Hos Mommer

11. maj 2017

Jeg lærer det åbenbart aldrig …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:57
Tags:

Hvorfor lærer jeg aldrig at afslutte et arbejde? At være den evige starter er min skæbne, hvis det skal udtrykkes lidt dramatisk. Sådan var det i arbejdslivet, og sådan er det fortsat i pensionistlivet.
Næsten færdigSørens norske sweater har været færdig et stykke tid, og jeg kan bare ikke tage mig sammen til at få ordnet de sidste detaljer. Det tog mig lang til at tage mig sammen til at sy maskestingene til forlængelsen af mønstret midt foran og at strikke den dobbelte halskant. Det tog lang tid at tage mig sammen til at sy og klippe op.
I mandags var jeg forkølet og lidt skidt tilpas, så jeg forskansede mig i syrummet med sweateren og fik syet lynlåsen i. Det lykkedes først i tredje forsøg at gøre det nogenlunde pænt, for selv om jeg havde riet den godt fast, forskubbede symaskinen den i tre maskers højde to gange, inden det lykkedes mig at få en lige overkant! Dammit. Jeg bliver så træt af den slags. Jeg nåede også at få syet halskanten ned på plads og det ene ærme i. Jeg tillægger skylden for det manglende andet ærme på den drilagtige lynlås, men det har resulteret i, at den nu bare ligger der og griner af mig, hver gang jeg kommer ind i syrummet.
I morgen SKAL den gøres færdig, for Søren skal have den på søndag, når han kører med os til Sverige, og inden da skal den naturligvis være færdig og være skyllet op, centrifugeret og tørret, så den kan blive jævn og pæn i strikningen. Han har flere gange spurgt mig, hvad jeg skal have for garnet, og jeg har ikke svaret ham. Det bliver en gave til ham, fordi han altid er så villig til at stille op til både huspasning og til at tage med til Sverige (og i det hele taget bare komme), når John har brug for lidt flere fysiske kræfter end jeg kan præstere.

IMG_5961IMG_5962

Jeg elsker at starte nye arbejder op – sidst var det Inges sjal, der lige kom ind fra sidelinjen og overrulede alle andre projekter. Det var dog så sjovt at strikke (det var for en gangs skyld også hurtigt afsluttet), at jeg nu er gået i gang med et nummer to, som skal være til mig selv. Det er i farverne på første billede. De grå og pink farver er til … bare fordi … hvis jeg nu skulle få lyst til et tredje sjal. Eller måske et til til Inge. Eller måske noget helt andet igen. Man ved aldrig, og nu har jeg lært, at Drops Baby Merino er et lige så fantastisk garn som sandnesgarnet. Og så koster det af en eller anden årsag kun 20 kroner nøglet – på tilbud, ganske vist – men det er et godt stykke under halvdelen af selv tilbudsprisen på sandnesgarnet. Inge får lov at uldsart-teste dropsgarnet næste gang vi ses – hun er den ultimative tester, for kan hun holde garnet ud, kan alle. Siger hun, og det tror jeg på.

29 kommentarer

  1. Jeg tror bestemt ikke, du er den eneste, der synes, det er sjovere at begynde end at afslutte et arbejde.Den norske sweater ser nu også ualmindelig tricky ud.
    I en af de strikkecaféer, jeg somme tider frekventerer, er emnet UFOer – altså unfinished objects – ret tit på programmet.
    Jeg kan godt mærke på mig selv, at jeg efterhånden er blevet mere og mere tilbøjelig til at vælge projekter med meget lidt montering.
    Jeg har længe syntes, at Sandnes garnerne er alt for dyre i forhold til kvaliteten. Drops garnerne er lige så gode til en meget mere rimelig pris. Men det er nogle fine farver, du har valgt.

    Kommentar af Kirsten — 11. maj 2017 @ 15:19

    • Nej, den eneste er jeg ikke – jeg tror UFOer er det kendteste fænomen i strikkeverdenen 🙂
      Den er også specielt slem mht. montering pga. lynlåsen og det ekstra ‘belegg’, som man skjuler den indvendige ærmesøm med – men professionelt kommer det til at se ud.
      Jeg kan godt undre mig over, at det samme garn kan koste 31 kroner (20 på tilbud) med ét navn og 56 (46) kroner med et andet navn! Det kan godt være, jeg slet ikke vil vide, hvor Drops får deres fra …

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 17:04

      • Jeg tror heller ikke, der tænkes voldsomt meget på etik i forbindelse med Drops garnerne. Nogle af deres merinogarner omtales dog som mulesing-fri, så helt ligeglade er de ikke.
        Er Sandnes bedre i den henseende? Jeg har engang forsøgt at finde ud af, hvor deres uld stammer fra, men det lykkedes ikke for mig, hvilket gjorde mig noget midtænksom. Det er dog et stykke tid siden, så måske oplyser de det nu.

