Hos Mommer

14. august 2017

Så skal vi lære det igen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:47
Tags: , ,

Så er de lettet. Med planmæssig afgang mod London Heathrow, og de vil kunne være hjemme klokken godt 22 dansk tid.
Jeg skriver det hver gang, det sker: Her er SÅ stille nu. John og jeg skal igen lære at være bare os to.
Det er nu ikke så svært endda; det er bare lige her efter afskeden, det er vemodigt og føles ekstra stille – og det er jo ikke fordi børnene larmer, for det gør de sjældent; det er kun fordi et hus føles en hel del anderledes, når det er beboet af seks personer frem for to.
Anna sagde, at det kunne være så dejligt, hvis man kunne skære denne lille plet ud af Danmark (inklusive hele Præstøfjorden) og plumpe den ned i England højst 20 minutters kørsel fra deres hus derovre.
Aubrey svarede, da jeg spurgte om han glædede sig til at komme hjem: “Sort of. But I don’t want to leave you either.”
Jeg ved godt hvad han mener.
Fordi de skal begynde på privatskole efter ferien, får de en meget lang sommerferie næste år. De skal nemlig til at gå i skole om lørdagen, men det kompenseres der for ved bl.a. at give dem tre ugers påskeferie, tre ugers juleditto og otte ugers sommerferie, så hvis Charlotte får travlt med forretningen, ved hun ikke rigtig, hvad hun skal gøre i ungernes lange ferier.
Når vi hidtil har spurgt dem, om de kunne tænke sig at være på ferie hos os uden forældrene, har de sagt nej, for de vil ikke flyve alene. I dag sagde de: Yeahhh!!! Må vi godt flyve alene nu?
Hehe.
Ja, det må I gerne. Så I vil altså godt komme på ferie hos os uden far og mor til næste sommer?
Det ville de i hvert fald, så det kunne tyde på, at vi fremover har feriebørn. Måske allerede i påsken …

Det har været virkelig dejligt at være sammen med dem i hele tre uger. Bortset fra i 2013, hvor jeg pga. brystkræften havde udgangsforbud fra Danmark, har vi ikke haft så lang tid sammenhængende, siden Charlotte flyttede hjemmefra.
Det er mest imponerende, at Tim kan holde sin svigerfamilie ud så længe, men han hævder, som så ofte før, at han hellere vil være sammen med os i tre uger, end han vil være sammen med sin egen familie i en uge.
Der er flere årsager til, at jeg tror på, at han rent faktisk mener det.

Dahlia 2017

Og nu skal vi på kur. Vi skal til at leve delvist på middelhavsmåden, delvist ved fuldstændig at undgå brød, kartofler, pasta og hvide ris.
Det bliver spændende, om vi kan holde det, men Charlotte siger, det er yderst effektivt.
Jeg blev alarmeret, da jeg fandt ud af, at jeg havde taget fire kilo på, mens vi var i Sydafrika. FIRE!!! Det viste sig heldigvis, at de to af dem må have været væske … jeg havde tykke ben og følte mig oppustet i fem dage efter først den lange bustur og derefter den endnu længere flyvetur.
Men jeg vejer stadig alt for meget, og nu skal det være slut. John er med mig, og nu er det officielt, så vi kan ikke tillade os at falde i vandet.
Det vil i hvert fald være flovt.

24 kommentarer »

  1. Det har jo været tre fantastiske uger, som det har været en fornøjelse at følge.
    Vidunderlige billeder.
    Det bliver ganske spændende om børnene kommer alene på besøg.

    Kommentar af Kisser — 15. august 2017 @ 08:29 | Svar

    • Tak, tak 🙂
      Ja, nu må vi se, hvad de siger, når tiden sig nærmer – men det må jo komme en dag.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 10:10 | Svar

  2. Det er da skønt for jer alle sammen, at Tim har fået en svigerfamilie, han kan holde ud 🙂 I skolen om lørdagen? Bliver man virkelig udsat for det nogle steder endnu. Hvad er begrundelsen?? Men det bliver da superhyggeligt for jer at få ferieunger 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. august 2017 @ 08:31 | Svar

