Hos Mommer

23. juni 2017

I found my fade

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:50
Tags: , ,

Alle naturens farver omkring os virkede faded i morges, og når det har været tåget, kan man meget tydeligt se de hundredvis af spindelvæv, der altid vil være overalt, hvor man færdes. Jeg elsker, når de står med alle de mange dugdråber på, og jeg kan slet ikke lade være med at fotografere dem.

P1070033P1070034

imageDet er ikke helt korrekt at bruge ordet fade som jeg anvender det i den første sætning, men jeg skal helst have det ind i dagens indlæg, da det er et centralt ord i dag. Fade er et af flere eksempler på, at dansk kan være et rigere sprog end engelsk … se blot, hvor mange forskellige ord der er på dansk for det ene ord på engelsk.
Jeg synes det var sjovt at strikke de ‘fades’, Inge fandt, og nummer to var ikke mindre sjovt. Der kunne snildt komme et tredje på banen, hvis det skulle være.
Som navneord halter brugen af fade også, for man kan ikke “finde en fade”, men I Found My Fade kan vel være lige så godt som sjalets egentlige navn Find Your Fade. Navngiveren/designeren er amerikaner, så i stedet for at komme med en sandsynligvis usand påstand om, at hun ikke ved, hvad hun selv siger, har hun nok snarere en bagtanke med det … kanske noget i retning af et ordspil på faith? Who knows?
Jeg er vild med de afdæmpede farver, selv om det langtfra gør sjalet så sprælsk som Inges. Der er ærgerligt, at garnet er så hundedyrt, for jeg kan sagtens se mig selv i en trøje eller sweater i de farver. Et eller andet norsk mønster, måske, men gnieren i mig vægrer sig ved at skulle give så mange penge for garn en gang til. Og dog … hvis jeg kender mig ret, ender det nok alligevel med, at jeg gør det … især hvis jeg ‘tilfældigvis’ skulle falde over det helt rigtige design.

IMG_6536


Jeg ville også have skrevet om og vist billeder fra i onsdags, da John og jeg mødtes med Ditte til CPH Garden, som jeg gætter på skal forestille at være en dansk og noget mindre udgave af The Chelsea Flower Show, men da jeg så Signes fantastiske billeder derindefra, blev jeg enig med mig selv om at lade hendes indlæg og fotos tale arrangementets sag, for det gør hun meget bedre end jeg er i stand til.
Jeg vil dog ikke undlade varmt at anbefale at tage ind og opleve det – det er rigtig godt gået af en debut at være, og jeg håber, de gentager succesen til næste år. De få skønheds(logistik)fejl er Haveselskabet garanteret selv klar over, så de er sikkert rettet til næste gang.
Ét af mine billeder skal I dog have. Sådan en må være ekstraordinær lille:

P1070031

20 kommentarer »

  1. Hahahahahaha “dværg-miniature”. Den er go!
    Smukke fotos a dug-på-spindelvæv. Det ER bare et flot syn på en tåget morgen 😀

    Kommentar af /ks — 23. juni 2017 @ 16:47 | Svar

    • Ja, ikke? Jeg kunne ikke engang finde den mini-mini, så den må virkelig have været lille 😀

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 19:46 | Svar

  2. Hvor interessant med ordet fade – og de mange nuancer/betydninger på dansk. Dine billede af vanddråber på spindelvæv er meget flotte.
    Jeg er da ikke enig med dig i, at vi ligeså godt kan se på en anden bloggers billeder fra CPH Garden. Når vi (jeg) nu ikke ‘kender’ hende. Det er sjovere at se dine billeder og høre dine indtryk. Og dine billeder har aldrig stået tilbage for nogen. 🙂 🙂

    Kommentar af betty — 23. juni 2017 @ 18:05 | Svar

    • Jeg forstår godt hvad du mener, og det er meget sødt sagt om mine billeder, men da jeg så Signes, fik jeg mindreværdskomplekser. Jeg synes det var meget svært at fotografere udstillingerne og showhaverne, fordi der var så mange mennesker hele tiden.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 19:49 | Svar

