Hos Mommer

1. juli 2017

Jeg foretrækker ellers at kunne gå lige til sagen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:08
Tags: ,

Siden jeg strikkede Sørens norske sweater, har jeg tænkt på at strikke en jakke til mig selv. Norsk mønster og forholdsvis tynde pinde 3 eller 3,5. Jakke, fordi når man er lige tyk på midten (fra hvad er ligheden mellem en kanin?), er det ikke særlig flatterende at blive snøret ind af en ribbort og dermed komme til at ligne en kartoffelsæk, som Ditte så smukt udtrykte det.
Jeg blev meget glad for at strikke med Tynd Merinould fra Sandnes, som blev brugt til begge Fades, men det er rasende dyrt.
Drops Baby Merino er lige så godt og med præcis samme løbelængde.
Prisforskel: fra 46 til 20 kroner pr. nøgle. Det bliver til en sjat penge, når der skal bruges over 20 nøgler.
Hvorfor så ikke bare købe det der Drops-garn?
Fordi det ikke findes i de farver, jeg vil have.
Hvorfor finder jeg ikke bare to andre farver, der er lige så gode?
Fordi det kan jeg ikke. Jeg har prøvet.

IMG_6609IMG_6617

Det første billede er farverne fra Drops, som kom tættest på de ønskede. Det andet er Sandnesfarverne, som jeg foretrækker. Kameraet kunne ikke fange nogen af farverne rigtigt … fIMG_6614aktisk ser Dropsgarnerne rigtig fine ud her på min skærm, men det samme er desværre ikke tilfældet i virkeligheden. Jeg er i gang med at strikke en pænt stor strikkeprøve af Dropsgarnet, men det tog ikke mange pinde at konstatere, at de har tabt farvekampen – det virker helt forkert for mig ved siden af sandnesgarnet.
Jeg havde allerede strikket en prøve med sandnesgarnet for at spore mig ind på pindestørrelsen.
Først 3,5. For løst. Så 3,0. For stramt. Så 3,25. Lige i øjet. Vaske. Tørre. Tælle.
What??? 31 masker på 10 cm for begge de små pinde? Underligt … for efter vask så det stadig pænest ud med 3,25-udgaven, selv om 3,0-udgaven var blevet lidt pænere. Tælle igen. Den var god nok med de 31 masker. Hmmm.
Jeg har kun en ærmepind i 3,25, så jeg kørte til Præstø for at få en 80 cm-udgave.
Det havde de ikke … “Den størrelse bruger man ikke i Danmark! Her bruger vi kun ‘hele’ halve størrelser”.
Nånånå. Jeg bruger den da. Plus pind 3,75 mm. Og kender andre danskere, der også gør, hvilket jeg fortalte damen i den ellers så gode garnbutik, men det ændrede jo ikke på, at hun ikke førte den ønskede størrelse.
Det bliver godt nok en jakke med en del forskellige overvejelser, men hvis jeg skal give over 1000 kroner alene for garnet, så vil jeg altså være 100 % sikker på, at det bliver det helt rigtige.
  Og mig, som helst bare vil kaste mig direkte ud i strikkeopgaver uden alt det palaver med mig selv inden …

Men nu har jeg gjort det. Jeg har bestilt det hundedyre garn. Dropsgarnet kan bruges til en hue til Aubie – børnene elsker det garn, fordi det er blødt nok til selv så uldsarte personer som mine børnebørn. Og Inge …

Jakken? Et af disse to mønstre – og kan jeg beslutte mig for hvilket? Nix. Er nok nødt til at strikke en stor prøve af begge, når det rigtige garn ankommer til Den Stråtækte.
Nu mangler jeg bare noget regnearbejde, fordi strikkefastheden ikke passer med opskrifternes.
Hvem har også lovet mig, at det skal være nemt?

20 kommentarer »

  1. Jeg har købt pindespidser i skæve numre hos https://rasmilla.dk/pindespidser/?categories=strikkepinde
    Har også et sæt ChiaoGoo i skæve størrelser.
    Sandnes er pengene værd! Jeg vil fremover investere i det garn, der tiltaler mig til projektet.
    Glæder mig til mit SilkeAlpaka fra Sandnes og de to Isager Garner fra Henrichsens Uldspinderi.
    Åh… det er mine yndlingsmønstre, du har kig på! Jeg strikkede Rose koften i Heilo; det var faktisk for tykt til den. Spændt på, om du vælger den! https://annesindfald.blogspot.dk/2016/05/en-rose-er-ogsa-en-kofte.html?m=0
    Stjerneruter har været på ønskesedlen siden før Kofteboken udkom😍
    God fornøjelse med udvælgelsesprocessen😃

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. juli 2017 @ 15:51 | Svar

    • Jeg har lige bestilt dem hos Rito.dk – der koster de kun 23 kroner stykket for dem, hvor wiren ikke kan skiftes, men det er fint med mig, for jeg synes 105 kroner for et sæt kulfiberspidser er for dyrt.
      Sandnes er virkelig godt, men Drops’ Baby Merino er lige så godt – bare altså ikke farvemæssigt i dette tilfælde, men kvaliteten kan jeg ikke mærke forskel på overhovedet – både strikkeproces og -resultat. Hvis ikke du kender det, så prøv – der er jo kattens til forskel i pris!
      Jeg husker skam udmærket din flotte Rosekofte – både mønstret og dit farvevalg var med til at inspirere mig til denne jakke, men lige nu hælder jeg mest til Stjerneruter 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2017 @ 16:58 | Svar

  2. Umiddelbart ser det ud som, at mønsteret på den venstre model tenderer til en lodret stribeeffekt, hvilket giver et slankere udtryk, men måske er det bare fordi, at kontrasten mellem farverne er størst.
    At mønsterrapporten er smallere gør også, at det er nemmere at finde den rette størrelse efter omregning af opskriften til dit valgte garn og strikkefasthed.
    Mvh. og god fornøjelse med omregning og strikkeprøver.

