Hos Mommer

3. august 2017

Hvordan tager man på safari? (Del 1)

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 12:27
Tags: , ,

Lad mig indlede med at sige, at jeg så glimrende ved, at vi er forskellige, at vi har forskellige måder at feriere på og også på at synes, at lige netop min måde er den bedste.
Men når det er sagt, er jeg nødt til kraftigt at understrege, at det i mine øjne ikke er en rigtig safari, når man kører rundt i egen (= lejet) bil rundt i en eller anden sydafrikansk nationalpark og ser en struds, et næsehorn, to giraffer, et par halvtamme løver eller et par elefanter fra den vej, man nu engang har tilladelse til at køre på.

IMG_6900

Fordi hvis man tror det er sådan, er det næsten 100 % sikkert, at man ikke får set hyæner få bøffel til morgenmad. Eller se omkring 100 gribbe sidde og slås om aftensmaden, som består af den samme bøffel.

IMG_6967

For slet ikke at tale om at se løvefamiien, der har nedlagt den bøffel og ligger og mæsker sig, inden hverken hyæner, sjakaler eller gribbe overhovedet får chancen for at deltage i ædegildet.
Man må nemlig, uanset, hvad folk siger, de har gjort eller kan eller må, IKKE køre i parkerne på egen hånd. Man må nogle steder køre på ‘hovedvejene’, som i få tilfælde er asfalterede eller i det mindste ret brede og under alle omstændigheder farbare for en ikke-4-hjulstrækker … det, mange tror, er off road, er de mindre veje, og en virkelig off road er off road i en grad, man nok ikke rigtig forestiller sig … måske som i noget, man ser i en gammel film –men hvis man bare er en nogenlunde ansvarsfuld chauffør, kører man ikke engang ad de små veje (hvad man så heller ikke må …) – og i selve Krugerparken må ikke engang rangerne køre off road, så det er bedre at forsøge at få fat i et af de steder, der ejer eller har specielle tilladelser til at benytte Krugerparkens grænseområder – hvilket vi gjorde via Albatros Rejser til Khoka Moya i Manyeleti.

P1070129

Er man på egen hånd, ser man nok heller ikke 50-60 elefanter komme og drikke ved vandhullet, lige når vi mennesker skal til at spise frokost. Eller ser bøflerne. Hyænerne. Impalaerne … bevæge sig frit rundt i lejren.
Men vi bliver skam undervist i hvordan man skal agere, hvis der pludselig står en elefant lige foran en …

P1070134

Og – og – og – og så ikke mindst OG: Man kan ikke – hvilket ikke kan understreges stærkt nok – man kan ikke selv få øje på dyrene, når man forsøger sig på egen hånd. Enten er man født til at kunne det, som vores fantastiske ranger Lyton var det, eller også har man lært det på et hundedyrt rangerkursus.

IMG_7239

Der er flere grunde til, at man bare ikke får øje på denne leopard – for det første falder den (for os), helt ind i landskabet, og for det andet taler rangerne sammen. De er hele tiden i kontakt med hinanden via radio og fortæller hvor de ser hvad. Vi ved heller ikke, at vi først og fremmest skal kigge op og ikke ned, fordi det er lettere at få øje på leopardens bytte end på leoparden.

IMG_7117IMG_7112

Okay – lettere og lettere – men fx som her: Kig på en linje mellem centrum og klokken tre. Der ligger/hænger en dikdik-antilope, men det tror jeg, man skal være ranger for at vide. Når man kommer tæt på og kan zoome med kameraet, er det tydeligt nok. Næsten … for jeg vil vove den påstand, at det får man bare ikke øje på som uøvet.
Ejheller får vi øje på denne lille fætter, som ligger og slår mave og er helt ligeglad med den diesellugtende vogn, som standser op lige ved siden af.

IMG_7240

Kan I forestille jer at få øje på hende? Fra en ‘hovedvej’ mindst et par kilometer væk? Næppe …

IMG_7233

Man finder heller ikke denne løveflok, bestående af fem hunner og 10 unger, plus de to hanløver, som ligger et stykke væk og bare går og venter på, at hunnerne kommer i brunst igen, for de gemmer sig alle langt, langt væk fra de steder, man må/kan køre i en personbil.

