Hos Mommer

26. august 2017

Det kræver slet ingen behændighed – kun lidt hekseri

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:46
Tags:

Når man farver med indigo, er det ikke mere bare lige at koge suppe på nogle planter, plumpe noget garn i og lade det ligge, til man synes det har den rigtige farve – eller til man kan se, at man ikke kan vride mere farve ud af den suppe.
Man skal først lave en stamkype ved at bruge NaOH, C2H6O, H2O og Na2S2O4. Og indigo, selvfølgelig …
Den blanding må helst ikke få ilt, så man sjasker ikke bare sådan rundt med tingene. Indigo farver som bare pokker, og da jeg er en smule øm over køkkengulvet, fortrak vi til terrassen, lagde presenning ud og satte gryden over på gasblusset på grillen. Badet må heller ikke overstige 60°, så omhyggelighed på alle fronter er påkrævet. Endelig kan man ikke vurdere, hvornår det er blåt nok, for det er gult nede i gryden og bliver først blåt, når det kommer i forbindelse med luftens ilt, men så sker det også på sekunder – det er ren magi.

IMG_7735IMG_7737

Indigofarvningen overraskede os en del. Første bad gav en noget lysere farve, end vi begge havde forventet, selv om det fik de foreskrevne 10 minutter. Til gengæld gav både andet og tredje bad stort set den samme farve som førstebadet, og det begyndte først at miste pusten på fjerdebadet.
Den smukke stålgrå, man kan ane midt i det blå, er gråt garn som udgangspunkt i 3. bad. Vi fortsatte op til syvende bad, hvor det gav en fin babylyseblå lidt over i det turkise.

IMG_7743

På et tidspunkt skal jeg prøve med længere farvetid og med at overfarve førstebadets garn, men på den anden side er der lige netop garn nok til at kunne strikke et ret flot Find Your Fade-sjal af denne blå farveskala. Jeg må bare farve noget mere garn …
Herover ses det samlede resultat af vores tre travle dage. Den skrigende, neon/limegrønne nederst, venstrest skulle man næsten ikke tro kunne lade sig gøre med plantefarvning, men det er gyldenris med indigo-overfarvning.

IMG_7738IMG_7741

Ditte har fundet en ny farve, som hun har tænkt sig at markedsføre som pomerans-høgeurtsorange. Det er slående, så tæt den farve er ramt … men om den kan rekonstrueres, er et helt andet spørgsmål … vi kunne se, hvor stor forskel der var både på rejnfan og tagrør på de to-tre uger, der er gået, siden jeg prøvede første gang. Konklusionen var, at alt skal altid tages lige så snart man overhovedet kan.

IMG_7756

Tilbage stod kun at få skrevet etiketter og lavet små ‘snoprøver’, som skal systematiseres, limes på stift papir med noter om plante, bejdsning, osv.
Dvs. kun og kun – det bliver også lidt af et arbejde, men det er rart at have til senere, selv om vi fik op til flere beviser på, at det er stort set umuligt at rekonstruere en omgang plantefarvning.

P1070241P1070242

Sådanne snoprøver fra sine mange tidligere farvninger havde Ditte med, og jeg blev så betaget af dem, at jeg lovede mig selv at lave nogle tilsvarende.
Som sagt skal de over på andet papir og teksten skal skrives med skønskrift – lige nu har jeg lavet kladden i den rækkefølge, farvningerne foregik, men de skal sættes på plads i regnbuerækkefølge.

