Hos Mommer

5. juni 2017

It’s Ragtime Again

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:16
Tags: , ,

P1060878Det hedder It’s Showtime Again; jeg ved det godt, men ordene faldt mig lige ind, og overskriften mere end antyder, at der nu kommer et indlæg om Charlottes skurvogn i Woodborough.
Jeg synes, det er så dejligt for hende, at hun allerede har så mange kunder, at hun har måttet sige nej til et par stykker og ikke har tid til at holde fri alle dagene, vi er herovre. Dette sidste er hun lidt ked af, hvilket jeg udmærket forstår, for sådan ville jeg også have haft det, men vi er som sagt kun glade på hendes vegne.
Det er bare en beskedent udseende skurvogn, som er billig i leje, men som koster hende en hulens masse penge til opvarmning, hvilket det er ikke nemt at gøre noget ved, og det dur ikke at spare på varmen, for stive fingre arbejder for langsomt og kan ikke sy pænt nok. Kulde er heller ikke særlig smart, når kunderne skal smide tøjet i forbindelse med prøvningerne …

P1060879Ragtime (2)

Hvis jeg havde den figur, jeg engang havde, så ville jeg bestille tøj hos Charlotte, men det har jeg ikke, så det vil jeg ikke … på den anden side kunne det være, jeg skulle prøve alligevel på et tidspunkt, hvor hun ikke har så travlt – jeg er trods alt ikke tykkere end de massive, tøndeformede, græske skibsrederfruer, hun syede tøj til, da hun var hos Hardy Amies, men ikke desto mindre må jeg kunne sætte hendes skrædderkunst på prøve: Kan jeg komme til at se pæn og 10 kilo tyndere ud, er hun endnu dygtigere end selv mor her tror …

P1060881P1060883P1060889

Jeg har aldrig kunnet/villet bære ærmeløse kjoler, men det kan og vil mange. Hendes modeller har navne – herover er to udgaver af Audrey, samt Fern-frakken i midten – sidstnævnte ville jeg til gengæld meget gerne kunne bære, for den er ret elegant. Synes mor …
Hvis I er hurtige, er det en åbningsudsalgsvare, så den kan erhverves for 400 pund, hvilket er billigt for sådan en frakke. Synes mor …

P1060882P1060890

Hun er stadig i gang med at sy alle modeller op i alle størrelser i stout (mønstrene bliver gemt i mapper), så når hun får en ny ordre på en størrelse, hun endnu ikke har syet op, er det det første hun gør, hvorfor der ligger ekstra arbejde med mange af ordrerne her i starten.

P1060887

Hun har købt en lille dvd-afspiller – så står/sidder hun og lytter til Matador, Frasier (morsom amerikansk serie) eller Folk og Fæ (serien om den yorkshireske dyrlæge James Herriot). Jeg tror, hun ville kunne recitere serierne fra ende til anden, hvis hun blev bedt om det, for hun elsker dem alle tre, og at sætte dem på giver hende ro i sjælen og giver hende en fornemmelse af selskab.

P1060888

Se … hun er da sød, den lille skrædder. Synes mor …
Også selv om de nye briller ikke kun får Anna og Aubrey til at tænke på Harry Potter. Men han er nu også sød.

36 kommentarer

  1. Man vil selvfølgelig hellere betale en høj husleje og have en lav varmeregning, men mon ikke faktorernes orden er uden betydning, hvis blot den samlede udgift er rimelig.
    Jeg kan så godt lide driftighed og læser gerne historier herom. Så tak for historien.
    Selvfølgelig kan din datter løse vægtformindskelsesmiraklet for mor – så bestil bare …

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 5. juni 2017 @ 17:13

    • Johh, men 100 pund om måneden til el er nu alligevel en pæn sjat for det lille rum.
      Du har sandelig tillid til C … men du har jo set mig, så du ved hvad du taler om 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 20:26

  2. Det er jo fantastisk, at det går så godt – drømmestarten for en iværksætter. Med det nemme, datteren har, er jeg sikker på, at hun kan sy mor en tidsmaskine 🙂

    Kommentar af EricEric — 5. juni 2017 @ 17:54

    • Høhø, tidsmaskine 😀 – men ja, hun havde ikke forestillet sig så vellykket en start, så drømmestart er et godt ord.

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 20:28

  3. Jeg ville også være stolt af sådan en datter!

    Kommentar af Anni — 5. juni 2017 @ 20:45

    • Åh tak, Anni 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 20:59

  4. Du må endelig hilse hende – fra en anden tønde … 😉

    Kommentar af Fru Z — 5. juni 2017 @ 22:11

    • Årh, gider du lige … du er så pænt slank, men jeg har hilst, tak,og skal hilse igen 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 10:53

  5. Ja, hvor er hun sød! Og dygtig. Jeg kan godt forstå, mor er stolt 🙂
    Jeg studser over din bemærkning om, at du aldrig har kunnet/villet bruge ærmeløse kjoler? Heller ikke da du var ung – eller yngre??
    Det lyder som en stor varmeregning. Måske er det en midlertidig løsning at bo i det lille søde hus? Er det utænkeligt at have systue hjemme, hvor de bor?

