Hos Mommer

23. juli 2017

Meget … rustikt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:45
Tags: ,

Endelig lykkedes det mig at farve en anden farve end gulgrøn.
Jeg plukkede 1400 gram solbær i haven i Sverige og brugte 80 af dem til at prøvefarve 10 g bejdset og 10 g ubejdset uld.
Da jeg så udviklingen i gryden, blev jeg glad.

SolbærSolbær (1)Solbær (2)

Det var da så sandelig noget andet end gul!
Resten af solbærrene var allerede puttet i en anden gryde og trak med sukker, og inden jeg var færdig med at lade garnet ligge i farvebadet, var solbærsyltetøjet kogt færdig og kommet på glas.
Det ærgrede jeg mig en del over, da jeg så det færdige garnresultat, for jeg ville godt have haft noget mere i den yndige, støvede rosa farve.
Det er tæt på-billedet herunder, der kommer den rigtige farve nærmest; den er ikke så babyagtig som på det andet billede. 
Jeg kan ikke engang lide solbærsyltetøj; jeg lavede det udelukkende med henblik på at forære det væk. Hvor fjollet kan man være? Øv, altså. Inden vi kommer til Sverige næste gang, er resten af solbærrene for længst væk.

Solbær (3)Solbær (4)

Der er stort set ikke forskel på bejdset og ubejdset garn. Forklaringen skal nok hentes i, at jeg dagen efter (!) læste, at ved bærfarvning skal man bejdse med salt – men så ved jeg det til en anden gang.

Jeg hentede også gul snerre med hjem fra Sverige. Naboen havde i tonsvis af dem og man kunne ikke se, at jeg havde plukket et par kilo af jomfru Marias sengehalm, som jeg har fundet ud af, at planten også hedder. Lady’s bedstraw på engelsk. Derovre vil de åbenbart ikke blande kirken ind i det.
Endelig tog jeg birkeblade med hjem – der er lige som nok at tage af deroppe. Jeg tog helt friskudsprungne blade fra små træer.
Resultatet var … lys gulgrøn, søreme … det skulle blive grågrøngult, men jeg har igen svært ved at finde det grå.

Birkeblade (1)Gul snerre-hasselblade

Jeg er begyndt på et par futter af garnet farvet med gul snerre og hasselblade. På grund af mit hjemmespundne garns manglende ensartethed kommer det til at se virkelig autentisk og rustikt ud. 
Ikke nok med det … efter at have strikket disse få cm, så mine hænder ud som om jeg har røget 50 filterløse cigaretter om dagen i 50 år. Det så mildt sagt ikke særlig godt ud – John kiggede lidt bekymret på, mens jeg vaskede hænderne, men det gik næsten helt af. Resten kunne nulres af i håndklædet, så det blå køkkenhåndklæde er nu grønt i små pletter. Jeg må hellere inddrage det udelukkende til brug til plantefavningsstrikketøjshåndvask, så ikke jeg pletfarver samtlige husstandens håndklæder.
Jeg havde skyllet garnet tre gange og sidste gang med eddike, men der er åbenbart masser af meget mere farve tilbage, end jeg havde troet.
Det var ellers ment som vintersovefutter til ungerne (de kan slet ikke sove eller hygge uden mommers futter), men de (futterne, altså) skal vist vaskes grundigt, hvis ikke de sagesløse børn skal vågne om morgenen med nikotingule fødder.

18 kommentarer

  1. Jeg skal vist have fundet mine farveprøver frem, for jeg mener, at birkeblade kan give en helt klar gul. Sandsynligvis kommer det an på bejdsen. Jeg tror i øvrigt, at man bejdser også for at forbedre farvernes holdbarhed, og så er det alligevel ikke alle farveemner, der holder ret godt i sollys og/eller vask. Birkeblade giver holdbare farver, så vidt jeg husker.

    Kommentar af Kirsten — 23. juli 2017 @ 18:45

    • Bejdsningen er, som jeg har forstået det, for at forbedre uldens evne til at optage farve. Bagefter fikserer man den så med et eller andet.
      Birkeblade farver vist forskelligt, afhængigt af hvornår på året man tager dem, men jeg har også set, at de skulle kunne give en “rigtigt flot solskinsgul”. Det gør de så bare ikke hos mig.

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 21:13

      • Ja, det er da vist rigtigt – der var også efterbehandling.

