårligt med fordøjelsen eller ikke fysisk kunne følge med familiens unger i Monky Tonky land 🙂
          Jeg var også temmelig forbeholden overfor “Tarme med charme”, men jeg har Storytel og sneg mig til at kikke en dag. Måske en anelse for friskfyragtig, men alligevel en helt fantastisk, letlæselig fysiologibog.

          Kommentar af Henriette — 1. september 2017 @ 00:20 | Svar

          • Den med overgangsalderen kan jeg skrive under på! At rygestoppe i starten af overgangsalderen var det, der totalt ødelagde hele systemet for mig, som vejede 50 kilo indtil da.
            Jeg tror dog næppe, at jeg fysisk kommer til at kunne følge børnebørnene, uanset hvor meget fedt jeg smider 🙂
            Både du og Lene anbefaler den tarmbog. Det er nok for mig til at ændre holdning til den 🙂

            Kommentar af Ellen — 1. september 2017 @ 09:04 | Svar

  11. Jeg skal ikke kloge mig, men det er tankevækkende, at uanset hvad og hvor meget og hvad jeg spiser & drikker, er vægten ret konstant +/- max 500 gr. Det må jo have noget med “forbrændingen” at gøre, men hvad det er, kan jeg ikke svare på.

    Kommentar af Eric — 31. august 2017 @ 19:57 | Svar

    • Ja, det er underligt, også at det ikke ændrer sig, efterhånden som du bliver ældre, men det er da virkelig skønt, at det er sådan, ikke sandt?
      Jeg havde det som dig, til jeg var først i 50’erne – jeg rundede først 50 kilo, da jeg blev 50 år, men så kombinerede jeg rygestop og overgangsalder. Det gik fuldstændig galt, og jeg kunne slet ikke styre min vægt, som steg med en fart, jeg den dag i dag er forbløffet over.

      Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 21:12 | Svar

  12. Hvor er det godt gået af jer. Tillykke med vægttabet. Det lyder som dejlig mad, I spiser. Er der ikke noget med, at det tager 4-6 uger at ændre vaner? Hvis I holder jer til de madvarer så længe, så har jeres smagsløg måske ændret sig – og vil ikke mere have de ting, I savner nu?
    Måske er jeg lige lovlig optimistisk 🙂

    Kommentar af betty — 31. august 2017 @ 21:46 | Svar

    • Jo, det er vist rigtigt, men fordi opskrifterne er så lækre, er det ikke noget problem, selv om det endnu ikke er en vane. Det er jo ikke nye smage som sådan; det er bare uden kartofler og pasta – og brødet … 🙂
      Jeg er også optimistisk!

      Kommentar af Ellen — 1. september 2017 @ 09:08 | Svar

  13. Først og fremmest stort tillykke med vægttabet. Jeg er ikke tilhænger af kure, heller ikke LCHF, og læger advarer også om den som mad i længden, men som jeg siger til de af mine kolleger, der har den som religion, at så længe de er glade, så er jeg også- De skal bare ikke prædike den for mig 🙂 Jeg tror som Jørgen at det er det mindskede kalorieindtag , der rykker, og som du er inde på, føler I jer mætte og spiser derfor ikke så meget.
    Henriette har ret, der forskes intens i tarmbakterierne og deres betydning for kroppen. Bogen er god at læse, jeg skal læse den igen. Man kalder tarmen for vores anden hjerne.

    Kommentar af Lene — 1. september 2017 @ 05:37 | Svar

    • Lene, det er rigtigt at for de, som har en god insulinvirkning, så hjælper det at skære ned på kalorierne – men for de, som har høje/ ustabile blodsukre og er tæt på at udvikle diabetes gælder det om at skære ned på kulhydraterne, siger Arne Astrup:
      http://www.dr.dk/nyheder/viden/blodproeve-kan-afsloere-den-ideelle-kur

      Kommentar af Henriette — 1. september 2017 @ 08:24 | Svar

      • Jeg er forhåbentlig ikke blevet religiøs! Men skulle det kun være troen, der flytter (okay, fjerner) mine [kød]bjerge, så fred være med det – det virker for os, og vi er glade 🙂
        Vi spiser ikke mere fedt, end vi hele tiden har gjort; tværtimod, det er mest LC-delen, vi kører med.
        Jeg køber den bog – jeres anbefalinger har overbevist mig. Det var titlen der var mig så meget imod, at jeg fravalgte bogen på forhånd.

