Hos Mommer

1. maj 2017

Fanget i et meget privat øjeblik

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:59
Tags: ,

Det er ikke mig, der er fanget i et meget privat øjeblik, men nogle æg.
Skidne æg lyder i forvejen ikke særlig godt eller appetitligt, men dette er en tand værre – ikke lige noget, jeg har lyst til at indtage:

Taget i et uheldigt øjeblik

Ovenstående er fra Alletiders Kogebog, som for flere år siden lagde ud med at kalde sig for Alletider’s Kogebog, så lidt har de da lært …
Senere så jeg på FB følgende lille takketale fra en “Der er født i 50’erne” (så det er skam ikke kun de unge, der ikke har styr på sproget – der er skræmmende mange af dem i grupper, der består af folk på min alder eller ældre):

Tak for ... hvad

Og så har jeg fået et nyt ord forærende via en FB-sproggruppe: Trepverter.
Jeg kan ikke meget på jiddish, faktisk ingenting, men nu kan jeg altså ét ord; et ord, hvis betydning vi nok alle kender og/eller er blevet ramt af, for hvem kender ikke den yderst irriterende oplevelse af at komme på det ideelleste, rigtigste, bedste, morsommeste, mest lammende, rammende svar … mindst 10 sekunder for sent?
Lad os arbejde aktivt på at få ordet indført i ordbogen – det kunne være rart med en afveksling til alle de engelske ord, som bliver optaget.
Jeg vil formode, det skal udtales trepferter, eftersom jiddish er af germansk familie.

Trepverter

Jeg kan, som et kuriosum, nævne et eksempel på, at jeg ikke stod tilbage med en trepverter, men derimod fik efterladt forskningsafdelingens frækkeste fyr mundlam længe nok til, at han måske stod med en trepverter.
Jeg havde Charlotte på dengang 14 år med på arbejde, dels fordi vi skulle noget bagefter, og dels fordi hun godt kunne lide at se, hvad der foregik i den virkelige verden uden for skolen.
Henrik kom ind i rummet, kiggede på Charlotte, på mig og på Charlotte igen og spurgte: Hvordan i alverden har du båret dig ad med at få så smuk en datter???
Jeg svarede: Jeg gjorde hvad din kone tilsyneladende ikke har gjort – nemlig udvalgte faderen med omhu!

18 kommentarer

  1. Det var da en pragtfuld replik, du fik fyret af der! Hvordan så ham Henrik ud i ansigtet, sa han fik den svada? 😀

    Kommentar af Randi — 1. maj 2017 @ 16:28

    • Han bare SÅ på mig i fem sekunder, og så grinede han og sagde touché 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 17:12

  2. Gid jeg havde din evne (og min mands) Jeg kan fylde et helt skab med trepverter 🙂

    Kommentar af Lene — 1. maj 2017 @ 16:47

    • Åh, det kan jeg skam også, Lene – men det hænder da indimellem, at jeg er hurtig i replikken 😉

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 17:14

  3. Det er skisme dårligt stavet – og besynderligt at ingen association, der kunne stoppe udgydelsen, er dukket op.
    Jeg har lyttet til udtalen af trepverter på yiddish, men det er svært for mig at høre om det er med v eller f, men jeg tror det sidste. På engelsk er det med tydeligt v.
    Det er et godt ord – vi kan vel bare udtale det som trepverter staves på dansk. Alle har vist prøvet en trepverter.
    Det var et godt svar på et tåbeligt spørgsmål, du lynhurtigt kom på.

    Kommentar af Jørgen — 1. maj 2017 @ 17:13

    • Jeg undrede mig også lidt over, at man ikke undrede sig – men det gør jeg tit …
      Vi aftaler hermed at beslutte, at trepverter skal udtales på dansk.
      Spørgsmålet var bare dril – Henrik og jeg havde på det tidspunkt både drillet og sparret med hinanden i 12 år, og vi fortsatte, til jeg jobstoppede. Han var/er en fin fyr 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 17:18

  4. Skidende æg! Jeg er flad af grin! 😂
    Længe leve de rappe replikker, Ellen – livet er godt nok kedeligt uden! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 1. maj 2017 @ 17:42

    • Hehe, ja, enig – og det er så fedt, når det en sjælden gang lykkes at komme med en (god) rap replik 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 17:47

  5. Jeg kender virkelig godt trepverter-situationen. Endelig et ord for det 🙂 Et godt ord.
    Da jeg læste dine rappe replik til kollega Henrik, tænkte jeg, at der skulle have stået ‘hvad din mor tilsyneladende ikke har gjort …’, idet jeg troede, bemærkningen gik på ham selv. 🙂
    Men du kendte hans børn?

    Kommentar af betty — 1. maj 2017 @ 19:18

    • Det er i hvert fald et ord for det – om end det ikke er særlig mundret for en dansker, men pyt med det 🙂
      Jeg burde nok have sagt ‘mor’, det har du da helt ret i, men det var ‘kone’, der fløj ud af min mund i farten, måske fordi Henrik ikke ligefrem er verdens smukkeste mand … men pyt her også – det vigtigste var, at jeg fik repliceret så hurtigt – og nej, jeg kendte ikke hans børn 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 20:22

  6. Hvorfor er det ord ikke opfundet for længe siden ??

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. maj 2017 @ 22:41

    • Godt spørgsmål, men nu er det der, og så må vi bare bruge det flittigt, så det kan blive optaget i sproget.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 06:38

  7. Altid dejligt med en udvidelse af ordforrådet og forfriskende med et jiddish indslag. Mon jeg kan huske det næste gang jeg har brug for det? Det håber jeg.
    Åh, det må have gjort rigtigt godt, at fyre den bemærkning af 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 2. maj 2017 @ 06:53

    • Nemlig – jeg synes vi skal gøre en aktiv indsats for at få ordet optaget i den danske ordbog – jeg har gentaget det for mig selv så mange gange, at jeg nu satser på at kunne huske det.
      Det gjorde SÅ godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 09:32

  8. Kan godt forstå, du husker dit kvikke svar. Jeg går ud fra, Henrik blev mundlam.
    Jeg foreslår, vi indfører TRAPPESVAR i stedet for det jiddische ord, hvor udtalen alligevel er usikker. Hvor ligger trykket for eksempel? Nå, det kan man måske finde ud af.

    Kommentar af Kirsten — 2. maj 2017 @ 09:50

    • Det gjorde han – kort. Se evt. mit svar til Randi øverst 🙂
      Godt forslag, men da danskerne åbenbart nu engang synes det er sjovest at importere nye ord, er der nok større chance for succes ved ikke at oversætte det.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 09:53

  9. Tak for et godt grin!!!

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 5. maj 2017 @ 16:09

    • Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. maj 2017 @ 16:25


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.