Hos Mommer

30. juni 2017

Et helt nyt ord

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:15
Tags: ,

På weekendens køretur fik vi i nærheden af Karrebæksminde øje på et større område på nok et par hektar, der var ensfarvet støvet-mørk bordeaux. En både underlig og usædvanlig farve, som vi alle fire studsede over, så John standsede bilen og hentede et par planteprøver til os.
Det er et vildt dårligt billede, men det giver et udmærket indtryk af farven.

IMG_6538Selv planteoraklet Ditte vidste ikke, hvad det var for en, men samme orakel har naturligvis en planteapp på telefonen, så hun gik fluks i gang med bestemmelsen. Efter kort tid fandt hun frem til, at det er en hulsvøb – men vi kunne ikke helt finde ud af, om u’et i ‘hul’ skal udtales som et hul (i fx jorden) eller som u’et i ‘hule’, selv om vi mest hældede til det sidste.
Vi var i øvrigt heller ikke helt sikre på den bestemmelse, for der var hverken blomst eller blade tilbage på stænglerne; kun frøstandene, der stort set kun afslørede, at det er en skærmplante … og så naturligvis den noget usædvanlige farve.
Google er min ven, og Gyldendals Store Danske kunne med sin udtalefunktion opklare, at det er hul som i hule.

Jeg googlede lidt videre her til formiddag, men blev ikke klogere på plantens navn, så jeg holder mig indtil videre til Dittes hulsvøb, selv om følgende taler imod det: “30-80 cm høj, med håret, forneden rødplettet stængel”. Hele stænglen var farvet, som det også fornemmes på billedet, og den var totalt skaldet … men det kan jo være alderdom …
Opretholdes status quo mht. mit plantekendskab, er jeg dog blevet et ord rigere: byruderat.
image
Hvem har nogensinde hørt om byruderat? Ordet ser ret underligt ud i mine øjne, og jeg var sikker på, at det var en eller anden uigennemskuelig trykfejl, men jeg kunne ikke gennemskue, hvad der skulle ellers skulle have stået. Google var igenigen min ven, og kort efter blev jeg overrasket. Jeg vil derfor ændre mit spørgsmål til: Hvem andre end biologer/botanikere har nogensinde hørt om byruderat?
Jeg kunne ikke slå ordet op i en ordbog, men fik så den snedige tanke, at ‘by’ nok er et præfix og slog ‘ruderat’ op. Det gav forklaringen, og så kræver det trods alt ikke den store kædestrammereksamen at regne ud, hvad et byruderat må være.

Men jeg er stadig ikke helt sikker på, at det var hulsvøb, der voksede på et byruderat tæt på Karrebæksminde, så hvis der er en eller flere fra den egn, der læser dette, vil jeg meget gerne have det be- eller afkræftet.

Reklamer

20 kommentarer

  1. Ja, hvad jeg ikke ved om botanik … Jeg vidste heller ikke, at “rudera” betyder “bygningsrester, ruin”, men latin kedede mig også gudsjammerligt. Flot farve, i øvrigt!

    Kommentar af Eric — 30. juni 2017 @ 17:40

    • Der kan skrives bøger om det vi ikke ved om botanik – og det er der også gjort 😉 – men ja, det var en ret flot, rødlig mark.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 18:42

  2. Samme hul i hulkravet og hullæbet.
    Hvis man, som jeg er, er opvokset med, at læsning i Trap Danmark før, under og efter ture rundt i landet var obligatorisk, så er ruderat et kendt ord.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 30. juni 2017 @ 17:58

    • Jeg tror egentlig, vi er rigtig mange, der ikke er opvokset med Trap Danmark 😉

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 18:42

      • Hvis du vil vide mere om din egn i tiden før 1955, så kan 5. udg., bind 9 Præstø Amt, der er udgivet i 1955, anbefales. Det fås antikvarisk for ca. 200 kr.