    Kommentar af betty — 5. juni 2017 @ 23:06

    • Tak, Betty 🙂
      Da jeg var yngre, kunne jeg, men ville ikke – af en eller anden grund har jeg altid følt mig ‘underlig’ i ærmeløst tøj.
      Ja, det er utænkeligt, for det har hun haft i mange år uden at få kunder. Det har vist sig at have en stor effekt, at der kommer mange forbi, som derfor opdager hende – der kommer aldrig nogen forbi deres landsby, medmindre de er kørt forkert.

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 10:57

  6. Også jeg holder af driftighed, og det er en fornøjelse, at nogen starter nye små virksomheder.
    Jeg håber, at forholdene for små virksomheder er bedre i UK end i DK.

    Kommentar af natural2222 — 6. juni 2017 @ 03:53

    • De har meget lempeligere skattevilkår end i Danmark, hvilket du sikkert ikke er overrasket over.

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 10:58

  7. Det er bare så dejligt, at hun er kommet flyvende fra start. Og heldigt, når nu varmeregningen også skal betales! Jeg ville uden skrupler kravle i hendes tøj; det er så enkelt og smukt – og jeg er sikker på, at hun kan få både du og jeg til at se godt ud, trods de ekstra pund. Velsyet tøj gør underværker.
    Mine mormoroverarme må altså gerne flagre i fri dressur. For pokker, vi har både alderen og titlen, så vi SKAL jo se sådan ud, søde Ellen – så schwam darüber!

    Kommentar af fiberfryd — 6. juni 2017 @ 07:55

    • Ja, det er dejligt, især med den elregning, som du siger.
      Velsyet tøj kan ganske rigtigt udvirke små mirakler, så måske skulle man …
      Jeg har bare aldrig haft det godt med ærmeløst tøj, hvilket sikkert er noget pjat, men sådan er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 11:00

  8. Åh ja de satans (uf det lyder ikke pænt) 10 kg. mange af os tillægger os, når vi ikke vil give afkald på det gode glas til middagen, chokolade osv. , men jeg er nu sikker på, at Charlotte er i stand til at sy en smuk kjole til dig (med ærmer). Frakken gad jeg godt eje!!
    Held og lykke med Ragtime. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 6. juni 2017 @ 12:35

    • Du må gerne bande her, for det er virkelig irriterende, at man ikke kan leve som man har lyst til uden det går ud over figuren 🙂
      Jeg må prøve hende af engang – når hun har mindre travlt, og ja, det er en rigtig flot frakke!
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 15:23

  9. Hvor er det skønt, at der er kommet gang i biksen. Man må gerne være stolt, både som mor og som ejer af biksen. Mht. hvad man har lyst at gå i af tøj, så ved man hver især, hvad man (tror, man) føler sig godt tilpas i. Jeg ser af og til typer af tøj på kvinder med min måde at fylde på, hvor jeg tænker, ja, det ser da egentlig ok ud, men jeg ville alligevel ikke selv bruge det. Af en eller anden mærkelig grund.
    Fortsat held og lytte til datteren med salget af hendes flotte modeller.

    Kommentar af conny — 6. juni 2017 @ 13:24

    • Man må i hvert fald gerne være stolt som mor – der er jo ikke andre end den allernærmeste familie til at være lige netop stolt.
      Vi har jo alle vores ideer om, hvad vi ser godt ud i, men det er nok ikke altid, at vi har ret 😉
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 15:25

  10. Jeg har vist heller ikke haft en ærmeløs kjole, siden jeg var 13. Den havde jeg til gengæld syet selv, og den var ret vellykket. Det var den sikkert ikke blevet, hvis der skulle have været ærmer i. Sådan rigtige ærmer med kuppel og facon har været mit Waterloo ved mere end en lejlighed.

    Kommentar af henny894 — 6. juni 2017 @ 13:37

    • Jeg kan godt se fordelen med det ærmeløse, hvis man skal sy selv … du gik i gang med syningen næsten lige så tidligt som C, men gik død i det på et tidspunkt, kan jeg næsten fornemme 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 15:27

      • Jeg fortsatte temmelig længe. Jeg lavede batik, silketryk osv. og noget skulle de produkter jo bruges til. Men efterhånden som den flippede stil gik af mode og mit arbejde krævede mere og mere af min tid og mine kræfter, blev der lagt låg på de kreative udfoldelser, og jeg kan ikke rigtig komme i gang igen. Jeg har så heller aldrig lært det ordentligt, det med at sy, og jeg har nok lavet en ufo for hvert brugeligt stykke tøj, og det er lidt spild. På et tidspunkt var jeg inde på at lave jakker af gamle cowboybukser, og det er i mellemtiden blevet moderne med upcycling, så det kunne man jo overveje.

