Hos Mommer

12. maj 2017

Gamle fotografier og en ny app

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:55
Tags: , ,

Min mors gamle fotoalbum er i min besiddelse. Jeg lovede nemlig i et svagt øjeblik at skanne nogle af billederne, således at vi tre søstre elektronisk kan gemme billederne af vores mor fra hun var omkring 14 år og frem til hun var 23.
NEGN4202Det er lidt pudsigt: Mine morforældre havde ikke mange penge at rutte med, men de havde åbenbart et kamera og var forholdsvis flittige til at forevige familie og venner – eller også har de fået billederne af andre; det ved jeg faktisk ikke noget om, men ikke desto mindre er der en del billeder af mor, hendes søskende og hendes veninder – og en masse, jeg ikke aner hvem er.
Blandt andet er der dette af hende som 19-årig, taget i 1944 … det irriterer mig, at jeg ikke kan finde det, men jeg ved, at jeg et eller andet sted har et billede af mig selv fra 7. klasse, hvor jeg kan se en slående lighed mellem hende og mig. Vi har oven i købet indtaget præcis samme positur.
I mine tidlige voksenår tænkte jeg ikke over den lighed (og kunne heller ikke selv se den), bortset fra, når jeg så en bestemt af mine forældres venner, for han sagde HVER gang han så mig: Hold kæft, hvor du ligner din mor, tøs!
Det sagde han fra jeg var en ganske lille pige og til han døde, da jeg var sidst i trediverne.
Det var på én gang sjovt og lidt trættende at høre på, og jeg kan først nu se, hvor meget ret han havde. Når jeg i dag RMFU2433kigger mig i spejlet, ser jeg min mor, som hun så ud de sidste 20 år inden hun døde. Det er en smule skræmmende, for jeg var i mange år overbevist om, at jeg ikke lignede hende spor, uanset hvad andre sagde om den sag.

Jeg har syltet skannearbejdet længe, fordi jeg på forhånd ved, at det er en meget tidskrævende opgave, og alligevel bliver billederne bare elendige.
imageJohn fandt i dag en app (Photo Scanner for me), som skanner billeder direkte ind på ipadden. Efter at have set en demo, købte jeg den (59 kr.) og har nu skannet nogle af billederne fra det gamle album. De blev faktisk bedre, end vores rigtige skanner nogen sinde har kunnet præstere, så appen kan jeg anbefale, hvis I har gamle fotoalbum, I gerne vil have digitaliseret. Det samme vil jeg sige til mine søstre – så kan de selv få lov at skanne de billeder de måtte ønske.

Det viste sig at være noget nemmere at overføre billederne til min pc, end jeg havde regnet med: Det var bare at forbinde USB-stikket i laderen til iPad og pc og så kopiere direkte via stifinderen.
Det var noget nemmere end at gå via iTunes, som John mente, jeg skulle.
Så hvorfor man skal have en iPad, en Mac og en iPhone for at hele maskinparken “skal kunne tale sammen”, forstår jeg nok ikke helt – androidtelefonens og ipaddens kalendere synkroniserer også fint med hinanden.
Det må være folk med mere avancerede behov end jeg, der ser sådan på det.

22 kommentarer

  1. Hvordan scanner man? Holder iPaden hen over billedet? Det er muligt at iPad kan tale med computer, men min kollegas iPhone kunne ikke, og da var vi heldige, at vi havde interviewet på en anden mobil også.
    Inden jeg kiggede herind på din side, vidste jeg at det ville handle om scanning af billeder, og suk, jeg har så mange af mine børn, som enten burde komme i et album i stedet for skotøjsæsker elelr scannes ind. Det kommer så ikke til at ske foreløbig 🙂

    Kommentar af Lene — 12. maj 2017 @ 17:43

    • Ja, man holder den bare hen over billedet – det er virkelig nemt, og man kan foretage små redigeringer bagefter.
      Du vil kunne skanne dem 20 gange hurtigere, end du vil kunne sætte billederne i album 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 19:26

  2. Mange af mine dias har jeg scannet, og det er særdeles middelmådige kvaliteter, jeg har opnået.
    Papirbilleder har jeg blot fotograferet på et havebord udendørs, så der var masser af lys. Jeg stillede min nu snart afdøde Lumix TZ30 på P og fotograferede med ca. 40 cm. afstand og skar efterfølgende til på PCen. Det er egentlig gået hæderligt; men det tager tid.

