Hos Mommer

2. maj 2017

En mindre stranding i Præstøfjorden

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:53
Tags:

I går morges noterede John sig, at der lå en båd umiddelbart over for vores hus; et sted, folk normalt ikke lægger deres både. Han mente at kunne genkende den som en, der normalt ligger ovre ved Kystens Perle, så den må have revet sig løs i blæsevejret.
Han gik over til Torben, som har styr på, hvem der har både liggende; det var ganske rigtigt en, han kendte, og som han ville ringe til med det samme. En halv time efter stod der en herre og baksede med at lænse båden og få den op på land, hvilket er svært lige der pga. en lille sand-/jordvold.
Motoren bar han som det første ind i sikkerhed.

Stranding i fjorden (1)P1030060

Han bøvlede så længe, at John fik ondt af ham og gik ned for at hjælpe; medbringende en spade og et lille spiltov (spaden til at stikke ned og holde tovet). De aste og maste. Manden havde waders på og gik ud i vandet for at prøve at løfte båden over forhindringen, mens John trak i tovet, men båden fyldtes med vand lige så hurtigt, de kunne lænse det, da den nu lå ret skråt, så de kæmpede forgæves. Oppe fra huset, hvor jeg stod og fulgte aktionen, kunne jeg ikke fornemme, hvorfor to granvoksne mandfolk ikke kunne løfte sådan en pjalt båd, men det kunne de altså ikke.

P1030073P1030076

Så de opgav. Ship abandoned …
Efter yderligere en times tid vendte manden tilbage med en, der skulle hjælpe ham med endnu et forsøg.
Den korte udgave er, at det hjalp heller ikke, så efter en times baksen i blæsevejret kørte de igen. Med vores spade!
I løbet af natten lagde vinden sig lidt, og da John stod op i morges, var han der igen og kunne nu få båden op på land, fordi den ikke hele tiden blev fyldt med vand. Han kørte igen. Stadig uden at aflevere vores spade!

P1030086

Nu har båden ligget hele dagen oppe på land – jeg tror ikke han forsøger at få den på plads før vinden har lagt sig, og det blæser igen på fuld styrke – næsten helt vesterhavsagtigt – men der har ikke været en ældre herre for at aflevere og sige tak for lån af vores spade. Jeg er vildt irriteret over det, og selv om John længe forsøgte sig med sit Tag det nu roligt, må han efterhånden indrømme, at også han synes, det er underligt. Vi kan jo så let som ingenting, via Torben, finde ud af hvem han er, så hvorfor pokker afleverer han den ikke bare? Han er kørt lige forbi vores hus tre gange med den i bilen.
Optimisten i mig siger, at han nok først kommer, når han har købt en god øl som tak for den time, John stod og frøs i den hårde blæst for at hjælpe ham i land med den båd.
Pessimisten i John siger, at spaden nok er blevet ødelagt, så han skal ud og købe en ny til os.
Hvis ikke manden kommer med den i morgen, går jeg ned til Torben og får hans telefonnummer. Jeg skal bruge den spade, skal jeg!

18 kommentarer »

  1. Måske har manden sådan en særlig kort korttidshukommelse? Og hvis nu spaden ligger sådan i bilen, at han ikke ser den ved første øjekast, så har han fuldstændig glemt den. ?? Find hans tlf nr. og ring til ham. Selvfølgelig skal I have spaden retur. Jeg er spændt på, om han i mellemtiden har afleveret den?
    Kan man også sige asede og masede? Det ‘ligger’ bedre for mig 🙂 Jeg er ikke i tvivl om, at du staver korrekt. Sommetider må man bruge to måder. Måske er det her sådan et tilfælde?

    Kommentar af betty — 2. maj 2017 @ 15:24 | Svar

    • Han har ikke afleveret den endnu, den bøf, men det kan da godt være, at det er “ude af øje, ude af sind”.
      Der er nok flere, der siger som du, altså asede og masede, men iflg. Ordbog over det danske sprog er begge måder korrekt 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 15:35 | Svar

  2. Sikke en spade at glemme at aflevere jeres spade 😦 Nu er det så, du må ringe og kalde en spade for en spade!

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. maj 2017 @ 15:36 | Svar

    • Haha, ja – jeg ringer til spaden og hjemkalder spaden 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 16:12 | Svar

  3. Hi Hi håber spaden eller en ny kommer retur. Med tak for hjælpen og en flaske vin:) Ellers er jeg med dig, så må du ringe….

    Kommentar af Mette — 2. maj 2017 @ 16:47 | Svar

    • Det håber jeg også – og fristen er kort!

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 16:56 | Svar

  4. Utak er verdens løn, men mon ikke bare han er distræt – det lyder pænere end tankeløs.

    Kommentar af Eric — 2. maj 2017 @ 16:53 | Svar

    • Det er godt, at du er pæn, Eric, for det har jeg snart ikke lyst til at være længere 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 16:56 | Svar

  5. Den stakkels bådejer har så meget at tænke på, at der endnu ikke er dukket en eneste tanke op om spaden. Det er sikkert så almenmenneskeligt et fænomen at næsten alle har prøvet det. Når du ringer siger han: “Åh, undskyld, den spade harjeg ikke skænket en tanke. Det var godt du ringede. Jeg kommer fluks med den”.
    Godt at båden kom på land.

    Kommentar af Jørgen — 2. maj 2017 @ 20:29 | Svar

    • Ih, hvor vil jeg håbe du har ret, Jørgen. Jeg har nu også meget svært ved at forestille mig, at han beholder den bevidst, men derfor irriterer det mig nu alligevel, at jeg selv skal spørge efter den.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 20:51 | Svar

  6. Håber du får din spade og det gode humør tilbage igen 😉

    Kommentar af Lene — 2. maj 2017 @ 22:58 | Svar

    • Det gør jeg, Lene – jeg går ikke rundt og er evig muggen 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2017 @ 09:08 | Svar

  7. Drama ved Præstøfjorden på mere end en måde! 😉 Jeg håber den forvirrede/glemsomme/ubetænksomme mand kommer i tanke om spaden, inden du farer i flint og haven forfalder. Søde John, der er så hjælpsom, fortjener en øl; om ikke andet så må du give ham en; han har haft både besvær med båden og bekymringer over din tiltagende rødglødende tilstand 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 3. maj 2017 @ 07:26 | Svar

    • Han tog selv en øl 🙂 Og han er ikke bekymret – eller var ikke, for nu tror han heller ikke på, at den fjollede spade bliver afleveret, og den mands båd kan sejle sin egen sø fremover 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2017 @ 09:10 | Svar

      • Godt at høre – det var lige før jeg også blev bekymret 😉 Du må så forære dig selv en ny spade (og SÅ bliver den selvfølgelig afleveret).

        Kommentar af fiberfryd — 3. maj 2017 @ 11:42 | Svar

        • Ja, det ville være en klassisk Murphy 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. maj 2017 @ 11:51 | Svar

  8. Sikke da en spade.. 😉 Mon ikke han får dårlig samvittighed, når han pludselig opdager spaden og erkender at det ikke er hans..

    Kommentar af Inge — 3. maj 2017 @ 13:50 | Svar

    • Ja, han både er og har! Det vil jeg da håbe han gør 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2017 @ 14:00 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.