Hos Mommer

21. april 2017

Så nyyyydeligt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:06
Tags: ,

P1060455Der kan være mange årsager til ikke at bosætte sig på sydkysten af Mallorca. Én af dem er, at hvis man vil tage det gamle tog fra 1912 mellem Palma og Soller, skal man tage den fra sidst- og ikke førstnævnte. Vi stod på Soller station sammen med ikke særlig mange mennesker, men da toget kom, myldrede det ud med horder af folk. Vi fem havde, på nær et andet par, en hel togvogn for os selv på den en time lange og utroligt smukke tur.
Jeg ved dog ikke lige, hvor de har gjort af de citronlunde, alle bøgerne siger, turen går igennem. Vi så ikke en eneste, men det var okay alligevel. Der var heller ikke træsæder, som vi havde fået at vide, men udmærkede, polstrede lædersæder, så det var ren luksus.

Palma var fin at gå igennem. Vi var derinde klokken 11 og ville tage toget hjem igen klokken 15:10. Vi havde ikke så meget at vælge imellem, for det næste – og sidste – gik hjem kl. 19:15, og så længe gad vi ikke opholde os i byen. Vi nåede at gå den gamle bydel igennem ned til havnen, vi så de arabiske bade, som nærmere var dampbade, vi spiste en frisksmurt sandwich på et lille, skyggefuldt torv, og vi fik en kopkaf på et andet torv. Der var der så tre, der ville have en sangria, men John og jeg foretrak kaffen. Jeg har fået sangria én gang for over 40 år siden, og det var nok for mig.

P1060490P1060488

Inde i det lille hul i væggen stod en sød dame og lavede lige den ta’-med-mad, vi ville have – frisk brød, friske råvarer – herligt – man behøver ikke altid at frekventere en restaurant; dette her er lige så godt ved visse lejligheder.

P1060468P1060486P1060494

Citroner og appelsiner ser mere friske og indbydende ud, når der er blade på … det er jo i virkeligheden bare noget pjat, men sådan er det nu engang.

P1060483

Indgangen til de arabiske bade. Uden for var der en lille, men fredfyldt have.

P1060463P1060465

Et meget sjældent syn: Ellen med en is i hånden. Jeg bryder mig normalt ikke om is, men det kan de altså noget med her på øen. Alle lovpriser italiensk is som værende verdens bedste, hvilket jeg aldrig helt har forstået, men havde det været denne is, kunne vi snildt blive enige – og der var maaange slags at vælge imellem, lige fra kinder-æg-is til citron og melon, som jeg valgte.
Nu er vi igen blevet sultne; i aften bliver vi hjemme og kokkererer selv en menu bestående af pandestegt dorado (en fisk), serveret med en salat med alle tænkelige gode ting i. Nu er de tre andre kvinder gået i gang, så jeg må hellere indfinde mig i køkkenet og lade som om jeg hjælper lidt til … jeg kan da i hvert fald lave en supergod dressing til den salat.

20 kommentarer »

  1. Ikke dårligt, ikke dårligt. Herligt at toget kører og at der ikke er et mylder.
    Det ser stadig ud til at der er fint på Mallorca, og John ser ud til at kunne få stillet sulten med hele to tag-med-madder.
    Vi er heller ikke meget isspisende her, men erfaringen er at en is med en enkelt kugle citronis kan gøre underværker i situationer hvor man kan være trængende.
    Måtte måltidet være velsmagende til alles fornøjelse.

    Kommentar af Jørgen — 21. april 2017 @ 19:49 | Svar

    • Der er stadig fint på Mallorca, så jeg har ikke fortrudt min anbefaling 🙂
      Hehe, John holder min ta’-selv-mad, men det ved du nok godt …
      Mht. til is gælder det som med så meget andet: Man skal aldrig sige aldrig.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 21:40 | Svar

  2. Ja, det er en smuk togtur. Da vi tog den for knap 13 år siden, var det veterantog med træsæder. Og italiensk håndværksis ER normalt den bedste, men nogen kan jo have været på studie tur.

    Jeg husker ikke, hvad italienerne kalder dorado, men på Sicilien har vi smagt dem (og andre fisk, fx spigola, som jeg ikke kender det danske navn på) dampet/kogt “all’aqua di mare” – rigtig godt. Jeg tvivler på, at kokken drønede ned til havet med en spand, før fisken blev tilberedt, men du kan jo google det til næste gang. Formentlig er det så prosaisk som vand med rigtig meget salt.

