Hos Mommer

15. juli 2017

Hvis jeg stadig var på arbejdsmarkedet …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:12
Tags: ,

Hvis jeg stadig var på arbejdsmarkedet, kun havde mine 5-6 ugers ferie om året og skulle bruge et par stykker af dem på at leje et hus et eller andet sted og bare nyde livet, ville jeg synes, det var fuldstændig fantastisk, hvis vi havde fundet lige præcis et sted som dette her.
(De sidste arbejdsår havde jeg godt nok otte ugers ferie om året, men jeg betalte selv de sidste to. Det var for også at kunne få tid nok til at rejse til England og til at kunne holde fri, når de var i Danmark.)

IMG_6723

Vi har overhovedet ikke ord for, hvor meget vi nyder at sidde oppe i shelteret – vi sidder her om morgenen, vi sidder her om formiddagen, til frokost, om eftermiddagen, og vi sidder her og spiser aftensmaden. Vi nyder det i en grad, jeg slet, slet ikke har ord til at kunne udtrykke.
Det lyder måske som om vi sidder der hele dagen, men det gør vi så ikke – det er hver gang vi synes vi lige har brug for en pause, vi sætter os heroppe. Det er derfor alt lige fra morgenteen over frokostvandet og eftermiddagskaffen til vinen om aftenen, at vi sidder her og fortæller hinanden, hvor sindssygt privilegerede og heldige vi er at have fundet sådan et vidunderligt sted at tilbringe vores otium.

P1070076P1070079

Jeg ved godt, at dette lyder alt for meget som praleri, men sådan er det ikke ment.
Det er udtryk for en glæde, en taknemmelighed, en følelse af ydmyghed … dette sidste fordi vi ikke havde fundet det, hvis ikke jeg havde haft brystkræft.
Det har jeg også nævnt før, er jeg sikker på … men er det da ikke fantastisk, som livet nogle gange kan servere noget for os midt i al elendigheden, men som man bare bliver overlykkelig for, når elendigheden ender med ikke at være så elendig endda?
Jeg vågner om morgenen, kigger ud på fjorden og tænker, at nu ligger der endnu en hel, lang og skøn dag foran mig … hvad skal jeg bruge den til?
Se, lige præcis, at man overhovedet kan stille dette spørgsmål, er et sikkert tegn på, at man ikke længere har et lønnet arbejde, ikke længere hænger i en klokkestreng eller har kedelige og mere eller mindre stressende deadlines, ikke har referater, der skal skrives, tekster, der skal oversættes eller korrekturlæses eller brande der skal slukkes …
Jeg kan vågne, når mit system har lyst til at vågne, og jeg kan bruge tid på at overveje, hvordan jeg ønsker at bruge dagen.
Det er bare SÅ … fuldstændig … vidunderligt …

28 kommentarer »

  1. Og det er lige så vidunderligt og dejligt at læse om din/jeres glæde 🙂

    Kommentar af Lene — 15. juli 2017 @ 21:45 | Svar

    • Tak, Lene – men ja: glæde smitter 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juli 2017 @ 22:04 | Svar

  2. Livsglæde 🙂

    Kommentar af Kisser — 16. juli 2017 @ 07:25 | Svar

  3. Jeg bliver så glad af at læse om jeres glæde over jeres hjem og dets omgivelser. Der er så mange, der udtrykker utilfredshed med både dit og dat – så det er skønt med lidt hverdagslykke 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 16. juli 2017 @ 08:02 | Svar

    • Dejligt – jeg kan som bekendt også sagtens brokke mig, men det er jo småting i sammenligning og det er bestemt ikke over det liv, vi har 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 10:23 | Svar

  4. Dejligt, at høre/læse nogle mennesker virkeligt værdsætter deres virkelig gode otium, som jeres vitterligt er.:-)

    Men det er da retfærdigt, når I nu rent økonomisk har båret jer fornuftigt ad, og også i tidens løb har haft jeres del af sorger og bekymringer.

    Alt godt til jer…I fortjener det!

    Kommentar af Madonna — 16. juli 2017 @ 09:08 | Svar

    • Tak for de søde ord, Madonna 🙂
      Men du har ret, livet har også haft sine bump på vejen for både John og mig, men mon ikke det er en del af årsagen til, at vi så glade og tilfredse nu?

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 10:25 | Svar

  5. Det er så dejligt at læse om jeres tilfredshed med livet som pensionister. Det er 5 år siden min mand og jeg stoppede på arbejdsmarkedet som hhv. efterlønner/folkepensionist. Vi følte begge, vi havde haft nogle dejlige arbejdsår med gode jobs og udfordringer, men hold dog op hvor vi nyder tilværelsen nu!
    Vi føler os privilegerede hver eneste morgen, når vi vågner – det er os, der bestemmer, hvad dagen skal indeholde, selvom der selvfølgelig er aftaler, der skal overholdes. Livet som pensionister er skønt! God søndag derude!

    Kommentar af Fru Moll — 16. juli 2017 @ 10:05 | Svar

    • Jamen vi kan jo ikke være mere enige, fru Moll! Og hvor er det skønt, at I er lige så tilfredse som vi er – vi var bestemt også glade for vores respektive arbejdspladser og -givere (heldigvis da …), men alting har sin tid, og nu gælder det bare om at nyde de år, vi har tilbage, mest muligt, ikke sandt? Så det gør vi … 😉

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 10:30 | Svar

  6. Det er virkelig helt fantastisk at være arbejdsfri. Jeg tror, friheden til selv at bestemme over tiden er det allervigtigste.

