Hos Mommer

20. april 2017

Oliventræsspam

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:58
Tags: ,

Endelig kom vi forbi en gammel olivenlund, hvor man også kunne komme til at parkere i nærheden! Vi var på vej mod Valldemossa, og lige pludselig var den der. Havde jeg været alene, var jeg nok sprunget over hegnet for at få mulighed for at forevige hvert eneste et af dem – jeg kunne se en ny figur i hvert enkelt træ, men det med den knælende kvinde med den nydelige bare numse, der stak lige i vejret, tog prisen (tredje billede) – og kan I se kineseren, der går tur på det andet billede?

P1060414P1060420

P1060416

Det var lige før, jeg skulle fjernes med magt fra det sted …
Men eftersom der stod fire andre og godt nok syntes, at de da var meget pæne, de der træer, tror jeg, de gerne ville videre i teksten.
Valldemossa var, som lovet, en malerisk by. Turistet, men på en sød og hyggelig måde i forhold til sydkysten i går, så vi ikke fik knopper af at gå rundt i byen. Efter rundturen og en kopkaf kørte vi mod Deià, hvor vi ville finde et sted at spise frokost og hvorfra de tre damer, som ankom i går, ville tage gåturen ned til havet. En tur på knap to kilometer hver vej. Ikke specielt meget, men når der samtidig skal gås først 300 højdemeter ned og så bagefter op igen, så står Johns knæ af på forhånd, hvorfor vi kørte afsted for at finde et supermarked i stedet for. Bare de tre kvarters rund- og op-og nedgang i Deià var rigeligt for Johns stakkels knæ. Det kompenserede dog lidt for de ømme knæ, at det var en endnu mere malerisk by end Valldemossa; med stejle, krumlede gader og fantastiske udsigter – og en rigtig god frokostrestaurant.
Sikkert også mere end én af slagsen, men vi tog den første, vi mødte. God udsigt og herlig mad – så forlanger vi ikke så meget mere.

P1060418

Alene køreturen var det hele værd. Jeg har muligvis nævnt det før, men jeg gør det igen: Mallorca er en smuk ø. Hvis man spørger mig, slår den Madeira med flere længder – måske ikke i frodighed og blomsterrigdom, men i generel skønhed vil jeg klart sige Mallorca – i hvert fald her på nordvestkysten og i Tramuntanabjergene, som i øvrigt for nylig er kommet på UNESCOs verdensarvliste, så nu har jeg et kryds mere på den.

P1060434

Storm P-løsninger kan de også. Eller er det helt bevidst pga. de tusinder af cyklister her på øen?
“Hallo gutter – vi står lige og mangler noget til at holde de ledninger, der skal krydses heroppe … er der nogen, der har en god ide?”
”Åh – du har et gammelt cykelhjul! Perfekt – det bruger vi!”

28 kommentarer

  1. Jeg kan følge dine træfigurer. Smukke gamle træer med tidens tand til stadighed gnavende.
    Jeg nyder dine blogindlæg om den ø jeg i årevis har haft stemplet som et fluepapir af badeturister dyppet i billige branderter.
    Det er dejligt, når ens fordomme får sig en rystetur.

    Kommentar af natural2222 — 20. april 2017 @ 18:14

    • Jamen det var jo lige præcis sådan jeg havde det i mange år, Farmer 🙂 John har været 30 år om at overbevise mig om, at Mallorca er meget andet end grisefester og fulde turister. Det er der så også mange andre begejstrede venner og bekendte, der har fortalt mig gennem årene, så nu skulle det være. Man skal stadig ikke tage ned på sydkysten, men bo her på nordvestkysten, så er det bare helt perfekt. Denne her Mallorca-über-meget-fordomsfulde Ellen kan kun anbefale, at man ser denne ø.

      Kommentar af Ellen — 20. april 2017 @ 18:31

  2. Smukke, smukke træer! Elsker oliventræer; vi har tre i lejligheden, men dog ingen så flotte som dem du har set!

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 20. april 2017 @ 19:13

    • Haha – det tror jeg desværre heller ikke de når at blive i din levetid – men flotte er de 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2017 @ 21:14

  3. De oliventræer er MEGET gamle – en fornøjelse at se. Kan man blive mæt af skønhed? Jeg tror det ikke. Og da slet ikke hvis temperaturen er > 20°.

    Kommentar af Eric — 20. april 2017 @ 20:04

    • Ja … gad vide hvor gamle de er, men det må være flere hundrede år.
      Man kan blive mæt af indtryk, men måske ikke af skønhed 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2017 @ 21:15

  4. Jeg har det samme som dig med oliventræer 🙂
    Skønt billede med cykelhjulet .

    Kommentar af Kisser — 20. april 2017 @ 20:13

    • Vi må danne en oliventræs-ynderklub!

      Kommentar af Ellen — 20. april 2017 @ 21:16

  5. Sikke de figurer og historier man kan fortælle ud fra de skønne træer, selv om jeg ikke kan se kineseren 🙂
    Mallorca lyder som et skønt sted at gæste.

    Kommentar af Lene — 20. april 2017 @ 20:53

    • Min fantasi løber nærmest løbsk, når jeg ser en olivenlund som denne – og ja, Mallorca er dejiig, dejlig.