    Ang. kamerakøb: Jeg kan købe et Lumix 80 for ca. samme pris som Lumix 71. Er du så meget inde i sagerne, at du kan give en anbefaling? 80-eren har tilsyneladende lidt mere af det hele, og der er kun et par hundrede kroner i prisforskel; men er der nogen fælder eller noget som ikke kan læses i den tekniske beskrivelse?

    Kommentar af natural2222 — 12. maj 2017 @ 19:32

    • Det var også vores erfaring med at skanne dias – virkelig dårlig kvalitet, selv med en af de dyre diasskannere. Lidt ærgerligt.
      Jeg har også gjort i at fotografere gamle billeder, men denne app er altså god!

      Jeg har jo 71’eren og kender ikke TZ80 (eller TZ100), men ud fra specifikationer og anmeldelser vil jeg tro, du lige så godt kan købe TZ80. 100 er for dyrt endnu, synes jeg.
      For mig er noget af det vigtigste, at det kan zoome meget, og det kan 80 lige så godt som 70/71. Umiddelbart kan jeg ikke se nogen ‘fælder’. Tilsyneladende er det bare videokvaliteten, der hele tiden forbedres fra udgave til udgave, og det er jeg aldeles ligeglad med, hvorimod zoom og de gode ‘scener’, så man kan tage en flot solnedgang er musts for mig, men jeg ved jo ikke, hvad du prioriterer højest.

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 20:17

      • Jeg har helt de samme krav til kameraet som du. Jeg tager nok ud i Elgiganten, så må vi se, hvad de kan.
        Jeg fik faktisk en god service hos dem, dengang jeg havde problemer med linsen første gang.

        Kommentar af natural2222 — 13. maj 2017 @ 03:32

        • Gør du det … vi har kun gode erfaringer med Elgiganten, og vi har med tiden købt ret mange forskellige ting der.

          Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 08:15

          • Mange tak for åndelig og faglig støtte!
            Det blev en Lumix 80 fra Elgiganten.
            Det tog kortere tid end det tager en gennemsnitsdansker at købe en liter mælk i Brugsen. Ekspedienten var tydeligvis forberedt på noget mere bøvl, da han så den gamle bonderøv i træsko stille op.
            Det er en lidt større klump end den gamle TZ30; men det går nok. Der er også lige lidt læseri inden alt kendt stof igen. Sådan er det med nyt.
            Men billederne fylder. Jeg tog et billede som fyldte mere end 9 MB. Det er godt, at det ikke længere er de gamle kort fra mit allerførste kamera, så havde der ikke været plads til 2 billeder.

            Kommentar af natural2222 — 13. maj 2017 @ 20:24

            • Fedt! Tillykke med det nye udstyr – det skal du nok blive glad for.
              Ja, billederne fylder meget; du bliver nok nødt til at ofre et kort, der kan rumme 32 eller 128 GB, eller måske endnu mere – men så er der også plads til rigtig mange billeder. Jeg er så imponeret over, at sådan et lille kort kan rumme så meget, når jeg tænker på mine første computer-floppydisks, som rummede 720 kB! Nu kan de ‘rummeligste’ SD-kort indeholde op til 2 TB – næsten 3 milliarder gange så meget. Tror jeg nok … er ikke helt sikker på, at jeg har styr på alle nullerne 🙂

              Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 20:57

  3. Fantastisk tip! Eftersom jeg er historiker mente min far i sin tid at jeg skulle arve al hans slægtsforskning (læs: billeder), så der ligger også et par timers skanningsarbejde (*host!*), særligt fordi min bror har bestilt et billede, som jeg ikke lige ved hvor er… Det er helt klart den app jeg skal ha’ fingre i!
    Jeg ligner i øvrigt også min mor; men jeg ville meget hellere ligne min far…..