        Kommentar af henny894 — 7. juni 2017 @ 13:42

        • Ja … det lyder da som en god ide. Det må altså være dejligt at kunne sy sit eget tøj.

          Kommentar af Ellen — 7. juni 2017 @ 16:10

  11. Dejlige billeder af forståelig succes – de oser af godt håndværk med alle finesserne og smag.
    Hvis det er muligt, så kunne en luft til luft varmepumpe måske være en ide til at nedbringe varmeregningen (se evt. her: http://sparenergi.dk/forbruger/varme/varmepumper).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 6. juni 2017 @ 16:08

    • Tak, Kristine – hun er faktisk meget dygtig til sit håndværk, og det er ikke kun mor, der siger det 🙂
      Ideen med varmepumpe er slet ikke tosset – min første tanke var dog, at det måske er overkill, fordi skuret kun er omkring 20 m2, men man kunne jo få en fagligt uddannet til at kigge på sagerne, herunder økonomien i det. Jeg vil videregive dit forslag 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 16:27

      • Næh jeg siger det jo også 😉
        Ja der skal nok regnes lidt bla. på forbrug i forhold til graddage. Hvis bygningen nærmest er en papkasse, så skal I være opmærksom på ikke at få støjproblemer med en varmepumpe, så der skal evt. vælges med omhu. Da C ikke opholder sig der hele tiden er en med en timerfunktion, der kan varieres over døgn og uge en god investering.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 6. juni 2017 @ 17:54

        • Den er vist allerede lukket – det er en ‘blikdåse’, som hun kalder det, og der skal (må) vist ikke bores huller nogen steder, så hun siger, at hun kommer til at leve med det som det er.

          Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 20:44

  12. Det er et vildt lækkert værksted, hun har – datteren din.
    Og skønne modeller.

    Kommentar af Kisser — 6. juni 2017 @ 18:33

    • Tak, Kisser – man bliver bare så glad, når det går ens barn godt, ikke også?

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 20:47

      • Helt sikkert. Også skønt at høre at der er nok kunder til hendes gode håndværk.

        Kommentar af Kisser — 7. juni 2017 @ 10:26

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 7. juni 2017 @ 16:07

  13. Det er så dejligt at læse om den gode start Ragtime har fået.
    Jeg ville også gerne prøve sådan en skræddersyet sag. Dog hellere bluse/ bukser end kjole.
    Men jeg ville også rigtigt gerne følge tilblivelsen; se hvordan en dygtig håndværker tryller med nål, tråd, stof og design. Det kunne være så spændende.
    Mine symaskinekundskaber er alt for rustne… selvom det hiver i mig, når jeg ser billederne…

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. juni 2017 @ 20:14

    • Tak – og jeg er også mere til bukser og jakke end kjole 🙂
      Det er meget fascinerende at se hende i arbejde, og det er ganske rigtigt tangerende trylleri for os, som ikke kan det samme.
      Desværre er det ikke kun kendskab til symaskiner, der er kodeordet her 😉

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 20:52

      • Hmmm .. næh, det var også for at se trylleriet, der ligger uden for det udvidede symaskinediplom! Alt det man bare drømmer om…😇

        Kommentar af Anne Holtegård — 6. juni 2017 @ 21:02

        • Forstår dig godt 🙂

          Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 21:09

  14. Hun er simpelthen fantastisk! Ja du vil se godt ud i frakken i midten. Jeg er sikker på at hun kan få os alle til at se pænere ud, jeg tror ikke hun “lider af mode-bindinger”, med mener jeg at der altid dukker en mode op, som går ud på at få folk til at klæde sig og opføre sig anderledes end de plejer, så moden kan gå tilbage til noget andet bagefter. Men der er heldigvis altid nogle som forholder sig kritisk til de dumme modestrømninger.

    Det er vildt flot at hun er selvstændig i dette fag!

    Jo jeg kan godt forstå hendes mor er stolt 🙂

    Kommentar af Donald — 8. juni 2017 @ 14:52

    • Hvor er du sød, Donald 🙂
      Du har fuldstændig ret: C har aldrig været modeslave; ikke engang som barn eller teenager, men har altid kørt sin egen stil, og nu går hun mest efter det klassiske og tidløse. I skolen var hun nogle gange trendsætter, fordi hun ikke lod sig diktere. Ejheller mobbe, fordi hun var ligeglad med krokodiller på tøjet 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juni 2017 @ 15:32


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.