Hos Mommer

11. juli 2017

Spændingen stiger – pilotforsøget blev en succes

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:20
Tags: , ,

I dag puttede jeg en blanding af cirka 200 gram af henholdsvis gul snerre og hasselblade i den store gryde. Oveni med et fed garn (godt 100 g) og koge op. Det begyndte næsten øjeblikkeligt at tage farve, så jeg stod og hoppede af begejstring som et lille barn og kaldte på John: SE!!! Det virker!!!
Og hvor længe skal det så ligge der og søppe, mon? En time? Natten over? Da der var gået en time, var det ikke blevet mere farvet de sidste tredve minutter, så jeg hev det op. Gad vide, om varigheden har noget at gøre med holdbarheden af farven? Hvor er der meget, jeg ikke ved endnu, men:
Fantastisk farve!
John grinede: Du kan da normalt ikke lide den farve? Nej, men nu har jeg selv lavet den, og så er det noget helt andet! Den er flot!

Første forsøg (1)Første forsøg (3)Første forsøg (5)Første forsøg (6)

Da det havde stået et kvarters tid, kom Den lille Kemiker op i mig: Alkohol er normalt godt til at ekstrahere med, så jeg plumsede et par deciliter husholdningssprit i suppen, og jeg synes det virkede; at farven blev en smule mere intens og klar (sidste billede i grydeserien herover).
Det er typisk, at jeg skal begynde at eksperimentere allerede i første forsøg – jeg har ingen steder læst noget om, hvorvidt man kan forbedre resultatet med ethanol, men nu tror jeg allerede på det …

Første forsøg (8)Første forsøg (9)

Så er der noget med første og andet bad. Og måske tredje og fjerde. Det er for at udnytte farvebadet mest muligt, og samtidig får man de smukkeste tone-i-tone-farver, så i med næste fed. Det tog også farve øjeblikkeligt. Hængt op ved siden af førstebadsfeddet kan man godt se forskel, men den er ikke så stor, som jeg havde forventet. Så gik jeg ind og hentede nogle minirester naturfarvet Arwettagarn og smed i gryden, med resultatet herunder til følge. Det fik kun et kvarters tid, og det var ikke engang bejdset.
Et tredje fed kom i gryden – efter at have fjernet alle plantedelene fra suppen. Det blev stadig fint farvet; faktisk en smule mørkere end arwettagarnet, men det var som sagt også ubejdset.
Jeg kom eddike i tredje og sidste hold skyllevand, men ved ikke, om jeg har brugt nok. Hvor meget skal der til at fiksere farven, mon?

Første forsøg (13)

Mor er ikke skuffet. På ingen måde. Mor er meget, meget [selv]tilfreds. Der kan komme nogle gode futter ud af dette garn, selv om det er vildt ujævnt spundet – det var jo de allerførste, forkrampede forsøg med den disciplin, men nu bliver garnet brugt.
Jeg vil vove den påstand, at forholdet 4:1 mellem plante og garn i dette tilfælde var for meget – jeg er ret sikker på, at den mængde kunne have trukket 200, måske 300 gram garn med samme intense farveresultat efter første bad.
Holddaop, det er sjovt, dette her.

22 kommentarer »

  1. Åh ja, glæden ved at prøve noget nyt – som virker. Og inden længe er solbærrene farvemodne, og … 🙂

    Kommentar af Eric — 11. juli 2017 @ 19:37 | Svar

    • Den er stor! Og der kommer masser af ting, jeg vil kunne bruge. Det største problem bliver at få garn nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 21:04 | Svar

  2. Åh, de billeder vækker minder. Det er så sjovt at plantefarve uld, og man får de smukkeste farver. Jeg har ikke selv gjort det, siden jeg gik i lilla tøj og boede i kollektiv, men bliver vist nødt til at prøve igen, kan jeg mærke.
    Tak for inspiration 😊

    Kommentar af Inger — 11. juli 2017 @ 20:24 | Svar

    • Velbekomme – hvis du får lige så stor glæde af at opfriske din kunnen, som jeg har ved at lære om det, så kan det da kun gå for langsomt med at komme i gang, Inger 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 21:05 | Svar

  3. Det lyder som en fortrinlig sommersyssel. Man (jeg) gør for lidt af sådanne eksperimenter, men jeg ville givet vis også have fundet det sjovt. Som når man farvede påskeæg med løgskaller …

    Kommentar af Jørgen — 11. juli 2017 @ 20:26 | Svar

    • Det kunne da være så hyggeligt, hvis du kastede dig ud i at farve strikkegarn til familiens kvinder, Jørgen 🙂
      Jeg er allerede begyndt at gemme løgskallerne!

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 21:06 | Svar

  4. Johns kommentar er skøn, og selvgjort er velgjort 🙂

    Kommentar af Lene — 11. juli 2017 @ 22:47 | Svar

    • Han kender mig for godt, gør han 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 10:22 | Svar

  5. Ih, din entusiasme og begejstring stråler – skønt 🙂 – og smitter.

    Kommentar af Kisser — 12. juli 2017 @ 07:21 | Svar

    • Jamen det er da også spændende 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 10:23 | Svar

  6. Til lykke med dine første plantefarvede garner. Det er en spændende hobby, det er simpelthen så morsomt at se farven udvikle sig i badet.
    Jeg har for et par måneder siden ryddet ud i mit grej fra dengang, jeg plantefarvede for 30-40 år siden. Jeg brugte alle mulige farveemner på mange forskellige bejdser, og har stadig farveprøver på alle de garner, jeg lavede. Jeg brugte bl.a. birke- og egeblade, vild kørvel og regnfang og købte også krap, cochenille og indigo for at få de røde, blå og lilla farver.
    Jeg fandt en lokal plantefarver, som gerne ville have, hvad der kunne bruges af grejet. Hun fik også noget stenlav med, som jeg aldrig nåede at få brugt, og det er der kommet en meget lækker rødbrun ud af. Hun farver meget med forskellige svampe.
    Når jeg holdt op med at farve, var det, fordi jeg havde svært ved at få brugt garnet – ulden kradsede. Jeg prøvede også at farve lidt på silke, men det havde jeg ikke rigtig råd til dengang. Det blev ellers lækkert.
    God fornøjelse med projektet fremover.

