Hos Mommer

5. juli 2017

En god følelse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:32
Tags: ,

P1070039Den store ask endte med at fylde to tredjedele af garagen plus næsten hele brændestativet hjemme i Den Stråtækte. Vi har, foruden det i garagen deroppe, stadig et halvt fyldt brændeskur i Sverige, så det skulle ikke undre mig, om vi ‘kommer til’ at køre endnu et par læs med hjem. Vi får jo ikke selv glæde af, at der er brænde nok til fem-seks år i Sverige, og med alt det arbejde, John og Søren har lagt i at få det skåret og kløvet, må vi sørge for selv at få maksimal glæde af det.
Hjemme har vi vel omkring fire rummeter, og jeg kan næsten ikke regne ud, hvor meget der er i alt i Sverige, men det er meget.
Og det er en meget god følelse.

Apropos [brænde]stabler, så løb Charlotte og Tims årlige flowershow af stablen i søndags.
Ej, sorry, den var vist lidt langt ude, men det var et primitivt forsøg på en naturlig overgang mellem brændet og mine englændere …
Der troppede små 100 mennesker op til begivenheden, og de havde det perfekteste vejr – vindstille og sol, men ikke for varmt.
En af deltagerne ville komme med sit blomsterarrangement i god tid, så hun ringede til Charlotte og spurgte, om hun havde plads i viktualierummet, for det skulle helst stå køligt. Nej, ingen plads der. Jamen … kan det så ikke komme i køleskabet, da? Charlotte blev – næsten – stum af forbløffelse: Lige om lidt kommer der omkring 100 gæster, og så tror du, jeg har plads i køleskabet til et blomsterarrangement??? Beklager, men det har jeg altså ikke.
Hvor tankeløs har man lov at være? Den pågældende blev oven i købet en anelse mopset, selv om hun prøvede at skjule det.

The pond and house

Havedammen, som kun var et hul i jorden, da vi var derovre, er nu færdig – det havde de lovet sig selv, at den skulle være til flowershowet.
Børnene har allerede set en guldsmed lægge æg, så de bliver fulgt med største interesse.
Charlotte havde i år besluttet sig til, at hun ikke ville have en have-/blomsterfaglig dommer til at komme og bedømme hhv. blomsterarrangementerne og grønsagerne, men havde i stedet printet stemmesedler og lod på den måde deltagerne og gæsterne på demokratisk vis bestemme, hvem der skulle vinde.
Det bevirkede, at alle var mere engagerede i foretagendet, og ingen blev sure eller skuffede over ikke at have været den bedste. Man husker måske ‘Maude’, som gik hjem i seng, da hendes blomsterarrangement ikke vandt i 2015, da John og jeg var derovre? ‘Maude’ var også med i søndags, og selv om hun ikke vandt, holdt hun tappert smilet på læberne og gik ikke hjem i seng.
Jeg sagde til Charlotte, at jeg/vi ville forsøge at være derovre til næste år, for det er et kæmpe arbejde, de lægger i det, og både hun og Tim var totalt smadrede (men glade) søndag aften. Svigerforældrene, som jo bor i samme landsby, kunne ikke drømme om at tilbyde deres hjælp. Charlotte mente så også, at de nok var bedre stillet uden, for hun er ikke sikker på, hvor god den ‘hjælp’ ville være – der ville sandsynligvis bare være en irriterende mængde utidig blanden sig i, hvordan tingene skal være.
Hmmm. Der røg vist igen beslutningen om ikke at være væk i havens højsæson …

18 kommentarer

  1. “.. både hende og Tim var totalt…” Uha, uha 🙂

    Hilsen Karen Margrethe, som med glæde læser dine “sprogrevserier”

    Kommentar af Karen Margrethe Johannesen — 5. juli 2017 @ 19:13

    • Ups – sikke da en brøler … er rettet, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2017 @ 19:17

  2. Den dam passer perfekt til huset. De er nu seje, at de sådan holder fast i de gode gamle traditioner.

    Kommentar af Lene — 5. juli 2017 @ 20:31

    • Det vil glæde dem at høre – og ja, det er lidt sejt, men de elsker det jo begge to 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2017 @ 20:58

  3. Fin dam og dejligt med succes i weekenden. Damen med de særlige krav får mig til at tænke på en ny sætning jeg har lært ved at læse en kronik i Berlingske om Roskilde (= festival): Hokus pokus – mig i fokus.

