Hos Mommer

17. maj 2017

Jeg elsker stavefejl

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:28
Tags: ,

Det kommer muligvis en anelse bag på nogle af jer, at jeg kan skrive sådan en overskrift – og skrive den uden at lyve.
Det er nemlig den fulde og absolutte sandhed, men jeg indrømmer, at det kommer helt an på, hvem der leverer fejlen.
I dette tilfælde var det Anna. Jeg elsker hende og jeg elsker hendes stavefejl.
Det er jo så ikke engang deciderede stavefejl, men sproglige fejl, som stavekontrollen ikke opdager.

image

Anna skal, som jeg vist har nævnt før, skifte til secondary school til september, fordi hun bliver 12 år til januar. Sjetteklasserne opfører det traditionelle farewell play, som i år er Shakespeares Romeo & Julie. Femteklasserne hjælper vist med, for sidste år var hun en af heksene i Macbeth.
Anna skal spille Julie. Det er naturligvis virkelig stort for hende at få hovedrollen; hun er pavestolt og havde det meste af en linje med udråbstegn efter oplysningen.
Hun håber derfor meget, at det kommer til at passe med, når vi er derovre, men hun er vist ikke helt sikker på datoen. I går fik jeg denne mail, som der er vist et lille uddrag af herover.

Jeg har det i det hele taget bedst, når andre begår fejl. Jeg hader at gøre det selv – især når de bliver opdaget.
For nogle svenskerture siden opdagede jeg efter en lille times kørsel på vej hjemover, at min iPad stadig lå oppe på torpet. Den ville jeg ikke kunne undvære i 3-4 uger, så John vendte om. Det kostede to timer, og jeg er lige siden hver eneste gang blevet spurgt, om jeg har husket at få alt mit elektroniske udstyr med hjem.
I dag kørte vi på Øresundsbroen, da John med tilkæmpet ro i stemmen spurgte om jeg lige ville tjekke om hans taske lå på bagsædet.
Det ville jeg, og det gjorde den ikke!
Det vil sige, at han hverken havde telefon, pung (og dermed kørekort), pas eller sin iPad med hjem, og det var for sent at vende om.
Han blev lidt bleg. Vi skal jo til Irland lige om lidt, så han skal naturligvis have pas, kørekort og penge med. Ipadden vil han heller ikke undvære på en ferie – så kan han jo ikke se nyheder …
I princippet kan han ikke engang køre til Sverige og hente sagerne i morgen, for han har ikke noget ID med billede på til at vise paspolitiet, når vi er kørt over broen. Det vil sige, at der venter mig en tur til torpet i morgen. Muttersalene. Jeg har bare overhovedet ikke lyst til at sidde i bilen i fem timer uden selskab.
John kom så i tanke om, at han stadig har sit bevis på, at han må køre taxa – det er med billede. Han har også sit gamle pas. Vi satser på, at de to ting i kombination vil kunne overbevise de svenske myndigheder om, at min mand ikke er illegal indvandrer. Jeg tager med – jeg er jo nødt til at køre, indtil vi har været igennem kontrollen. 
Nu er det min tur til fremover at spørge, om han har husket alt sit elektroniske udstyr med mere … gnæk, gnæk.

25 kommentarer

  1. En sød sproglig fejl fra Anna – og hvis man læste det højt, ville lytterne nærmest ikke høre den.
    Det kunne da også være sjovt at få lov at se stykket.
    Åh, hvor er det bare TRÆLS at glemme ting – og så opdage det for sent. Jeg håber, du får din “illegale” mand med både frem og tilbage 😉

    Kommentar af conny — 17. maj 2017 @ 20:39

    • Hun har nemlig skrevet det, som det lyder – nok en almindelig fejl, også på andre sprog.
      Jeg ville meget gerne se Romeo og Julie opført af en sjetteklasse, men nu får vi se …
      Det var mildt sagt træls. Det går dog nok – de kan jo altid hive os ind til siden og ringe til DK og få tjekket Johns identitet via det gamle pas – som i øvrigt ikke engang er udløbet. Det var det, jeg engang kom til at vaske, så han skulle have et nyt. Men der er to huller i 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 21:09

