Hos Mommer

19. august 2017

Plantefarvningskursus på ØsterGro

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:34
Tags:

Det er sandelig godt, jeg ikke skal til Østerbro hver dag … Jeg stod op 05:15, tog det første tog fra Næstved og var på Æbeløgade kl. 7:57; tre minutter før tid. Jeg havde nået det med lidt mindre stress på, hvis ikke Ringsted station havde haft signalproblemer, så vi sad og gloede der i et helt kvarter. Østerport station har valgt IKKE at have én oversigtstavle med alle afgange på; man skal ned på hver enkelt perron for at se, hvilke tog der går fra den. Ret usmart, synes jeg!
Da mit tog kom på tavlen, var det for at oplyse mig om, at det var aflyst, og at jeg skulle begive mig til Hovedbanen. Hrmpf.
Så tog jeg toget til Køge på min næstvedbillet, og ve den kontrollør, der ville vove at sige, at min billet var ugyldig – den havde kostet mig mere, end det ville have kostet at komme til Køge.
Der var ingen kontrol …

P1070196P1070204

Men bortset fra min muggenhed over alt dette transportpjat, blev jeg glad, da jeg så, hvor herligt et sted ØsterGro er. En stor, frodig og velpasset urtehave på 3. sal. Med restaurant i drivhuset und alles.
Og besøg af bybipasseren i løbet af dagen.
Heroppe mødtes 13 kvinder med Anne fra G-uld for at lære lidt om plantefarvning. 13 meget forskellige kvinder, de fleste rigtig søde, en enkelt så glemsom, forfjamsket og forvirret, at jeg ikke fatter, hvordan hun overhovedet fandt ind til byen og herop!

P1070200P1070203

Der var gang i en rejnfansuppe og en valnøddesuppe. Det førstnævnte er jeg bedre til hjemme i køkkenet – jeg fik i hvert fald langt pænere farver ud af det, end tilfældet var i går (jeg brugte kun blomsterne, ingen blade eller stængler) … men valnøddefarvningen var fin at lære mere om. Jeg har en bagbo, som er leveringsdygtig i valnødder, og som vil forære mig så mange jeg har brug for, hvis hun får lov at kigge med, når jeg skal farve.

P1070206

Det mest interessante for mig – og det vidste jeg godt, da jeg meldte mig – var, at vi også skulle gennemgå kunsten at farve med indigo. Det giver i sig selv smukke farver, og hvis jeg overfarver mine 50 shades of yellow i en eller anden grad af indigo, kan der komme nogle ret flotte farver ud af det.
Annes ord lød: Lær at elske jeres fejlfarver eller dem, I umiddelbart ikke bryder jer om. De kan blive vildt flotte med overfarvninger.
Det kunne jeg godt se, så jeg købte en pose indigo med hjem. Og 500 gram kraprod, så jeg også kan farve rigtig rødt. Som jeg heller ikke kan gå med, men overfarvning med indigo skulle kunne give nogle flotte, blålilla farver.

P1070197

RejnfanDet er da et flot farvehjul, ikke sandt? Og jeg kunne tilføje min fantastiske æggeblommegule farve (mørkegul; fra græsspisende høns, ikke burhønelysegul!).
For nu at totalblære mig, så var min tagrørsfarve også flottere end den, der blev vist frem. Jeg ved ikke hvorfor … måske fordi jeg har brugt noget andet garn – min farve blev i hvert fald klarere grøn end på farvehjulet her.
Jeg har åbenbart fundet noget rigtig godt garn. Må hellere købe lidt mere, selv om jeg så overskrider mine egne beføjelser.
Man kan måske fornemme, at jeg overhovedet ikke er færdig med at farve garn?

26 kommentarer »

  1. Togrejser kan meget let vise sig problematiske. Det er selvfølgelig ikke overraskende at der sker både det ene og det andet den ene og anden gang du skulle med toget i år.

    Jeg kan egentlig godt forstå din begejstring for garnfarvning.

    Kommentar af Jørgen — 19. august 2017 @ 14:59 | Svar

    • Det er da bare SÅ irriterende! Og mig, som ellers skal til at rejse på mimrekort om et halvt år …
      Kan du virkelig? Det kommer nu også flotte farver ud af det.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2017 @ 15:57 | Svar

  2. Se, nu begynder det at ligne noget! Indigo skulle der altså til. Den grønne, du viste forleden, synes jeg iø også meget godt om.

    Du har et herligt anlæg for nørderi! Fortsat god fornøjelse!

