Hos Mommer

30. april 2017

Fortsættelse af skvalderkål-føljetonen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:07
Tags: ,

Efter antallet af kommentarer på gårsdagens indlæg at dømme, står jeg ikke alene med at synes, at skvalderkål er noget fanden har skabt på en dag, han var i dårligt humør. I princippet har alt vel en højere mening og må formodes at indgå i naturens store kredsløb på en hensigtsmæssig måde, men skvalderkål, hvepse og dræbersnegle er tre af de ting, jeg har meget svært ved at se meningen med. Og jeg er ikke lydhør, selv om en eller flere af jer skulle finde på at belære mig om, hvordan det eventuelt måtte hænge sammen …

P1060720P1060723

Rosenbedet, som serverer mange, mange blomster i form af vintergækker, erantis, krokus, påskeliljer, tazetter, tulipaner og agapanthus, inden roserne selv kommer rigtigt i gang, har jeg nu indset er en evig kamp for at holde skvalderkålen på et acceptabelt niveau. Alle de ellers så gode forslag i går kan ikke bruges her, netop pga. alle blomsterne, som jeg stornyder, efterhånden som de kommer. De må ikke forsvinde i en drastisk antiskvalderkålkampagne.
Så er det trods alt nemmere med det, jeg kastede mig over i dag, selv om det er lidt hårdt ved ryggen og for armmusklerne at ruske det tætte net af rødder fri for jord. Til venstre herover ses det tætte, grønne dække, men det er ned med greben og så ellers få alle rødderne op. Den metode har jeg brugt med held flere steder i haven, og det er særdeles effektivt. De få blade, der dukker frem senere, er nemme at nippe af. Jeg luger aldrig i områder, hvor der er skvalderkål, for man skærer bare rødderne over og formerer dermed planterne i stedet for at udrydde dem. Temmelig uhensigtsmæssigt … 

P1060724

Her har kun vokset skvalderkål og matrem siden vi flyttede ind, men nu er dette nyetablerede bed så nogenlunde klar til beplantning. De sidste sten på lageret blev brugt til kant.
Bagerst har jeg sat en Lavatera Barnsley (mamelukærmebusk), som jeg synes er så smuk. Desværre har jeg, uden at vide det i købsøjeblikket, købt den sarteste af varianterne, så det er lidt spændende, om den kan overleve en vinter. Den skal i hvert fald nok nurses lidt om, hvis det bliver hård frost. 
Hvad der ellers skal i her, skal jeg til at google rundt og undersøge lige om lidt. Skal det være et farveorgie? Nok ikke. Skal der flere forskellige, men i samme farvetoner? Eller skal der 10-12 ens stauder i? Eventuelt af en god skæreplante? 


Til slut en skøn bemærkning fra en af mine facebookvenner, som ofte har en god kommentar:
Nyhed: Verdens ældste person er død.
Christians kommentar: Hmmm … er det ikke noget, der jævnligt vil forekomme?

12 kommentarer

  1. Rolig nu, ikke så aggressiv efter en god tur til Mallorca.
    Verdens ældste person er ikke død endnu. Så snart verdens ældste person dør, er det i selvsamme sekund en anden der er den ældste, der endnu ikke dør. Men det sker sikkert snart. Og så er det en anden. Håber ikke det kommer til at overgå mig.

    Kommentar af Jørgen — 30. april 2017 @ 18:34

    • Aggressiv??? Er jeg aggressiv? Bare fordi jeg går i krig med skvalderkål, mener du?
      Sådan kan det naturligvis også udtrykkes – og vi er fælles om ønsket om ikke at opnå en status som verdens ældste.

      Kommentar af Ellen — 30. april 2017 @ 21:01

  2. Jeg vil nu alligevel prøve. Altså dræbersnegle hopper jeg elegant udenom, for dem kender jeg ikke så meget til. Men jeg VED, at hvepse har utrolig stor betydning. De er blandt andet vigtige bestøvere, og de spiser mange skadelige insekter, som vi ikke ønsker for mange af i haven. Men det er ikke det hele – læs bare her: http://www.independent.co.uk/environment/in-defence-of-wasps-why-squashing-them-comes-with-a-sting-in-the-tale-a7144306.html

    Såvidt jeg ved indførte munkene i sin tid skvalderkål, fordi de var så sunde. Under alle omstændigheder er skvalderkål gratis planter, og når de kan spises, er det jo bare frem med salatolien… ti hi…

    Kommentar af Mia Folkmann — 30. april 2017 @ 18:57

    • Okay, okay, så lader vi hvepsene være, men skvalderkål og dræbersnegle har ikke noget at gøre i min have 🙂
      Jeg er så meget imod den plante, at jeg ikke har spor lyst til at spise den, så jeg har indtil videre sparet olien 😉

      Kommentar af Ellen — 30. april 2017 @ 21:04

  3. Fortsat god arbejdslyst! Der er noget grundlæggende tilfredsstillende ved at rydde et bed…. Spændt hvad du ender med at plante.
    Hvepse og dræbersnegle overlader jeg til Erik… Dem må han tage sig af!

    Kommentar af Anne Holtegård — 30. april 2017 @ 20:28

    • Ja, jeg kunne i hvert fald se, hvor langt jeg var nået 🙂 Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal sætte i jorden, men lige pludselig får jeg vel en god ide.

      Kommentar af Ellen — 30. april 2017 @ 21:06

  4. Hvad med at så spinat og høste, mens du lægger planer! Spinat er også kendt for at være jordforbedrende.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 30. april 2017 @ 21:19

    • Så længe er jeg altså ikke om at finde ud af det 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. april 2017 @ 21:39

  5. Sommerblomster i en farvetone fx lime-gul eller lime-hvid eller hvad du er til. Jeg er fx vild med tobaksplanter i limefarver. Næsten alle farver passer til. Der er også nogle fine farvesammensætninger i det nye haveblad, så vidt jeg husker.

    Kommentar af Tina — 1. maj 2017 @ 11:05

    • Tobaksplanter er også meget rigtblomstrende, så det kunne være en god mulighed. De må nemlig ikke blive for høje, så de skygger for meget for den lille nye lavaterabusk.

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2017 @ 13:52

  6. Hvis man har så mange skvalderkål som vi, så spiser man det kun fordi man synes det er sundt og lækkert med spædt, grønt tilbehør i det tidlige forår. Det er fuldstændigt umuligt at gøre kål (hehe) på det hele. Jeg har lært at leve med det i alle hjørner og kanter (og lidt til). Det er altid grønt og frisk at se på og de hvide skærmblomster gør sig fint i min robuste og lidt vilde have. Men det hjælper nok ikke at ‘prædike’, når du på forhånd har ‘sat fingrene i ørerne’ 🙂
    Hvor er det synd for Charlotte, at alle hendes Dahliaplanter er gået til. Min største skræk er at frugttræerne får en omgang hård frost, så frugtsætningen mislykkes.

    Kommentar af fiberfryd — 2. maj 2017 @ 06:40

    • I har jo også en kæmpestor have i forhold til vores, så jeg forstår godt, du har den holdning – jeg ville dog virkelig gerne have gjort kål 😉 på det skvalderkål, men det forbliver måske en drøm.
      Jeg tror der er håb for vores frugttræer, for de lover ikke nattefrost mere i denne omgang – vi kan så bare håbe på, at det passer.

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2017 @ 09:36


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.