        Kommentar af Kirsten — 11. maj 2017 @ 23:29

        • Det siger Ditte også (mht. Drops), og som jeg skrev til hende, så har jeg undret mig over deres opskrifters slående lighed med designernes.
          Hvor stammer Drops/Garnstudio egentlig fra? Ved du det? Det fremgår ikke på deres website.

          Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 10:57

  2. Ih, hvor jeg kender det der med at miste energien, når man er så godt om færdig med noget! Jeg bliver også meget træt, når noget begynder at drille. Det er ikke så få gange, jeg har måttet høre på bemærkninger om ligheden mellem min rygrad og en regnorm, men nu ved jeg da i det mindste, at jeg ikke lider af en sjælden psykisk sygdom – det har nemlig også været antydet!

    Kommentar af Rasmine — 11. maj 2017 @ 15:41

    • Vi er i givet fald rigtig mange, der lider af den ‘psykiske sygdom’, Rasmine 🙂 – også uden at have svage(lige) rygrade!

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 17:05

  3. Man løber aldrig tør for opgaver når man ikke afslutter dem.
    Opgaver bliver naturligvis afsluttet – under tidspres.
    Kender det vældig godt, men har lært ikke så lidt om at gøre ting og sager færdige af fruen, men ikke nok.

    Kommentar af Jørgen — 11. maj 2017 @ 15:42

    • Det er naturligvis rigtigt – sådan har jeg ikke lige set på det 🙂
      Jeg har altid arbejdet bedst under pres. Som alle vi siger, der ikke kan få snøvlet sig færdig før lige op til deadline …
      Jeg har en mand, som du har en kone 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 17:07

  4. Sådan skal det bare være i det kreative rum!!! Der skal være UFOer.
    Den er meget flot – Sørens trøje.

    Kommentar af Kisser — 11. maj 2017 @ 16:47

    • Det skal der da – og sweateren bliver rigtig flot. Nu er den færdig og ligger i blød i Eucalan 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 17:08

  5. Det går da fantastisk, Ellen!! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 11. maj 2017 @ 16:58

    • Så det synes du? Det er dejligt, at nogen gør det, når jeg ikke selv er specielt begejstret for min indsats, så tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 17:08

  6. Kender du tricket med madpapir (eller endnu bedre med hvidt silkepapir, hvor mindst den ene side er glat), når du skal maskinsy i strik? Når du har riet (lynlåsen) i det strikkede, så rier du et stykke mad- eller silkepapir – med den glatte side udad – samtidigt på hver side af det strikkede med en tynd spids nål (og tegn evt. streger til at sy efter, hvis du ikke kan se gennem papiret). Nu glider det bare, så sy sy og sy. Derefter skal papiret af, hvilket som regel går nemt, da det er blevet perforeret af nålen, men tålmodighed er alligevel en dyd. Det er omstændigt, men virker altid første gang for mig, der ikke er virtuos med en symaskine og til hver en tid, når montering i hånden ikke dur for mig.
    Husk at grænsehandle agurk(er) i DK inden turen til Sverige, hvis du ikke vil falde besvimet om (25 SEK for en økoagurk).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 11. maj 2017 @ 18:22

    • Tak, og nej, det fif kendte jeg ikke, men det lyder som om det kunne være værd at prøve næste gang, jeg skal sy lynlås i strik. Men det varer forhåbentlig længe!
      Du godeste, det var dyrt – jeg handler altid det meste hjemmefra, for så er jeg dejligt fri for at tænke på indkøb og planlægning, når vi er deroppe. Hvis jeg har glemt noget, kører jeg selvfølgelig ud efter det, men det er heldigvis ikke ret tit.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 18:35

  7. Åh nej, Ellen 🙂 Jeg kender flere der er meget værre end du. Faktisk synes jeg du er meget diciplineret, hvad angår strikkeprojekter. Hvornår begyndte du på Sørens trøje? Det er vist slet ikke så galt.
    Drops skal vi nok ikke regne med er synderlig etiske i deres produktionsmetoder (det kniber i al fald gevaldigt mønstermæssigt og i deres omgang med forhandlerne). Desuden har de et meget stort marked – i modsætning til Sandnes – det hjælper også på prisen!