    Kommentar af Kirsten — 12. juli 2017 @ 08:36 | Svar

    • Du forstår min entusiasme, kan jeg se 🙂
      Birkeblade og rejnfan skal helt sikkert prøves af, og det grå stenlav må der være oceaner af i Sverige. Jeg skal også prøve at farve blåt med sorte bønner.
      Pudsigt: Da jeg googlede stenlav for at se, hvordan det ser ud, var et af hittene et blogindlæg fra vildefarver om det, hun har fået foræret af dig.
      Jeg skal vist have kigget lidt mere på den blog!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 10:31 | Svar

  7. WAUW… Det ser godt ud… Lovende projekt…. Har du set den nye bog En farverig verden af G(uld) pigerne Anne Støvlbæk Kjær og Louise Schelde Jensen ? Måske der er inspiration at hente. De er tit ude i landet med gryderne.. måske til Knitwork…
    Ja… de kære mænd kender os… og kan lige levere den rette kommentar!

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 12. juli 2017 @ 12:47 | Svar

    • Ja, det begynder i hvert fald fint.
      Jeg kender ikke bogen, men har efterhånden brugt en del timer på internettet, hvor der er virkelig mange guldgruber om emnet; både dansk- og engelsksprogede.
      Det er da irriterende sommetider, at de kender os lidt for godt, ikke sandt? 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 13:31 | Svar

  8. Hvis min skærms gengivelse er nogenlunde korrekt, så har du fået en flot lysende gul lidt over i det grønlige. Jeg tænkte umiddelbart, da jeg så den, at den vil være velegnet til et halstørklæde eller -rør, strikket i striber af glat og omvendt glat, da garnets struktur fortjener en enkel teknik og farven vil lyse godt op i den mørke tid.
    Mht. ethanol, så er det jo fedtopløseligt, så det vil vel fjerne (lidt af) uldens lanolin og dermed også på garnets egenskaber. Om det er ønskeligt/acceptabelt i praksis ved jeg intet om, men om farvning med sorte bønner ved jeg utilsigtet lidt, da et par grydelapper var faldet i skålen med vand og sorte bønner og lå der et døgn, hvorefter de blev hængt til tørre. Den ene i skyggen og den anden i fuld sol og der var stor forskel.
    Mvh.
    PS: Det er et godt svampeår i det sydlige Småland. Der er rørhatte og kantareller alle vegne i disse dage (man får næsten ondt i ryggen af al den bukken sig og slæb af fangst 🇸🇪🍄😜).

    Kommentar af Kristine — 12. juli 2017 @ 16:06 | Svar

    • Et tørklæde kunne godt være en mulighed, men jeg lige finde en, der vil have et i den farve – jeg kan ikke selv have den … ligner et lig!
      Pyt med, om der forsvinder lidt lanolin … alun må jo også gøre noget ved garnet.
      Ja, garn farvet med sorte bønner skulle være meget lidt lysægte, men så må jeg jo bare strikke natsokker 😉
      Ihh, vi skal derop i næste uge – så håber jeg sandelig, at det også er et godt svampeår i det nordøstlige Skåne! Pas nu på ryggen 😉

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 16:20 | Svar

  9. Du er virkelig ved at udvikle dine muligheder for hjemmegjort fra bunden. Imponerende. jeg kan godt forstå, hvis du har en særlig kærlighed til garn, du selv har farvet. Så er nuancerne måske ikke så vigtige, som den dag du var på jagt efter garn langt hjemmefra?

    Kommentar af betty — 12. juli 2017 @ 22:13 | Svar

    • Hahaha – touché, Betty! Den ramte godt nok plet 😀
      Men det er rigtigt, og det er bare fordi Lene har ret i, at selvgjort er velgjort.

      Kommentar af Ellen — 12. juli 2017 @ 22:27 | Svar

  10. Ih, hvor er det blevet fiiint, Ellen 🙂
    Jeg har faktisk stadig lidt cochenille og kraprod liggende … Og avocadosten og skaller skulle også kunne give rødlige/rosa farver, så der er basis for en hel regnbue, hvis du så anskaffer dig noget indigo. Jeg har farvet potteblåt engang – en noget speciel oplevelse, men effektivt 😉

    Kommentar af fiberfryd — 12. juli 2017 @ 23:53 | Svar

    • Taaak 🙂
      Jeg havde ellers besluttet mig for ikke at købe farvestoffer, men det skulle ikke undre mig, om der sker en dag alligevel … fordi ‘problemet’ er, at blå kan jeg bære, det kan jeg ikke med plantefarverne.
      Skal du ikke have brugt dine farverester til noget af alt dit garn?
      Jeg så avokadofarvet garn ovre hos Miri; en skøn, grårosa farve.

      Kommentar af Ellen — 13. juli 2017 @ 09:10 | Svar

      • Jeg har bestemt lyst – måske skulle vi holde en farvedag sammen 🙂

        Kommentar af fiberfryd — 13. juli 2017 @ 21:32 | Svar

        • Jeg har haft samme tanke. Måske engang sidst i august?

          Kommentar af Ellen — 13. juli 2017 @ 21:43 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.