    Kommentar af henny894 — 19. august 2017 @ 15:03 | Svar

    • Det er det, der skal til – og dejligt, at du også kunne lide den grønne. Når selv C vil have en hue i den farve, har jeg ramt noget rigtigt 🙂
      Tak! Jeg elsker at grave mig ned i nye interesser, men det er ikke altid, det varer så længe. Det gør så ikke noget, for så har jeg i det mindste prøvet det og ved lidt om det.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2017 @ 16:00 | Svar

  3. Skønt og lækkert farvehjul. Specielt de blå farver er ret så indbydende.
    Skønt med nye interesser 🙂

    Kommentar af Kisser — 19. august 2017 @ 16:09 | Svar

    • Jeg er vild med de blå farver!
      Ja, ikke? Fornyelse må der til, hvis ikke livet skal blive for kedeligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2017 @ 16:53 | Svar

  4. Spændende hvordan dine gule nuancer bliver med overfarvninger. Og du går virkelig ind i de emner, der interesserer dig, og får en dybdegående viden.
    Jeg håber min togtur på mandag, hvor jeg skal til møde i Vejle, går bedre 🙂

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 19. august 2017 @ 17:22 | Svar

    • Ja, det er et spændende projekt, jeg har gang i – og jeg elsker at lære nyt!
      Det håber jeg sandelig også, at den gør, men mon ikke I er mere stabile derovre i det jyske? 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2017 @ 18:06 | Svar

  5. Så spændende kursus du har været på. Det er nogle smukke farver man kan få frem. Irriterende at ryge ind i ustabil togafgang, men det er jo DSB i en nøddeskal 😉

    Kommentar af http://bloghjoernet.mormorbloggen.dk/ — 19. august 2017 @ 19:10 | Svar

    • Det var et udmærket kursus, og ja, man hører tit, at DSB plager de arme kunder med forsinkelser. De gør det jo nok ikke med vilje, men det er da irriterende alligevel.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2017 @ 19:40 | Svar

  6. Det er nemlig rigtigt: Først når man begynder med blandingsfarverne, bliver plantefarvningen rigtig spændende.
    Jeg undrer mig tit over, at man tilsyneladende er ved at afvikle den kollektive trafik her i landet. Mon det er bilforhandlerne, der har så stærk indflydelse på landets politikere, jvf. kvotekongerne.

    Kommentar af Kirsten — 19. august 2017 @ 23:50 | Svar

    • Ja! Sådan er det ofte, når man begynder at gå lidt dybere ned i, hvad det end måtte være. Lige nu er jeg i hvert fald hooked.
      Det håber jeg sandelig ikke du har ret i, Kirsten, men forstår godt du får tanken.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 08:51 | Svar

  7. Lige med hensyn til æggeblommefarven. Den styres nu til dags -og har i al fald gjort det siden jeg var i foderstofbranchen omkring 1980- af hønsefoderets foderfedts tilsatte karotin og ikke af om hønsene går frit eller ej.
    Fedtleverandøren har ganske enkelt en farvepalet med som ved besøg af maleren, og så vælger man den fedtsammensætning, som passer ens forbrugere bedst. I Tyskland valgtes dengang blommer der var nærmest kunstigt røde, medens danske forbrugere foretrækker mere afdæmpede blommefarver.

    Jeg tvivler på, at bilforhandlerne har indflydelse på den kollektive trafik. Det er generel afvikling ligesom med postvæsenet.
    Det er lettere her ude på bøh: Vores kollektive trafik er ganske enkelt ikke-eksisterende.

    Kommentar af natural2222 — 20. august 2017 @ 12:57 | Svar

    • Åh … ja, hvorfor er jeg ikke forbavset? Jeg mener bare at kunne huske fra barndommen, at sommerens æggeblommer var mere orangegule end vinterens, fordi hønsene ikke fik noget grønt – og jeg kan faktisk godt huske, at jeg har undret mig over tyskernes røde æggeblommer.
      Jeg tvivler også, men fx benzinbranchen (ikke den danske) gør hvad den kan for at bremse eller lægge hindringer for forskningen i alternative brændstofmidler. Skræmmende, ikke?
      Hehe – der er da i hvert fald ikke problemer med den kollektive trafik, når der slet ingen er.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 14:16 | Svar

  8. Jeg forstår godt, at farvningens mysterier er interessante i sig selv, men hvis jeg så tænker på, at det hele skyldes din interesse for strikning, forstår jeg ærlig talt ikke, at du gider. Jeg syr jo – eller gjorde engang og håber at begynde igen – men jeg ville aldrig drømme om at begynde at farve stof. Der er så mange færdige muligheder, og det er der vel egentlig også med hensyn til garn. Det må være et temperamentsspørgsmål.

