Hos Mommer

19. maj 2017

Præstømester i sneglekastning?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:47
Tags:

I modsætning til kalvekastning, som betyder, at en ko aborterer, og ikke en form for uetisk sport på linje med tyrefægtning, skal sneglekastning her tages ganske bogstaveligt.
Jeg gik ude i forhaven i dag – eller rettere: jeg lå på knæ ude i forhaven i dag; der skulle ryddes for det værste skvalderkål, og så skulle der kastes med snegle. I forhaven har vi pudsigt nok ikke set nogen dræbersnegle, som for vores vedkommende bliver aflivet uden nåde, så snart vi ser en, men vi har masser af de helt almindelige med hus på. Dem har jeg i princippet intet imod, så jeg vil helst ikke slå dem ihjel, men eftersom de er dahliaelskere om en hals, vil jeg heller ikke have dem i haven.
Nu er jeg så heldig, at ‘genboen’ er fjordland med siv- og engarealer, og de ligger kun et sneglekast væk (den vil garanteret ikke blive brugt i en ejendomsmæglerreklame), så hver gang jeg finder en snegl, bliver den smidt derover i det lønlige håb, at den ikke overvejer at flytte hjem igen.
Jeg har smidt flere snese snegle derover i dag – hvis der var noget, der hed præstømesterskabet i sneglekast, stillede jeg gerne op – jeg er nok den, der har trænet mest.

P1030577P1030578

Min squashplante har sneglene heller ikke fundet endnu, og hvis ellers den forbliver uopdaget, vil der snart være den første squash, som allerede er stærkt på vej, men som jeg dog tror bliver mere traditionel at se på end denne lidt pudsige blanding, jeg så i England engang. Jeg kunne godt lide at vide, hvordan man har fået fremavlet dette udseende – det kan ikke være tilfældigt, for alle frugterne på planten ser således ud.
Det kunne være, jeg skulle lave mig en squashbro …
Og mine kartofler er kommet op – det er første gang i mit liv, jeg har kartofler i haven, men jeg husker tydeligt den fantastiske smag af nyopgravede kartofler, som jeg selvfølgelig fik masser af i barn- og ungdommen, mens jeg boede hjemme på gården. Jeg glæder mig allerede!

26 kommentarer »

  1. Jeg kan meget vel forstå du ser frem til nye nyopgravede kartofler af egen avl. Det er en spise af herlighedsdimensioner af en anden verden.
    Jeg har vel slået 100-150 dræbersnegleagtige snegle ihjel i år. Når jeg siger agtige er det fordi de tilsyneladende har blandet sig med nogle andre. De er mørkere end tidligere, ikke sorte, men mørkere i flere nuancer. I år har jeg kun set få leopardsnegle, der jo synes dræbersnegle smager som nye kartofler, men lad os håbe de stadig er her i haven.
    Her er jeg ikke begyndt at kaste med snegle – de omkringsboende ville næppe synes om det. En række bønner er sået, squash ligeså og kartoflerne er kommet op – og temperaturen er over 25 gr. Hvad kan vi forlange mere, bortset måske fra lidt lavere temperatur.

    Kommentar af Jørgen — 19. maj 2017 @ 15:20 | Svar

    • Det er bare noget af det bedste!
      Jeg tror heller ikke, du skal kaste dine snegle nogen steder hen – medmindre du kan ramme en mark 🙂
      Du mener da ikke, at du ønsker en lavere temperatur? Men okay, vi har ‘kun’ 23°, hvilket passer mig strålende.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 17:08 | Svar

  2. Tror det er pyntegræskar på billedet. 😊😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 19. maj 2017 @ 17:28 | Svar

    • Åh ja, det er det da nok … men alligevel lidt underligt, at man kan blande to slags på denne måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 18:03 | Svar

  3. Uh, snegle med hus på er slet ikke så uskyldige, er min erfaring, så dem drysser jeg altså også gift for. Spændende, hvor mange squash du får. De squash-“avlere”, jeg kender, har altid været ved at drukne i dem, så der var rigeligt til alle, der gad tage nogen med hjem 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. maj 2017 @ 18:07 | Svar

    • De kan godt være slemme ved planterne, men selv om vi tilsyneladende har en del, har de endnu ikke spist noget, de ikke må spise.
      Det har jeg også hørt; derfor har jeg kun én plante 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 18:14 | Svar

  4. Hvis ikke Præstø har den sport på byfestrepertoiret, så kan du da foreslå det 😉
    Jeg har opgivet at slås med snegle – hvis de har hus kaster jeg dem godt nok også til side (hvis de er i krukkerne. højbedene – eller på fliserne, hvor de er i fare for at blive trampet ned), men kun indenfor egen matrikel. Dræbersnegle kaster jeg kun dræberblikke efter – men det hjælper vist ikke 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 19. maj 2017 @ 21:38 | Svar

  5. Jeg har forflyttet snegle med have affald i dag, og hørt at vinbjergsnegle spiser dræbersnegle…..
    sjov squash
    mmh nye kartofler.