    Kommentar af Jørgen — 5. juli 2017 @ 20:39

    • Det havde de virkelig fortjent. Synes mor 😉
      Det er da også rart – for nogle – at være i fokus hele tiden. Og ‘nogle’ skal også nok sørge for at være det.

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2017 @ 21:17

  4. I fortjener da virkelig at få så meget brænde som muligt med hjem fra Sverige. 🙂 Der er noget meget hyggeligt over sådan en fin stak brænde på dit øverste billede.
    Jeg kan godt forstå, hvis I vil over til flowershow næste år. Det lyder spændende. Og arbejdskrævende.
    Hvor ser der smukt og stilfuldt ud på billedet af dammen med huset i baggrunden.

    Kommentar af betty — 5. juli 2017 @ 22:46

    • Ja! Pudsigt, at du siger det … jeg synes også, at brænde er så hyggeligt, både med og uden ild i 🙂
      Det er et stort arbejde, men også rigtig sjovt, når det så bliver vellykket.
      Tak, det vil glæde dem at høre.

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2017 @ 09:28

  5. Årets bær, frugter, grøntsager og svampe på glas og i fryser, træer fældet, savet, kløvet og stakket er en sagte fryd og tilfredsstiller ens urinstinkt for overlevelse.
    Smukt og klassiskt havebassin, jeg gætter på, at det er en del af en endnu ikke realiseret haveplan. Hvor skal orangeriet være?
    Hvilket dejligt luksusproblem at kunne vælge mellem to steder, man gerne vil være samtidig.
    Du har vist utilsigtet “danglishet”: Prøv at udtale flowershovet. 😉
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 6. juli 2017 @ 12:49

    • Ja, det er nok stenaldermennesket, der lige titter frem der.
      De skal ikke have et orangeri, for det bliver ikke frostfrit … de er dog ved at få bygget et stort drivhus, men det kan ikke ses på billedet i dette indlæg, fordi det ligger bag fotografen. Du kommer til at styre din nysgerrighed, til jeg er derovre næste gang 🙂
      Irriterende tyrkfjel, som nu er rettet, tak.

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2017 @ 13:45

  6. Det blev et virkelig smukt havebassin. Endnu et vellykket flowershow 😊
    Landsbyens beboere må da være himmelhenrykte for de to initiativrige og flittige mennesker.

    Kommentar af fiberfryd — 7. juli 2017 @ 08:39

    • Jeg tror ikke, de er upopulære – bortset fra, at Charlotte ikke er helt godt til at passe sin påtvungne rengøringstjans i kirken 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2017 @ 09:42

  7. Hvor er det en smuk bolig – et godt billede af en meget hyggelig og stilfuld bolig med det nye “havedambrug” i forgrunden 🙂

    Ja jeg kan godt forstå at du overvejer eller allerede har droppet tanken om at være hjemme, når haven drøner afsted næste sommer. Jeg overvejer at få hjælp til noget af det.

    Kommentar af Donald — 10. juli 2017 @ 23:53

    • Tak … jeg er også ret betaget af deres meget engelske hus 🙂
      Jeg vil faktisk helst være hjemme, når haven ‘drøner afsted’, som du kalder det – der kommer bare åbenbart hele tiden noget andet i vejen …

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 10:55

  8. Hvor ser den engelske have flot ud. Jeg er igen imponeret over, at der holdes fast i traditioner som flowershow – nøjagtig som vi sidder og ser det i de engelske krimier 😉

    Kommentar af conny — 11. juli 2017 @ 10:37

    • Det er simpelthen ren Barnaby, og jeg elsker det – lige som englænderne selv gør 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. juli 2017 @ 10:55

  9. Din datters hus er et af de smukkeste huse, jeg nogensinde har set – og et af de ældste. Jeg elsker, når du viser billeder af det. Gad vide, hvad det gør for børn at vokse op i så dejlige omgivelser. Sikkert en masse godt.

    Kommentar af Dina — 22. juli 2017 @ 21:04

    • Åh, tusind tak på deres vegne, Dina. Jeg synes jo også, det er et vidunderligt hus, men jeg er nok en anelse farvet 😉
      Jeg tror på, at det børn rigtig godt at vokse op sådan et sted. Resten – kærligheden og trygheden – skal naturligvis også være der, men det er den også 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2017 @ 10:01


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.