        Kommentar af Kirsten — 23. juli 2017 @ 21:25

        • Fnis – bare spørg eksperten Ellen … ironi kan forekomme 😀

          Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 21:29

  2. For omkring 20 år siden smagte jeg en bjesk, der var lavet på Jomfru Marias Sengehalm, så ud over at farve garn, kan den give et lysere og mere farverigt syn på tilværelsen. Bjesken var faktisk god, og den må helt sikkert (sammen med de andre kryddersnapse) have været god for helbredet, for “brygmesteren” var læge. Tillykke med den nye hobby 🙂

    Kommentar af Eric — 23. juli 2017 @ 19:40

    • Ohhh, god ide, Eric – jeg kan jo også godt lide at lave snapse! Og sådanne er helt sikkert godt for helbreddet, når de indtages med måde 🙂
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 21:15

  3. Åhhh 😄😂😄 Et godt grin igen. Og minder om en patient, der havde været hjemme på weekend og pludselig havde det mærkeligste blålige udslet på lår og arme. Der blev kigget og taget blodprøver og grublet… Det viste sig, at nyt uvasket sengelinned havde farvet huden!
    Dit garn skal vist både bejdses og fixeres og vaskes… egentlig spændende, hvad slutfarven så bliver…
    Nikotingul er ikke den bedste farve og slet ikke til mindreårige!

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. juli 2017 @ 19:56

    • Hahaha – og den stakkels patient var vel ved at dø af skræk? 😀
      Dette garn er skam både bejdset, fikseret og vasket – dog ikke med sæbe, men i hvert fald skyllet, så det er helt efter bogen, såhhh … me not know …
      Nej, det er det bestemt ikke!

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 21:17

  4. Det er da sjovt med farvning af garn. Jeg har aldrig prøvet, men jeg elsker de støvede naturfarver, man kan få frem. Du må en tur til Skotland… er der ikke noget om, at man kan farve med lyng??

    Kommentar af Mia Folkmann — 23. juli 2017 @ 21:46

    • De er også fine, naturfarverne, men måske lidt ens i udtrykket – i hvert fald, når jeg har med det at gøre 🙂
      Lyng giver vist lidt samme farve som birk – og alle de andre, tøhø … men det har vi masser af i Sverige – selv om det er selvfølgelig altid er rart med en undskyldning for at tage til Skotland 😉

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 23:43

  5. Hahaha, hellere gule tæer end fingre. Tænk, hvis ungerne fik gule vanter af Mommer og sad med gule fingre i skolen. C ville jo straks blive meldt til de sociale myndigheder! 😀 Jeg har virkelig minus forstand på det der farvning med planter, men der må da være andet, du kan putte i dine gryder – hvad med rødbeder eller rødkål? Når jeg tænker på, hvordan de sviner og giver både røde og blå fingre, så synes jeg, det ville være tarveligt, hvis de ikke kunne bruges til at farve garn med 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. juli 2017 @ 09:40

    • Der har du en pointe – jeg vil undlade at strikke vanter 🙂
      Jeg har nemlig tænkt mig at prøve at farve med rødkål, for det ville være meget underligt, hvis det gik hen og blev gulgrønt 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2017 @ 10:54

  6. Hvor er det sjovt og interessant, hvad planterne har at byde på, når det handler om farver. Det må være så spændende, hvad slutresultatet bliver. Efter brug og vask flere gange? Så hyggeligt at børnene sover i dine vintersovefutter 🙂

    Kommentar af betty — 24. juli 2017 @ 11:26

    • Det er spændende, men nok ikke så meget mere, hvad selve farveudfaldet bliver, og holdbarheden … det må bare vise sig – jeg er slet ikke færdig med at afprøve forskellige ting af.

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2017 @ 16:32

  7. Har du prøvet at farve med te ? Med alle de frugtteer der findes, må der da være noget at hente.
    Mvh Else (Flittig læser af din blog)

    Kommentar af Else Rasmussen — 24. juli 2017 @ 14:53

    • Ja, der må kunne ligge nogle muligheder der, men jeg har ikke prøvet endnu. Jeg skal også have prøvet hyben af snart 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2017 @ 16:33

  8. Nysselig farve ved brug af solbær. Solbærmarmelade er i øvrigt en favorit her. Bladene, hvis de gnides, lugter som den gode tyske drue Scheurebe. Eller omvendt.

    Kommentar af Jørgen — 24. juli 2017 @ 19:34

    • Jamen du skal bare komme en tur herned – så får du et glas med hjem 🙂
      Den drue kender jeg ikke, men du er jo næsten ekspert i de tyske druer.

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2017 @ 20:47


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.