Og det var nok det sidste plantefarvningsindlæg i denne omgang. Nu er I nok også grundigt trætte af min nye dille …

31 kommentarer

  1. Overhovedet ikke -meget spændende!

    Kommentar af Lone Nielsen — 26. august 2017 @ 19:46

    • Dejligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 19:51

  2. Det er godt at have noget at gå op i – og det har faktisk været ret interessant at følge.

    Kommentar af Jørgen — 26. august 2017 @ 20:33

    • Det er da dejligt at læse 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 21:17

  3. Det har været de dejligste dage! Tusind tak for hus- og hjerterum fra medfarveren 🙂
    Jeg faldt om som en våd karklud i aftes og i dag er jeg stået op til, gæt engang … regnvejr. Hvordan det altid lykkes at have det fineste vejr, når vi er hos jer, er en gåde. Men vi nyder det.
    I dag skal jeg have ordnet garnprøverne – og så selvfølgelig kigge efter velegnede projekter, så alle farverne kan komme i spil.

    Kommentar af fiberfryd — 27. august 2017 @ 07:56

    • Det er mig, der takker!
      Jeg ville have haft set Barnaby, men jeg gik død omkring kl. 21:30 … og vågnede op til regnvejr, så vi var bare virkelig heldige med vejret. Det bliver derfor også snoprøvedag her 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. august 2017 @ 08:04

  4. Det er faktisk ret sjovt at læse om, hvordan almindeligt tilgængelige planter kan give så flotte farver 🙂 Jeg er stadig mest betaget af de orange (som jeg gerne ville gå med, og det må der da også være andre, der vil) og de grønne. Hvordan holder farverne i vask – ved du det?

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. august 2017 @ 09:24

    • Ja – det var af samme grund, jeg fik lyst til at forsøge mig 🙂
      Kan du godt bære så skrappe, varme farver? Heldige dig. I teorien skulle de anvendte farver holde ganske godt i vask, men hvordan mine farvninger holder, har jeg til gode at finde ud af.

      Kommentar af Ellen — 27. august 2017 @ 10:53

  5. Jeg har fulgt spændende med, i sit farveri, ville ønske at jeg havde plads og overskud til det. ☺️
    Vildt at det kan lade sig gøre uden kemi og det er alle så skønne farver

    Kommentar af Anne Mette — 27. august 2017 @ 14:50

    • Dit overskud skal jeg ikke blande mig i, men pladsen har du! Jeg var på kursus med en, som boede i en toværelses lejlighed, og hun farvede masser af garn 🙂
      Jeg kan også godt lide tanken om, at det er (næsten) uden kemi 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. august 2017 @ 14:59

  6. Det har været et spændende projekt at følge med i – og alt garnet på tørrestativet ser flot og imponerende ud.
    Så kan der strikkes 🙂
    Hvor mange kilo garn har I farvet?

    Kommentar af Kisser — 27. august 2017 @ 19:04

    • Ja, nu skal der findes projekter!
      Vi har nok farvet 4-5 kilo 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. august 2017 @ 19:15

  7. Hold da fast i flæserne, sikken nogen flotte farver. Det er lige til at blive glad af at se på. Rigtig god fornøjelse med at strikke af det, det må være skønt at hente det frem en grå og kedelig vinterdag. Farverige hilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 27. august 2017 @ 20:52

    • Præcis – man bliver så glad af disse flotte farver, og at man selv har lavet dem, gør ikke glæden mindre 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 09:17

  8. Ud ad tangenten: Huhej, nu kom vi på arbejde! NaOH er Natriumhydroxid, C2H6O er … alkohol? og H2O er et tøjmærke … nej vand, og den sidste er svær, det er noget svovlsyre-salt-agtigt, Natriumsulf-et-eller-andet … Na2S2O4, Google, Natriumdithionit! (Produktname: Blankit) ist das Natriumsalz der im freien Zustand instabilen Dithionigen Säure (H2S2O4). Natriumdithionit ist ein starkes Reduktionsmittel.

    Og så på engelsk:
    Sodium dithionite (also known as sodium hydrosulfite) is a white crystalline powder with a weak sulfurous odor. It is the sodium salt of dithionous acid. Although it is stable under most conditions, it will decompose in hot water and in acid solutions. […] It is used as such in some industrial dyeing processes, primarily those involving sulfur dyes and vat dyes, where an otherwise water-insoluble dye can be reduced into a water-soluble alkali metal salt (e.g. indigo dye).