    Misforstå mig ikke: Jeg er faktisk vildt imponeret!

    Kommentar af Rasmine — 20. august 2017 @ 14:20 | Svar

    • Jeg tror egentlig jeg ville finde det sjovt at plantefarve, selv om jeg ikke var strikker, men det kan jo aldrig blive mere end en påstand – Anne, som underviste i fredags, er fx ikke selv strikker.
      Jeg vil dog give dig ret så langt, at jeg sandsynligvis aldrig ville begynde på at farve stof – det er i mine øjne noget helt andet. Og det er der sikkert også mange meninger om 😉
      Tak; det er faktisk imponerende, hvor mange farver man kan få uden kemi 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 14:52 | Svar

  9. Togtid kan – udover ventetid – heldigvis også være strikketid.
    Mange års manglende vedligeholdelse og udvidelse af skinnenettet og rullende materiel sætter sine spor i form af uplanlagte forsinkelser og aflysninger.
    Godt at kurset var godt, så dine transportstrabadser ikke var forgæves.
    Hvis du skal farve med valnøddetræets frugter med grøn skal er det nu, du skal indsamle frugterne. Kan man farve udelukkende med den grønne skal, når den er blevet brun og har givet slip på frøet (valnødden) med samme brune resultat som med hele umodne frugter?
    Det bliver interessant at følge din udforskning af naturens farver og kemi.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 20. august 2017 @ 16:59 | Svar

    • Ja, det er fint nok, og jeg holder faktisk meget af at køre i tog, men jeg hader at blive stresset over tidsnød!
      Anne sagde også, at det er nu, og iflg. hende SKAL det være nu, mens man nemt kan hakke de hele valnødder, for det vil ikke give samme resultat senere.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 17:11 | Svar

      • Når du holder af at køre tog, så har du måske set NRKs bergensbanen? Hvis ikke, så er det godt tidsfordriv med et strikketøj i hænderne, når vejret ikke er til ophold udendørs.

        Kommentar af Kristine — 20. august 2017 @ 17:37 | Svar

        • Er det den, der varer seks timer? Så har jeg set en halv af den … vil altså hellere selv sidde i toget; det er ikke det samme på tv 🙂

          Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 17:55 | Svar

          • Ja.
            Det er ikke det samme, men selv uden andre menneskers sko på sæderne, højrøstede teenagere, evt. myldretidstrængsel, tvangslytning til tlf.samtaler og/eller sure medpassagerer synes jeg, at udsendelserne er (gen)seværdige 😉.

            Kommentar af Kristine — 20. august 2017 @ 18:08 | Svar

            • Åh ja – tænk hvis man kunne være alene i sådan et tog. Der er ganske rigtigt meget smukt deroppe – jeg har kørt strækningen fra Oslo til Geilo t/r i februar – i fuld sol. Aldeles ubeskriveligt.

              Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 19:34 | Svar

  10. Den gamle laborant må være i sit es, når der arbejdes med indigokype og den slags 🙂
    Irriterende med aflysninger og forsinkelser. De har arbejdet med skinner og spor i snart lang tid, med mange omlægninger til følge, så på et tidspunkt bliver det vel bedre, selv om den offentlige transport er beklageligt nedprioriteret.

    Kommentar af fiberfryd — 20. august 2017 @ 17:14 | Svar

    • Nemlig, Ditte 🙂
      Yderst irriterende, men vi håber (naivt?) på, at alt bliver godt engang igen …

      Kommentar af Ellen — 20. august 2017 @ 17:20 | Svar

  11. Sikke et skønt farvehjul… Det blev da en skøn dag trods indledende besværligheder…
    Garnet må da også betyde noget for, hvordan farverne bliver? Det med overfarvning synes jeg er vildt spændende… skjul dine fejl med en smukkere farve! Genialt.
    Jeg har vildt lyst til at prøve… men jeg skal ikke igang med flere intereser… der er ikke plads i hverken hovedet eller huset!

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. august 2017 @ 21:52 | Svar

    • Garnet betyder en del, har jeg fundet ud af i dag.
      Du har sikkert plads nok i huset – det fylder jo ikke noget – dit men hoved kender jeg ikke godt nok til at vurdere 😉

      Kommentar af Ellen — 23. august 2017 @ 19:38 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.