Hos Mommer

24. august 2017

Nu blev det mærkeligt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:44
Tags:

Vi har simpelthen været enormt flittige – også i dag. Vi har egentlig nok ikke været mere flittige end i går, men vi er mere trætte i dag. Det er fordi vi er pensionister, som slet ikke er vant til at arbejde fuldtids og lidt til i to dage i træk. Det bliver så tre, inden vi er færdige, for i morgen går vi i gang med indigofarvningerne, og når vi er færdige med disse blå farver, har vi faktisk præsteret et helt farvehjul på de tre dage.

Farvehjulet minus blå

Kraproden er højpotent, og vi har ikke engang overdoseret. Vi farvede fire bade og følte os forholdsvis sikre på, at der var saft og kraft nok til både et femte og et sjette, men det havde vi hverken tid eller bejdset garn nok til.
Den orange farve i midten er noget gyldenris, som Ditte har farvet over med andetbadskraprod. Jeg havde også en lille tester med. Det er flotte og skrappe farver, men ingen af os ved rigtigt, hvad vi skal bruge dem til …
Valnøddefarvningen gav nogle smukke, brune farver, hvoraf den lyseste bliver overfarvet med indigo i morgen i håbet om at opnå en petroleumsfarve.

Grå bund til venstre, hvid til højreTV valnøddeblade, TH hele nødder, 2. bad

Valnødder er åbenbart temmelig uforudsigelige. I fredags blev min andenbadsvalnød mørkere end første bad, hvilket sagkundskaben ingen forklaring havde på.
På billedet herover til venstre kan man nok fornemme, at garnet længst til venstre er lysere og mere gyldent end det til højre. Det mærkelige her er, at det lyseste er farvet på mørkegråt garn og det mørkeste er farvet på næsten helt hvidt garn. Alle tre på billedet er samme garn, fra samme bejdsning og fra samme bad. Meget mærkeligt …
Valnøddeblade skulle give en anden farvenuance end hvis man farver med kun valnødder. De to cafe latter er hhv. valnøddeblade, 1. bad og hele valnødder, 2. bad. Det kalder jeg ikke en helt anden farve, men det kan måske skyldes, at for alle blades vedkommende skal man helst tage dem, mens de stadig har foråret i sig.

Kraprod, 3. og 4. badKraprod, 2. bad, bejdset og ubejdset

Kraprodsfarverne herover er jeg ret betaget af – det er en dejlig, teglrød farve, som tager lidt af, efterhånden som farvestoffet opbruges – til venstre ses 3. og 4. bad. Der er ingen forskel, og vi er ikke nået til de helt lyse nuancer endnu. Det fik jeg lidt af ved at lægge ubejdset garn i andetbadet (billede til højre) … det var dog stadig mere farvet end vi regnede med på forhånd.

Kraprod, skylning af 1. bad Hygge hen under aften

Vi er som sagt trætte i dag.
Ditte fik skrevet “1. bag” på et af manilamærkerne, hvorpå jeg kommenterede, at vi heldigvis endnu er “udejsede”, hvilket skal udtales som u-dejsede for at give mening.
Det er vi ikke mere – vi er dejset om i stolene; Ditte med ipadden og jeg ved skrivebordet. Vi orker ikke mere fysisk arbejde og skal tidligt i seng. Vi har højst siddet ned en times tid i dag, inklusive frokostpausen. Det kan sådan nogle gamle koner godt mærke.

I morgen er det som sagt indigofarvning i stor stil – plus henkogning af de sidste reine claude-blommer, inden det er for sent.
Jeg har henkogt 10 kilo og nedfrosset lige så mange; jeg har foræret 30 kilo til diverse naboer, og i morgen henkoger vi et treliters glas til Ditte. Derudover er der de mange, vi har spist ‘fra træet’; der er nok 20 kilo tilbage i toppen af træet, som vi ikke kan nå, plus alle dem, som er faldet til jorden, men som admiralsommerfuglene og bierne (ikke hvepse. Hvorfor er de der ikke?) nyder lige nu. Jeg har aldrig set så mange admiraler før – de flokkes om blommerne på jorden, og det er et ret flot syn, når der sidder en halv snes inden for en kvadratmeter og mæsker sig.

