Hos Mommer

21. august 2017

En bager bærer et bæger

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:33
Tags: ,

Jeg ønsker mig en tidsmaskine. Jeg ville gerne beames 500 år frem for at finde ud af, om jeg kan forstå sproget, som det bliver talt i Danmark i 2517.
Jeg ved jo så glimrende, at det udvikler sig, det der sprog. Det skal det også, men udtalen af ord kan med fordel undgås at nærme sig en fælles lyd.
Hvis det ellers giver mening …

Når jeg siger overskriftens korte sætning højt, vil jeg vove den påstand, at man godt kan høre hvad jeg siger og ikke tror jeg siger “en baer baer et baer”. Jeg udtaler g’et i bager, udtaler ‘bærer’ med nogenlunde samme æ-lyd som i’et i ‘skrift’ (!) og udtaler ‘bæger’ med dybt (hmmm … det hedder det med stor sandsynlighed ikke) æ som i ægte.
Når jeg hører unge mennesker, tv- eller radioværter tale, kan jeg sjældent høre forskel på de tre ord – de lyder ens, som når jeg ville sige bager uden g.
Jeg kom til at tænke på det, fordi Anne i fredags talte om en plante, der hedder engbrandbæger. De tre omkringsiddende, som var inden for mine øjnes rækkevidde, noterede ordet engbrandbærer. Jeg hviskede, at “det er -bæger; som et krus, I ved …”. Nårh, lød svaret, det kunne jeg ikke høre. Det kunne jeg heller ikke, men jeg vidste det tilfældigvis.

Jeg kan heller ikke høre, om samme delmængde af den danske befolkning siger læger eller lærere. Om de siger jæger eller jager.
Faktisk er det ret irriterende, at man indimellem skal høre meget af konteksten, inden det bliver klart, om der tales om det ene eller det andet.

Det skulle bare lige ud. Men apropos befolkning: 
image

Se på denne kurve og klik på dette link. Det er en lille smule skræmmende og en stor smule fascinerende at se, hvor hurtigt det går.
Det år, jeg blev født, var jordens befolkning cirka 2.588.896.000.
Det år jeg bliver 103, runder vi 10 milliarder mennesker. Vi når de otte, når jeg bliver 70 år, hvilket jeg satser stærkt på at blive.
Jeg tror jeg er glad for, at jeg næppe bliver 100, men det gør vores børn og børnebørn med stor sandsynlighed. Tidsmaskinen kunne også bruges til at se, hvilken jord vores børnebørns børnebørns børnebørn bebor. Mon der er is på Grønland? Hvis ikke, ligger Den Stråtækte under vand …
Sådan noget vil jeg helst ikke tænke på.
Så vil jeg hellere brokke mig lidt over sprogsjuskerierne, jeg møder – det kan min lille hjerne forholde sig til.

14 kommentarer »

  1. Der er helt sikkert ikke is på Grønland, det er derfor det er så vigtigt at passe på vores jord – for vi har den kun til låns, og vi skal give den videre i bedst mulige behold. Stakkels moder jord…. ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 21. august 2017 @ 19:58 | Svar

    • Det tror du ikke? Jeg ved simpelthen ikke, hvor stærkt det vil gå – men hvis jeg vidste det, var jeg vist også verdensberømt …
      Men selvfølgelig skal vi passe på vores jord – det kunne bare være så rart, hvis alle de største jordsvin (tøhø – og som ikke findes i Europa) også var med på den ide!

      Kommentar af Ellen — 21. august 2017 @ 20:14 | Svar

  2. Sjov tanke. Eller at rejse 500 år baglæns – det ville heller ikke være helt nemt at forstå datidens danske sprog. Menneskehedens og klodens fremtid på så langt sigt er helt umulig at forudse og jeg tror egentlig ikke jeg har lyst til at vide, hvordan den former sig. Overpopulation plejer naturen normalt at klare med en større ‘udrensning’ …

    Kommentar af fiberfryd — 21. august 2017 @ 22:37 | Svar

    • Ja … i det hele taget kunne det være ret fedt med en tidsmaskine.
      Jeg har det på samme måde: Vil helst ikke vide noget. Det sidste har du ret i. Det er en skræmmende tanke, og der vil jeg så absolut heller ikke vide, hvad naturen har i tankerne som det næste ‘udrensningsmiddel’.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2017 @ 09:04 | Svar