  2. Børns stavefejl er bare så søde – slet ikke til at stå for 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 17. maj 2017 @ 21:23

    • Næh, det er de nemlig ikke – det er noget helt andet, end når de er blevet voksne 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 21:26

  3. Det er en af fejl, der skal være god plads til. Den forsvinder sikkert ved passende lejlighed, hvis den ikke bare tilfældig.
    John havde da god grund til at blive en smule grå ved opdagelsen. Det bliver forhåbentlig ikke noget problem at komme igennem kontrollen.
    For mig virker det, at jeg altid anbringer det jeg skal have med på en bestemt stol osv, og jeg tror det er et alderfænomen, at man kan gøre som John, så derfor må vi have lært os en slags bevidsthed herom. Så går (til det en dag ikke gør det alligevel).
    Nu ikke for meget skadefryd, vel?

    Kommentar af Jørgen — 17. maj 2017 @ 21:28

    • De fejl skal hun nok finde ud af at få rettet – hun er jo kun 11 år, så jeg er ikke bekymret.
      Vi får se, hvad de siger i morgen – og John har faktisk et bestemt sted på torpet, hvor han stiller sin taske når den er pakket, men han glemte den altså alligevel … det er såmænd ikke nødvendigvis et aldersfænomen, for vi har både unge og ældre gæster, der glemmer alverdens ting deroppe.
      Jeg lover at lade være med at være skadefro. Jeg har jo selv lavet samme nummer; jeg opdagede det bare lidt før.

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 21:45

  4. Hihi, da brød latteren ud i lys lue ved dr sidste to ord.
    Øv at I må afsted igen

    Kommentar af Kisser — 17. maj 2017 @ 21:29

    • Hævnen er sød, selvom det er lidt øv, at hele dagen i morgen går med det, men det er der ikke noget at gøre ved.

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 21:46

  5. Det er ok at stave lidt lala privat. At Coop så ikke kan stave i sin reklame for Superbrugsen i denne uge; ja, det er mindre charmerende. Det er på side 22, hvis du leder efter det. Jeg tænkte straks på dig😉

    Kommentar af Anette — 17. maj 2017 @ 22:20

    • Det ser vi – nok ikke helt overraskende – ret ens på 🙂
      Det er dejligt at blive tænkt på, men vi ved jo alle, at det er et kriterium for at blive ansat i Brugsen/Coop, at man staver dårligt 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 08:19

  6. Hvorfor kører du ikke bare alene, så bliver der ingen problemer!
    Hvis ikke, så kan du i værste fald blive anklaget for menneskesmugling, hvis du er føreren af køretøjet, så lad John køre! Hvis muligt, så kør endelig i en bil, som John er primær ejer af og hav registreringsattesten med samt kvittering for betalt vægtafgift, da det indikerer, at John har lovligt ophold i DK og ligeså med sundhedskortet, da det kun udstedes til personer med lovligt ophold i DK.
    Iøvrigt så er der ikke kontrol af alle i biler længere efter ændringen d. 4. maj i år. Jeg har selv oplevet og kender andre med samme erfaring, at Polisens resourcer ikke blev brugt på umiddelbart nordeuropæisk udseende personer.
    Mvh. og god tur

    Kommentar af Kristine — 18. maj 2017 @ 03:08

    • Ups. Jeg læste ikke grundigt nok inden jeg skrev. Sorry

      Kommentar af Kristine — 18. maj 2017 @ 03:11

      • Nu skal vi jo heller ikke male fanden på væggen, vel?
        Det koster en bøde at køre uden kørekort, så han skal ikke køre over broen. Sundhedskortet ligger selvfølgelig i den pung, der ligger i Sverige, men naturligvis bliver jeg ikke anklaget for at smugle min mand med til Sverige! Han er dansk statsborger, hvlket vil tage dem ét minut at kontrollere.
        Da vi var derovre i april, var der ikke kontrol, men der var i søndags og der vil være i dag. Man har vel styr på sin Murphy! 😉

        Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 07:26

  7. Ohh, sikke noget med den taske! Herhjemme er det også Mand, der er elektronikansvarlig – én gang har han glemt sagerne, og det var ikke populært! Jeg holder dog som regel pas og den slags, men går alligevel i panik op til flere gange undervejs fordi jeg tænker at jeg må ha’ glemt dem. Også selvom jeg har tjekket i omegnen af fyrre gange inden vi tager afsted….