    Kommentar af Kristine — 1. juli 2017 @ 18:26 | Svar

    • Jeg tror ikke, som du selv er inde på, at stribeeffekten er stor, når garnerne bevidst er uden stor kontrast, og at mønsterrapporten ikke passer helt, kan man kompensere for, fordi den skal klippes op midt foran – når bare det er symmetrisk, gør det ikke så meget, at de to halvdele ikke giver et helt mønster. Ellers kunne man jo heller ikke strikke trøjen i forskellige størrelser.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2017 @ 19:12 | Svar

  3. Ha! Jeg var ellers ved at få lyst til at lære at strikke, men alt det der gad jeg godt nok ikke, uanset hvor flot resultatet ville blive. Næh, så meget hellere sy! Hvis jeg ellers kunne strikke en trøje, ville jeg vælge den til højre. Der er mere afslappet elegance over det mønster – efter min mening, som du overhovedet ikke har bedt om 🙂

    Kommentar af Rasmine — 1. juli 2017 @ 19:32 | Svar

    • Denne situation er slet ikke typisk. Hvis man vælger det garn, opskriften angiver, kommer man ikke ud i alt det her, så lad det endelig ikke afskrække dig fra at begynde at strikke. Du havde formentlig heller ikke tænkt dig at begynde din strikkekarriere med et arbejde som dette? 😉
      Du er velkommen til at lufte din mening, men jeg tror, det er en optisk illusion pga. den stærkere kontrast – og det er netop derfor, jeg har valgt to farver, som ligger tættere op ad hinanden.

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:18 | Svar

  4. Jeg var gået over til karklude på det stadie af forberedelserne 🙂 Pøj pøj med dit projekt

    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 1. juli 2017 @ 21:01 | Svar

    • Det er nu også en atypisk situation for mig, men jeg blev stædig, hvilket i visse tilfælde kan være en fordel 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:19 | Svar

  5. God beslutningsproces.

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 2. juli 2017 @ 07:41 | Svar

    • Og hvorfor er jeg ikke overrasket over, at du mere ser på selve processen end på udkommet af den? 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:20 | Svar

      • Det er ikke lige til at vide hvorfor du ikke er overrasket. Processen er interessant, jvf. overskriften. Udkommet er altid exceptionelt, således som det ofte er illustreret på bloggen. God arbejdslyst.

        Kommentar af Jørgen — 2. juli 2017 @ 15:19 | Svar

        • Det var et retorisk spørgsmål, Jørgen – du er jo psykolog, så derfor … – og tak for roserne 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 15:31 | Svar

  6. Uf, den der langvarige proces, inden man kan komme rigtig i gang med et strikketøj er jeg heller ikke venner med – MEN jeg tror så på, at det kan betale sig rigtig godt for det færdige resultat.
    Gad vist hvilken af modellerne du vælger?

    Kommentar af Kisser — 2. juli 2017 @ 19:12 | Svar

    • Nej, den er da smadderirriterende, men denne gang var det nødvendigt. Jeg ender nok med stjerneruter (den lyse), men jeg ved det først endeligt, når jeg har fået garnet.

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 20:00 | Svar

  7. Det ender godt, er jeg sikker på, med det grundige forarbejde du præsterer 🙂
    Farverne i Sandnesgarnet er meget smukke sammen og passer perfekt til begge modeller. Jeg er spændt på, hvor den lander 😉

    Kommentar af fiberfryd — 2. juli 2017 @ 23:20 | Svar

    • Det håber jeg også … og jeg tror jeg lander på stjerneruterne – det vil strikkeprøven med de rigtige farver afgøre 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2017 @ 14:01 | Svar

  8. Vi lægger megen tid og omsorg i vores strik, så skal materialerne være i orden og give os glæde 🙂

    Kommentar af Miri — 3. juli 2017 @ 07:36 | Svar

    • Det er nemlig rigtigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2017 @ 14:01 | Svar

  9. Uha, de strikkeprøver. Men du har helt ret: Når man vælger at bruge det dyre garn, så skal man være så sikker på resultatet, som man nu kan blive. Jeg glæder mig til at se mere fra dette strikkeri.
    I øjeblikket er jeg gået i stå i en pigebluse str. 2 år efter ribkanten, fordi mønsteret og jeg ikke er gode venner. Og der skal regnes lidt og strikkes lidt flere prøver, og jeg er helt uden motivation i øjeblikket, så jeg gemmer det, til motivationen pludselig indfinder sig. Som Lene er jeg gået i gang med endnu en karklud …

    Kommentar af conny — 3. juli 2017 @ 13:08 | Svar

    • Ja … det ville godt nok være surt at finde ud af, at den enten ikke er pæn eller ikke passer!
      Karklude er god terapi, når man er løbet sur i det – men var det måske ikke værd at kigge på en anden model pigebluse?

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2017 @ 14:03 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.