  3. Det er skræmmende med den befolkningseksplosion, synes jeg. Vores jord er en klode, hvis ressourser i lang tid er blevet overforbrugt. Og vi kan ikke udvide kloden.
    Med hensyn til udtalen af ord, så er der nok sket et skred i retning af sjusket udtale. Med fare for at fornærme dig – og det er ikke meningen – men jeg kommer til at tænke på, om du har et lille høretab? Det er helt present for mig, fordi jeg lige været til høreprøve. Og udover evnen til at høre dybe lyde og høje toner, bliver man også testet på evnen til at skelne ord. Det er så ganske vist ord, der bliver udtalt tydeligt. Jeg havde to fejl. Kunne ikke høre forskel på bred og brød. Og barn og barm. Det bliver ikke regnet som høretab. Men jeg kunne ikke høre de dybeste og højeste lyde. Jeg kan huske, du engang skrev om John og hans nedsatte hørelse. Men jeg husker ikke,om det mundede ud i et besøg hos ørelægen? Og om han fik høreapp.? Nå, det er vist udenfor emnet 🙂

    Kommentar af betty — 21. august 2017 @ 23:12 | Svar

    • Det er skræmmende, og nogen er nødt til at gøre noget. Men hvad?
      Der skal mere til at fornærme mig, og jeg kan ikke udelukke, at jeg har nedsat hørelse, for den er ikke blevet tjekket siden folkeskolen. Den med jager/jæger, lærer/læger og bærer/bæger er jeg dog ikke ene om … ikke desto mindre var det måske en god ide, min alder taget i betragtning, at få undersøgt den hørelse 🙂
      John var hos ørelægen og fik nogle rasende dyre (og derfor efter sigende gode) høreapparater, men afleverede dem igen inden prøvetiden var udløbet – de generede ham mere, end de gavnede, påstod han. Det må jeg jo respektere, men jeg synes, det var lidt ærgerligt.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2017 @ 09:10 | Svar

      • Det var synd for John, at han ikke fik glæde af høreapp. Og for dig. Ofte er den den ved siden af, der generes mest af en ægtefælle, der har mistet noget af sin hørelse.

        Kommentar af betty — 22. august 2017 @ 23:00 | Svar

        • Det er jeg så ganske enig i 😉

          Kommentar af Ellen — 23. august 2017 @ 19:38 | Svar

  4. Du er en modig kone! Jeg er slet ikke sikker på, at jeg skulle nyde noget af at kigge ind i fremtiden, hvis jeg kunne. Hvis der overhovedet er land til den tid, så kan jeg ikke forestille mig, at det er en afart af dansk, der tales. Måske snarere fremtidsrussisk eller -kinesisk? Nix bix, jeg vil ikke vide det.

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. august 2017 @ 10:51 | Svar

    • Det er helt klart det bedste at forblive i uvidenhed – dilemmaet er lidt lige som at jeg gerne vil vide hvor gammel jeg bliver – og alligevel vil jeg jo overHOvedet ikke vide det 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2017 @ 10:57 | Svar

  5. Jeg må undertiden bede om, at få noget gentaget (især hvis det afsnuppede mangler kontekst), og min hørelse er glimrende. Det er med befolkningseksplosionen som så meget andet, man ikke kan gøre noget ved som privatperson, men i Kina er de da nået langt, og i Europa går det den anden vej med lave fødselsrater over næsten hele banen, så befolkningen ad åre bliver en samling gamle nisser.

    Kommentar af Eric — 22. august 2017 @ 17:56 | Svar

    • Nej, vi kan ikke gøre noget rent individuelt, men det er lidt spændende, hvordan jorden ser ud om 500 år.
      Der kommer virkelig mange gamle – godt vi ikke er 20 år og kan se frem til at skulle arbejde, til vi er 75 eller mere, siger jeg bare …

      Kommentar af Ellen — 22. august 2017 @ 19:14 | Svar

  6. Nogle må holde igen med at få børn – og nogle må holde isen på Grønland frosset.
    Der er god grund til at brokke sig over slattenheden i udtalen af dansk – en borger, flere borger.

    Kommentar af Jørgen — 25. august 2017 @ 21:14 | Svar

    • Ja, nogle må, fordi vi er for gamle til at gøre en forskel her.
      Vi bliver til gengæld nok aldrig for gamle til at sprogbrokke os 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:19 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.