Hos Mommer

17. juli 2017

Lige pludselig samler jeg også de giftige …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:20
Tags: ,

Gul snerreLokalt omkring Den Stråtækte fandt jeg kun en enkelt – og meget lille – plet med gul snerre, men på vores vej til torpet i dag kunne jeg konstatere, at Sverige er velsignet med den urt i en grad så høj, at jeg var forbavset over aldrig at have lagt specielt mærke til den før – men sådan kan ens syn på verden omkring én ændre sig, når der kommer andre interesser i spil.
Jeg har derfor gul snerre med hjem i store mængder (samlet på naboens grund), så der skal farves to bade med overvejende blomsterdelen i det ene og med roddelen alene i det andet for at se en eventuel forskel. Men gult giver de begge! Jeg er begyndt at undersøge hvilke svampe der giver andre farver end gul, så fremover (selv om jeg lige præcis i dette tilfælde måske kunne forsvare at sige, at jeg samler dem fremadrettet, for jeg havde kun øjne i nakken, da Charlotte var lille) samler jeg også de svampe, som vi ikke spiser, og jeg ved, at der findes nogle heroppe lige omkring os, jeg vil kunne bruge; de er bare ikke rigtig kommet frem endnu.

Tåresvamp

PræstepikDet er første gang, jeg ser svampen her med hvid stok og grå hat på egen grund. Det er en Phallus impudicus, på dansk formelt kendt som almindelig stinksvamp, men kaldes i daglig tale det flatterende navn præstepik. Hvorfor lige de stakkels præster skulle lægge navn til, skal jeg lade være usagt – jeg har aldrig kendt en præst intimt, så jeg ved ikke, om der er noget om snakken … men hvorfor den hedder stinksvamp, er man derimod slet ikke i tvivl om, når man kommer i nærheden af den!
Fluerne elsker den.
På engelsk hedder den common stinkhorn, så medmindre horn har en betydning, jeg ikke kender, er de ikke så direkte i deres navngivning … mere … for se her, hvad den har heddet før dronning Victoria og hendes snerpede æra kom ind i billedet:
Botanist John Gerard called it the "pricke mushroom" or "fungus virilis penis effigie" in his General Historie of Plants of 1597, and John Parkinson referred to it as "Hollanders workingtoole" or "phallus hollandicus" in his Theatrum botanicum of 1640.
Især den med ‘hollænderens redskab’ synes jeg er ret morsom.
Den gule hedder tåresvamp, men jeg har ikke tænkt mig at eksperimentere med at farve med den!

12 kommentarer

  1. Hørte i fjernsynet i går at urin kan farve blå.. men det er jo ikke i voldsom høj kurs at lugte af tis i dagens danmark. 🙂

    Kommentar af Inge — 18. juli 2017 @ 08:48

    • Nej, det tror jeg også, at jeg dropper på forhånd, men den basiske effekt, som (gæret! Adr …) urin har, kan også opnås med salmiakspiritus – tror jeg nok, det var – jeg er ikke helt nået dertil endnu 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2017 @ 09:00

      • Det med urinen er der noget om, men jeg tror nok, der skal planten farvevajd i badet også. Jeg har næsten prøvet det, dyrkede vajden i haven og fik indsamlet en del urin en gang, jeg var i sommerhus. Der kom dog aldrig garn i gryden, men jeg kan simpelthen ikke huske, hvorfor jeg opgav. Måske syntes jeg alligevel, det var for ulækkert

        Kommentar af Kirsten — 18. juli 2017 @ 09:22

        • Ja, mon ikke? Det lugter jo ikke ligefrem af roser, især ikke, hvis det står et stykke tid. Det må kunne erstattes af noget kemi, men så går ‘tilbage til naturen’-konceptet naturligvis fløjten.

          Kommentar af Ellen — 18. juli 2017 @ 11:36

  2. Åh den verden der åbner sig for een, når man først er bidt af en gal plantefarver 🙂

    Kommentar af Miri — 18. juli 2017 @ 09:58

    • Ja, det må du nok sige, Miri. Tak for god inspiration!

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2017 @ 11:36

  3. Da jeg for mange år siden forsøgte mig udi farvningens kunst, samlede jeg gråligt stenlav – især i Sverige. Laven giver en flot brun farve.
    Jeg formoder, du kender bogen “Farver af planter” af Esther Nielsen (Borgen). Den var grundbogen dengang i 80’erne; måske kan den stadig bruges.
    Hilsen
    Karen Margrethe

    Kommentar af Karen Margrethe — 18. juli 2017 @ 15:22

    • Jeg har været lidt rundt for at indsamle skæglav, men ved ikke hvilken farve det vil give, men sandsynligvis også brunlig. Hvis jeg falder over stenlav, vil jeg også putte det i en pose 🙂
      Jeg kender ikke bogen – har indtil videre kun studeret emnet via internettet – men jeg er da sikker på, at også ældre bøger vil kunne bruges i dag – stof- og garnfarvning er jo et ældgammelt håndværk.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2017 @ 15:32

  4. Jeg var en tur på Trelleborg i går. På vikingemarkedet var der flere fortælleglade vikingedamer der farvede garn. De havde mange forskellige farver – især mange gul og grønne nuancer men også dannebrogsrød og flere forskellige blå. Markedet er der i hele denne uge og kan anbefales.

    Kommentar af Pernille — 19. juli 2017 @ 12:24

    • Tak for anbefaling! Det kniber lidt med tiden inden vi skal rejse, men hvis jeg kan nå det, vil jeg meget gerne se det marked.

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2017 @ 12:58

  5. Du får da set nogle planter og navne! – Præstepik lærte jeg at kende af en kollega på skoletur ved Bregnerød, og det var nemt at forstå, for den var sort og hvid. 🙂

    Kommentar af Donald — 19. juli 2017 @ 15:56

    • Jaja, Donald – for den rene er alting rent 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2017 @ 20:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.