Hos Mommer

18. maj 2017

Hvad er straffen for musesmugling?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:15
Tags: ,

I går aftes, da vi tømte traileren for brænde, opdagede vi en mus, der fes skrækslagen rundt mellem brændestykkerne. Sådan en kan ikke selv hoppe op i traileren, men må have ligget og hygget sig i de tomme plastsække, John havde taget med hjem for at smide ud. Den var væk, da vi næste gang kom hen til traileren, så nu kan vi blive anklaget for indsmugling af mus! Arme lille fyr – der er ikke noget integrationskontor, der kommer og hjælper sådan en lille fætter med at finde sig til rette i et fremmed land …

Jeg kan derimod berolige Kristine med, at jeg ikke havnede i et svensk fængsel for at smugle min egen mand med op i vores eget hus i Sverige … der var godt nok kontrol lige efter broen, men de var helt ligeglade med hullerne i Johns pas. Det var, rent datomæssigt, ikke udløbet, og eftersom det ikke hedder paskontrol ved grænsen, men ID-kontrol, var der ingen problemer. Det havde jeg nu heller ikke regnet med.
Vi ville dog ikke risikere at skulle betale 1000 kroner i DK og 500 i S for ikke at have kørekortet med; derfor kørte jeg derop.
Der var i øvrigt en krølle på halen i går: Det er maaange år siden, John er blevet stoppet, men i går så vi et §77 – eller noget – i Faxe Ladeplads. Politiet standsede i hvert fald samtlige bilister, men John nåede lige at dreje af, hvorved han undgik dem, men det kan nok være, vi fik byttet plads, så snart vi var uden for synsvidde. Det havde været ret ærgerligt med den bøde, som jo uvægerligt var faldet, hvis vi var blevet stoppet. Atter en gang måtte vi konstatere, at Murphy virkelig var en forudseende herre.

På vej hjem i dag købte vi en liter mælk i Nordens formentlig mindste mælkeudsalg. Ikke fordi vi manglede mælk, men bare fordi vi kunne.
Det skulle lige prøves! Det ligger 100 meter nede ad en vej, der viser mod Sibirien, men mælken var også dejlig kold …

P1060801

Åbent hver dag fra 7-20. Meget kundevenligt. Og handicapvenligt, oven i købet.
Når man er kommet ind, vælger man flaske, hvis ikke man har sin egen emballage med, hvilket man godt kan have. Man kan købe halve og hele litre mælk, og man kan vælge mellem plast- eller glasflasker.
Jeg gik hele vejen og valgte den dyreste løsning i form af en helliters glasflaske med Furumossens etiket. Det blev 25 svenske pesetas (man får SEK meget billigt for tiden!).
Når flaskeindkøbet er klaret, kan man sætte flasken ind i ‘tappehallen’. Nu skulle kreditkortet frem igen. Mælken koster 12,50 kroner literen, svenske igen, naturligvis, og dermed ikke mere end jeg giver for min yndlings-jerseyminimælk herhjemme – jeg gættede dog på, at dette her vil være sødmælk, men det kan John godt lide på sine havregryn om morgenen, så det er fint nok. Nu er den alternative købsmetode afprøvet og produktet er smagt. Det er helt sikkert godkendt, især fra Johns side, for sødmælk (4 %, faktisk) er det ganske rigtigt, og så er det lige fedt nok til mig.

P1060803P1060805P1060807

22 kommentarer »

  1. Man får da helt ondt af den lille immigrant!
    Jamen… Murphy er altid klar. John må være pænt langsynet, siden I nåede at dreje af og få kortholderen på rette sæde. Men nu er I vel klar til rejsen, alt papir inkl..
    Det er da en spændende måde at hente mælk på. En moderne version af ismejeriet… Dog uden at skulle helt til Sibirien.
    Jeg kan godt lide tanken om genbrugsflasker på den måde…

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 18. maj 2017 @ 18:28 | Svar

    • HA – ja, lige præcis – den kan ikke engang tale sproget, staklen 😉
      John har virkelig falkeøjne, når det gælder politiet – han ser ALTID fotovogne og den slags – jeg opdager aldrig noget …
      Det var en rigtig god ide med det mælkesalg, og ja, især det med selv at kunne medbringe emballage er en tiltalende tanke.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 18:34 | Svar

  2. Det er måske en god ide med nyt blod til den lokale musebestand.
    Heldigt i klarede alle forhindringer og fik hentet tasken.Jeg kom i øvrigt til at tænke på, at jeg i visse situationer anbringer bilnøglen i den taske jeg skal huske, så går det … I øvrigt er jeg efterhånden også helt god til at spotte fotovogne, men nogle steder holder de om hjørner så de er svære at se. Nu hører jeg efterhånden til de ikke så hurtigt kørende bilister, så det går normalt.
    Herligt med sødmælk, forhåbentlig godt gammeldags.

