Hos Mommer

13. juni 2017

Dametur med herrechauffør

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:11
Tags: ,

I Den Stråtækte bliver der snakket lidt mere end en anelse for tiden, fordi Das Dritte Mädchen er på besøg. Det er smadderhyggeligt, og John fortrækker bare et eller andet sted hen, når han synes det bliver for meget. Fx trængte bilen pludselig gevaldigt til at blive vasket her til formiddag … ikke at han siger, at det er for meget snakkeri, men vi anser det for temmelig sandsynligt, at det er sådan det er. Og pyt da med det – det er ham vel undt med lidt fred til ørerne, og vi kan sagtens snakke, uden han er til stede.
Det kommer sikkert som en overraskelse for mange af jer, men det kan vi altså godt …

Vi tager ham det som sagt ikke ilde op, og han holder meget af Karen, men udsigt til kvindesnak i tre dage forstår jeg godt kan virke overvældende på de fleste mænd.
Ikke desto mindre var han helt med på den, da vi foreslog at pakke kaffekurven og køre en tur. Det blev til Karrebæksminde for at vise Karen, hvordan man kører ind gennem en græshoppe. Hvis jeg så oven i købet kunne få de kammuslinger, jeg alligevel ikke havde i fryseren, var det idel lykke.
Det var det. På Enø lå der den herligste og umanerlig indbydende fiskeforretning med alt til faget hørende i fersk og røget fisk og skaldyr. Inklusive kammuslinger, naturligvis, så jeg kunne have købt mig fattig, hvad jeg da næsten også gjorde.

Karrebæksminde

Ved kanalen stødte vi på et nyt ord: slopkiste. Ingen af os havde hørt det før, så det måtte googles, da vi var hjemme igen. Nu ved vi hvad det betyder, og så ved vi også, at der sikkert højst går en uge, inden vi støder på ordet igen. Det samme gælder for planten kulsukker, som Karen aldrig havde hørt om. Det har hun nu – og har selvfølgelig også set hvordan den ser ud, så om ikke planten selv, så dens navn støder hun også snart på igen. Sådan er det bare – er det mon ikke noget, vi alle kender? Altså at rende ind i et nyt ord eller begreb, som man ikke har mødt før i sit efterhånden lange liv, og så møde det igen ganske kort tid efter? Jeg synes det sker med forholdsvis jævne mellemrum.
Der er sikkert en god forklaring – det kunne være noget med, at man i virkeligheden har set/hørt ordet masser af gange, men bare ikke har hæftet sig ved det før, men den slags finder man jo aldrig ud af. Jeg synes i hvert fald, at det er et lidt pudsigt fænomen.
Og apropos ord … nu vil jeg sætte mig lige hen og snakke videre …

18 kommentarer

  1. Måske trængte automobilet til en afvaskning efter al den venstrekørsel. Men måske var der bare behov for at røre nogle muskler og måske få lidt ro på hørefronten.
    Jeg har ikke bemærket slopkisten før, men den synes for stor til det foranliggende skiv.

    Kommentar af Jørgen — 13. juni 2017 @ 18:34

    • Den har nok trængt meget – og ja, det er en stor kiste til et lille skiv 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2017 @ 22:57

  2. Velkommen hjem, og jeg kan godt forstå, at bilen trængte til vask og støvsugning 😉 Hvad bruger du kammuslingerne til? De gange jeg har fået det, har andre serveret det, og jeg syntes egentlig ikke at de smagte af så meget.

    Kommentar af Lene — 14. juni 2017 @ 07:58

    • Hehe, tak 🙂
      Jeg marinerede dem i et par timer i limeskal og -saft, mynte, chili og olivenolie. Stegte dem ét minut på hver side og serverede med en ostecreme af fløde, flødeost, lidt smør og parmesanost. Det smager virkelig godt, men det er rigtigt, at kammuslinger skal man gøre et eller andet ved, ellers er de relativt uinteressante.

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2017 @ 08:08

      • Mums hvor det lyder lækkert.

        Kommentar af /ks — 14. juni 2017 @ 16:20

        • Det er det også!

          Kommentar af Ellen — 14. juni 2017 @ 16:47

  3. Skønt med nogen at knevre med 🙂 Og selvfølgelig trængte bilen da til en grundig vask efter den lange køretur 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. juni 2017 @ 08:51

    • Ja, det er dejligt, og vi kommer langt omkring med så meget tid sammen.
      Selvfølgelig gjorde den det 😉

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2017 @ 09:14

  4. Jeg synes det er så fint med en dametur med herrechauffør. Jeg har også sommetider været damechauffør på en herretur – men det var vist noget lidt andet – og indebar en del alkohol 😉
    Tak for nyt ord: slopkiste.

    Kommentar af /ks — 14. juni 2017 @ 16:22

    • Hahaha, ja, det er vist noget helt andet, og jeg har på fornemmelsen, at herrerne hygger sig mere end damen 😉
      Altid godt med nye ord, ikke sandt?

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2017 @ 16:48

  5. Jamen, det gælder da også om at få smurt mundlæderet, inden vi ses 😉 Og jeg forstår til fulde Johns behov for at hvile ørerne – at bilen så bliver fin er jo kun et plus.
    Sød lille butik, Slopkisten – var I inde i den?

    Kommentar af fiberfryd — 14. juni 2017 @ 20:38

    • Jamen så er mit mundlæder i rigtig god form nu 🙂
      Nej, vi så den kun fra denne side af kanalen, så vi var ikke derinde.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2017 @ 11:20

  6. Jeg tror jeg ville få hovedpine hvis snakken gik om strikkemønstre, ikke desto mindre sætter jeg enorm pris på strikke-opfindsomhed. Til illustration af at det nok mere er emnet end kvinderne, som John forlader.

    Jeg får mere og mere svært ved at læse dansk. “Forlader” lyder som et våben.
    John foretrækker bare et eller andet sted … nej der stod jo fortrækker! osv.osv.

    Kommentar af Donald — 14. juni 2017 @ 23:03

    • Det kan du ikke vide, men Karen er ikke en strikkeveninde – hun strikker ikke, så det er nok det eneste emne, der ikke bliver taget op, når vi er sammen 🙂
      Hehe, du må øve dig noget mere i at læse 😉 – forlader lyder dog ikke som et våben, for som navneord ligger trykket anderledes end for udsagnsordets vedkommende, men de to betydninger staves selvfølgelig ens …

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2017 @ 11:24

      • Nej, når Karen ikke strikker, så er det jo ikke strikkesnak. Grundlæggende, principielt, hvad siger man, så er det altså godt at snakke rigeligt, sætte ord på. – Men det er nu også godt at vaske bil 🙂

        Kommentar af Donald — 15. juni 2017 @ 22:44

        • Det første er vi helt enige om, men ikke det andet 😉

          Kommentar af Ellen — 16. juni 2017 @ 09:13

  7. Dejligt med damesnak – og skønt med nye ord. Slopkiste – jeg må lige “smage” på det ord. Jeg tror ikke, jeg kommer til at bruge det hver dag, dog. Kulsukker – også ukendt for mig, selv efter googling. Dog var der et billede af en vikke blandt resultaterne, og den kender jeg godt.

    Kommentar af conny — 15. juni 2017 @ 12:40

    • Ja, begge dele er godt 🙂
      Det er vist heller ikke alle steder, der gror kulsukker, men når man først ved hvordan den ser ud, er den ikke nem at overse. Jeg kendte ikke en vikke og måtte google – og så kendte jeg den alligevel godt, så der lærte jeg et nyt navn, tak 😉

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2017 @ 13:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.