IMG_7256

Man ser dem ikke, fordi dette er efter solnedgang, hvor alle andre end personer med speciel tilladelse skal være helt ude af parken – vi ser det, fordi vi har en god ranger. Vi ser fem løvemødre og 10 løveunger være så mætte, at de knap kan røre sig (læg mærke til ungen, der ligger helt inde i bøffelkadaveret) – vi ser deres tykke, tykke maver og vi undrer os over, at de, trods mætheden, overhovedet ikke er interesserede i os.
Det er der en forklaring på, som kommer senere.

IMG_7195

Det her – det er off road. Leoparden ligger lige til højre for stolpen i midten af billedet. Ikke specielt nem at få øje på, vel?
Et er så at se noget, man får at vide præcis hvor er (hvilket oftest er overraskende svært), noget helt andet er at få øje på noget, samtidig mens man kører bil i uvejsomt terræn og måske oven i købet holder et spotlight i den hånd, der ikke er beskæftiget med rattet. Det kræver en ranger.

IMG_7219

Der kommer mere, for jeg er nødt til at pointere for (bl.a.) mine to søstre, der tror, de kan tage på safari på egen hånd og få en masse ud af det. Jeg er nødt til at understrege igen og igen, at safarier tager man på med nogen, der ved rigtig meget om hvordan man finder ind til dyrene – og hvorfor man ikke selv kan gøre det til en oplevelse, man aldrig nogensinde glemmer.

Det var lidt af det praktiske. Der vil naturligvis også komme noget om den ubeskrivelige stemning, man oplever. Den ER ubeskrivelig, men jeg vil naturligvis forsøge at beskrive, hvor fuldstændig fantastisk det er at se solen gå ned; at se stjernehimlen, som vi ikke oplever den så højt mod nord, at få en Sundowner lige midt ude i bushen (efter solnedgang, venner – det vil I aldrig selv kunne gøre!) – at … ja, prøv selv. Det er bare. Helt. Fantastisk.

27 kommentarer

  1. Nå, dér er du! Det var da glædeligt, havde ellers stort set afskrevet dig som løvemad 😉 Flotte, flotte billeder! Nej, selvfølgelig kan man ikke som helt aldeles og totalt natur-ukyndig få noget som helst ud af at futte rundt på egen hånd i sådan et landskab. Vi ser jo dårligt nok dyrene i vores egne skove, medmindre vi er ved at falde over dem. Glæder mig til flere kapitler – og måske især til at læse om A +A’s oplevelser 🙂 Er I forresten hjemme nu?

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. august 2017 @ 12:51

    • Ja, vi er lige kommet hjem efter at have været 27 timer undervejs … men A&A har elsket det fra først til sidst og ville egentlig helst slet ikke med hjem 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 13:02

  2. Godt at høre fra dig, og der har vist været en livlig søstrediskussion før afrejse, kan jeg regne ud 🙂
    I får da virkelig set en masse takket være jeres dygtige ranger.

    Kommentar af Lene — 3. august 2017 @ 13:03

    • og det var så mig uden webstedsangivelse, men det havde du nok regnet ud 🙂 http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

      Kommentar af Lene — 3. august 2017 @ 13:04

      • Ja, det havde jeg regnet ud 🙂
        Vi har ikke haft en egentlig diskussion, men mine to søstre er faktisk ved at planlægge en tur derned, og jeg ville så gerne kunne overbevise dem om, hvordan de får mest ud af det – for ja, en dygtig ranger er sin vægt værd i guld.

        Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 13:20

  3. Tak. Bare tak ❤

    Kommentar af udvandreren — 3. august 2017 @ 14:07

    • Jamen velbekomme da – du havde da vist heller ikke en helt udramatisk ferie 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 15:28

      • Oplevelsesrig 😉
        Nu ved jeg hvordan jordskælv føles.

        Kommentar af udvandreren — 3. august 2017 @ 16:56

        • Og du tog det bare SÅ cool 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 18:07

  4. Jeg giver dig helt ret! Og man går også glip af alle de fantastiske historier som en lokal guide kender!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 3. august 2017 @ 15:05

    • Nemlig!

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 15:28

  5. Åhhh… Det blev da alt det, I ønskede og mere til! Sikke storslåede oplevelser…. “Ferier, man ikke vil hjem fra”kvalitet! Det glæder mig….
    For mig er det en selvfølge, at få al den viden man kan fra lokale guider/rangere. Det er en helt anden verden, som vi ikke bare kan agere i.
    Faktisk sætter jeg mere og mere pris på ferie med “barnepige”, som kan levere alt det jeg ikke kan læse i turistbrochurer! (jeg gider bare ikke følges med en hel busfuld; et dilemma!)
    Nu er jeg da spændt på fortsættelsen af historien om de mætte løver….