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 18. maj 2017 @ 07:14

    • Det er endnu værre at glemme andres elektronik! Det er derfor, John og jeg normalt kun tager ansvar for egne sager, men det kan så også gå galt … det er aldrig godt eller rart at have ansvar for noget, men det kan nok ikke rigtig undgås 😉

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 07:31

  8. UPS.. så flyttede håneretten lige over på dine skuldre.. 🙂 Men den koster en ekstra tur over sundet og 3-4 timers kørsel.. tror nu hellere jeg ville have undværet den ret 🙂
    God tur, I har da super godt vejr at køre i.

    Kommentar af Inge — 18. maj 2017 @ 09:28

    • Jeg ville absolut hellere have haft, at håneretten var blevet hos John, for det er tre timer hver vej! Det tog lige syv timer, inkl. en frokost på Bosjökloster 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 17:15

  9. Øv, hvor surt 😦 Ja, I får godt vejr at køre i, men det er der jo nok også i haven rundt om den stråtækte. Da vi kørte over broen i torsdags var der som støvsuget for politi og toldere, men jeg kan se på dit svar længere oppe, at det er sådan lidt som vinden blæser, så ja, du må nok hellere være chauffør, til I er vel på den anden side.

    Nu håber jeg, at den forøgede opmærksomhed på elektronik og håndtasker ikke medfører, at I glemmer et eller andet i en helt anden kategori –
    fx undertøj! (har Gemalen præseteret) – når I skal til Irland.

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. maj 2017 @ 09:54

    • Jeg kan ikke finde ud af kontrolkriterierne; der var også kontrol i dag. Men det vidste jeg jo 😉
      Jeg tror ALT bliver tjekket ekstra grundigt, inden vi sætter kursen mod Irland 🙂
      Hehe med undertøjet, men det kan da heldigvis nemt erstattes.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 17:16

  10. Jamen så skal jeg vist ikke blive irriteret når min mand for 20. gang spørger: ‘can I see the tickets and passports, please’ inden vi kører:) go tur til Sverige igen. Og tillykke til Anna med hovedrollen. Grace bliver 12 til sommer og min er glad for hun ikke skal skifte skole. Han havde et slemt skift, blev mobbet men heldigvis flyttede ham og hans familie til Holland i 4 år så han slap væk uden trauma:)

    Kommentar af Mette — 18. maj 2017 @ 10:31

    • Nej, det er bedre at dobbelttjekke end at glemme 🙂
      Uha, hvor er det dog forskelligt, hvad børn lige kan ramle ind i – gode såvel som dårlige oplevelser, og det er jo altafgørende for deres holdning til det at gå i skole.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 17:19

  11. Dejlig mail fra A. Det lyser jo langt væk af glæde og inderligt ønske om at have jer med til forestillingen. Og den lille ups giver smil på læben.
    Det har nok snarere været med stiff upperlip John spurgte efter tasken 😉 Uf og øv… Men nu står der vist 1-1 i den hjemlige tur-nering.
    Vi prøvede at glemme dynerne, en gang vi skulle på camping med ungerne…. Så vognen blev parkeret med ungerne i og vi kørte hjem efter dyner! Vi var heldigvis kun nået 15 km ud.
    Men man får ikke lov at glemme det…!

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 18. maj 2017 @ 18:21

    • Den slags smuttere kan forfølge en resten af livet, Anne!
      Ja, det var en dejlig mail – hun vil så gerne have, vi ser opførelsen, men det er der jo absolut ikke noget at sige til. Vi får se, om det kommer til at passe.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2017 @ 18:30

  12. Børns høre/stavefejl er helt ok og absolut til den søde og underholdende side 🙂 Jeg kan godt forstå Anna er stolt – det er stort at få hovedrollen!
    Stakkels John, nu mistede han igen en fordel 😉

    Kommentar af fiberfryd — 19. maj 2017 @ 11:58

    • Det er de bestemt – selv når barnet er 11 år, åbenbart 🙂
      Åh, han får såmænd nok snart et eller andet på mig …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 13:21


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.