      Kommentar af Ellen — 20. april 2017 @ 21:17

  6. Fantastiske former og forvridninger på de oliventræer… og så er de skæve, så man skulle tro de groede i Vestjylland!
    Individuelt tilpasset aktivitetsniveau er essentiel,t når flere skal have det bedste ud af turen… ømme knæ er virkelig en showstopper; husker Eriks før han fik kunstigt knæ😰
    Spøjs anvendelse af cykelhjul!

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. april 2017 @ 22:57

    • Jeg studsede også over, at de vendte i samme retning.
      Nemlig – det dur ikke at skulle tage hensyn til hinanden hele tiden, det er der ingen, der får noget ud af.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 07:24

  7. De træer er nærmest uhyggelige. Smukke er de i alt fald ikke!

    Kommentar af Rasmine — 21. april 2017 @ 07:05

    • Ja, se, det er vi bestemt ikke enige om, men det er da godt, at du ikke bor i middelhavsområdet, så 😉

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 07:26

  8. Jeg googlede mig lige til, at oliventræer sagtens kan blive 1500 år gamle, men at gennemsnitslevealderen (hvordan dælan man så har opgjort den??) skulle være omkring 500 år, så ja, hvis bare ‘dine’ oliventræer kunne tale, så man kunne sidde under dem og høre om alt, de har oplevet 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. april 2017 @ 08:33

    • Jeg ved godt nok heller ikke, hvordan oliventræers gennemsnitsalder bestemmes, men gamle er de her i hvert fald, og jeg ville virkelig gerne høre nogle af alle de historier, de kunne fortælle!

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 19:30

  9. Meget spændende billeder. Oliventræer er godt nok specielle. Jeg kan stadig undre mig og glæde mig over, at mennesker gennem alle tider har plantet nye i betragtning af den alder, træerne skal have, inden de bærer frugter. Mon det også sker i dag – eller er man nu blevet for kortsigtet?

    Kommentar af Kirsten — 21. april 2017 @ 09:32

    • Her bliver stadig plantet masser af oliventræer rundt omkring, kan jeg se – men så vidt jeg kan læse mig til, bærer de frugt efter seks år … det er da ikke så mange 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 19:34

      • Hmmm. Jeg er blevet bildt ind, at der skal gå 200 år. Måske er der fremavlet nye og mere hurtigtbærende varianter.

        Kommentar af Kirsten — 22. april 2017 @ 10:35

        • Underligt – jeg tror der måske er en eller anden, der har misforstået noget – lyder det ikke også ulogisk, at der skulle gå så mange år, inden de bærer frugt?

          Kommentar af Ellen — 22. april 2017 @ 11:07

  10. Trist med øv-knæ. Jeg har selv et og det giver begrænsninger, men med konsekvent daglig motion (gå, cykle eller svømme) og fodtøj med mest mulige støddæmpende såler, så “går” det heldigvis for mig uden andre begrænsninger end at løbe og bære tunge ting.
    Det med at se figurer i gamle forvredne træer, er du ikke ene om og heller ikke med næsten ikke at kunne stoppe igen, når man først er begyndt. Jeg brygger tilmed historier sammen om de figurer, jeg møder eller genkender eventyr. Det er bedst, når der ikke blade på træerne.
    Mvh. og fortsat god fornøjelse med at opleve Mallorca.

    Kommentar af Kristine — 21. april 2017 @ 14:20

    • Det kommer jo nok lidt an på årsagen til knæ-ømheden. John har en bruskplade – eller noget … – som er mere eller mindre ned-/af-/udslidt, og jo mere han går eller cykler, jo mere ondt gør det. Lægen siger, at der skal nye knæ til.
      Vores fantasi fejler i hvert fald ikke noget,når det gælder den slags 🙂 Jeg har noget med nøgne og/eller døde træer; jeg synes, som dig, at de er smukkest uden tøj på!

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 19:37

      • Jeg har heldigvis “kun” moderat slidgigt, så der er stadigvæk noget brusk tilbage, der kan vedligeholdes ved daglig knæledsvenlig motion, hvorved den konstante murren/smerte også mindskes og jeg er sluppet for at humpe efter timers inaktivitet.

        Kommentar af Kristine — 21. april 2017 @ 21:53

        • Vær du glad for det – John har det lidt slemt sommetider, men det skal være endnu værre, før de vil gøre noget ved det.

          Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 21:55

  11. Det er sandelig nogle fine oliventræer du har fundet, og især er kineseren godt set.
    Dine indlæg giver endnu engang lyst til at se Mallorca, hvilket af en eller anden grund aldrig er blevet til noget.

    Kommentar af Jørgen — 21. april 2017 @ 15:25

    • Så du kunne godt se kineseren? Fint 🙂
      Jeg kan kun gentage mig selv og anbefale jer at tage en tur til Mallorca – men for himlens skyld i bjergene eller på nordvestkysten!

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 19:39

  12. Skønne træer, forstår godt at du faldt i både svime og staver over dem! Hvor var det godt at John fik dig overtalt – det er altid sundt at få sine fordomme punkteret 😀

    Kommentar af fiberfryd — 21. april 2017 @ 17:02

    • Jeg må erklære mig enig … jeg elsker godt nok at få bekræftet mine fordomme, men det er faktisk lige så godt at få dem punkteret 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2017 @ 19:40


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.