Hos Mommer

8. august 2017

Fra safari til kajakker og Frilandsmuseet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:17
Tags: , , , ,

Vi er for længst vendt tilbage til hverdagen. Vi er i hvert fald vendt tilbage til Danmark, hvor Tim og Aubrey om fredagen lagde ud med at leje kajakker hos Lars, hvor de har haft lejet før.
Aubrey har for første gang en voksenkajak, og han var ikke til at skyde igennem. Han fik også brug for al sin styrke, for de havde strid modvind de tre fjerdedele af vejen hjem til Den Stråtækte. Vinden tog mere og mere til, så Charlotte og jeg blev mere og mere bekymrede for, hvordan han ville klare det. Endelig, fem timer efter de startede, kom de hjem. Tim havde ringet fra cirka halvvejs, så vi var ikke ved at dø af bekymring, men alligevel … vindstyrken tog efterhånden mere og mere til, med stød af kulingstyrke, så de var virkelig kommet på arbejde – der var omkring 10 kilometer hjem. IMG_7572IMG_7573

Men det lykkedes, og hjem kom en særdeles stolt (og meget træt) lille dreng, som da også til overflod fik knus og ros og beundrende ord fra det mødrene og mormødrene ophav, som sammen med Anna var gået ned til Kystens Perle, hvor de ville trække kajakkerne i land.

Lørdag gik turen til Middelaldercentret, hvor der blev trukket blider op, set på ridderturnering og leget Hvem får først smidt den anden af pinden?

IMG_7590IMG_7591IMG_7592

Søndag var det Johns fødselsdag. Hans søskende kom om eftermiddagen; vi hyggede og grillede, men lavede ellers ikke andet end at slappe af.

Mandag stod i familiens tegn. Det er 1½ år siden, Charlotte sidst har set hele familien på én gang, men det lykkedes at samle alle hjemme i Malles og Anders’ nye hus, som de selvfølgelig også var glade og stolte over at få lov at vise frem.
De to yngste var, nok ikke overraskende, temmelig ofte midtpunktet, men de er nu også søde, når de er så små.

IMG_7606IMG_7614

På vej til Malle så vi denne lille trehjuler, som udviste en fed humor, som vi alle måtte smile ret højt ad.
Der kører et tilsvarende minikøretøj rundt nede i vores område, som skilter med Egons flyttebil. Flytter alt!

I dag var vi på Frilandsmuseet. Der har vi været så mange gange før, men der er så hyggeligt at gå rundt – især når vejret er, som det har været i dag.
De er begyndt at tage entre, hvilket var nyt for os. Mens vi stod i betalingskø, faldt jeg over plakaten med de legende børn, og senere over beskrivelsen af smedens hus. Jeg så flere fejl, men jeg skal skåne jer for resten …

IMG_7616IMG_7623

Argghhh, altså. Man skal dæleme kunne kende forskel på ligge og lægge, når man skriver tekst til sådan en informationsplakat. Læg hvad i alkovens mørke? Enten skulle der have stået lig i eller læg dig i. Korrektur, korrektur, korrektur.
Ligeledes er det lige smuttet med The smith’s workshop, som har fået et s for meget.
Småting? Måske. Men det er irriterende at se på. Synes jeg. Og pinligt, at det ikke er rigtigt.

IMG_7628

Til sidst vil jeg efterlyse en forklaring på disse kridtmarkeringer i en stue i et af husene.
Hvad betyder de? Hvad markerer bonden her? Farmer, help, please, som du har gjort så ofte før.

24 kommentarer

  1. Man kan nu godt få bølgegang i maven, når de ikke kommer hjem i ordentlig tid😟
    Sikke dejlige dage… Jeg holder også af frilandsmuseerne. Især med levendegørelse; de frivillige gør det rigtig godt!
    De kridtmærker er solemærker/julemærker http://danskeudtryk.dk/efter-alle-solemaerker-at-doemme/
    Den påskrift er lige i øjet😉 Det er go’ trafikhumor🤣

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. august 2017 @ 20:41

    • Vi var forberedt på, at det ville tage dem lang tid, men havde det først helt godt igen, da de var hjemme.
      Tak for forklaring. Solemærker … okay … så lærte jeg også noget i dag 🙂
      Ja, det er god trafikhumor!

      Kommentar af Ellen — 8. august 2017 @ 21:07

  2. Fin humor. Det var da noget af en rotur far og søn var på.
    Det er ikke godt at vide hvad noterne i huset betyder, men måske er det en slags regnskab.

