Hos Mommer

23. april 2017

Til vinsmagning

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:09
Tags: , ,

200 meter fra vores hus ligger der en bodegas, hvor de fremstiller lokale vine, bl.a. en hvidvin på malvasia-druen. Jeg har vist nok engang hørt om den eller fået den til en vinsmagning i vinklubben, men jeg kunne ikke huske den. Da vi forleden aften fik en fiskesuppe, bestilte vi en malvasia, udelukkende fordi den var lokal, og blev positivt overraskede alle sammen. Det var derfor oplagt at besøge det lille sted og smage på varerne.
De havde tre vine – to hvide og en rød, og den ene hvide var udsolgt … det var dog heldigvis ikke den på malvasia-druen, som var lige så god, som den var forleden: frisk, frugtagtig og meget let sødlig, som efter et par sekunder slår over i en dejlig syrlighed; en lidt speciel kombination, som vi ikke umiddelbart kan kende fra andre hvidvine.

Til lokal vinsmagning

Den søde unge dame forklarede om vinene og druerne, mens hun hældte smagsprøver op til os. Vi smagte en malvasia 2016 og 2012. Førstnævnte var kun lige kommet på flasker, så ny er den, men vi kunne alle fem bedre lide den end 2012-udgaven.
Rødvinen var også lidt speciel, men bestemt ikke ringe.

Til lokal vinsmagningTil lokal vinsmagning

Vinene hørte til i den lidt dyrere ende af skalaen, så vi købte ikke seks flasker, som vi ellers havde talt om, men nøjedes med to hvide og en rød. Sådan noget vejer jo en del i kufferterne, så vi er nok desværre nødt til at drikke dem, mens vi er hernede … det er vel nok ærgerligt …

P1060544

Vi stod og kunne nyde synet af dette hus, som med sin store terrasse med søjler og statuer und alles mindede mig om Capri.
Men igenigen: Vi bor også dejligt, men selv om vi har en temmelig stor terrasse, kan den ikke helt måle sig med den herover.

Vores hus på Mallorca 

I formiddags kørte John og jeg en tur til Esporles, hvor vi fik os en kopkaf under platantræerne på byens torv, hvor cafeerne lå side om side. Det var der masser af andre, der også gjorde – fik kaffe, altså; ikke lå side om side – ikke kun mænd i cykelkostumer og almindelige turister som os, men der var også familietræf i stor stil; bedsteforældre mødtes med børn og børnebørn, fik en sludder og en forfriskning og skiltes igen. Meget hyggeligt. Det var lidt svært at indfange den fredelige stemning, for solen skinner så kraftigt (tøhø, den skulle lige ud …), at kontrasterne blev for store for kameraet.
Det hjalp dog lidt at pille lidt ved billedet efter overførsel til pc, så måske kan det fornemmes alligevel.

Søndagsstemning på torvet i Esporles

10 kommentarer

  1. Det er ferie for alle sanser… Du fortæller så indlevende og jeg nyder at følge med i oplevelserne.
    Hvor er det godt at vejret er med jer… vi andre kommer nok igennem april alligevel, trods lidt misundelse 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. april 2017 @ 17:52

    • Tak for søde ord – og ja, vi nyder det skønne vejr … håber det snart bliver bedre derhjemme.

      Kommentar af Ellen — 23. april 2017 @ 21:27

  2. Ih hvor I nyder det!
    Meget let sødlig, skriver du. Hvad betyder det? Let vin, sødlig eller let sødlig vin eller mindre sødlig end let sødlig? Jeg spørger fordi syren efter kort tid træder frem og giver vinen en overraskende drejning. Er der ellers ikke noget med at syrlighed smages før sødme eller husker jeg forkert. Nå,pyt, det bedste var at vinen var fornøjelig.
    Vejr kedeligt her.

    Kommentar af Jørgen — 24. april 2017 @ 07:58

    • Mindre sødlig end let sødlig – man når næsten ikke at opdage sødmen, før det let syrlige tager over, og man kan ikke kalde den en let vin. Det er nok ikke en vin, vi vil kunne købe hjemme i DK.

      Kommentar af Ellen — 24. april 2017 @ 08:26

  3. Selv om jeg ikke har fået kommenteret, så læser jeg skam med og glæder mig over at du er faldet så meget for Mallorca.. Det er en smuk og dejlig ø.. 🙂

    Kommentar af Inge — 24. april 2017 @ 10:51

    • Ja, den er jeg godt nok faldet for – den overgås i skønhed, efter min mening, kun af Amalfikysten 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2017 @ 11:48

  4. her må man da kunne tale om omvendelse 🙂 dejlige rejseberetninger og god vinsmagning på en solvarm terrasse, jeg er overhovedet ikke misundelig 😉

    Kommentar af Lene — 24. april 2017 @ 18:10

    • I høj grad! Der er skam ingen grund til misundelse … selv om jeg varmt anbefaler øen 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2017 @ 19:07

  5. Jeg er da overhovedet heller ikke “grøn af misundelse” selvom jeg lige har været i Lissabon i bidende kulde og regn, og siden jeg kom hjem haft blæst og kulde, men misundelig nej nej! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 25. april 2017 @ 12:42

    • Ej, Marianne! Stakkels dig. Ét er vejret hjemme i DK, men jeg synes godt nok det er synd, du har haft så dårligt et vejr i Lissabon

      Kommentar af Ellen — 25. april 2017 @ 17:31


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.