Hos Mommer

9. maj 2017

Endelig er drivhuset tilplantet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:45
Tags: , ,

Da vi i formiddags var på vej til Gartneri Toftegård, spurgte en radiovært: Hvor bliver den sommer dog af?
Jeg vil mene, at han er en anelse utålmodig, for mig bekendt er vi kun ni dage inde i den sidste forårsmåned, så at forlange sommer allerede nu er måske at kræve lidt for meget, selv om vi selvfølgelig før har oplevet sommerlignende tilstande i maj.
Jeg forstår ham dog godt. Lidt. Jeg behøver ikke sommer, men lidt varmere end det er for tiden, og så sent som dette har mit drivhus ikke været tilplantet i min nu fem år gamle erfaring. Måske er det oven i købet for tidligt selv nu, men jeg vil se det værende godt i gang, inden vi tager til Irland om 14 dage, så jeg satser og krydser fingre.

Cherry- og blommetomater in speChili 'Ungarsk lang'

Tre chilier, en agurk, to tomater og krydderurten over alle krydderurter, nemlig basilikum, er sat inde i drivhuset.
BjørnerodChilierne er Ungarsk lang, Toftegårds citronchili og Vicentes sweet habanero – med styrkerne hhv. 3, 7 og 2. Jeg har fundet ud af, at jeg ikke gider de stærke mere, bortset fra citronchilien, som er smukt gul og meget velsmagende, hvis man bruger den med omtanke. Hvis de er ‘vindstyrke 12’, som Chili-Klaus kalder dem, er de næsten umulige for mig at styre i maden, og hvis der står flammer ud af munden på os efter første mundfuld, synes vi ikke, det er særlig sjovt. Jeg har haft en engang, der bare skulle dyppes 10 sekunder i gryden, og så var retten alligevel tæt på at blive for stærk – og vi er ellers ikke sarte!
Styrke 7 er faktisk meget stærk, og de har helt op til 14! Jeg smagte engang på en chololade-habanero på styrke 10 – kun omkring 1½ mm2 af frugten, men jeg fik en helt klar fornemmelse for, hvordan det må brænde, når Chili-Klaus lokker vindstyrke 12’ere – hele og med kerner – i stakkels, intetanende folk.

Udenfor er der sat en squash – det gik jo ikke særlig godt at have den inde i drivhuset sidste år, så nu prøver jeg at sætte en ude i stedet for.
Udenfor er også sat en citron-vintersar, som, udover at skulle være meget vinterhårdfør, også er yderst velduftende hele sommeren igennem.
Og se venligst til højre, Ditte: Tadahhh – en bjørnerod! Jeg så den første gang sidste år sammen med jer, og nu havde de tre (ja, kun tre?) planter hos Toftegård, så der kom en med hjem. De har muligvis haft mange flere – jeg er jo sent på den i forhold til, at de åbnede den 7. april, men det har jo været frostvejr lige siden. Næsten …
Bjørnerod er en fin plante med spinkle, lysegrønne blade og åbenbart en meget anvendelig krydderurt … nogle kalder den for en staude, andre siger den hører under krydderurterne. Ét sted så jeg bladene beskrevet som ‘bregnelignende’. Her er jeg lodret uenig – vedkommende kan da aldrig have set hverken bregner eller asparges.

20 kommentarer »

  1. At opsøge smerte i form af superstærk chili er heller ikke noget for mig. En lille smule mildere chili kan give et velkomment “kick” til en kødsovs, der ellers er lidt til den kedelige side, men det er også alt.

    Kommentar af henny894 — 9. maj 2017 @ 18:05 | Svar

    • Næh, masochist er man vel ikke – men i mild form synes jeg de er gode i mange sammenhænge. Du skulle fx prøve en mild chilimarmelade til ost – det er ret godt.

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2017 @ 19:11 | Svar

  2. Hvis der ikke kommer nattefrost og du har plantet quashen i læ og i et STORT hul med rigelig kompost og undgår udtørring så kan det blive godt (og optimisme er altid godt 😊). Hvis du fjerner de første blomster, så planten ikke skal bruge energi på frugtsætningen, så bliver den kraftigere og giver mere ialt.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 9. maj 2017 @ 20:23 | Svar

    • Der kommer ikke mere nattefrost! Har jeg besluttet … og hullet skal vel ikke være større, end det passer til rodklumpen? Mon ikke du mener, at der skal være god plads omkring planten? Og det er der 🙂
      Det med at knibe de første blomster gælder vist for alt? Det gælder i hvert fald alt det, jeg har plantet, der skal give afgrøder.

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2017 @ 21:06 | Svar

      • Jeg mener, grav et stort hul både i bredde og dybde og fyld meget (delvist omsat) kompost i, inden du planter.

        Kommentar af Kristine — 9. maj 2017 @ 21:38 | Svar

        • Okay … jeg har ikke en kompostbunke at tage af, men vores jord er simpelthen så god, og så får den lidt gødning efter forskrifterne 🙂

          Kommentar af Ellen — 10. maj 2017 @ 08:40 | Svar

  3. Hvor spændende om squash’en virker. Vi plukkede squash fra grøftekanten udenfor Firenze, hos min kones faster, jeg troede de var vokset af sig selv, men hun har jo nok sået dem. Jeg var så uvidende om den slags!
    Den bjørnerod-top kunne man måske sammenligne lidt med gulerodstop? Eller dild?

