Hos Mommer

18. juni 2017

Til fest med østershatte

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:24
Tags: , ,

Ja, hvorfor ikke kombinere tingene?
Det sted, Merete havde lejet, er, foruden festsal og øvelokale for The Hicks, som spillede gode rock- og 60’er hits efter middagen, også adressen på Danmarks største østershattefarm. Alle gæsterne så produktionsfaciliteterne (vi blev lukket ind i hold), hvilket var virkelig interessant at se og høre om.
De høster helt op til 800 kilo. Om dagen! Uhhh, det kriblede i fingrene, og jeg måtte beherske mig for ikke at ‘komme til’ at plukke et par gode klaser østershatte, som er en rigtig god spisesvamp. Vi fik dog alt hvad vi kunne spise til natmaden, som bestod af en lækker østershattesuppe med masser af svampe i. De bliver dyrket i pasturiseret halm i poser i tre etager i lange rækker. Holddaop, der var mange poser med halm i den bygning. Lige pludselig kunne vi godt forstå de 800 kilo på en dag. Der bliver høstet hver dag, inklusive weekender og helligdage.

P1060933P1060937

Festen var et brag af en fest. Fordi det blev holdt på en gård, var der god udenomsplads, så mange havde taget telt eller campingvogn med, så de var fri for at tænke på den kedelige ting at skulle køre hjem.
Underholdingen var festlig, især indslaget fra vores fætter Kurt, som havde lagt et stort arbejde i at printe store bannere ud og hængt dem op på en stang, således, at man kunne bladre i dem. Meretes opgave gik ud på at kigge på de mange gæster og konkludere ud fra, hvem af os der rejste sig op, hvad der stod på banneret. Fordi Kurt havde taget fejl af kano og kajak, kunne jeg også rejse mig op til den tekst, hvilket forvirrede hende totalt. Ellers gættede hun vist dem alle sammen. Ud over de her viste var der “Hvem har spillet sammen med Merete?” (hun har spillet klarinet i et orkester for mange år siden) og “Hvem har rejst i udlandet med Merete?” Det var et meget morsomt indslag, som involverede samtlige og som alle, også ‘offeret’ selv, havde det rigtig sjovt med at deltage i.
Der kom en del bemærkninger undervejs, både stuerene og det modsatte, som var yderst underholdende, men som jeg har censureret bort her …

P1060954P1060955P1060956P1060957P1060958

Vi var hjemme klokken 03:30, og vi er begge hamrende trætte i dag – jeg nok endnu mere end John, for han holdt sig til de alkoholfrie øl hele aftenen, mens jeg nød den gode og meget rigelige vin … men hvor var jeg glad for, at han godt gider det med at køre hjem – jeg har det også meget bedre dagen efter, når jeg ikke har drukket alt det alkohol – ja, det kan du sagtens bilde mig ind … det var ved at være lyst, da vi kom hjem … gad vide hvornår de sidste faldt omkuld?
Men det var en god fest. Det er lidt tømmermænd værd – jeg har/havde nu ikke ondt i hovedet, men kan godt mærke, at jeg ikke skal sent i seng.

14 kommentarer

  1. Lyder som en dejlig fest 😜

    Kommentar af Bente — 18. juni 2017 @ 18:57

    • Det var det også 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2017 @ 19:33

  2. Det var bestemt en dejlig fest, og er helt fantastisk vejr. Rundvisningen var en ekstra bonus og virkelig interessant. Sølle 3 timers søvn blev det til for mit vedkommende, så vi skal også tidligt til køjs.

    Kommentar af Pigen fra landet — 18. juni 2017 @ 20:35

    • Ja, det hele kunne ikke have været meget bedre.
      Tre timer! Jeg ville være død – godt vi kørte hjem 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juni 2017 @ 20:49

  3. Jeg anede ikke vi havde en østerhattefarm i nabolaget..
    Lyder som en fantastisk fest den gode Merete holdt for jer alle. 🙂

    Kommentar af Inge — 19. juni 2017 @ 08:34

    • Nej, vel? Det var også nyt for mig.
      Det var nemlig en af de rigtig gode fester 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2017 @ 09:38

  4. Sikke en fest. Og hold op det er en god idé med de der bannere 😀 😀

    Kommentar af /ks — 19. juni 2017 @ 08:50

    • Ja! Den ide vil jeg huske til en anden gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2017 @ 09:39

  5. Sådanne fester, hvor vært og gæster gør sig umage i omgivelser, der passer, er altid mindeværdige. Og når gæsterne er mange og med vidt forskellige tilknytninger, så bliver det ofte ekstra godt.

    Kommentar af Kristine — 19. juni 2017 @ 19:36

    • Jeg kan kun erklære mig enig!

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2017 @ 19:47

  6. Tillykke med søsteren (der kun er omkring et kvartal ældre end mig). Man skulle tro, at dømme efter hjemkørselstidspunktet, at det var en ungdomsfest. Jeg må indrømme, at jeg er (næsten) færdig med at feste til langt ud på natten. Flotte bannere til en sjov måde at lave underholdning på!

    Kommentar af conny — 21. juni 2017 @ 14:25

    • Tak … jeg tror vist egentlig godt, at jeg ved du er en årgang 57 🙂
      Det troede vi da også, at vi var færdige med, men det var simpelthen så godt, og der var så mange, jeg ikke havde set i 10 år (siden hun holdt sin 50-årsfest), så der skulle snakkes 🙂
      Det var en rigtig god underholdningside!

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2017 @ 21:46

  7. Det lyder som en munter fest – og om østershattene må jeg sige som om støvlerne: ih altså.

    Kommentar af Jørgen — 23. juni 2017 @ 20:39

    • Det var det sandelig også 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2017 @ 20:41


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.