Hos Mommer

20. august 2017

På loppis i Markaryd og en ‘ny’ bro i Vittsjö

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:39
Tags: ,

Endelig havde jeg lidt kantarelheld. Da vi kom herop i går, gik jeg den korte runde for at lure rigets kantareltilstand af. Det gav 900 gram, hvilket er fint. De var store og flotte, så dette er tilsyneladende det helt rigtige tidspunkt at gå på kantareljagt på lige her hos os.

I dag fik vi lyst til at køre en tur, og efter lidt søgen på nettet fandt jeg ud af, at der er antik- og loppemarked i Markaryd i dag.
Der kan vel altid opstå et behov eller to, så jeg lavede lidt frokost, som vi tog med. Det er er jo blevet forbudt at klare sig med noget fra en pølsevogn, og det jeg lavede, var da også en del mere velsmagende (en hakket tomat, fire ditto asparges og to forårsløg blandes med to små dåser tun (i vand), salt, peber, en smule balsamicoeddike og en anelse chili) og mere mættende, end man måske umiddelbart forestiller sig.

Badende køer

Markedet var stort, men der var ikke den helt store forskel på udvalget i de mange stande, og jeg skal da lige love for, at de fleste tog overpriser. Jeg købte en urtepotteskjuler, der passer fint i stilen til Den Stråtækte. Den type må have været hver mands eje i Sverige engang, for jeg så den i samme stil 15-20 steder, hvor de fleste ville have 250 kroner for sådan en! De må have spist søm … det er jo svenske kroner, godt nok, men alligevel er det alt for dyrt, når det er noget, der går 13 af på dusinet. Jeg fik øje på en, der var lidt større end alle de andre jeg havde set, og da han kun ville have 100 kroner for den, kom den med hjem. Jeg fandt også en smuk, blomstret kande, der ville se noget så nysselig ud med blomster i på gæsteværelset, men jeg ville ikke give 250 kroner for den. Et par boder længere fremme fandt jeg en endnu smukkere kande til 100 kroner.
Det blev ved de to køb. Jeg havde håbet på at kunne finde en gammel jengryde, men det skete ikke.

Ved Vittsjö

Vi tog en anden rute hjem, for vejen fra Osby til Markaryd er mildt sagt kedelig. Ved Vittsjö fandt vi bord og bænk tæt på denne skønne, gamle bro, som jeg ikke har i min billedsamling, så vi blev enige om at indtage frokosten her. Vi havde netop pakket ud, lagt dug på bordet, numsevarmere på bænken og sat os til rette med hver sin skål tunsalat, da himlen med ét åbnede sig. Det gik direkte fra solskin til regn i tove. Resten af frokosten blev således spist i bilen.
Lidt senere på ruten kom vi forbi idyllen med de badende køer, som ses på øverste billede. Et dejligt billede af et dejligt Sverige.

23 kommentarer

  1. Ja, nu gælder det om at få samlet de sidste broer – lige pludselig er i ikke halvsvenskere mere! Den svenske idyl er underbar ❤️

    Kommentar af fiberfryd — 20. august 2017 @ 17:19

    • Hvilket idyl vel egentlig altid er 😉

      Kommentar af fiberfryd — 20. august 2017 @ 17:19

      • Nej, det er vi ikke, og jeg synes lige pludselig, at Sverige er blevet endnu smukkere! Jeg ser på det med lidt andre øjne nu, tror jeg – men jeg er stadig sikker på, at vi traf den rigtige beslutning 🙂
        Hehe, det er vist sjældent at se en grim idyl 😉

        Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 17:22

  2. Totalt idyllerisk, både bro og badedyr 😊

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. august 2017 @ 17:24

    • Badedyr, hehe 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 17:56

  3. Sådan har vejret også været her, direkte fra sol til regn. Nu må det gerne stoppe.
    Skønt billede af køerne i vandet.

