Hos Mommer

9. juli 2017

Det var virkelig svært …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:17
Tags: , ,

Det viste sig atter en gang at være overrraskende svært at finde frem til det rigtige garn.
Det var nemlig heller ikke det, jeg troede det var i anden omgang, men hun havde det, det skulle være, så jeg endte med at komme hjem med det rigtige garn. Det var dejlige farver alle tre; dvs. også de to forkerte, jeg først havde set på til dette projekt, og jeg ville snildt kunne finde på et eller andet at lave af dem også. En anden gang … nu har jeg købt garn nok i denne omgang. Punktum.
Det rigtige er det venstreste, og jeg begyndte på jakken i aftes.

Kristine anbefalede at spise frokost på Ninas Naturcafé i Kirkelte. Alene det, at Nina ikke skriver Ninas med apostrof, kunne få mig til at spise hos hende, men det viste sig at være en god anbefaling, for det var lækker og meget indbydende mad. Vi valgte begge en sandwich med dådyrpølse og en ostetallerken til deling til kaffen ad libitum bagefter. Vejret holdt tørt, mens vi sad der, men fem minutter efter vi var kørt derfra, kom der en særdeles heftig byge af nærmest skybrudsagtig karakter, så hvis den også ramte Ninas café, så er der en hel masse, der har fået sindssygt travlt med at flytte sig.

Ninas NaturcafeNinas Naturcafe (1)

Det var ikke bare en sandwich, for der var tænkt alternative tanker her.
For 144 kroner kan man få kage (+ kaffe/te) ad libitum. Jeg var naturligvis inde og lure lidt på den kagebuffet … hvis man har en sød tand, må det være svært ikke at blive fristet, for der var skræmmende mange lækkkert udseende kager at vælge imellem. Jeg har en sød tand, men der er dog grænser for, hvor meget af den slags, jeg kan spise på én gang, så jeg blev ikke fristet. Frokosten var alt rigeligt til os.

Strikket Renæssance

Kristine gjorde mig også opmærksom på Strikket Renæssance på Frederiksborg Slot i Hillerød. Kunsthåndværkergruppen Netmaskerne havde fået til opgave at strikke en dragt efter hver enkeltes eget valg og design, men efter inspiration af renæssancen.
Jeg vidste ikke rigtigt, om jeg ville bede John at gå med og se den slags, men det var i orden med ham … jeg tror jeg fik solgt den på, at han bare så på det som godt og professionelt håndværk, lige som jeg kan nyde at se på fx trædrejning.
Jeg var temmelig imponeret over de forskellige strikkeres kreationer. Selvfølgelig var det strikket på maskine, måske med ganske få undtagelser, men deres design var betagende. Alle havde skrevet en lille stil om eget arbejde, men det ville jeg ikke bruge tid på at læse alt sammen, så jeg skimmede det kun hurtigt igennem. Havde jeg været alene, havde jeg dvælet meget, meget længere. 
Er man strikker og i nærheden af Hillerød, kan jeg anbefale udstillingen. Den kan ses til 27. juli.

16 kommentarer

  1. Det er en meget interessant udstilling, jeg har set den to gange. Og tag endelig ikke fejl, selvom dragterne er strikket på maskine, er der utrolig meget håndarbejde i det, og det har taget lang tid at fremstille dragterne. Maskinstrikning er en anden form for håndarbejde, end håndstrikning, men væsentlig mere tålmodighedsfordrende end håndstrikningen. Og ja, det går hurtigere, men der er stadig en del flytten masker mm. God fornøjelse med sjalet.

    Kommentar af Lisbeth — 9. juli 2017 @ 21:11

    • Det ved jeg jo egentlig nok godt, Lisbeth, for jeg har en strikkemaskine, som jeg stort set aldrig har brugt, netop fordi det er så besværligt, når man skal tage ind og ud, så jeg blev aldrig gode venner med den. Måske skulle jeg bare strikke stof, hvis du forstår, hvad jeg mener 🙂
      Jeg har dyb respekt for den kunnen og det håndværk, der ligger bag disse dragter, og jeg kan godt forstå, at du fik lyst til at se udstillingen igen.

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 09:31

  2. Dejligt, at forslagene ikke skuffede.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 9. juli 2017 @ 22:07

    • Det gjorde de bestemt ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 09:32

  3. Ninas naturcafe lyder som et godt sted at gæste. Håber garnet og strikkeprojektet lever op til dine forventninger efter al den “møje” 🙂

    Kommentar af Lene — 10. juli 2017 @ 07:53

    • Garnet gør i hvert fald … jeg håber så bare, at jeg kan leve op til mine egne forventninger, og at jakken bliver pæn 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 09:33

  4. En tur jeg gerne ville have været med på 🙂

    Kommentar af Miri — 10. juli 2017 @ 08:12

    • Den var også god, Mira 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 09:33

  5. Godt du fandt det rigtige, det er jo noget af et projekt du kaster dig ud i, både økonomisk og arbejdsmæssigt. 🙂
    Jeg nåede ikke Drops forhandleren i Roskilde inden hun lukkede ned og gik på ferie, så der er ikke noget fra mig før efter ferien.

    Kommentar af Inge — 10. juli 2017 @ 11:41

    • Ja, det er 🙂
      Du må afsted igen efter ferien – så trænger jeg nok også til en pause fra jakken!

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 12:12

  6. Med alle de problemer håber jeg, du bliver tilfreds med resultatet 🙂
    Ninas Naturcafe har jeg også hørt usædvanligt meget godt om, men selvom den næsten ligger i baghaven, er det endnu ikke lykkedes at få indpasset en tur derop. Faktisk kørte jeg ud ad den anviste vej engang for at spotte caféen, men det lykkedes mig at køre forbi uden at finde den, men med kager ad libitum MÅ jeg da finde den for at prøve at få en “sund kvalme”, som min svoger yndede at siger efter et godt sønderjysk kaffebord.

    Kommentar af conny — 10. juli 2017 @ 12:59

    • Det håber jeg søreme også 🙂
      Der er ellers et fint skilt ud til vejen hos Nina – du må prøve igen og lade gps klare at finde hende, for det er godt!
      “Sund kvalme” – hehe, den har jeg godt nok ikke hørt før, men det må i høj grad kunne lade sig gøre med den kagebuffet.

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 13:41

  7. Farver synes at være en større videnskab i denne sammenhæng – men det lyder som I havde en udmærket tur efter garn m.v.

    Kommentar af Jørgen — 10. juli 2017 @ 20:57

    • Det blev det næsten til … men ja, vi fik en fin dag.ud af det.

      Kommentar af Ellen — 10. juli 2017 @ 21:39

  8. Alle tre farver er smukke. Det bliver interessant/spændende/inspirerende at se jakken vokse frem.
    Sikke en dejlig tur I fik ud af garnekspeditionen…. Både spændende udstilling og godt spisested!

    Kommentar af Anne Holtegård — 11. juli 2017 @ 10:59

    • Ja, og de er smukkere IRL end på billederne her!
      Det blev en rigtig god tur, så det var en happy ending 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 11:24


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.