    Kommentar af Jørgen — 8. august 2017 @ 20:44

    • Ja, den tog på både fars og søns kræfter, for Tim måtte på et tidspunkt sætte et tov mellem kajakkerne og trække Aubrey, fordi han drev baglæns, selv om han padlede af al kraft, men det krævede selvfølgelig ekstra meget af Tim.
      Anne herover har givet svaret på mærkerne.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2017 @ 21:10

  3. Nåh, I tog englænderne med hjem. Det forklarer jo din manglende blog-stabilitet 🙂 Pyh, jeg var nok død af skræk, hvis jeg havde haft mine ude at ro under sådanne forhold. Godt, at Tim og Lille A er et par seje gutter 😊
    PS: Forsinket tillykke til John 🇩🇰

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. august 2017 @ 21:27

    • Ja, de tager først hjem på mandag, så jeg er fully booked det meste af døgnet og har ikke meget tid til bloggeriet 🙂
      Det var bekymrende, men vi var glade for, at Tim aflagde halvvejsrapport.
      Tak, skulle jeg hilse og sige 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2017 @ 21:42

  4. Mødrene ophav dækker flere generationer, så mormødrene er redundant information og så staves det kun med et d.
    Man tog varsel af det næste års vejr i juledagene (1. juledag – Helligtrekonger), hvoraf navnet jule-/solemærker og deraf stammer også udtrykket efter alle solemærker at dømme.
    Efter 10 år med fri entre blev den afskaffet på Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst i 2016, da museerne fandt det nødvendigt pga. fortsatte nedskæringer.
    Pudsigt. Jeg besøgte Frilandsmuseet i søndags. Bemærkede du det plantefarvede garn i en firlænget gård fra Lundager, Fyn ikke langt fra hovedindgangen.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 8. august 2017 @ 21:44

    • Øv. Det ekstra d er en dum fejl, som jeg er flov over, og som nu er rettet. Tak. At have udeladet den redundante del af det ville ikke have tydeliggjort, at det drejede sig om både Charlotte og mig, så det var bevidst sprogbrug.
      Tak for solemærkeforklaring – som også Anne kunne give mig. Altid rart at lære noget nyt.
      Så det var sidste år, de begyndte at tage entre? Vi talte om, at det måtte være for nylig. Vi syntes, det var lidt trist at se, at mange af de små og i fordums tid så nydelige haver og stier var uplejede og forsømte – eller eller slet ikke tilplantet. Der var i det hele taget mange tegn på manglende midler, og hvor er det synd. Så betaler jeg hellere det dobbelte i entre end den 50’er, vi måtte slippe.
      Ja, det var pudsigt, og jo, jeg så garnet … der hang farvet garn et pr steder eller tre, men lidt for meget af det var farvet med cochenille, som nogle selvfølgelig brugte (dem, der havde penge nok), men det var lidt snyd, fordi skjoldlusene jo er importeret. Synes jeg. Men det er nok for kedeligt at udstille 50 shades of yellow, som de fleste danske planter giver.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2017 @ 22:05

      • Sorry, men ophavs synonym i forbindelse med (mor)mødrene er slægt, så det er redundans og det tydeliggjorte ikke, at der var tale om mor og mormor, da det ligeså godt kunne være dine søstre!
        Årets særudstilling/-tema på Frilandsmuseet handler om kolonitidens indflydelse, så brug af cochenille og indigo er velplaceret.
        Se http://natmus.dk/museerne/frilandsmuseet/aktiviteter/saerudstilling-i-sansernes-vold/ , men iøvrigt så har der været sået og høstet vajd (der bruges til blåfarvning) i samme gårds urtehave.
        Det er MANGE år siden, at mange af bygningernes udenomsarealer/haver var nydelige, men der er dog stadigvæk flere end få, der er velholdte.
        Mvh.
        PS: Jeg kender nogen, der kender ….., som måske vil købe fritidshus i Sverige med mange sovepladser, så hvis du vil lægge et link her til dit hussalg, så kan jeg bringe det videre.

        Kommentar af Kristine — 9. august 2017 @ 15:47

  5. Dejligt også at have englænderne hjemme hos dig selv. Jeg er imponeret over Aubreys gåpåmod!
    Vi var i sommerhus i Marielyst i sidste uge med alle fire generationer og havde på planen at tage i Middelaldercentret – mest for de ældres skyld; men det meget svingende vejr fik os til at udsætte turen til en anden god gang. Men I havde jo børn i den helt rigtige alder med. Det må have været interessant!