    Kommentar af fiberfryd — 11. maj 2017 @ 19:41

    • Den begyndte jeg på i starten af februar.
      Du har desværre nok ret … jeg synes jeg kan genfinde mange designeres mønstre i en lettere redigeret (som i ikke særlig meget ændret) udgave i Drops’ kataloger, men markedsandelene har selvfølgelig også meget at sige.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 20:02

  8. Jeg synes, du er dygtig, og du bliver jo altid færdig. Det optimale ville være, hvis du kendte en, der var vild med monteringsdelen og gerne ville gøre ting færdige. Men findes de overhovedet? Er de fleste ikke ret kede af det med at montere?
    Det er en skøn gave til Søren.

    Kommentar af betty — 11. maj 2017 @ 20:43

    • Jeg har nogle arbejder, der har ligget meget længe – dem er jeg bare ikke så vild med at skrive om 😉
      Mon ikke alle strikkere ville ønske, de havde en monterings-Åge til at komme, når der var brug for ham? Jeg kender ikke en eneste (men har faktisk engang hørt om en …), der synes det er sjovt at montere sine strikkeprokekter. Underligt, egentlig …
      Ja, mon ikke han bliver glad? Det var i hvert fald et stort ønske hos ham.

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 20:50

  9. Du er bare god, ikke noget selvkritik! Og trøjen er smuk. Jeg gider slet ikke tale om min kjole, som nu mangler halskant og kant forneden, og får jeg strikket? Nej for jeg tror jeg ikke kan finde ud af at samle masker pænt op rundt om halskanten. Og så opgiver jeg på forhånd 😉
    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 12. maj 2017 @ 09:46

    • Det hjælper nok ikke noget at sige, at det tror jeg sagtens, at du kan finde ud af, men nu gør jeg det alligevel. Brug evt. en hæklenål, så går det som en leg, og del kanten op i fire eller otte stykker, så er det nemmere at fordele maskerne pænt og ensartet 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 10:52

  10. xxx

    Kommentar af Brit B. Nielsen — 12. maj 2017 @ 14:09

  11. Drops garn er et norsk firma.Deres merinogarn kommer fra fritgående merinofår i Sydamerika.Det er økotexet uden mulesing.

    Kommentar af Brit B. Nielsen — 12. maj 2017 @ 14:12

    • Tak for info. Nogle gange føler jeg mig frygtelig uvidende og som om jeg lever i en glasklokke – jeg havde aldrig hørt om mulesing før, men nu har jeg fundet ud af hvad det er 🙂
      Og velkommen til – du skal kun godkendes første gang, du kommenterer 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 14:21

  12. Jamen, den bliver så flot!!! Det er bare ærgerligt, at du ikke er gode venner med monteringsfeen… Jeg skal lige have en god dag og starte fra morgenen med mit monteringsarbejde, men så får jeg det også gjort ret hurtigt efter færdigt strik. Den ene lynlås jeg har monteret syede jeg i i hånden. Stolede ikke på symaskine og min egen koordination til det!
    Altid spændende at læse kommentarerne her. Jeg blev, igen, klogere.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 12. maj 2017 @ 14:57

    • Normalt er jeg heller ikke så meget uvenner med monteringen, for jeg er jo spændt på at se det færdige arbejde, men jeg vidste, at denne her ville være sen og besværlig.
      Læs evt. Brits kommentar herunder vedr. syning med maskine.

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 16:00

  13. Gå ind på http://www.garnstudio.com under tips og hjælp(faq garn).Der står alt om diverse garner.Under hver garnkvaliet står der også disse oplysninger.Drops garn er nordeuropas største garnfirma.De sælger over hele verden hvilket gør at de kan sælge garnene billigere ,men med samme kvalitet sammenlignet med Sandnes,Svarte fåret,Filcolana o.s.v.

    Min mor var skrædder.Hun belærte mig med at alle elastiske og glatte stoffer skal altid syes med silkepapir,således at det ikke strækker sig under syningen.Det er f.eks. umuligt at sy i fed helsilke uden at have silkepapir imellem.Det samme gælder jerseystoffer , strik og skind. Silkepapiret skal altid ligge lige under trykfoden.Held og lykke med næste lynlås i en strikkebluse

    Brit

    Kommentar af Brit B. Nielsen — 12. maj 2017 @ 15:29

    • Åh, så det havde været der, jeg kunne finde det … tak. Igen 🙂
      Og også tak for uddybning af silkepapirsmetoden. Det skal jeg huske, for syning i strik driller mig ofte.

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 16:02

  14. Drops Baby Merino.. det lyder godt og billigt, hvis babyer kan have det på, må jeg for pokker da også kunne. Jeg må lige tjekke om jeg kan finde det nogen steder i Roskilde.. Er stadig meget lun på et sjal over i den mere tøsede farveskala.. 🙂

    Kommentar af Inge — 16. maj 2017 @ 09:33

    • Jeg kan ikke mærke forskel på den du købte, og på Baby merino, men det kan være du kan:-)

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2017 @ 10:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.