    Kommentar af Donald — 10. maj 2017 @ 01:33 | Svar

    • Det håber jeg den gør – jeg elsker squash i alle mulige variationer.
      Jo, det kunne man måske godt sammenligne det med – i hvert fald bare ikke bregner!

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2017 @ 08:42 | Svar

  4. Det er SÅ træls med de journalister og andre godtfolk, som ikke kender årstiderne og kun opfatter godt vejr som vindstille, skyfrit og mere end 26 graders varme. Flyt dog til Nevada, Namib eller Gobi.

    Det er indtil videre en maj som så ofte før. En maj uden nattefrost er faktisk en sjældenhed og ikke målt siden 1895:
    http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2017/maj/maj-nat-med-frost-men-saadan-er-det-bare/

    Vort “valg” udplantningsplanter afhænger af, hvad vores nabogartner smider ud.
    Vi får ugentlig ca. 10-15 m2 planter med spagnum og det hele til at sprede på marken som gødning. Det er frasortering fra udplantningsplanteproduktionen, og i øjeblikket er der tomater og squash i mængder.
    5 cm. for høje, et knækket blad eller et sideskud for meget: Så er det lige på møddingen! De skal passe på gartnernes pallevogne og tage sig ud, ellers er de usælgelige. Et vanvittigt spild. En tomatplante sætter vel 5-10 nye blade dagligt, når det rigtigt går løs, så det er en tilpas vandet og sund rod samt vækstpunkter uden solskoldning eller kuldeskader man skal gå efter og intet andet.

    Lidt senere kommer chiliplanter af diverse sorter i hele vognlæs med samme typer formastelige fejl. Så kan der laves selvantændende gryderet til et helt regiment soldater.
    De gule er også blandt vore favoritter, når der krydres med måde.

    Kommentar af natural2222 — 10. maj 2017 @ 06:07 | Svar

    • Jeg tør vædde med, at de vil hævde, at de ikke vil undvære vores årstider 😉
      Jeg hørte det godt i aftes og blev faktisk lidt overrasket over, at det skulle være så længe siden, vi har haft en frostfri maj.
      Det lyder ret tåbeligt med alt den smiden ud – hvorfor får de ikke en aftale med Netto, fakta eller lignende? Jeg er ret sikker på, at de planter, man kan købe disse steder, må være andensortering. De ser i hvert fald sådan ud, men det betyder jo ingenting – slet ikke sideskud (passer det virkelig?), for dem kan man da bare nippe af. Jeg kan bedre forstå, at skadede planter må frasorteres, men de kan sagtens komme igen – jeg gad da godt være nabo til en planteskole 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2017 @ 08:47 | Svar

  5. Hmmm nej det er ikke sommer endnu, men jeg synes nu godt “nogen” kunne skrue lidt op for varmen, jeg har stadig handsker på når jeg cykler om morgenen.. Not nice overhovedet.. 🙂

    Kommentar af Inge — 10. maj 2017 @ 13:49 | Svar

    • Det er dæleme også koldt om morgenen!

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2017 @ 15:38 | Svar

  6. Ih sikke der er gang i havesyslerne (kunne jeg have sagt mig selv). Vores drivhus skal først gøres forårsklar – men vi har ikke sagt hvilket forår 😉

    Kommentar af /ks — 10. maj 2017 @ 18:45 | Svar

    • Der er jo heller ingen grund til at blive stresset af egne planer – og jeg har jo en fordel i, at al min tid er min egen 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. maj 2017 @ 19:54 | Svar

  7. God fornøjelse med væksterne ude som inde. Den buskede plante har visse ligheder med asparges, men de kommer jo først til at se sådan (ca) ud om en måned, når bladene gror sig store.

    Kommentar af Jørgen — 10. maj 2017 @ 21:02 | Svar

    • Tak – og det er rigtigt nok, men det får den ikke til at ligne en bregne 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 09:42 | Svar

  8. Næh, du fandt en bjørnerod! Jeg håber jeg er lige så heldig, for jeg har endnu til gode at købe krydderurter. Højbedene er flyttet til deres nye plads, så næste gang jeg rammer en planteskole, så skal der købes ind.

    Kommentar af fiberfryd — 11. maj 2017 @ 08:16 | Svar

    • Ih, god fornøjelse! Og held og lykke med at finde en bjørnerod. Det er så dejligt at gå rundt på en planteskole og få en masse behov til at opstå 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2017 @ 09:43 | Svar

  9. Chili skal kun lige kildre… jeg gider ikke halsbrand… og slet ikke for at more andre!
    Vores drivhus er fuldt af spirebakker med spirer i… Det er ikke sat i plantesække endnu. Men det må vel snart være lunt nok og stabilt nok! Jeg holder af vores årstider, men nogle varer rigeligt længe!!
    Bjørnerod kendte jeg ikke. Har læst at planten lugter af terpentin, når man knuser dem! Det lyder ikke så tiltalende… Skulle det være spiseligt?

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 12. maj 2017 @ 15:07 | Svar

    • Hehe, helt enig 🙂
      Det, jeg satte i plantesække i tirsdags, trives fint, så jeg tror godt, I kan gå i gang.
      Ja, bjørnerod skulle være en krydderurt, “smager som en mild blanding af dild, løvstikke og kommen”. Det må vise sig, om den også har terpentinlugt 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2017 @ 15:57 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.