Hos Mommer

3. juli 2017

Vi hygger os i solen – sagde firbenene

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:47
Tags: ,

Vi er i Sverige igen, fordi vi skal op og skrive under hos ejendomsmægleren kl. 10 i morgen formiddag. Så tidligt gider vi ikke stå op, når det ikke er strengt P1030275nødvendigt, så vi kørte afsted i dag og havde inviteret Søren med, for nu skal det sidste af asketræet træ saves, kløves og på plads – og der skal endnu et læs med hjem. Det er bare med at benytte sig af det, så længe vi har gratis og rigtig godt brænde. Vi har et lille væddemål kørende, om der bliver to eller tre læs ud af stammerne … men uanset hvad, bliver det rart endelig at se alt træet på plads i brændeskurene. Det har været et stort arbejde for de to mænd – det var et ret stort træ, der blev lagt ned sidste år i maj, men til gengæld har vi vil der være brænde heroppe til tre, måske fire år, plus til to vintre derhjemme.

De forstyrrede seks firben, som lå og fik sig noget kropsvarme på en af stammerne. Firbenene var enten ligeglade med mennesker og deres larmende maskiner, eller også var de stadig meget kolde, for de havde ikke i sinde at flytte sig, selv om der blev savet og kløvet lige ved siden af dem. At mit kamera blev stukket næsten lige i snuden på dem, var de også ret ligeglade med – de flytter sig nok ikke før stammen, de ligger på, bliver savet op.

P1030272

Kejserliljerne står og ser så smukke ud lige nu. De må være i stand til at formere sig selv, for der kommer flere og flere hvert år – ikke i store mængder, men der er en del flere, end da vi overtog huset i sin tid. Det er lige før, man får ondt i øjnene, når solen skinner på dem.
Jeg havde liljer i min brudebuket, og deres stærktfarvende, knaldrøde pollen satte sig effektivt fast i stoffet, kan jeg huske. Det er faktisk lidt mærkeligt, at blomsterdamen ikke advarede John mod den ‘fare’ – hun kunne jo ikke vide, at min nederdel kunne maskinvaskes, men havde det været en silkekjole eller noget andet sart stof, tror jeg det havde været ødelagt. Men det var da en flot buket …

P1030278

Svampe har vi også i haven, men desværre er der ikke rigtig nogen ude i skovene endnu. Der er godt nok enkelte visse steder, fortalte Verdens Bedste Nabo, men de er stadig for få og for små.
Denne her ved jeg ikke hvad hedder, men pyt, for vi spiser den alligevel ikke – der havde ellers i givet fald været meget mad; billedet viser kun en femtedel af mængden på den gamle rønnebærstub.

P1030273

16 kommentarer

  1. Hvor store er firbenene?
    Liljer i alle afskygninger er så flotte.

    Kommentar af Kisser — 3. juli 2017 @ 18:34

    • De var 12-15 cm, vil jeg tro.
      Ja, de er meget flotte 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2017 @ 21:58

  2. Jeg håber I får tid til at slikke sol som firbenene. Og liljer hader jeg på en afdeling. Gæt lige hvad de ligner, hvis de kommer på en uniform?

    Kommentar af Lene — 3. juli 2017 @ 22:45

    • Uha ja … det må kunne se ret så dramatisk ud! Lad os nøjes med at nyde dem ude i haven.

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2017 @ 06:14

  3. Uhhh hvor bliver det spændende med hus-salget.. 🙂

    Kommentar af Inge — 4. juli 2017 @ 09:28

    • Ja, det gør … men vi har ikke travlt … synes jeg lige pludselig, men nu er kontrakten indgået 😉

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2017 @ 11:17

  4. Her nyder vi også solen. Og firbenene. I dag har jeg endda været så heldig at svømme med havskilpadder. Tror jeg er nødt til at berette et indlæg om det …

    Kommentar af Fru Z — 4. juli 2017 @ 10:07

    • Ja, de svømmekammerater bliver du simpelthen nødt til at skrive om!

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2017 @ 11:17

      • Jeg skal bare lige samle kræfter. Her er klokken 18, og det er meget varmt, så vi nyder et glas rosé, inden vi tager os sammen til badet

        Kommentar af Fru Z — 4. juli 2017 @ 11:55

        • Ja, de problemer har vi ikke ligefrem i DK 😀

          Kommentar af Ellen — 4. juli 2017 @ 12:55

  5. Skønt med brænde til flere sæsoner.
    Vi kunne godt bruge noget af det gode vejr, du har flashet de sidste gange fra Sverige. Jeg synes efterhånden, det er langt, vi skal se efter sommervarmen.

    Kommentar af conny — 4. juli 2017 @ 12:12

    • Ja, det er rart at have.
      Her er køligt – og i dag er her bestemt heller ikke meget sol heroppe …

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2017 @ 12:56

  6. Det var da utroligt at et træ kan give så meget varme! Ære være flid og udholdenhed med sav og økse. 🙂

    Kommentar af Donald — 5. juli 2017 @ 16:18

    • Puha, ja – det var også et par lettede og glade mænd, der kom ind og sagde, at NU er der ikke mere uopskåret træ tilbage 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2017 @ 16:32

  7. Uha det er spændende med torpesalget. Når først beslutningen er taget, så ….

    Kommentar af /ks — 5. juli 2017 @ 19:23

    • Ja, nu må vi se, hvor længe de er om at få det solgt. Lige pludselig synes jeg ikke, det behøver at gå så stærkt 😉

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2017 @ 20:56


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.