  3. Elsker ordet ‘fade’. Skønne billeder af duggen; det er virkelig essensen af tilværelsen! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 23. juni 2017 @ 19:08 | Svar

    • En morgentur i morgentåge på græs i morgendug er en dejlig og stille oplevelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 19:51 | Svar

  4. “Fade” er også et substantiv på engelsk (og betyder afhængig af sammenhængen toning/overgang/forsvinding), så din overskrift er korrekt, men forhåbentlig ikke i den sidste betydning 😉 og slet ikke i aften🔥 😱.
    Fik du også set rosenhaven i Valbyparken. Hvis ja, er den flot nu? Jeg spørger, fordi en 90-årig og jeg i går ville derud, men undlod pga. tilstrømningen til CPH Garden og tilhørende trængsel/manglende parkeringsmulighed.
    Jeg strikker af lyst, men til mig selv kun efter behov og det er ikke stort, fordi jeg kan kun slide et vist antal sweatre/par sokker/vanter om året, så min lyst udøves mest til fordel for andre, der sætter pris på mit strik.
    Mvh. og god aften

    Kommentar af Kristine — 23. juni 2017 @ 19:48 | Svar

    • Jeg ved godt, at det også er et substantiv, men jeg har ikke fundet eksempler på, at det kan bruges, som det er brugt det i dag – og pyt, sproglig kreativitet er lovligt i et vist omfang 🙂
      Vi var i CPH Garden i fire timer og orkede ikke mere, så nej til rosenhaven – men den må være meget flot nu og i de næste uger.
      Jeg strikker skam også kun af lyst 😉 – og jeg mener ikke, at det ene behøver at være slidt op, inden jeg strikker det næste, men jeg kan også fint finde ud af at strikke til andre 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 20:01 | Svar

  5. Jeg troede du havde genfundet nogle fade.
    Dugdåber er gode motiver – og det er fine billeder Signe har taget.

    Kommentar af Jørgen — 23. juni 2017 @ 21:00 | Svar

    • Ja, det kan være forvirrende, når man blander dansk og engelsk.
      Du har kigget hos Signe! Man kan sagtens se, at hun er professionel fotograf.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 21:10 | Svar

  6. Du må igang med at plante farve til dit næste sjal 🙂

    Kommentar af Miri — 24. juni 2017 @ 07:10 | Svar

    • Ja … men det er virkelig amatørgarn, så det bliver nok til varme sokker i første omgang 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2017 @ 10:34 | Svar

  7. Hvor er det sjal smukt, jeg er vild med mønstre og farvevalg 🙂

    Kommentar af Lene — 24. juni 2017 @ 16:00 | Svar

    • Tak, det er jeg glad for at høre 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2017 @ 01:10 | Svar

  8. Dit sjal er blevet så smukt i farverne. Det var en rigtig fin debut Haveselskabets nye haveshow havde. Lidt små skønhedsfejl er vist uundgåelige denne første gang. Jeg er spændt på deres egen evaluering af arrangementet, men håber bestemt på en gentagelse næste år.

    Kommentar af fiberfryd — 25. juni 2017 @ 02:04 | Svar

    • Tak … og ja, det var en god debut, og mon ikke de gentager succesen? Det tror jeg da.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2017 @ 20:55 | Svar

  9. Ja, farverne kan vi jo kun blive enig om. Smukt sjal!
    Og vanddråbers spil i spindelvæv er så fascinerende… bare man ikke render ansigtet ind i dem!
    Jeg har læst om CPH Garden. Det så så spændende ud. Håber det gentages og at vi kan finde derover! Det vil jeg gerne se.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 25. juni 2017 @ 16:22 | Svar

    • Tak, Anne – og ganske enig mht. at rende ind i spindelvæv!
      Hvis det kommer igen til næste år, kan jeg kun anbefale at køre en tur til København.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2017 @ 20:56 | Svar

  10. Det er et af de flotteste “Find your fade”, jeg har set endnu!

    Kommentar af conny — 25. juni 2017 @ 17:59 | Svar

    • Ih altså – tak for de søde ord, Conny 🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2017 @ 20:57 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.