        Kommentar af Ellen — 1. september 2017 @ 09:13 | Svar

      • Kære Henriette, nu har jeg ikke så megen fidus til Arne Astrup efter han for år tilbage anbefalede vi bare skulle spise løs af sukker og der blev rejst mistanke om at han var lønnet af sukkerindustrien. Anklagen blev godt nok afvist efter en undersøgelse, så jeg skal til at slippe min misfornøjelse med ham 🙂 Han ved jo dog godt, at et studie er ikke nok, der skal som den anden forsker siger, mere forskning i hvordan det råd /blodprøve virker i praksis. rykker det noget? Men spændende er det.

        Kommentar af Lene — 1. september 2017 @ 17:11 | Svar

        • Lene, det er jo ikke kun Arne Astrup, som har lavet undersøgelsen, men et helt hold af forskere fra Københavns Universitet og studiet er offentliggjort i anerkendt amerikansk forskningstidskrift.

          Det viser blot, hvor svært der her er – vi lever i videns- og informationssamfundet og vi vælger aller hver især at tro på de medier, som støtter op om vores respektive sym- og antipatier.

          Kommentar af Henriette — 1. september 2017 @ 19:00 | Svar

  14. Respekt for jeres indsats og vægttab. Flot!
    Jamen, vi ved jo godt at kalorieregnskab/forbrænding skal balancere… Det er bare så pokkers svært at bruge den rationelle hjernehalvdel, når fristelserne står der. Og når jeg så også er doven… Hmmm!
    Jeg er spændt på at høre en anmeldelse af den bog. Indpakninger, overskrifte eller bogtitler er afgjort vigtige for om man køber varen! Jeg har også læst flere artikler/set tv udsendelse om tarme og deres indvirkning på vores velbefindende. Det er ret tankevækkende, at vi jo bare tænker affaldsstoffer.. ud. Men hele processen fra indtag til endestation har betydning for kroppens funktioner. Vi kommer til at høre meget mere om tarme med charme….

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 1. september 2017 @ 11:51 | Svar

    • Det er nemlig det! Det er hamrende svært.
      Jeg synes ellers, jeg er flink til at se bort fra titel og i hvert fald bogens forside, men denne titel var bare for meget … men nu må jeg se at få købt den bog 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2017 @ 17:03 | Svar

  15. Hold da op, hvor det går 🙂 På et eller andet tidspunkt bremser vægttabet nok op og så gælder det om at holde ved.
    Jeg holder også ved, men har valgt ikke at veje mig ret tit, så jeg ved endnu ikke om det afspejler sig i vægten. Til gengæld har jeg målt mig og vil følge med på den måde. Desværre gik der nogle dage inden jeg tænkte på det, så der er nok ikke sket det store på den front endnu.
    Det er ret sjovt at lave mad, hvor man kan jonglere med både smør og fløde. Maden bliver meget smagfuld og mættende. Jeg fandt en opskrift på nogle gode små pandekager med hytteost, som også er rigtig lækre kolde med tynde skiver af kaneldrysset æble på. (http://www.kostdoktorn.se/recept/kesoplattar)

    Kommentar af fiberfryd — 3. september 2017 @ 00:08 | Svar

    • Det er vist bremset lidt op, men jeg er tæt på seks kg nu.
      Godt du holder ved – hvad med Peter? Tøjet er en glimrende målestok 🙂
      Tak for opskrift – den skal prøves. Jeg har flere gange set det der ‘fiberhusk’, men det er jo sindssygt dyrt. Hvad bruger du?

      Kommentar af Ellen — 3. september 2017 @ 09:17 | Svar

      • Peter holder sig tilbage, hvad kur angår, så jeg forsøger at sejle min egen sø uden den store støtte. Nu kommer han nok til at tage på i stedet, for jeg laver mad uden at spare på fedtet og når han i tilgift får kulhydrater – oh, skræk og rædsel!
        Jeg bruger loppefrøskaller fra Urtekram – det er det samme, men de er noget billigere end Husk. Hedebogård krydderier har også loppefrøskaller, men jeg har ikke fået tjekket kiloprisen. Husk er den grove udgave, mens fiberhusk er mere findelt og vistnok svarer til Urtekrams udgave.

        Kommentar af fiberfryd — 3. september 2017 @ 22:34 | Svar

        • Så kan han lære det 😉
          Nåhh, er det bare det … så tror jeg, at jeg med god samvittighed kan springe denne ingrediens helt over – men tak for svar 🙂

          Kommentar af Ellen — 4. september 2017 @ 09:34 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.