    Kommentar af Jørgen — 18. maj 2017 @ 20:15 | Svar

    • Det siger Eske Willerslev jo, at der skal til, for at der kan ske en udvikling.
      Det med nøglerne er en god ide, men John er Danmarks største vanemenneske, så det er umuligt at få ham til at gøre noget andet end det han plejer 🙂
      Man kan læse om det lille gårdmejeri på Furumossets hjemmeside, og de siger bl.a.: “Det är den vi kallar Sibiriens rediga. Den kommer att ha minst fyra procents fetthalt och smakar som mjölk gjorde förr, säger Kristina som har en stark tro på det de gör.”, så jo, det er go’ gammeldags mælk.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 20:58 | Svar

  3. Det er godt, I har hinanden at følges med, når I skal sådan en ekstra tur til Sverige. Og godt I undgik politiet.
    Det var da et charmerende lille mælkeudslag. Det ville jeg godt køre efter. men dog ikke helt til Sverige. 😉
    Der kunne komme en muse-integrationshistorie for børn ud af de oplevelser, vi kan gætte på, der sker for den svenske mus på dansk jord. 🙂

    Kommentar af betty — 18. maj 2017 @ 23:22 | Svar

    • Ja, det er lidt sejt at køre turen alene.
      Det kunne være så hyggeligt at have den slags mælkesalg herhjemme.
      Du er velkommen til at køre musehistorien videre 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 10:33 | Svar

  4. En ny lille mus i Dannevang,
    sådan gad jeg godt købe mælk, men vil helst have let eller kærnemælk

    Kommentar af Anette — 18. maj 2017 @ 23:58 | Svar

    • Ja, det kan de desværre ikke klare på Furumossen 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 10:33 | Svar

  5. Det er sikkert ikke helt så forbudt at medtage mus til DK som den anden vej, hvor svenskerne straks ville være helt oppe i det røde felt ved tanken om alle de sygdomme, sådan et lille kræ kunne bære og dermed smitte med. Fint mælkeudsalg som jeg til gengæld tror ville være vildt besværligt at få godkendt i DK. Og sådan er der så meget …

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. maj 2017 @ 09:17 | Svar

    • Det er nok rigtigt …
      Du har sikkert ret i, at sundhedsmyndighederne i DK ville være helt på dupperne over sådan et mælkeudsalg, men for mig at se virkede det 100 % i orden og hygiejnisk.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 10:40 | Svar

  6. Ellen smugler 🙂 og så en mus…
    Det ser virkelig interessant og charmerende ud det lille mælkeudsalg.
    Mærkeligt at man skal betale en bøde, hvis man bliver stoppet af polisen og ikke har kørekort med. Staten pengemaskine?
    Man burde kunne komme til politistationen og vise det efterfølgende.

    Kommentar af Kisser — 19. maj 2017 @ 09:26 | Svar

    • Det er noget værre noget …
      Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men jeg tror, det altid har været sådan, at man kan få en bøde, hvis ikke man kan fremvise gyldigt kørekort. Det giver i mine øjne ikke længere nogen mening at skulle fremvise det på politistationen – de kan jo tjekke elektronisk, om man har det eller ej.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 10:42 | Svar

  7. Sikke en sød mælkebutik og det varmer mit ‘handikaphjerte’ når jeg ser ordenede forhold. Der skal så lidt til:) Noget vi ikke lagde mærke til for 10 år siden. Musen kunne jo være Dansk og gerne ville hjem…

    Kommentar af Mette — 19. maj 2017 @ 09:55 | Svar

    • Man tænker selvfølgelig mest over dårlige forhold, hvis man selv har en direkte interesse i sagen, som du har fået.
      Så du tror, vi ligefrem selv har haft musen med til Sverige? Det er vist eneste mulighed for at få en dansk mus med hjem fra torpet 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 10:44 | Svar

  8. Så længe der ikke er tale om et par af en invasiv underart, tror jeg ikke straffen kan blive særlig høj.

    Kommentar af henny894 — 19. maj 2017 @ 11:52 | Svar

    • Nej, vel? Det må blive mildt dømt – og vil den formere sig, bliver det med en dansker 😉

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 13:22 | Svar

  9. Hvor er det er skønt mælkeudsalg 🙂 Mere strømlinet, men næsten som i vores barndom, da vi stadig kunne troppe op på gårdene med en mælkespand og få den fyldt. Det er vist ved at være slut i Danmark, men jeg ved, at der er andre steder i Sverige, hvor man stadig bruger det.

    Kommentar af fiberfryd — 19. maj 2017 @ 21:30 | Svar

    • Når det er officielt som dette her, skal hygiejnen naturligvis være i orden, men jeg kan sagtens forestille mig, at det er som du siger mange steder på gårdene, hvis man kommer med sin mælkespand 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 22:15 | Svar

  10. Hvorfor kan man ikke købe mælk på den måde her i nærheden – eller det kan man måske?
    Jeg er storforbruger af mælk og køber mindst en liter om dagen – skummetmælk til at drikkr og ofte et eller andet syrnet mælkeprodukt til mit morgenmåltid. Det ville være lækkert at kunne sætte en glasflaske på bordet, og det ville spare en masse pap.

    Kommentar af Rasmine — 21. maj 2017 @ 17:09 | Svar

    • Jeg har aldrig hørt om den slags mælkeudsalg i Danmark, men det ville da være dejligt. Dette her var kun ‘gårdmælk’, som de i Sverige mange steder kalder mælk med 4 % fedtindhold.
      Jeg ved, at man har et udsalg et eller andet sted i Kbh, hvor man kan komme med egen emballage og købe grønsager og nødder m.m., så tanken er sået, men der er vist lang vej endnu.

      Kommentar af Ellen — 21. maj 2017 @ 18:35 | Svar

  11. Åh nej, tænk hvis musen har måtte efterlade sin familie?! Så går der jo flere år førend den kan søge om familiesammenføring. Lidt trist er det altså. Og som du skriver længere oppe, så kan den jo ikke engang sproget. Håber den bliver tilbudt sprogskole 😉

    Kommentar af /ks — 24. maj 2017 @ 06:27 | Svar

    • Vi må håbe det er en mus, der ikke lige sådan mister modet 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2017 @ 21:49 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.