Hos Mommer

4. juni 2017

Børnene i Nyskoven

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:11
Tags: , , , , ,

Det er som bekendt pinsesøndag i dag, og da Charlotte gerne vil holde vores gamle familietradition i live, kørte vi afsted til New Forest med en picnickurv fyldt med lækre sager. New Forest er Englands største nationalpark med et areal nogenlunde som Bornholms. Man kører langsomt rundt i området, hvor heste og køer går frit rundt – også i de bittesmå landsbyer, der ligger inde i nationalparken – og man må slå sig ned overalt, hvor man har lyst; man skal bare rydde pænt op efter sig, og til vores glæde så vi bare ingen steder overhovedet, hvor folk havde efterladt affald.

IMG_6412

Vi hørte heste lige bag buskene, hvor vi sad, men vi så dem ikke, selv om de var tæt på. Da vi havde spist maden og drukket kaffen, kørte vi videre ind ind i skovene, som på et tidspunkt går over i ‘savannen’, som Charlotte kalder landskabsformen. Nogle steder kan man se muldyr, men det gjorde vi til Aubies fortrydelse ikke i dag.
Herunder ses et af de store arealer, hvor der går masser af heste (vi talte 37 på området her) og køer (kun 6), og hvor folk slår sig ned og sætter læsejl op, inden de sætter sig til at nyde den medbragte mad. Hestene græsser løs, fuldstændig ligeglade med os mennesker, men alle lystrer tilsyneladende også påbudet om at lade være med at fodre dem eller prøve at røre ved dem.
Det er temmelig fascinerende at opleve, og børnene elsker at komme en tur i Nyskoven.

IMG_6414

Jeg kom naturligvis til at huske på barndommens klassiker af Kaptajn Marryat om Børnene i Nyskoven, som må være netop denne New Forest. Jeg gætter på, at alle på min alder og ældre må have læst denne bog – jeg husker den som god, men der skulle heller ikke så meget til at imponere os børn dengang, måske fordi alt i hele verden foregik i et noget mere adstadigt tempo end i dag.
Ikke desto mindre har jeg lige bestilt bogen i håb om, at ungerne godt gider læse denne børnebogsklassiker. Charlotte tror det ikke, fordi hendes erfaring er, at de er ‘for langsomme’, og er det tilfældet, så har jeg spildt en hel penny på at købe den bog!
Er det ikke utroligt? Én sølle penny – og så £2,80 i porto oveni, men alligevel …

IMG_6415

21 kommentarer »

  1. Interessant indlæg. Hvorledes kan det forklares, at man kan få folk til at tage deres affald med sig igen? Spørgsmålet forekommer relevant når man gentagne gange har læst historier om hvorledes der svines i københavnske parker og alle mulige andre steder. Noget må være gået galt i vort lille land.

    Kommentar af Jørgen Carlsen — 4. juni 2017 @ 19:25 | Svar

    • Det er mit indtryk – måske fejlagtigt, og i så fald beklager jeg – at det i skræmmende høj grad er meget unge mennesker, der er de største grise. Hvorfor de ikke er blevet opdraget ordentligt, skal jeg ikke kunne sige, og sådan er det desværre også generelt herovre, men man kan kun komme rundt i New Forest i bil (eller på hesteryg), og med sit store areal er det ikke et sted, man vil opleve forsamlinger af teenagere; det er familier og/eller par af en vis (læs: høj) modenhedsgrad, der kommer her.
      Jeg tror også, at det kan have en betydning, at dyrene går lige ved siden af – man vil nok ikke risikere, at de kommer til at spise vores affald … men det er kun en teori.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 19:56 | Svar

  2. Dejligt, at der er steder, hvor folk ikke sviner, og hvor dyrene kan gå frit og i fred.

    Børnene i Nyskoven og adskillige andre bøger (på engelsk) af Marryat kan downloades gratis fra gutenberg.org, men det kræver selvfølgelig, at ungerne har noget, der kan bruges som e-bogslæser. Alle Tarzan-bøger o.m.a. er der også, den dag det bliver aktuelt 🙂

    Fra samme kilde har jeg lige læst Æsops fabler, og jeg har netop downloadet et par bøger om Napolens felttog i Rusland 1812 – gutenberg.org er en guldgrube for (næsten) enhver smag!