        Kommentar af Kristine — 30. juni 2017 @ 19:55

        • Joh tak, men jeg er nok mest interesseret i at vide noget mere om vores gamle hus – vi har bare ikke fået taget os sammen til at besøge lokalarkivet. Endnu …

          Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 20:35

  3. I bliver da så kloge, og det gør vi så også ved at du deler det 🙂

    Kommentar af Lene — 30. juni 2017 @ 18:21

    • Vi bliver alle sammen en lille smule klogere hver dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 18:43

  4. Både det ene og det andet ord er gået min næse forbi, og jeg kan jo se at ruderat er brugt i Politiken i 1995, så enkelte må kende det.

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 30. juni 2017 @ 19:40

    • Der er jo nok nogle få, men jeg vil vove den påstand, at de er … netop få 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 20:36

  5. Nu bliver du nødt til at opfinde nogle lejligheder, hvor du sådan lidt henkastet kan lade ruderat indgå i samtalen 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. juli 2017 @ 12:38

    • Haha, ja, det bliver jeg simpelthen nødt til 😀

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2017 @ 12:41

  6. Er det en dyrket mark?
    Det ligner frøavl af pastinak eller noget i den retning. Jeg har set frøavl af skærmplanter med lignende farvetone tilbage i tiden.
    Prøv, om muligt, at holde øje med, om den bliver høstet.

    Kommentar af natural2222 — 1. juli 2017 @ 16:48

    • Uhhh, jeg ved ikke, om den var dyrket, men størrelsen undrede mig godt nok lidt, hvis det bare skulle have været et ‘byruderat’ – det var nemlig et ret stort område.
      Vi kommer ikke så tit den vej forbi, så det kommer til at knibe med at følge marken – hvis det altså er en mark – men tak for dit bud.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2017 @ 17:03

      • Jeg har gransket videre og fundet frem til, hvor jeg har set marken med et udseende nogenlunde som på billedet. Det var frøavl af kørvel. Jeg tænker det er den samme afgrøde I har set.

        Kommentar af natural2222 — 1. juli 2017 @ 20:52

        • Jeg vil ikke anfægte dine ord, og selv om jeg umiddelbart ikke kan finde billeder, hvor kørvel’yngel’ er så rødt som det vi så, plejer du at tage fejl i den slags sager 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:10

  7. Det er da pudsigt. Jeg er netop faldet over samme, for mig ukendte, ord i Thomas Laursens dejlige bog ‘Vild – naturen ind i køkkenet’. Der har denne biotop nemlig sit eget afsnit.
    At det kunne være en dyrket mark faldt mig slet ikke ind, men lyder logisk. Til gengæld kan jeg slet ikke erindre, at min hjemmedyrkede kørvel får den smukke mørkrøde farve, men måske er der flere sorter (eller min hukommelse, og det er nok rigtigt, er for dårlig) 😂

    Kommentar af fiberfryd — 2. juli 2017 @ 08:40

    • Ja, det er altså pudsigt, at det næsten altid går sådan med nye ord.
      Det lyder nemlig logisk pga. størrelsen; jeg kan dog heller ikke finde dokumentation for den røde kørvel, men Farmer ved så meget mere end os om den slags ting 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:13

  8. Byruderat – jeg er ikke nogen botaniker, så jeg kendte overhovedet ikke dette ord. Men da jeg havde læst på Danmarks Floras hjemmeside om ordet, kom jeg til at tænke på en naturvejleder, vi var på tur med, oppe i Mols Bjerge og i Ebeltoft. Han fortalte med stor entusiasme om væksterne mellem brostenene inde i Ebeltoft, og på tomme pladser mellem husene. Typiske byruderater, hvis du spørger mig.

    Kommentar af conny — 3. juli 2017 @ 13:22

    • Ja, det må da være typiske byruderater. Jeg synes altså, at det ord ser underligt ud …

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2017 @ 14:04


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.