Hos Mommer

29. juni 2017

Passende vejr for årstiden – hvis vi havde været i oktober

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:31
Tags: , ,

Da vi kom hjem fra Sverige i går, blæste det som på en rigtig efterårsdag. Det var højvande, det var gråt og det regnede lidt indímellem. For lidt, desværre, men DMI bliver stædigt ved med at advare om voldsomt vejr og skybrud over hele landet, så jeg kan da håbe på, at vi får mere end de sølle tre mm, det hidtil er blevet til.
Drivhustjekket afslørede en løs tagplade, som det vist var i 11. time, jeg opdagede. En af de store grene på vinen havde langsomt og uopdaget skubbet pladen ud af det, der holder den fast, og som derfor nu var lige på nippet til at blæse helt væk.
Det fiksede John omgående, så nu kan det bare blæse videre, kan det.
Det gør det så også … dog noget mindre end i aftes og i nat.

P1070027P1070019

Jeg kom til at tænke på sidste uges CPH Garden og på, hvor heldige de må siges at have været med vejret – tænk, hvis det skulle have åbnet i går og varet til på søndag med det møgelendige vejr, vi har?
Herover ses en af showhaverne med vand, spændende sten, verdens nok solideste gyngestativ og lidt gamle vinballoner. I går tog jeg en ballon som den nederste i billedet med hjem fra Sverige … det er da en begyndelse …
Ikke fordi jeg vil kopiere, for godt nok så det smart og rustikt ud med de gedigne stolper til gyngen, men man kan ikke sidde op og gynge, og man er nødt til at ligge i fosterstilling, hvis man er mere end otte år, så opstillingen er mere for et syns skyld end praktisk anvendelig. Billede to er den samme showhave set fra den anden side.

P1070016

Derimod kunne jeg bedre se denne alternative grill hjemme i min have. Jeg ville sjældent have brug for noget i den størrelse, men det, at den var brændefyret og at man kan lægge emnerne til stegning hele vejen rundt, tiltalte mig. Jeg har ingen anelse om, hvor god den er i brug eller hvor besværlig den er at rense, men det ser blæret, godt og spændende ud.

P1070008

Her er en af de mere avancerede hønsegårde, jeg har set, men den kan stilles op selv i en lille rækkehushave, kunne det se ud til. Ligefrem frilandshøns bliver det dog i givet fald ikke – vi kommer nok nærmere burhøns, og det er vi som bekendt imod!
Jeg ville så gerne have høns, men til dette har John nedlagt et af sine sjældne vetoer, så det er jeg vist desværre nødt til at respektere.
Han har jo også – næsten – ret. Vi er nemlig ikke så heldigt stillede som Ditte og Peter, at vi har en datter så tæt på, at hun nærmest bare skal række armen ud ad sit vindue for at lukke hønsene ind og ud, og med vores rejseaktivitet skal vi ulejlige andre lidt for meget med sådan en opgave.
“Næsten”, fordi det må kunne løses ved at rævesikre haven, men det er så her, John står af!

P1070010

Naturplanteskolen – umiddelbart en pleonasme, ikke? Men de skulle have nogle gode sager, og navnet på bogen Fantasilater er ikke helt uden evner.
Jeg håber CPH Garden bliver en årlig tradition, for det var meget inspirerende. Og lidt dyrt … jeg har en svag karakter og lader mig for nemt friste.

18 kommentarer

  1. Lad os få en smule almindeligt sommervejr nu – og også gerne i oktober.
    Det ser ud til der er inspiration at hente på haveudstillingen, men jeg må hellere klippe hæk og luge og … inden. Jeg ved godt den er slut.

    Kommentar af Jørgen — 29. juni 2017 @ 14:19

    • Ja … hellere sommervejr i oktober end oktobervejr om sommeren.
      Så må vi jo se, om du når at luge færdig til næste sommer – hvis ellers udstillingen bliver gentaget …

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2017 @ 14:52

  2. Ja, det er virkelig noget kummerligt sommervejr… Selv tirsdag morgen, hvor solen faktisk skinnede, føltes det mest af alt som en efterårsmorgen. Håber på godt vejr snart! ☀️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 29. juni 2017 @ 14:33

    • Lad os sende fælles, dybt velmente håb, så virker det nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2017 @ 14:53

  3. Mon ikke du får al den regn, du gerne vil og mere til? Jeg synes, DMIs prognoser ser pænt skræmmende ud. Åh ja, høns. Det skal jeg heller ikke have, for ud over pasningsproblemer ville jeg aldrig kunne nænne at tage live af sådan nogle kælehøns, der havde gået og gokket i min have 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 29. juni 2017 @ 15:40

    • Det håber jeg da, men vi har ikke fået noget vand endnu!
      Næh, det er lige det med halshugningen, men man kan hvad man skal, så det vil jeg også kunne. Hvis jeg skal …

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 00:03

  4. Erik medddelte i morges at vi havde fået 12mm og det er da fortsat med det strålende vejr… såååå!
    Jeg har mest ondt af familier med små børn… det er ikke sjovt at have ferie med det vejr.
    Jeg håber det hurtigt bliver bedre for gymnaster, festivalfolk og feriefolk.
    Det er godt nok spændende til på CPH. Måske en fordel hvis det kun er hvert andet år… så du kan nå at udnytte indkøbene?
    Forrygende flot rose i forrige indlæg.