    Kommentar af Lene — 20. august 2017 @ 18:36

    • Ja. Jeg har lidt ondt af høstfolket.
      Den idyl kunne jeg ikke stå for 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 19:35

  4. Til lykke med kantarelfangsten. Måske du også kan finde rørhatte. Der var fine små rørhatte i Gribskov for en uge siden.
    Kan du ikke komme jern i gryden, f.eks. hestesko, komfurringe eller .., hvis du ikke kan finde en jerngryde.
    Fin bro. Har du broen på højre hånd fra Pjätteryd til Älmhult på Pjätterydsvägen ved afvisningen mod Svinaberga? Og den også på højre hånd fra Pjätteryd men ad Klockartäppsvägen ved Oshult?
    Mvh. og god fornøjelse i det svenske

    Kommentar af Kristine — 20. august 2017 @ 18:39

    • Jeg har ledt, men dem jeg så, havde været døde længe.
      Jo, det er der nogle der gør, og det var heller ikke så vigtigt, for der kommer vist ikke helt nok jernioner (må det være) ud af det, så jeg køber nok noget jernvitriol, selv om det er snyd, men så er processen også nemmere at styre.
      Nej, dem har jeg ikke – de skal findes inden det er for sent 🙂 Jeg burde vel egentlig have den førstnævnte, for den vej har vi kørt nogle gange, men jeg skal se den, inden jeg kan sige det med sikkerhed.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 19:40

  5. Wow, skønne fotos. Og hvor er det vildt med den der himmel der pt. åbner sig og lukker igen med et snuptag. Som om hovedhanen er i stykker.

    Kommentar af /ks — 20. august 2017 @ 18:58

    • Tak – og ja, den åbnede sig på ét sekund. Nogen burde se at få repareret den hovedhane 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 19:41

  6. Skønne billeder, det er ikke så tit man ser badende køer 😀 Ærgeligt med regn under frokosten, som iøvrigt lød lækkert 🙂

    Kommentar af Margrethe — 20. august 2017 @ 20:49

    • Næh, det er et sjældent syn 🙂 Ja, ret ærgerligt, men frokosten var lækker alligevel … meget bedre end rugbrød eller en hotdog 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 21:43

  7. Er svenskerne blottet for evnen til at prange om prisen?
    Kunne du ikke have budt 25,- og så have set hvor det endte prismæssigt?
    Jeg har da aldrig oplevet, at man på et marked måtte give den pris for varen, som stod skrevet på skiltet.

    Kommentar af natural2222 — 21. august 2017 @ 07:10

    • Jeg prøvede kun ét sted, og de hævdede, at de havde faste priser. Hvis man er hård nok, kan det nok godt lade sig gøre, men jeg tror ikke, jeg var kommet fra 250 til 100 kr eller derunder alligevel, så jeg besluttede mig for ikke at købe noget. Indtil jeg så noget til en pris, jeg ville betale.
      Men jeg ved godt, at jeg ikke er så god til den slags … det gik af en eller anden grund meget bedre i Tunesien 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2017 @ 07:27

  8. Det er noe som er populært og dermed blir det dyrt.
    Klem 🙂

    Kommentar af Mormor — 21. august 2017 @ 14:52

    • Det er sandt nok, men de kan også blive FOR dyre – der var ingen, der købte dem til 250 kroner.
      Håber, du har det bedre – klem retur 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2017 @ 15:07

      • Hadde ikke jeg gjort heller 🙂
        Jeg klager ikke, heller en brist i brystbenet enn ikke i live 🙂

        Kommentar af Mormor — 21. august 2017 @ 15:17

        • Godt at læse 🙂

          Kommentar af Ellen — 21. august 2017 @ 15:42

  9. Der er nogle rigtige smukke landskabsbilleder, men hvorfor er der ingen billede af kanden?

    Kommentar af Pigen fra landet — 21. august 2017 @ 19:00

    • Det ville jeg vente med, til den stod på sin tiltænkte plads med blomster i 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2017 @ 19:44

  10. Priserne tilpasser sig vel, men selvfølgelig ikke, hvis folk ikke tænker over hvad der er rimeligt at betale.
    Har lige købt en gammel blikdåse til 0,60 cent. Det var uhørt billigt.

    Kommentar af Jørgen — 25. august 2017 @ 21:05

    • Eller også skal jeg bare lære, at svenske loppemarkeder er dyrere.
      0,60 cent – hvordan betaler man så lidt? 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2017 @ 17:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.