    Kommentar af conny — 8. august 2017 @ 23:14

    • Han føler sig helt tryg, når han har sin far ved sin side. Det nyder faderen, så længe det er sådan 😉
      Middelaldercentret skal ganske rigtigt helst opleves i tørvejr, men jeg håber for jer, at I får set det en anden gang, for ja, det er meget interessant.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 09:51

  6. Kristine kom mig i forkøbet. Det er ganske rigtigt symboler på juledagenes vejr, som så skulle kunne give en pålidelig 12-måneders vejrudsigt.
    Megen fremgang er set siden; men for vejrudsigterne er det gået svært tilbage. Nu til dags kniber det med at få en pålidelig vejrudsigt, som rækker blot et par dage frem.

    Vi har et museumskort til de fynske museer; men ellers tages der også entré ved Den Fynske Landsby.

    Kommentar af natural2222 — 9. august 2017 @ 04:58

    • Ja, det gjorde hun – men jeg vidste jo næsten, at du ville vide det 🙂 Kunne du ikke prøve at lave disse solemærker? Bare for at se, om de passer bedre end det, DMI kan præstere 🙂
      Det har før været statens princip, at de nationale museers skulle være gratis for folket, men riget fattes (også her) penge.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 09:56

  7. I får da virkelig oplevet noget! Stort tillykke med John! Hvem vippede hvem af pinden?… Elsker den dér lille bil, den er da fantastisk! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 9. august 2017 @ 08:02

    • Takker på Johns vegne – og det var hver gang Aubrey, som var bedst til at holde balancen.
      Den er SÅ nuser, den lille invalidebil.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 09:57

  8. Travlheden er ikke just aftaget efter hjemkomsten; I fortsætter i vanligt oplevelsestempo 🙂
    Jeg var heller ikke klar over, at frilandsmuseet var gået over til at tage entre. Synd at det begynder at se upasset ud, måske kniber det også med antallet af frivillige? Solemærkerne har du allerede fået en forklaring på. Nogle af mine bekendte (der også bor i et gammelt bondehus) bruger stadig metoden for sjov, men jeg ved faktisk ikke, om det er lykkedes dem at få retvisende forudsigelser 😉
    Aubrey er godt nok en sej gut; flot klaret, men jeg forstår sørme godt bekymringen hjemme i huset.

    Kommentar af fiberfryd — 9. august 2017 @ 08:03

    • – og giv John en stor, forsinket, fødselsdagshilsen herfra 🇩🇰😀

      Kommentar af fiberfryd — 9. august 2017 @ 08:05

      • I dag skal vi lave ingenting … vi skal i hvert fald ingen steder …
        Ja, det er meget synd, men det kniber sikkert både med penge og med frivilligheden.
        Du må spørge dine bekendte, om de har tjekket solmærkesystemet! Som jeg skrev til Farmer, så kunne det være sjovt at se, om de er bedre end DMI 🙂
        Han er virkelig sej og meget stærkere, end han ser ud til, men mødre er pr. definition bekymrede.

        Skulle hilse fra John og sige tak 🙂

        Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 10:00

  9. Forsinket tillykke til John og som Fruen fik jeg så en forklaring på Ellens manglende bloggerliv 😉

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 9. august 2017 @ 09:01

    • PS og Aubrey er sej, og det er hans forældre også. Godt at de tør lade ham prøve kræfter med naturens elementer under forældreovervågning.

      Kommentar af Lene — 9. august 2017 @ 09:02

      • Tak, Lene – og ja, vi farer rundt og er ikke meget hjemme, men det er vi i dag.
        Han er supersej, den lille gut, og han lærer meget af at få lov til prøve sine kræfter af. Han er bedre til at vurdere farlige situationer end normalt for 10-årige, tror jeg.

        Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 10:04

  10. Der er gang i den, og sikken sej kajaktur! Jeg tror det er 40 år siden, jeg sidst besøgte Frilandsmuseet, men det er en perle i erindringen. Dog ved jeg knap, om: “Lig i alkovens mørke” er bedre end “Læg (dig) i alkovens mørke”. Det første udtryk antyder, at man nok hellere må tjekke, om alle er i live …

    Kommentar af Eric — 9. august 2017 @ 20:10

    • Der er velsagtens (og forhåbentlig) sket noget på de 40 år …
      Hehe, jeg foretrækker også ‘læg dig’, selv om jeg ikke lige havde set din lettere morbide udlægning af det andet 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. august 2017 @ 22:06


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.