    Der har vi ellers et homonym, hvor man skal have stavemikroskopet fremme: Dyeing, dying, dieing … Farvning, døende, udskæring (cut from a die eller noget) die (2( (dī), n., pl. dies; n.
    Mechanical Engineeringany of various devices for cutting or forming material in a press or a stamping or forging machine.
    Mechanical Engineeringa hollow device of steel, often composed of several pieces to be fitted into a stock, for cutting the threads of bolts or the like.

    == Hvor er den orange farve smuk. Man bliver helt betaget! Flot! Og de blå nuancer er også spændende – det ville være smukt i et sjal med farveovergange.

    Kommentar af Donald — 27. august 2017 @ 21:37

    • Der blev du da virkelig sat på arbejde, Donald – dejligt, at du tog udfordringen op, det var der ikke andre der orkede, men laboranten i mig kunne ikke dy sig for at nøjes med de kemiske formler 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 09:20

  9. Ikke træt af….men fuldstændigt fascineret af!
    Det er fantastisk hvad I nåede og hvad I fik ud af det😃 Skønne, smukke farver..,,
    I kan da altid åbne en bod ved vejsiden.. alternativt på websiden😉
    De kemiske formularer er ikke mit gebet😬 Fysik var et hadefag!!!! Jeg fattede niks af det🤢

    Kommentar af Anne Holtegård — 28. august 2017 @ 16:57

    • 🙂 Det endte med nogle rigtig gode farver for langt de flestes vedkommende.
      Vi sælger ikke. Endnu 😉
      Fysik var ikke det sjoveste, men jeg elskede kemi 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 18:57

  10. ja nu bliver jeg jo nød til at rette dig. Det du skriver C2H6O er en molekylerformel…..der findes mange type formler. Det du viser siger ikke hvilke stof du taler om, men blot hvilke atomer der indgår. En strukturformlen derimod fortæller om hvordan atomerne er sammensat. Så C2H6O, kan jo sagtens væreen ether , hvis strukturformel er CH3OCH3. Hvis vi taler om ethanol (som jo er den der i daglig dagstale kaldes Alkohol) er den “rigtige” formel CH3CH2OH. Så misforstås det ikke.
    Ja nu kommer gym-læreren jo op i mig….og hvis man skal skrive kemisk, så skal det være rigtigt 😉

    Kommentar af havehyrden — 28. august 2017 @ 19:05

    • Tak og taget til efterretning, Havehyrde! Jeg kunne ikke huske den rigtige formel og stolede vist lidt for meget på google 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 19:33

      • ja det gør eleverne jo også. Også når det gælder hvordan man staver. Så når noget er skrevet på google, så er det rigtigt….egentlig lidt uhyggeligt. 🙂 jeg har rigtig mange eksempler på elever der skriver noget af fra google og bliver meget sure når jeg retter stavemåden….”det kan jo ikke passe, det stod på google”

        Kommentar af havehyrden — 29. august 2017 @ 08:55

        • Ja. Det er faktisk temmelig skræmmende, at Google er blevet sådan en guru. Tænk, hvis man kunne forestille sig, at der kom kontrol på, og at alle fejlene blev rettet. Keep on dreaming, Ellen 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. august 2017 @ 09:18

  11. Et flot tørrestativ! Sikken tålmodighed I har. Jeg glæder mig til at se dit hjemmefarvede Find your fade 😉
    Også jeg er ret vild med den dybe orange farve.
    Sikke hyggeligt der ser ud i jeres “shelter”.