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. juni 2017 @ 16:45

    • Vi har bare ingenting fået i dag! Jeg byttede gerne med festivaller og lignende – i hvert fald i en dags tid, for ja, det er synd for dem, der nærmest drukner.
      Det bliver åbenbart i 2019 næste gang, ifølge Kristine, men det er fint nok med hvert andet år.
      JA, den er flot!

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 00:05

  5. Kan man ikke håbe på, at de kommende dages vejr i det mindste er svampevejr?
    Det er vist ikke et gyngestativ, da der er mere end to ophængspunkter.
    Høns er hyggelige, men mon ikke et hønsehold vil være for fristende for rovfuglene?
    Pleonasme næh, men volapyk, da en (natur-)planteskole er et kulturelt fænomen og en naturplante(-skole) eksisterer ikke, men jo retteligt hedder en vild plante.
    Næste CPH Garden er planlagt til i 2019 – så du kan nå at blive fristet af meget andet inden 😊.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 29. juni 2017 @ 17:30

    • Jo. Varme og vand, så kommer svampene, men vi mangler vandet … og varmen …
      Hvad hedder det så? Man kan da svinge frem og tilbage – er det ikke at gynge?
      Jeg har kun tænkt rævetanker, men du har en pointe med havørne og deslige. Lad være med at sige det til John 😉
      Vi er i hvert fald enige om, at det er et lidt fjollet navn.
      Uhaja, det kan jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 00:08

      • En mere korrekt definition på en gynge med to eller flere ophængspunkter er, at alle ophængspunkter skal være punkter på en ret linje og ophængene lige lange, da gyngens svingbane tilnærmelsesvis er overfladen på en cylinder, hvor den rette linje er cylinderens akse og ophængenes længde er cylinderens radius.
        På dit billede er der fire ophæng, men ikke på en ret linje, så hvor er cylinderens akse? Ergo est, det er ikke en gynge. Så du den gynge? Man kan selvfølgelig godt bevæge din afbildede plade, men så er det en parrallelforskydning og ikke en rotation som ved en gynge. Parallelforskydningen svarer til at bevæge en gynge med mindst to ophængspunkter vinkelret på gyngeretningen. Måske du kan huske den fornemmelse fra du legede med gynger.
        Mvh. og jeg håber, at ovenstående er forståeligt

        Kommentar af Kristine — 30. juni 2017 @ 06:18

        • Det giver fin mening, men det gør ikke indretningen bedre … for lille til voksne mennesker og i øvrigt ubrugelig 😀

          Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 10:03

  6. Mon du stadig ikke har fået nok regn, ellers må du da gerne få noget af vores 🙂 Vi overlever nok, selv om jeg da godt gad have solskinsferie. Det er mere synd for alle landsstævnedeltagerne og arrangørerne , som har lagt op til folkefest i Aalborg.

    Kommentar af Lene — 29. juni 2017 @ 22:19

    • Vi har intet vand fået i dag, Lene. Jeg kommer lige fra Farum, hvor det har regnet næsten hele vejen hjem, men fra Rønnede var det tørt. Ganske som vi har set så tit 😦
      Ja, det er meget synd for alle de arrangementer, der finder sted for tiden rundt om i landet.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 00:09

  7. Det er jo Roskildefestival-tid, så der skal komme noget regn. Vores have har taget imod med taknemmelighed. Men det må altså godt holde op igen inden for længe.

    Kommentar af Kirsten — 30. juni 2017 @ 11:19

    • Ja, nu har selv vi fået nok til haven – det begyndte i nat og har fortsat lige siden.
      Jeg tror også, at de har haft flere våde end tørre festivaller – de burde overveje at flytte tidspunktet …

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2017 @ 11:33

  8. Det er sjovt, så forskelligt, vi oplever vejret. Jeg har slet ikke tænkt, at sommeren ikke var ‘god’ i år. Er den ikke bare som somre i Danmark er flest, måske bortset fra blæsten? Bare vi har udholdelige temperaturer (ikke over 21-22 grader) er jeg glad 😉
    Det er dejligt, at CPH Garden vender tilbage – masser af inspiration (og ditto glade haveelskere) er ikke at foragte.

    Kommentar af fiberfryd — 2. juli 2017 @ 08:20

    • Det har jeg nu heller ikke tænkt, men vejret fra fredag morgen til i går sidst på dagen var rent efterår, både mht. regnen og den stærke blæst, som jeg synes er værre end at have lidt lave temperaturer.
      Ja, det er dejligt, at det kommer igen, og jeg tror det er en god ide, hvis det kun bliver hvert andet år.

      Kommentar af Ellen — 2. juli 2017 @ 10:15


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.