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. august 2017 @ 18:29

    • Det blev meget, meget mere, end selv vores vildeste fantasier kunne præstere! Vi havde slet ikke lyst til at tage hjem igen.
      Guidede ferier er faktisk rigtig godt, men jeg forstår til fulde dine betænkeligheder ved hele busfulde af medturister på én gang. Vi var dog kun 28 og alle minus et game drive havde kun os seks som deltagere.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 21:29

  6. Oh det lyder som en spænende tur…. ja det svært at få øje på dyr i naturen, selv de danske hjorte er svære for mange.
    Kunne ikke forestille mig sådan en tur uden en ordentlig ranger som guide.

    Kommentar af Anette — 3. august 2017 @ 18:52

    • Uhyre spændende og interessant – og det var helt sikkert den gode rangers skyld.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 21:30

  7. Nogle af dine billeder illustrerer så glimrende pointen med at få øje på – jeg tror dig! Og så velkommen hjem i øvrigt, det bliver spændende at læse om de oplevelser, I har haft. Jeg fornemmer, at du er som en sodavand, nogen har rystet 🙂

    Kommentar af Eric — 3. august 2017 @ 19:09

    • Tak – vi er trætte, men yderst tilfredse – og nu skal jeg i seng lige om lidt.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 21:32

  8. Spændende! Godt at høre fra dig. Var ved at blive nervøs for, om du skulle være endt som løvesnack …

    Kommentar af henny894 — 3. august 2017 @ 19:31

    • Tak – det skete så ikke. Heldigvis – de fandt bøfler en del mere interessant end mig – og så lystrede jeg rangerens befalinger 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2017 @ 21:33

  9. Det kor synger jeg gerne med i. Natur skal opleves sammen med nogen, der har forstand på natur. Vi har selv prøvet det på safari i Sydafrika, i regnskoven på Borneo (hvor jeg aldrig havde fået øje på hverken orangutang eller næseabe i trætoppene – eller set en havskilpadde lægge æg) og faktisk også i Island, hvor et vældigt vintervejr kun lod sig besejre af kyndige guides. Til gengæld skal næste (sommer-) tur til Island være på egen hånd. Jeg hylder begge rejseformer – til hver som tid

    Kommentar af Fru Z — 4. august 2017 @ 18:18

    • Fint – så prøv at overbevise min yngste søster om det! Det er du nok bedre til end jeg, og de er overbeviste om, at de sagtens kan få en god safarioplevelse på egen hånd 🙂
      Gode og kyndige guider er guld værd, men når I har været der før, er jeg sikker på, at I kan køre Island rundt om sommeren på egen hånd og få gode oplevelser ud af det.
      John og jeg benytter jo også begge rejsemetoder – på egen hånd eller guidet, og som du siger: Hver ting til sin tid.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2017 @ 23:33

  10. Tak for det skarpe 1. afsnit om rejsen til det store land med de store dyr – og den fantastiske illustration af sammenfald mellem dyr og omgivelser. Jeg kan bare ikke lige huske ordet.

    Kommentar af Jørgen — 6. august 2017 @ 21:00

    • Tænker du på ordet camouflage? Det er der nemlig rigtig mange dyr, der er gode til hernede.

      Kommentar af Ellen — 6. august 2017 @ 22:13

      • Det er muligvis det jeg gør. Jeg troede først det var mimicry, men det passer jo ikke helt, velsagtens fordi det mere går på at efterligne andre dyr for at opnå beskyttelse m.v.

        Kommentar af Jørgen — 7. august 2017 @ 06:56

        • Rigtigt … det må være camouflage for disse dyrs vedkommende.

          Kommentar af Ellen — 7. august 2017 @ 09:30

  11. Hvor kom I dog bare tæt på dyrene. Også uden at blive bytte 😉
    Jeg troede faktisk ikke, man overhovedet måtte køre på safari på egen hånd.

    Kommentar af conny — 8. august 2017 @ 14:53

    • Ja, vi kom vist så tæt på, som det er muligt 🙂
      Det er vist heller ikke ret mange steder man må – og man får alligevel ingenting ud af det.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2017 @ 17:49


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.