    • Ja, det er dejligt – både det med Tim og hvis ungerne kommer alene 🙂
      Begrundelsen kender jeg ikke, men sådan er det for alle private skoler i England. Jeg kunne godt forestille mig, at det har noget med at gøre, at mange (de fleste?) af dem stadig (også) er kostskoler og at nogle af forældrene opholder sig i udlandet. Men lørdag er ikke skole på den kedelige måde – der er ingen boglige fag, så A & A glæder sig rent faktisk til at være der om lørdagen. Der er aldrig mere end fem uger mellem en række fridage, så det bliver nok også til at holde ud.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 10:15 | Svar

  3. Smart med de lange ferier på privatskolen. Det passer jo som fod i hose.
    Hvis jeres kur lykkes, hører jeg gerne nærmere om den. Ja, det med at undgå pasta o.s.v. er jo klart nok, men middelhavsmaden vil jeg gerne høre mere om. Held og lykke med det!

    Kommentar af Kirsten — 15. august 2017 @ 10:54 | Svar

    • Det er dejligt for børnene, men der mangler lige et par år til de bør lades alene i hele dage ad gangen.
      Det er Dr. Michael Mosley, der også står bag 5:2-kuren – The 8-Week Blood Sugar Diet – vi følger dog ikke de otte uger stramt; dvs. 800 kalorier om dagen i de otte uger – vi skal jo ikke leve på en øde ø. Men med modificeringer går det vel også, bare knap så hurtigt – og jeg behøver ikke at tabe 8,5 kilo i løbet af den første uge …

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 11:07 | Svar

  4. At stilheden bemærkes vemodigt er heldigvis bevis på, at dit “nedhav”😉 har været velkomne og befundet sig vel og børnenes ønske om at forene det bedste af to verdener er da lige til UG med X&S i morforældrekarakterbogen.
    Dejligt for jer at det fremover bliver muligt kun at have besøg af de yngste, da I kan så kan se dem mere end hidtil og opleve samvær uden mellemliggende generation, men måske skal du ikke fornægte at øve kite-surfing, så der er en fysisk krævende udendørsaktivitet til dem. 😂
    At børnene ser frem til at flyve alene, bliver jo med modifikation, da deres alder påtvinger dem flyselskabets ledsagelse, men mon ikke det giver dem (og ophav) tryghed med succes til følge, så de, når det er muligt, både kan og vil helt selv.
    Mvh.
    PS: God fornøjelse med plantefarvning på Østerbro på fredag. Det er ikke nemt (og koster penge) at parkere der, så offentlig transport (tog til Nørreport + bus) kan være billigst og hurtigst og med kortest vandring.

    Kommentar af Kristine — 15. august 2017 @ 14:54 | Svar

    • Det første kan jeg kun være enig i – men kan jeg ikke nøjes med at se på det der kite-surfing, mon? 😉
      De skal ganske rigtigt have ledsagelse, men det føler både forældre og morforældre sig så absolut også mest trygge ved!
      Tak! Jeg glæder mig til kurset, og jeg tager toget ind hernedefra – men for mig at se må det være nemmest at tage det til Ryparken station – så er jeg fri for at finde bussen.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 15:06 | Svar

      • Hvis du har tog (direkte) til Nørreport, så skift endelig til bus der, da denne kører i egen bane det meste af vejen og stopper lige ved krydset Sejrøgade/Lyngbyvej, hvis tid er en medbestemmende faktor, men det er jo sundt at gå, så tag du bare til Ryparken. Buslinjerne – du kan bruge fra Nørreport – holder mellem Frederiksborggade og Gothersgade. Check selv nærmere, da jeg normalt færdes på cykel, så hvad buslinjerne præcis hedder i dette årti, skal jeg ikke kloge mig på 😜.

        Kommentar af Kristine — 15. august 2017 @ 18:43 | Svar

        • Tak, men jeg kan køre direkte fra Solrød St. til Ryparken, min søde mand vil gerne køre mig til Solrød, og 700 meter kan jeg nok lige klare at gå … 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 18:58 | Svar

          • Nå jeg troede, at du agede til staden med regionaltoget. S-togs linje A kører ikke pt., så du skal skifte (og husk at reservere en stå-plads, da der er pladsmangel i myldretiden, tøhø). Du kan tage bussen et stop fra Ryparken, hvis vejret ikke inviterer til at gå.