    Kommentar af Anette — 19. maj 2017 @ 21:53 | Svar

    • Johhh, men jeg vil helst heller ikke have vinbjergsnegle …
      Det er SÅ lækkert med nye kartofler 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 22:26 | Svar

  6. Nyopgravede kartofler er sommermad i særklasse 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 20. maj 2017 @ 06:57 | Svar

  7. Hi hi sneglekast:) får mig til at tænke på filmen Turbo som er sjov og sød:) God weekend:)

    Kommentar af Mette — 20. maj 2017 @ 11:39 | Svar

    • Tak, i lige måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2017 @ 14:22 | Svar

  8. Da jeg købte mit hus på en stor grund for knap 25 år siden, var her tudser, vinbjergsnegle og et pindsvin. Tudserne kendte jeg som nyttevæsner, men de smukke vinbjergsnegle kendte jeg slet ikke. Derfor satte jeg mig grundigt ind i deres liv og færden. Her er de højt værdsatte, som de nytte- og glædesvæsner, de er. De bliver flyttet fra den grusbelagte gårdsplads, når bilen skal ud af garagen, og her bliver vi meget kede af det, hvis vi ved et uheld kommer til at træde på en.

    De er sjove at følge, når de kravler en meter op på husets nordside i tørt/varmt vejr, hygger sig i timevis fod mod fod, graver sig et godt stykke ned i gårdspladsen eller majestætisk bevæger sig rundt. Sidste år forærede jeg min læge og hendes familie en stor hvid, en stor brun og fire ‘børnesnegle’. Pigen på syv sagde straks “De er ulækre!” Heldigvis lykkedes det mig at få hende til at indse, at vinbjergsnegle er meget smukke, og at man skal passe godt på dem.

    Den ‘husløse’ plettede gråsnegl holder sit territorium dræbersneglefrit, og vinbjergsneglene æder dræbernes æg.

    Det er meget vigtigt, at man holder sin have giftfri, hvis man vil passe på de flyvende, de hoppende, de langsomtgående og de sneglende nyttevæsner.

    Kommentar af Elsebeth — 20. maj 2017 @ 13:24 | Svar

    • Det er fint, at du er så glad for dine vinbjergsnegle, men med alle mine dahliaer, så skal jeg ikke have importeret flere, end jeg allerede har – der er for mange nu, og de skal væk i videst muligt omfang. Vinbjergsnegle er ganske vist mere interessante end almindelige hussnegle, men de kommer altså ikke ind hos os 🙂
      Min have er giftfri, men ferramol drysser jeg uden blusel på strategiske steder.

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2017 @ 09:14 | Svar

      • Har du prøvet at strø aske fra brændeovnen rundt om dine dahliaer? Da det er fra løvtræer, er det godt, og samtidig gøder det jorden – og dræbersneglene kan ikke lide det. Hos mig – eller andre, jeg kender – har vinbjergsneglene aldrig gjort skade på prydplanter eller i urtehaven.

        Kommentar af Elsebeth — 21. maj 2017 @ 16:06 | Svar

        • Nej, det råd kendte jeg ikke. Tak for det – det er da nemt og enkelt.

          Kommentar af Ellen — 21. maj 2017 @ 16:53 | Svar

  9. Erik fik nogle vinbjergssnegle af en bekendt. Men der er ikke så mange længere…. jeg ved ikke om de er emigreret eller gået til!
    Dræbersnegle har vi til gengæld rigeligt af.. De har gnasket sig gennem de tomater han satte i et minidrivhus… GRRRRR.
    Sjove squashplanter… meget britiske 😉 Er der ikke Chelsea Flower show snart? Synes der er mange blomsterhentydninger på nettet…. De briter kan noget med haver og planter.

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. maj 2017 @ 22:17 | Svar

    • Åh, de små sataner! Ferramol skal der til – det er meget effektivt, og det er kun giftigt for snegle.
      På en måde ville jeg gerne se det berømte flowershow, men jeg tror der vil være ALT for mange mennesker!
      Vi er helt enige i, at de kan noget derovre med haver – jeg ELsker at se engelske haver og parker 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2017 @ 09:19 | Svar

  10. Du kan også prøve kaffegrums mod snegle…

    Kommentar af Anette — 21. maj 2017 @ 20:58 | Svar

    • Så meget kaffe kan vi slet ikke nå at drikke, Anette – men vi kunne selvfølgelig anbringe det på nogle få, strategiske steder 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2017 @ 21:11 | Svar

  11. Ha, jeg kaster også med snegle 😉 De ryger over hegnet til naboes vildnæs. Ellers går de i mine jordbær og dem vil vi gerne selv have. Jeg har dog aldrig mødt så mange på én dag, som du.

    Kommentar af /ks — 24. maj 2017 @ 06:29 | Svar

    • Hehe, og nabo er ligeglad/opdager det ikke?
      Jordbær skal de ikke pille ved!

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2017 @ 21:51 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.