22 kommentarer

  1. Sikke nogle smukke, smukke farver! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 24. august 2017 @ 21:11

    • Åh tak, og ja, det synes Ditte og jeg også 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2017 @ 21:29

  2. Imponerende arbejde og fantastisk skønne farver. Det bliver spændende at følge den videre proces til færdigt arbejde 😊

    Kommentar af Kisser — 24. august 2017 @ 21:45

    • Jamen det er jo bare almindeligt strikkeri 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:23

  3. Utroligt lækre farver….måske især de skrappe Orange. Hvor mange gram er der? Vil du sælge?

    Kommentar af udvandreren — 24. august 2017 @ 22:42

    • Ikke i denne omgang – der er kun et, og i ganske få tilfælde to, fed af hver farve. Jeg skal heller ikke have solgt noget som helst, så længe jeg er på efterløn – det bliver bare noget værre rod. Men til marts bliver jeg 65 … 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:25

  4. Lækre farver, især de orange-røde 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. august 2017 @ 08:23

    • Tak … de ER lækre, men er der nogen, der vil gå med dem, mon? 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:25

  5. Fantastiske farver.
    Kan f.eks. kraprods- og valnøddefarverne ikke bruges sammen med en hudtonevenlig farve til en trøje i tofarvet patent a la Helga Isagers Pine, et sjal a la Stephen West eller Marianne Isagers forår/sommer/efterår/vinter, hvor ryggen kan domineres af de knap så hudtonevenlige farver og forside, ærmer og bærestykke i en hudvenlig farve med indslag af ryggens farver.
    God fornøjelse med indigoen. Hvordan valnød og indigo kan blive petroleumsfarvet (grønblå eller blågrøn) går over min forstand/farvelære, men spændende med naturens luner.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 25. august 2017 @ 08:41

    • Jeg har faktisk lige præcis Stephen Wests Chadwick i tankerne – med en koksgrå og en stærk gul.
      Jeg forstår godt din undren, men logikken holder pause indimellem her … det var Anne G-uld, der sagde det med petroleumsfarven, men det blev den godt nok heller ikke helt 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:30

  6. Imponerende flid!

    Kommentar af Eric — 25. august 2017 @ 17:33

    • Tak. Vi er også en anelse stolte af os selv 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:30

  7. Sikke et farverigt tørrestativ, især den rødlige. Jeg glæder mig til at se de blå farver. De røde og blå farver hører til dem, jeg næsten altid falder for.

    Kommentar af Pigen fra landet — 25. august 2017 @ 20:17

    • Jeg elsker også rødt. Jeg ligner bare et lig, hvis jeg har rødt på …

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:31

  8. Imponerende x 2. De langevinteraftener slår ikke til. Der må være garn til flere vintre.

    Kommentar af Jørgen — 25. august 2017 @ 21:26

    • Det er jeg bange for, at du har ret i …

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:31

  9. Jeg ser for mit indre blik et sjal, som er et solnedgangsbillede, et trekantet billede måske, med en blå (eller brun, nej grøn) trekant fornede (spids af trekanten vender nedad) og så ellers fra brændende rød opad til orange og gul i brede striber, med et hæklet hul som er solen eller et halv broderet stjernemønster i en lysende (!) rød lige over horisonten (den grønne) 🙂

    Kommentar af Donald — 25. august 2017 @ 23:30

    • Hvorfor er du ikke blevet strikdesigner, Donald? Det lyder som en spændende og god ide 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:32

      • Tak for tilliden – jeg har lige fundet mit kvalitetspapir og får lyst til at tegne/male, trods at jeg ved jeg ikke er ferm til det.

        Kommentar af Donald — 27. august 2017 @ 21:39

        • Hvis bare du hygger dig med det, så tjener det sit formål.

          Kommentar af Ellen — 28. august 2017 @ 09:15

  10. Jeg er oprigtigt imponeret over jeres “nørderi” jeg kan godt lide, når folk går ind for noget! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 26. august 2017 @ 17:56

    • Tak! Det har været en ren fornøjelse med ‘nørderiet’ 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 18:55


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.