    Kommentar af conny — 28. august 2017 @ 19:38

    • P.s. Og jeg kommer til at tænke på heksene i Macbeth, som vores engelsklærer ofte citerede: “Double, double toil and trouble; Fire burn and cauldron bubble” – I har da haft jeres andel af toil and trouble, og den store kedel har boblet og boblet 🙂

      Kommentar af conny — 28. august 2017 @ 19:47

      • Tålmodighed? Vi fes rundt som fluer i en flaske og havde ikke engang tid til at holde kaffepauser 🙂
        Jeg glæder mig også til det sjal, men lige nu er jeg gået i gang med et af Stephen West.
        Ja, ikke? Vi elsker simpelthen at sidde deroppe og nyde fjordudsigten 🙂
        Jeg er, som matematisk student, sluppet uden om Shakespeare på originalsproget, så jeg kendte ikke citatet, men det er da lige i øjet 🙂

        Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 19:58

        • Stephen West!? Han er jo lidt vild, selvom Liselotte oppe fra Garnudsalg har vist, at han godt kan gøres “spiselig”. Hvilket et har du valgt?

          Kommentar af conny — 29. august 2017 @ 09:51

          • Ih, synes du? Jeg elsker hans sjaler/tørklæder – har strikket et Rockefeller både til Inge og mig selv, og jeg har strikket Spectre. Nu er jeg i gang med Chadwick.

            Kommentar af Ellen — 29. august 2017 @ 19:22

            • Hmm, måske er det ham selv, der er lidt vild. Det her Chadwick ser ikke så vildt ud, som jeg så det på google, men stadig lidt usædvanlig sammensætning af forskellige strikkemetoder. Det bliver spændende at se.

              Kommentar af conny — 30. august 2017 @ 22:09

              • Nu blev jeg jo nødt til at tjekke på Ravelry, og jo, han har godt nok nogle ‘vilde’ ting, men han har nu altså også mange fine og spændende ting – man behøver heldigvis ikke at rette sig efter hans sommetider noget alternative farvevalg 🙂

                Kommentar af Ellen — 31. august 2017 @ 11:50

  12. Tak for føljetonen. Jeg håber på, at du laver en opfølgning bl.a. med hvilke garner du har brugt, farvernes lysægtehed og holdbarhed ved vask.
    Foreløbig er jeg blevet inspireret til valnøddefarvning og har tre kilo blendede nedfaldne umodne valnødder i fryseren. I fryseren fordi jeg vil lave sammenlignelige farvninger med umodne hele valnødder og med udelukkende den modne skal – så jeg må vente. Jeg vil farve på mit lager af cowboybuksebaglommer (med bag), som skal blive til en “hængedims på indersiden af hoveddøren” med lommer til cykellygter, vanter osv.” til en børnerig familie, hvor “hvor er mine … – jeg ved, jeg havde lagt …. her” er et mange gange dagligt fænomen. Sammenligneligt, da jeg har x antal par af baglommer, så jeg vil farve en af hvert par i henholdsvis hele umodne frugter og kun skallerne.
    Mvh. og tak
    PS: Den orange er meget flot, men de andre rene kraprodsfarvede kan nu også noget særligt. Jeg tænker på vanter og huer i fair-isle-strik med indigoerne som kontraster.

    Kommentar af Kristine — 29. august 2017 @ 13:20

    • Noget vil jeg jo nok komme til at følge op, men ikke på lysægteheden. De farver, vi har beskæftiget os med i denne omgang, er ifølge G-uldpigerne temmelig robuste, og jeg er ligeglad med, om de ‘kun’ kan holde i 50 år 🙂
      Du må meget gerne sende mig en mail, når du får afprøvet de to valnøddefarvninger – det vil jeg gerne kende resultatet på.
      Kender godt den slags spørgsmål: Where are my shoes? – Where did you last see them? – On my feet!!
      Ditte og jeg talte netop om, at Fair Isle-mønstre ville være rigtig godt. Fordelen ved plantefarver er jo, at ALLE passer sammen, selv om de nærmest spænder over hele faveskalaen.

      Kommentar af Ellen — 29. august 2017 @ 19:28


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.