    Kommentar af Eric — 4. juni 2017 @ 20:22 | Svar

    • De har adgang til iPads, men er ikke begyndt på ebøger. Endnu, men de skal selvfølgelig starte et sted. Tarzanbøgerne kunne muligvis være noget for Aubrey og måske også for Anna, såmænd … de går jo meget op i deres ‘tribal life’.
      Jeg skal have studeret det website. Du har vist nævnt det engang i et af dine indlæg.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 22:02 | Svar

  3. Er det normalt at se efterladt affald lignende steder i England, siden du bemærker fraværet af affald?
    Hø hø også yngre end dig har læst den med fornøjelse, men den gør sig bedst til oplæsning, syntes og synes jeg. At den med nutidens øjne er et meget politisk og ensidigt partsindlæg, ændrer ikke ved dens litterære kvalitet. Hvis du også kan købe den som lydbog for en penny og uden porto, så er det vel “a penny for your thoughts”-værd, hvis børnene bliver optaget af den, men ellers kan (mor)forældrene måske finde tid, evner og lyst til oplæsning.
    Selv har jeg i forrige årtusinde sendt kassettebånd med min oplæsning af skandinavisk børnelitteratur til USA, hvor mine expat-kusiner hørte, mens de samtidig læste i bogen for at vedligeholde/styrke deres danske læsefærdighed.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 4. juni 2017 @ 20:33 | Svar

    • Jeg bemærkede det totale fravær af enhver form for affald af menneskelig herkomst, så at sige … det er altså usædvanligt at opleve, synes jeg. Og der er ikke engang opsat noget til at smide affald i, så man tager det med hjem.
      Jeg så den ikke som lydbog, men jeg kiggede heller ikke særlig grundigt efter. Det var en sød ide at indtale bøgerne på dansk til dine kusiner.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 22:09 | Svar

  4. Sikke et skønt sted! Men man skal nok lige se sig for, før man sætter sig 😉 Selv om jeg havde adgang til alle min fars og min fasters børnebøger, kan jeg ikke huske at have læst netop den bog 😦 Er bange for, at Charlotte har ret mht lytte-/læselyst. Donnaen gad – til min fortrydelse – overhovedet ikke de lidt langsomme, gamle klassiske børnebøger som fx Niels Holgersens vidunderlige rejse.

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. juni 2017 @ 20:53 | Svar

    • Dejligt område, og ja, det er en rigtig god ide ar tjekke græsset først 🙂
      Du kan nå at læse den endnu … se blot Erics kommentar.
      Det forbavser mig ikke, at du har oplevet det samme – det er nok ganske almindeligt, og selv om jeg syntes om denne nævnte bog, kan jeg godt huske flere eksempler på, at jeg ikke altid syntes, at bøgerne, som min mor anbefalede, var lige gode eller spændende alle sammen.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 22:15 | Svar

  5. Jeg får da lyst til at læse den igen 🙂

    Kommentar af Lene — 4. juni 2017 @ 20:56 | Svar

    • Det gjorde jeg faktisk også, Lene 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 22:16 | Svar

  6. Hvor hyggeligt med en søndagspicnic – og så oven i købet med dejligt vejr.
    Jeg husker ikke den bog fra min barndom (jeg er også lidt senere på den), men jeg husker skovturene med madpakke på tæpper, om de så bare gik til græsplænen i forhaven 😉

    Kommentar af Fru Z — 4. juni 2017 @ 22:30 | Svar

    • Den var nok blevet afløst af mere nutidige børne- og ungdomsbøger, da du kom i læsealderen 🙂
      Skovture (med madpakker) af enhver art var altid skønne!