    Kommentar af Kirsten — 16. juli 2017 @ 10:24 | Svar

    • Det tror jeg du har ret i – det er i hvert fald en meget væsentlig del af det, at vækkeuret kun er nødvendigt, når der skal nås et fly eller en færge 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 10:31 | Svar

  7. Det er efter min mening ikke pral at udtrykke, at man er taknemmelig over at være havnet i smørhullet! Tvært i mod, og tillykke med det. Det ser også rigtig fantastisk ud.

    Kommentar af henny894 — 16. juli 2017 @ 12:05 | Svar

    • Tak … jeg blev lidt i tvivl, da jeg så mine egne ord, så jeg følte, at jeg hellere måtte understrege det 🙂
      Og ja, det er et vidunderligt sted, som mine billeder ikke kan yde fortjent retfærdighed.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 12:30 | Svar

  8. Mon ikke bare I har fortjent det 😀

    Kommentar af Lone Nielsen — 16. juli 2017 @ 14:56 | Svar

    • Hehe, tak, Lone – det kunne man jo håbe på 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 15:03 | Svar

  9. En inderlig taknemlighed for hverdagen, livet og de underlige omveje livet kan tage… Evnen til at nyde øjeblikket…. Det giver en anden form for rigdom efter et arbejdsliv med andre udfordringer og belønninger.
    Vi kan også kigge på hinanden og sige “hvor har vi det godt… hvor er vi heldige!”
    Carpe diem!

    Kommentar af Anne Holtegård — 16. juli 2017 @ 15:39 | Svar

    • Nemlig – den form for glæde kan ikke gøres op i penge … men det kan vi selvfølgelig sagtens sige, når vi ikke mangler noget, jeg ved det godt.
      Ikke desto mindre er det dejligt at høre, at I også er glade for livet, som det former sig nu for jer – og enig: vi er heldige.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 16:47 | Svar

  10. Din livsglæde varmer og smitter. Oh, at føle sig som blommen i et æg, at være tilfredsmæt 🙂

    Kommentar af Eric — 16. juli 2017 @ 19:33 | Svar

    • Det er slet ikke så tosset, Eric – men det er snart din tur til at smide vækkeuret langt væk 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 20:04 | Svar

  11. Det ser fantastisk ud.
    Jeg har mange år tilbage på arbejdsmarkedet, og oven i det tre mindre børn, så mit liv er i den grad struktureret og fyldt med ting der skal nås. Men en ting har vi tilfælles. At bo uendeligt smukt og glædes over det hver dag. Tak for kig fra dit shelter. Sådan et ønsker jeg mig når jeg lige straks fylder fyrre.

    Kommentar af lauranga — 16. juli 2017 @ 21:51 | Svar

    • Jamen altså … jeg havde overhovedet ikke opdaget, at du vendte tilbage til blogland så kort efter den dejlige fødselsdag hos Lene. Beklager – du kommer fluks på min blogliste, og så skal jeg da lige have læst dig op. Men det bliver først i morgen …
      Ja, du er nødt til at have et meget struktureret liv, men det er da mere end dejligt, at du allerede nu kan sige, at du bor et vidunderligt sted.
      Hvis din mand er god til den slags, får nu nok et fint shelter af ham, tror du ikke? Du kan da i hvert fald nævne det for ham 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2017 @ 22:19 | Svar

  12. Man bliver bare så grundglad, når man læser om mennesker, der i den grad er tilfredse med livet. Det oser jo ud af alle dine blogindlæg, både dem med brokkerierne og dem med de små og store glædesudbrud.
    Jeg håber, I også nyder dagen i dag og får noget godt ud af den.

    Kommentar af conny — 17. juli 2017 @ 11:25 | Svar

    • Dejligt at høre – det skal helst ikke være brokkerier det hele – det er der jo ingen, der gider lægge ører (eller øjne) til …
      Vi er lige ankommet til Sverige, så jo tak, vi nyder også i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2017 @ 13:38 | Svar

  13. Jeg vil også på pension. Nu. Helst mens børnene fortsat gider være hjemme efter skoletid. Det ville da være fantastisk. Ligesom da jeg tog orlov sidste forår. Nå. Det lader sig nok ikke gøre for mig. Lige nu. Men det glæder mig at læse om jeres taknemlighed over hvordan livet arter sig. For det er sådan jeg læser dit indlæg – som taknemlighed og glæde, ikke som pral. Fortsat god nydning 😉

    Kommentar af /ks — 17. juli 2017 @ 11:39 | Svar

    • Hehe, så hedder det ikke pension, ks 🙂 Pensionistlivet er uden (egne) børn, og sådan skal det også være -. det med børnene hørte en anden tid til, men den var selvfølgelig også dejlig 🙂
      Tak – jeg er glad for, at det ikke bliver opfattet som pral!

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2017 @ 13:42 | Svar

  14. Jeg forstår nøjagtig hvad du beretter om her. Nogle dage glæder jeg mig vældigt over at vi ikke er flyttet i lejlighed, og der er når man kan bruge udenværkerne til at få total ro på.
    Den mulighed tror jeg ikke var ret hyppig da I boede i nabobyen.

    Kommentar af Jørgen — 22. juli 2017 @ 09:17 | Svar

    • Nej, der var nemlig ikke de samme muligheder – men så var der selvfølgelig Sverige …
      Jeg kan godt forstå, at du/I også nyder både hus og ‘udenværker’ (herligt ord!) – jeg tror det er vigtigt at holde fast så længe som overhovedet muligt for at man ikke skal synke hen i inaktivitet og derfor blive gammel før tid. Jeg ville i øvrigt nok hurtigt kede mig ihjel i en lejlighed … den må vente, til jeg eventuelt bliver et fysisk skrog.

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2017 @ 10:16 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.