            Kommentar af Kristine — 15. august 2017 @ 19:27 | Svar

            • Det kan jeg da vist også lige så godt, hvis A ikke kører fra Solrød. 😦 Jeg tror bare jeg tager en taxa fra hovedbanen, så … tak for info. Der kunne jeg nemt have stået med håret i postkassen fredag morgen.

              Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 19:56 | Svar

              • Hvis du kommer med (regional)tog, der stopper på Nørreport, så er det meget hurtigere – og billigere – med bus derfra end taxa fra hovedbanen. Ellers kan du skifte s-tog på Ny Ellebjerg til linje F, der går til Ryparken.

                Kommentar af Kristine — 15. august 2017 @ 20:23 | Svar

                • Jeg skal i givet fald skifte på hovedbanen med det tog, der passer bedst, og regionaltoget standser ikke på Ny Ellebjerg.
                  Jeg er ikke i tvivl om, at det er den dyreste løsning med taxaen, men det er også den nemmeste, og hvis ikke jeg skal hjemmefra klokken fem, bliver det sådan 🙂

                  Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 20:42 | Svar

                  • Toget fra Rødby standser på Nørreport! Hvis du vælger taxi fra Hovedbanegården, så beregn rigtig god tid, pga. manglende fremkommelighed for biler. Iøvrigt, hvis du ikke ved det, er prisen for rejsen 40% mindre, hvis du bruger (flex)rejsekort.

                    Kommentar af Kristine — 15. august 2017 @ 22:43 | Svar

                    • ØV, hvor er det besværligt, dette her – er der noget at sige til, at vi foretrækker at tage bilen?
                      Nogle tog fra Næstved går kun til hovedbanen; ved andre skal vi skifte i Køge, så det er om at finde det rigtige tog, hvis jeg vil direkte til Nørre- eller Østerport.
                      Jeg har dog fundet et, der passer, men det bliver stadig med taxa fra Østerport 🙂
                      Jeg fandt ud af det med, at rejsekortet gør det billigere, men jeg kiggede først på muligheden i mandags, så jeg kunne ikke nå at få et tilsendt til i morgen.

                      Kommentar af Ellen — 16. august 2017 @ 09:13

  5. Skønt med hele tre uger afsted med englænderne på safari. Lyder som en fantastisk tur med masser af spændende oplevelser. Det må på min bucketlist.
    Hyggeligt at børnene er så store at de gerne vil på ferie alene – det er jo noget helt andet, når forældrene ikke er der.

    Kommentar af Margrethe — 15. august 2017 @ 20:37 | Svar

    • Vi var nu kun på safari i en uge – resten af tiden var herhjemme i Den Stråtækte, men det var skønt alligevel.
      Du kan roligt sætte den tur på din liste – den er aldeles fantastisk!
      Ja, det bliver noget helt andet – jeg glæder mig allerede 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 20:44 | Svar

  6. Hehe, jeg synes bare I havde oplevet så meget, så det lød som en 3-ugers tur 😉 Fik ikke nærlæst indlæggene 😀

    Kommentar af Margrethe — 15. august 2017 @ 20:52 | Svar

    • Det har vi sådan set også 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2017 @ 21:01 | Svar

  7. God fornøjelse med dit valg af taxi fra Østerport og med lidt held er der en og biltrafikken mager sig. Jeg ville dog stå af toget på Nørreport og tage bus 150S, 184 eller 185 og gå de sidste 3-400 m., hvis tiden er knap, men sådan er vi forskellige.

    Kommentar af Kristine — 16. august 2017 @ 14:47 | Svar

    • Jeg har 25 minutter – håber det er nok … ellers må jeg bare komme lidt for sent, for at finde bussen, vente på, at den kommer, køre strækningen og gå et stykke – det vil sandsynligvis også tage 25 minutter.

      Kommentar af Ellen — 16. august 2017 @ 15:13 | Svar

  8. Nej snarere 20 min.
    Oversigt over busstoppesteder på Nørreport: http://dinoffentligetransport.dk/media/2096/noerreport.pdf
    Fra perron til busstoppested: 2 min.
    Der er en bus mindst hver 4. minut. Køretid ca. 10 min.
    Gå 3-400 m. er vel max. 5 min.

    Kommentar af Kristine — 16. august 2017 @ 15:52 | Svar

    • Okay, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. august 2017 @ 16:23 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.