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 12. maj 2017 @ 21:33

    • Puhhh, god fornøjelse med at lede efter billedet! Men jeg tror også, at det er en app, du vil kunne bruge. Hvis ikke, har du kun mistet 59 kroner, så det er da til at overse.
      Det er nu også irriterende, at vi ikke selv kan vælge, hvem vi ligner 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 23:14

  4. Jamen det er da super smart Ellen.
    Jeg har ikke gået så meget op i apps på min Nexus tablet, jeg købte den for at læse e-bøger fra Mofibo, men sad netop i går aftes og scannede nogle gamle billeder på vores printer, men det her er da en hel del lettere
    Jeg sender bare billederne til mig selv i en mail og gemmer derfra.
    P.S. jo ældre jeg bliver, jo mere ligner jeg også min mor 😉 selvom alle i min barndom sagde jeg var snydt ud af næsen på min far 🤔😉

    Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 13. maj 2017 @ 09:06

    • Det er simpelthen 10 gange lettere, så har man brug for at skanne mere end nogle få billeder, er denne app en rigtig god ide. Alene det, at man kan skanne en hel masse billeder og så overføre dem i ét hug, sparer virkelig meget tid.
      Også dig – man er jo selvfølgelig en blanding af forældrene, men det er pudsigt, som den udtalte lighed kan variere 🙂
      Og velkommen hertil … men har du ikke været her før? Jeg synes jeg kan huske dig?

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 09:24

      • Jo jeg har været her før, brugte dengang min Gmail tror jeg:)
        Kigger jævnligt forbi ☺️

        Kommentar af Susanne Ihlefeldt — 13. maj 2017 @ 13:47

        • Okay – synes nok jeg kunne kende navnet – dejligt, at du gider læse med her 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 13:58

  5. Ja, jeg får at vide, jeg ligner min far. Det er lidt sjovt at sidde og kigge på familien, når man er samlet i større mængde. Nu man selv er blevet ældre, kan man sammenligne både opad og nedad.
    Tak for tip. Den app skal jeg da have i samlingen. Har Tiny scanner til dokumenter… jeg glemmer bare at bruge den! Og det ægrer mig hver gang jeg har brugt tid ved printeren!

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. maj 2017 @ 12:21

    • Det er nemlig sjovt at sidde lige så stille og få øje på alle lighederne generationerne imellem.
      Velbekomme – den må du da have – men husk nu at bruge den, så 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 12:58

  6. Det virker let med den app, men jeg er ikke den heldige ejer af den indretning, der skal bruges for at den virker. Jeg har ikke scannet så mange billeder på det sidste, men jeg skal se, hvordan diaserne er, som jeg egentlig tror er meget gode. Det er godt at gemme de gamle billeder digitalt, bla fordi de kan ses i stort format.

    Kommentar af Jørgen — 13. maj 2017 @ 16:01

    • Og det bliver en dyr skanner, hvis du skal investere i en iPad med det ene formål.
      Det er nemlig dejligt at få dem gemt digitalt til vores efterkommere – dem der måtte være interesseret, men Charlotte er meget – måske fordi hun har bosat sig i udlandet.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 16:26

  7. Hold da nu helt op, hvor du taler sort i de sidste sætninger – men du har sikkert helt ret 🙂

    Må bede en eller anden i familien om at tjekke den app, for vi har samme stor opgave foran os.

    Kommentar af Lone Nielsen — 13. maj 2017 @ 22:00

    • Taler jeg sort? Det var da ikke så godt, men hvis du får en anden til at installere og bruge appen, så slipper du nemmest over det 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2017 @ 22:19

  8. Jeg havde gemt dette indlæg fra dig, for den App skulle jeg huske at læse mere om 🙂 Jeg har nu fundet den – mener jeg , men jeg er i tvivl, for prisen er 89 kr. Vil du (engang ved lejlighed) prøve at kigge efter, om den, du bruger, er steget til 89 kr ?

    Kommentar af Tove — 22. juni 2017 @ 09:15

    • Det er den, der er steget til 89 kroner! Det er lidt frækt at hæve prisen så meget, men den må være så populær, at de mener de kan tillade sig det.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2017 @ 10:49


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.