Hos Mommer

13. maj 2017

Hvad er dit ordforråd?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:22
Tags:

I dag står den på så meget arbejde i haven, som vi orker, inden vi kører til Sverige i morgen. Når vi kommer hjem derfra, vil vi kun have tre dage herhjemme, inden turen går til Irland, så der skal nås i bund med så meget som muligt.
Det er ikke noget at bruge et helt indlæg på, især fordi vi er midt i stadie ‘endnu temmelig grimt’ med at rydde ud til vejen. Vi vil have en vild rose, en stikkende et-eller-andet og nogle snebærbuske væk, så der kan komme noget pænere i jorden.
Som for eksempel David Austin-roser.
Som der er ALT for mange vildt smukke af – også selv om jeg kun går efter dem der er kraftigt duftende, hårdføre og ikke højere end 1,20 meter. 


Mit ordforrådForleden var der en ordforrådstest på FB, hvor mit resultat kom ud med godt 24000 ord.
Sikke noget pjat. (Det er de fleste af den slags test faktisk, og jeg er dum, fordi jeg bliver ved med at prøve, men nogle af dem er nu ret underholdende.)
Men at hævde, at jeg har et ordforråd som en Søren Kierkegaard (som de i øvrigt ikke kunne stave til …), er noget fis! Jeg har forhåbentlig et mindst dobbelt så stort ordforråd – ikke som SK, men end der påstås her – eftersom danskerne i snit aktivt råder over mellem 50000 og 70000 ord i deres aktive ordforråd.

Det er ikke godt at videTjahhh

Herover igenigen eksempler på, at de ældre ikke er stærkere til dansk end de unge.
Hele fem fejl i sætningen i det første eksempel … meget godt klaret, egentlig.
Det er nok hverken Babelstårnet eller Monets liljerSom den femte fejl regner jeg ‘på’ væggen, idet jeg går ud fra, at konen vil sy et billede til væggen og ikke den – hun er ikke en flue.

Der var også link til en kunstquiz en dag – man skulle virkelig være enten meget ubegavet eller verdens største ignorant inden for kunstens verden, hvis man skulle dumpe i den – stort set alle svarene gav sig selv, også selv om man aldrig havde hørt om kunstneren eller det pågældende kunstværk.
For eksempel det viste billede af en siddende kvinde.
Kan det mon være Babelstårnet? Narj.
Kan det være Monets liljer? Næppe …
Da hun heller ikke umiddelbart ser ud til at være en stor skål, gættede jeg på, at det var et billede af Whistlers mor.

Sådan var det næsten hele vejen igennem, og jeg er absolut ikke en, der til enhver tid kan gøre sig positivt bemærket i en kunstquiz, men denne klarede jeg med pomp og pragt.
Det er jeg bare ikke specielt imponeret over. Nogle gange er de quizzer så meget lokkemad for at få læsere ind på websitet, at det skriger til himlen, men jeg kan jo holde mig væk.
Det er så bare det, jeg ikke altid kan.

15 kommentarer

  1. Svaret på spørgsmålet: umoderne.
    Susanne Staun muntrer sig i øvrigt i Berlingske i dag med om man foretrækker en halv død rotte eller en halvdød rotte m.v., en halv kurdisk mand og meget andet. Jeg kom til at tænke på din brune inder dør …

    Kommentar af Jørgen — 13. maj 2017 @ 16:08

    • Haha, ja, men det er sikkert også stort 🙂
      Susanne Staun er god, men også meget direkte i sine holdninger til svage stavere. Jeg synes hun er underholdende, men mange synes hun er ‘for meget’.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 16:24

  2. Så er der rykket ukrudt op både i havne og ordmæssigt 🙂 Hvor finder du de test? Formentlig på Facebook? God tur til Sverige

    Kommentar af Lene — 13. maj 2017 @ 19:32

    • Haven og ikke havne 🙂

      Kommentar af Lene — 13. maj 2017 @ 19:32

      • Jeg finder dem nemlig via Facebook – og jeg regnede nok med, at du mente haven – havnen lader jeg Helmuth klare helt uden min indblanding ( Helmuth er havnefogeden i Præstø havn) 🙂

        Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 20:59

  3. Ha! Jeg er både Søren Kierkegaard og Shakespeare – selv om det er nogle ret mærkværdige synonymer og antonymer, man får at vælge imellem. De tests må være lavet med Google translate eller noget lignende. Den dumme test påstår, at mit ordforråd er en hel del større på engelsk end på dansk!

    For resten er jeg ude efter en David Austin-rose til min altan, men jeg har så svært ved at bestemme mig, at det måske først bliver til næste år. Lige nu er jeg meget fristet til at anskaffe en Brother Cadfael. Jeg er spændt på, hvilken eller hvilke du ender med at vælge …

    Kommentar af Rasmine — 13. maj 2017 @ 20:56

    • Det var virkelig en af de mere fjollede test!
      Jeg kan sandelig godt forstå, at du har svært ved at bestemme dig – det har jeg også. Brother Cadfael er en meget smuk rose, og er med på min liste sammen med Port Sunlight, Wildeve, Claire Austin, Lady Emma Hamilton, Cottage Rose, St. Swithun og The Shepherdes (alle fundet på Rosenposten.dk). Jeg kan ganske enkelt ikke finde ud af, hvilke jeg vil have, og jeg er nok nødt til at nøjes med 3-4 af dem … 😦
      Det må være endnu sværere kun at kunne vælge én 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 21:10

  4. Kender du Politikens quiz Bezzerwizzer på netavisen? Den er der lidt udfordringer i (for mig).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 13. maj 2017 @ 22:46

    • Nej … men det gør jeg nu, og den er ganske rigtigt udfordrende … tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2017 @ 07:58

  5. God tur til Irland 🍀

    Kommentar af Mette — 13. maj 2017 @ 23:35

    • Tak, Mette 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2017 @ 07:58

  6. Åh altså! Hahahahaha. Typisk at du ikke kan holde dig fra quizzerne men samtidig irriteres lidt over dem. Du er for sjov, Ellen.
    Håber at I får nået alt det I gerne vil, inden I skal videre igen.

    Kommentar af /ks — 14. maj 2017 @ 10:03

    • Jeg ved det godt … kan godt selv se komikken 🙂
      Vi når det nok – og hvis ikke, så går det jo alligevel …

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2017 @ 11:06

  7. De der Facebook’quizzer’ er fuldstændig tåbelige, men jeg tror nu ikke der er mange der tager dem alvorligt. Eller det håber jeg ikke 😉
    Det bliver spændende, hvilke roser du til sidst ender med at vælge …

    Kommentar af fiberfryd — 19. maj 2017 @ 11:44

    • Nej, det må vi ikke håbe – jeg forstår heller ikke, hvorfor jeg tager dem 🙂
      Jeg er også selv spændt …

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2017 @ 13:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.