    Dejlige billeder med lysindfald, som kan gøre enhver klimamisundelig 🙂

    Kommentar af Eric — 21. april 2017 @ 19:58 | Svar

    • Du godeste – er de SÅ nye, de togvogne, vi kørte i? Det havde jeg alligevel ikke troet.
      Måske har nogen været på studietur, men disse is lignede nu slet ikke det, jeg kender som italiensk is, men nu skal jeg så heller ikke gøre mig klogere end som så – jeg er så langt fra en ekspert, som man næsten kan komme.
      Jeg ville også gætte på, at det betyder rigeligt saltet vand – vi olie/smørstegte vores, og det var særdeles godt 🙂
      Vejret har været helt perfekt i dag! 20 grader og skyfri himmel.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 21:47 | Svar

  3. På dansk hedder dorade egentlig guldbrasen; hvorfor fiskehandlerne nu bruger det mere fremmedartede navn ved jeg ikke, men den smager fortræffeligt. Smart træk at køre mod strømmen. Så har I vel også haft nogenlunde god plads hjem igen, hvor horderne skulle mod Palma 😉

    Kommentar af fiberfryd — 21. april 2017 @ 21:58 | Svar

    • Tak, Ditte – så har jeg lært noget i dag 🙂 Det er egentlig et lidt underligt navn, for den er jo lutter sølv … men ja: yderst velsmagende.
      Vi havde rigeligt med plads – kun os, en engelsk familie på fire og et tysk par, så det var fint.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 22:31 | Svar

  4. Du ser så sommerlig afslappet ud, som du sidder der med armen ud af vinduet 🙂
    Dejlige sommerbilleder.

    Kommentar af betty — 21. april 2017 @ 22:13 | Svar

    • Det var netop også som jeg følte mig: sommerlig og totalt afslappet – jeg elsker bare sådan en togtur 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 22:32 | Svar

  5. Ah, dejlige sommerbilleder, og hvad siger John til at være ene hane i kurven? Og tænk at have tre kokke i køkkenet, jeg ville skynde mig langsomt 🙂

    Kommentar af Lene — 22. april 2017 @ 10:46 | Svar

    • Jeg tror ikke han har noget imod det 😉
      Jeg blev smidt ud af køkkenet!!! Det er en yderst sjælden hændelse og derfor var det skønt! De sagde, at det var husleje, og jeg gad slet ikke brokke mig 😀

      Kommentar af Ellen — 22. april 2017 @ 11:09 | Svar

  6. Jeg havde gættet at John holdt din take-away, men bortset fra det, så fortæller billederne en historie som får mig til at tænke på en linie fra det tysk-romantiske digt (vistnok Goethe) “Kennst Du das Land, wo die Zitronen blühn?” – kender du landet, hvor citronerne blomstrer (det havde jeg nok ikke behøvet at oversætte 🙂 )
    Det er noget ganske andet end “det land, hvor peberet gror” !!!
    Det lyder som om I er forflyttet til en flygtningelejr for klimaflygtninge.

    Kommentar af Donald — 22. april 2017 @ 12:35 | Svar

    • Jeg kendte godt linjen – men jeg havde nu heller ikke noget imod at komme til, hvor peberet gror, selv om jeg er klar over, at det ikke menes særlig positivt 🙂
      Vi har bare timet tidspunktet perfekt, Donald 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. april 2017 @ 12:51 | Svar

  7. Det ser ud som om jeg kender i hvert fald et par af de tre kvinder, så hils lige engang. Lysten til Mallorca stiger dag for dag …..

    Kommentar af Fru Z — 22. april 2017 @ 16:34 | Svar

    • Det gør du, Helle, og jeg skal hilse tilbage 🙂
      Jeg har overhovedet ikke svært ved at forstå folks begejstring for denne ø!

      Kommentar af Ellen — 22. april 2017 @ 17:11 | Svar

      • Har vi nogen sinde talt om Azorerne? Ellers må vi lige gøre det, når vi mødes den 20. Jeg tror, vi skal have jer afsted dertil

        Kommentar af Fru Z — 22. april 2017 @ 19:58 | Svar

        • Ih, kommer I d. 20.? Hvor fedt – det glæder vi os til!
          Vi har hørt meget om Azorerne fra min fætter og hans kone, men I er åbenbart helt enige med dem 🙂

          Kommentar af Ellen — 22. april 2017 @ 21:38 | Svar

  8. Fed oplevelse med togturen! Og sikke mange skønne og lokkende fotos. Suk det ser bare så godt ud.

    Kommentar af /ks — 23. april 2017 @ 08:02 | Svar

    • Det er det også … bare godt 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. april 2017 @ 09:04 | Svar

  9. Sådan en togtur kan lægges til plussiden mht. en Mallorca-tur. Jeg er også vild med at blive transporteret rundt i et flot landskab.
    Tænk, sådan at blive smidt ud af et køkken!

    Kommentar af conny — 24. april 2017 @ 10:36 | Svar

    • Den togtur er nok et must – og ja, det var skønt at blive smidt ud af køkkenet … ville ønske det skete meget oftere 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2017 @ 11:46 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.