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2017 @ 22:39 | Svar

  7. Åh ja Børnene i Nyskoven, den har jeg også læst. Det var nok i min nybyggerperiode, hvor jeg læste alt om Nybyggerliv – tror faktisk også jeg lånte Moberg på biblioteket, men det blev alligevel for tungt 😉

    Kommentar af PollyannaPollyanna — 5. juni 2017 @ 00:39 | Svar

    • Jeg tror gerne, at Moberg har været for tung for – selv et større – barn at læse. Som teenager læste jeg Den Evige Flamme, som handlede om irske udvandrere til Sydafrika. Den var på én gang en kærligheds- og spændingsroman. Kender du den?

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 10:30 | Svar

  8. Det ser dejligt ud, der hvor I er på skovtur. Jeg er sikker på, jeg har læst Børnene i Nyskoven. Jeg læste meget i en tidlig alder. Titlen siger mig noget, men jeg husker ikke handlingen. Får lyst til at læse den igen 🙂 Spændende om dine børnebørn vil blive fanget af den?

    Kommentar af betty — 5. juni 2017 @ 12:33 | Svar

    • Så du hørte til bogslugerklubben lige som mig? Jeg husker bestemt heller ikke bogen i detaljer, så jeg fik også lyst til at læse den igen. Det kan være, at nogen snart undrer sig over det pludseligt store salg af den ældgamle bog 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 13:52 | Svar

  9. Jeg havde også Børnene i Nyskoven. Den var spændende i mine (unge) øjne, men de havde nogle mærkelige navne… den gang havde jeg ikke lært engelsk endnu!
    Dejlig familie udflugt. og skøn natur.
    Jeg synes englænderne er lidt pudsige… Naturen er pænt passet. Men deres affaldssække på gaderne, sat ud til renovationen, i London generer mit øje. De har til gengæld mange med kost og blade til at rydde fortovene…
    Men ellers er jeg enig med andre… Hvorfor kan folk ikke tage deres skrald med sig hjem? Det kunne være i lommen på vej ud, så er der også plads på vejen hjem! Pizzabakker mm. skal lægges i og ikke ved siden af de skraldespande, som står overalt…
    Vi snakkede om, at ansvarsfølelsen over for vores fællesrum, fælles installationer er forduftet… Snakken kom af at et sted, vi plejer at raste, havde sat betaling på toilettet. Det er helt OK med mig. Jeg foretrækker at give en mønt og komme ind til er pæn rent toilet. Som man gør i både Tyskland og England. Mens de dansk offentlige ofte er en gru at besøge.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 5. juni 2017 @ 15:31 | Svar

    • Man kan måske godt kalde det en lidt ambivalent holdning til skrald i London, men det skal jo heller ikke være for besværligt for skraldemændene, så det er lidt af en balancegang.
      Ellers er vi jo helt enige mht. til hvordan man opfører sig! Det er i øvrigt ret uforståeligt for mig, hvorfor man ikke kan smide sit skrald i de dertil indrettede, når de er der. Og hvis ikke de er det, så tag det dog for pokker med hjem … jeg bliver så tosset, når jeg ser den slags.
      Hellere betale for toiletterne, ja 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. juni 2017 @ 16:20 | Svar

  10. Jeg er også ‘bange for’, at vores gode gamle elskede klassikere er ved at være uddaterede. Der er da også kommet mange nye gode bøger til, hvor sprog og indhold er mere nutidigt. Jeg tror vi selv vil studse lidt over det, hvis vi genlæser den – tiden, temaerne, tempoet og sproget er så anderledes nu. Jeg ved ikke om man stadig udgiver nybearbejdede udgaver af bøgerne, som det ofte var tilfældet, da vi var børn – f.eks. med serien Gyldendals Røde Klassikere.
    Hyggeligt med pinsepicnictraditionen – herhjemme var skovturen druknet, for det øsede ned hele pinsedag 😆 Men regnen var tiltrængt, så ingen klager herfra.

    Kommentar af fiberfryd — 6. juni 2017 @ 07:38 | Svar

    • Det er de nok, og sådan må det så være – sproget og menneskene udvikler sig jo hele tiden – heldigvis, men jeg tror nu nok, at jeg vil forsøge mig med at genlæse den alligevel, nu den er dukket op i tankerne.
      Det var godt, vi fik noget regn, så Søren ikke kommer på overarbejde i Den Stråtækte 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2017 @ 11:04 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.