Hos Mommer

15. maj 2017

Elefanten er ved at være skåret ud i spiselige bidder

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:56
Tags: ,

Man kan sagtens spise en elefant, man skal bare tage den én bid ad gangen, var det engang meget moderne at sige.
Brændeovnen og vores vedspis kan også sagtens spise et kæmpestort asketræ; det foregår på nogenlunde samme måde, og nu er der flere rummeter med bidder, end der er hele stykker asketræ tilbage. Jeg har lidt på fornemmelsen, hvordan de to mænd har det i ryggen, når de om lidt holder fyraften.
De har været meget flittige i dag. Det har vi sådan set alle tre, men min maling af entreen har ikke været nær så fysisk anstrengende.

P1060788

Seks trailerfulde med næsten ovnklart brænde er kommet i hus. Så mangler der bare fire af de store stammer, så er asketræet skåret helt ud i bidder. Jeg vil tro, vi med det har brænde til fire år. Det er meget godt gået, når man tænker på, at det stort set er den eneste opvarmningskilde, vi bruger. Elradiatorerene tages kun i anvendelse, når vi ankommer om vinteren for lige at få boostet huset i gang. Fra dag to kan brændeovnen i den ene stue og det gammeldags komfur i køkkenet holde to stuer, soveværelset og køkkenet varmt. Badeværelset har dog altid en elradiator kørende; det er det eneste rum i huset, vi vil være sikre på at holde konstant frostfrit, dels for toilettets og vandvarmerens skyld og dels for at have flydende vand til at spæde hydroforen med, når vi sætter vand på anlægget.

P1060787

Tranerne skreg på livet løs, både da det lysnede meget tidligt i morges, igen ved ottetiden og til sidst ved 10-tiden, hvor jeg gik ned til åen for at se om jeg kunne få øje på dem, men jeg kunne kun høre dem, ikke se dem. De bor nede i bunden af lysningen her, et par hundrede meter fra vores bro, som er stedet, billedet her er taget fra, men sommetider kommer de helt tæt på, sandsynligvis for at finde mad.
Man kan ikke kalde tranernes skrig for kønne eller musikalske at høre på, men det er et meget karakteristisk kald, som for mig hører med til Sverige, og jeg synes det er så hyggeligt at blive vækket af dem – også selv om klokken kun er halvfem om morgenen. Jeg kan jo bare sove igen – men når tranerne morgenskriger, er det sent forår eller sommer i Sverige.
Og sommer har det været i dag. 22° og en sol, der har skinnet det meste af dagen. Dejligt, dejligt, dejligt.
Nu kommer mændene ind. Med hver en øl i hånden – den er så sandelig også velfortjent nu.
Jeg tror jeg vil skænke mig selv et glas rødvin og holde dem med selskab …

16 kommentarer

  1. Det er godt gået! Jeg synes jeg var træt ovenpå en lang dag, men nu blev jeg lige lidt ekstra træt på mændenes vegne! 😉

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 15. maj 2017 @ 18:08

    • Hehe … ja, de går på en sjov måde begge to her til aften 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2017 @ 19:28

  2. … hvorefter brændet skal ind og brændes af. Der er meget at gøre, når man fastholder den gode, gamle og ganske effektive måde at skaffe varme på. Jeg husker det vældig godt fra min barndom.
    Forhåbentlig var øllen med mere end 0,5% alk!

    Kommentar af Jørgen — 15. maj 2017 @ 20:18

    • Ja … det giver varmen nogle gange …
      Øllen var (en svensk!) Sofiero på 5,9 %, så den kunne næsten også give varmen, men det er blevet den nye yndlingsøl, når det er tilladt at indtage noget med mere end halve procenter i – og det var det til fyraften, da der ikke længere skulle arbejdes med maskineri.

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2017 @ 20:50

  3. Vi har for nogle måneder siden fået installeret en “luft-til-luft -dimsedutmaskine” (ja jeg ved faktisk ikke helt hvad sådan en hedder). Siden har vi hverken haft brændeovn eller elradiatorer tændt. Dog undtagen gulvvarme i badeværelse og bryggers.
    Man kan, hvis man betaler for det, installere en app på sin tlf. så man kan styre varmen herfra. Vi er faktisk, trods at den er ucharmerende og det tog lang tid at overbevise os om, at det var det vi skulle, rigtigt glade for den. Måske er det noget for jer – om 4 år når I har brugt brændet 🙃

    Kommentar af Tina — 15. maj 2017 @ 22:25

    • Vi ville meget gerne have sådan en dims (hedder det ikke en varmeveksler?), og vi har talt om det flere gange – også med nogle venner, som selv har en på deres torp. Problemet er bare, at huset er bygget sådan op, at vi nok er nødt til at have to – måske oven i købet tre, hvis det skal være effektivt. Man skal nok have set vores hus for at forstå det, men flere hargivet os ret i, at det ikke kan gøre det med én, og så synes vi det bliver alt for dyrt.
      Noget helt andet er, at om fire år tror jeg vi sælger – eller har solgt – huset heroppe, men det er ikke officielt endnu 😉

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2017 @ 09:25

  4. Åh, det er en dejlig følelse at arbejde hårdt, se lagret blive fyldt og så holde fortjent fyraften med noget godt i glasset 🙂

    Kommentar af Miri — 16. maj 2017 @ 07:35

    • Ja, man har det ret godt med sig selv og sin samvittighed 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2017 @ 09:25

  5. Dejligt at vide at varmen er sikret i flere år.. Gik du virkelig inde og malede i det fine vejr..???

    Kommentar af Inge — 16. maj 2017 @ 09:03

    • Herligt … og ja, det generer ikke mig – jeg kan alligevel ikke holde ud bare at sidde i solen, og jeg arbejdede jo med åben dør 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2017 @ 09:26

  6. Glæd jer ikke kun over brændet til de næste fire år, men også over vejret – her har det regnet i omkring et døgn 😦

    Kommentar af Eric — 16. maj 2017 @ 22:48

    • Surt. Det var for en gangs skyld perfekt timing for vores vedkommende 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 09:13

  7. Hm, hm, flere langsigtede planer synes jeg, jeg kan læse mig til i din kommentar …
    Den med elefanten er nu stadig meget god, synes jeg. Måske fordi jeg er omgivet af mennesker, der har brug for at kunne nedbryde en opgave i mindre dele for ikke at kløj(e)s i det hele.
    I har haft dejligt vejr; det synes jeg ikke, jeg har bemærket herhjemme før i dag.

    Kommentar af conny — 17. maj 2017 @ 12:26

    • Tænker du på det med, at vi sælger på et tidspunkt? Det varer ikke så længe før vi vil synes det er for meget arbejde med to store huse 🙂
      Ja, den er meget illustrativ, den med elefanten – og jeg er glad for vores gode vejrtiming – det er så sjældent, det lykkes 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2017 @ 12:44

  8. Sikke skønt med tranerne. Det er lidt hyggeligt omend jeg synes de starter meget tidligt på morgenen.
    Håber I alle stadig kunne stå og gå dagen efter, det lyder som hårdt arbejde!

    Kommentar af /ks — 24. maj 2017 @ 06:20

  9. Det var meget tidligt, men når man bare kan sove igen, er det okay …
    Det kunne alle 🙂

    Kommentar af Ellen — 24. maj 2017 @ 21:48


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.