Hos Mommer

10. august 2017

Fridag i farvningens tegn

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:42
Tags:

Det lyder forkert at kalde det en fridag, for det er jo ikke sådan, at vi ikke kan få hænderne ned, fordi englænderne har en dag for sig selv i Tivoli. Vi vil naturligvis helst være sammen med dem, men de sidste to gange, vi har været i Tivoli med dem, er det meste af Johns og min tid gået med at vente og vente og vente og vente … ungerne kan de fleste ting selv, og dem de ikke kan, kan vi heller ikke, så forældrene må tage med i forlystelsen. Vi var taget med, hvis vi kun havde haft nogle få dage sammen, men denne gang er det næsten tre uger, hvorfor det er noget helt andet.

Børnene kajakker (5) (1)Børnene kajakker

IMG_7640I aftes var fjorden så stille og fredelig, at Tim syntes han kunne forsvare at sende børnene ud alene. De holdt sig inde langs kanten, hvor vi vidste de kunne bunde – de er nu begge gode svømmere, men derfra og så til, at Tim ikke er med ude … det er for tidligt, men der var intet farligt ved det i aftes, og alle hyggede sig.

Jeg har brugt dagen på plantefarvning. Det er lige nu, tagrør, rejnfan og gyldenris skal tages, så det dur ikke at vente, til englænderne er taget hjem igen, men det gør ikke spor, for ungerne synes det er sjovt at gå med ud og hjælpe med at klippe blomster af til farvebrug. (Det er sådan lidt tribal-agtigt, mener de). 
Billedet til højre er rejnfan – det er stadig en del af 50 shades of yellow, men det er den smukkeste, æggeblommegule farve, jeg længe har set, så jeg satte endnu en portion over. Til venstre ubejdset garn, i midten 2. farvebad og til højre 1. farvebad.

IMG_7641IMG_7650

Så kom turen til tagrørsblomsterne. Dem var jeg spændt på, for jeg havde læst, at det blev en lysende grøn farve.
Først tænkte jeg ØV, det bliver endnu en af de gule, men som tiden gik, og det havde kogt en times tid, så det noget mere lovende ud.
Det endte med farven i feddene herover. Det ubejdsede garn tog stort set ikke imod farven.
Det viste sig også at være rigtigt, at der ikke er farve nok til andet bad, så jeg klippede lidt flere blomster i dag og overfarvede garnet fra 2. bad.

Tagrørsblomst 2Tagrør og rejnfan

Det blev ikke helt den samme grønne farve (herover før og efter skyl; med andet hold rejnfan i baggrunden), men den er okay; det var i øvrigt også en anden slags garn, og nu har jeg lært, hvordan jeg skal behandle tagrør.
Nu skal jeg bare have sat lidt gyldenris over, men efter den flotte rejnfan forventer jeg ikke at svømme over af begejstring.
Lad os nu se – jeg er før blevet overrasket.
Jeg glæder mig til plantefarvningskurset på næste fredag – og så skal jeg på loppemarked og se om jeg kan anskaffe mig en gammel jerngryde, for på Middelaldercentret så jeg, hvor meget man kan ændre på farven ved efterfølgende at sørge for, at der er masser af jern[ioner?] til stede.

16 kommentarer

  1. Wauw, nogle smukke farver! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 10. august 2017 @ 17:47

    • Ja, de er – uanset om de klæder en eller ej, er de smukke 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 19:19

  2. Spændende at følge med i dine eksperimenter, og sikke nogle skønne farver du viser i dag. Som dig er jeg slet ikke til gule farver (ikke engang i min have) men disse kan blive flotte i noget strik med farveblokke.
    Så dejligt, at jeres englændere er sammen med jer i så mange dage, og så tillige med superopleverlser til alle.

    Kommentar af Lene (Canada) — 10. august 2017 @ 18:16

    • Pudsigt: Jeg bryder mig heller ikke om gule blomster, men jeg kan godt lide farven, når den kommer ind på garnet 🙂
      Ja, det er skønt. Du ved jo om nogen, hvor meget det betyder!

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 19:20

  3. de nye farver ser godt ud. Jeg har aldrig set farve med tagrør før, men den er virkelig vellykket.

    Kommentar af Kirsten — 10. august 2017 @ 19:11

    • Den er nemlig rigtig god – Charlotte vil gerne have,at jeg strikker en hue (baret) i den grønne farve.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 19:21

  4. Nu har jeg endelig fået læst op på turen til Afrika. Det har været interessant at følge.
    For et par uger siden, var vi (21 familiemedlemmer) en tur på Bakken. Vi bestilte ikke andet end at vente, vente og vente, mens alle skulle prøve det ene og så det andet. Næste tur bliver uden mig, uanset om det er Bakken eller Tivoli.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. august 2017 @ 20:08

    • Tak 🙂
      Næ, hvis ikke man selv er interesseret i aktivt at prøve forlystelserne, så kan sådan en tur føles meget lang!

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 21:57

  5. Det er virkelig nogle flotte farver, du har fået frem denne gang. Kan godt forstå Charlotte. Sådan en baret bliver noget så fin til hende😊

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. august 2017 @ 21:08

    • Ja, det var rart at finde frem til noget, der ikke gav de sædvanlige gulgrønne farver – og heldigt, at tagrørene ramte en af C’s foretrukne farver 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 21:58

  6. Hvor ser det bare godt ud – virkelig flotte farver (;o)

    Kommentar af nuuka04 — 10. august 2017 @ 22:10

    • Tak! – Ja, de er blevet rigtig gode, synes jeg også selv 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. august 2017 @ 22:24

  7. Spændende med de lidt anderledes farver (omsider). Det er vildt, så forskelligt tagrør falder ud, når jeg kigger mig omkring på nettet, men selvfølgelig betyder garnet noget. Har du forsøgt at farve på grå uld? Det giver jo også nye, køligere, muligheder, der måske falder mere i vores smag. Hvor skal du på kursus henne? Det bliver spændende. Jeg drømmer om et kursus med G-uldkvinderne engang …

    Kommentar af fiberfryd — 11. august 2017 @ 08:19

    • Ja, det tog godt nok sin tid, men jeg er glad for, at det overhovedet skete.
      Jeg har prøvet, men jeg har ikke så meget gråt uldgarn.
      Nu bliver du misundelig: Det er hos G-uldkvinderne, jeg skal på kursus på fredag – du kan jo forhøre dig om der er flere pladser 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. august 2017 @ 11:02

  8. Du går da helt amok i den nye garn-koge-kone-rolle 😉
    Og sikke flotte resultater. Jeg synes også det er lidt tribal-ish at I sådan render rundt og finder planter til farvning. Cool!

    Kommentar af /ks — 12. august 2017 @ 09:24

    • Fuldstændig – det er med at smede mens jernet er varmt – og mens planterne (og børnene) er der 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. august 2017 @ 09:44


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.