Hos Mommer

16. april 2017

Jamen vi BLIVER jo ældre …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:01
Tags: ,

Vi har i søndags set en time om Danmarks bronzealder, hvilket var meget apropos denne bemærkning fra Monica Krog-Meyer, og jeg kunne da heller ikke lade være med at smile: På kinderne er der dukket helleristninger op.
Hun havde skrevet en artikel om det at blive ældre, om at acceptere den alder, man har, og dermed det udseende, der nu engang følger med årene.
Hun er et par år ældre end mig, og i vores alder er det at betragte som værende lige gamle.
Hun havde et par gode pointer, som er værd at citere. Jeg har ingen illusioner om mit eget udseende, og jeg ser ud som jeg gør. Det må jeg acceptere, og det bliver mine omgivelser så desværre også nødt til.
Derfor har jeg lavet en pagt med min krop: Så længe den virker og gør mig i stand til at bruge min fysik, som jeg altid har gjort, så kommer der ingen kritiske bemærkninger ud af min mund. Jeg er så taknemmelig over at kunne gå lange ture, grave i haven, dyrke motion, cykle, bære børnebørnene og trække vejret uden besvær og uden smerter. Jeg ville være et skarn, hvis jeg brokkede mig over, at jeg ikke længere kan slå vejrmøller eller ligner én på 30. Det er simpelthen for dumt. Når nu jeg ved, at det er sådan det er.
Ja. Det er det. Det er sådan det er. Jeg kan jo kun være enig, for jeg kan det samme som hende, oven i købet uden at tage nogen former for medicin endnu, for Monica Krog-Meyer siger:
…Og egentlig meget heldigt først i 62-årsalderen at skulle indtage medicin dagligt. Ganske vist for resten af mit liv, men sådan er det.
Jeg har som bekendt haft kræft, og den kommer måske igen. Måske ikke. Måske i en anden form. Det ved ingen. Jeg har nogle bivirkninger fra de hårde behandlinger, men det er småting taget i betragtning, at de fik den møgsygdom til at forsvinde.

Jeg klæder mig ikke i tøj, der ville se bedre ud på en 30-årig. Jeg har ikke fyldt rynker eller læber ud med botox. Der er allerede fyldt så rigeligt ud forskellige steder på mig fra naturens hånd, så hvorfor proppe mere ind? Det vil nok alligevel bare se ynkeligt ud. Det skal være lavet meget godt for ikke at virke lidt til grin, og der er altid noget, er afslører den virkelige alder alligevel.
Jeg forstår ikke, hvad der er galt med at ligne en kvinde i tresserne, når man er en kvinde i tresserne. Jeg siger ikke, at man skal være ligeglad med sit udseende, for det skal man naturligvis ikke … ingen ser nogensinde mig uden makeup, fx, men det er ikke det samme som at gøre sig yngre.

Alt sammen måske elendige undskyldninger for ikke at have karakterstyrke nok til at gøre tilstrækkeligt ved de ekstra kilo, der sidder og gør mig mindre pæn, end jeg måske kunne have været, men det er simpelthen for svært, er det. Jeg har det jo godt –´alt for godt, måske – jeg elsker det liv jeg lever, mit hus, min have, mit barn, mine børnebørn, min mand, min mad og min vin (rækkefølgen er aldeles tilfældig!).
Kan jeg tillade mig at klage? Nej, vel? Og når nu jeg ikke kan klage over ret meget, så er det da godt, at jeg kan være sprogbrokker en gang imellem.

23 kommentarer »

  1. Nej man skal ikke være ligeglad med sit udseende, og det er en kunst at gøre noget ved det, uden at det går over gevind og uden at få skæve resultater. Det er jo noget som piger og kvinder ved meget mere om, men jeg kan da bidrage med en lille detalje: Nogle af mine veninder reagerer meget på mande-udseende men benægter, at det har nogen som helst betydning, hvad en mand gør, eller hvordan han klæder sig, om frisøren har gjort sit arbejde godt osv. Hvordan kan det være? Tror den slags quinder (undskyld generaliseringen!) at mænd “bare lige tager fem fingre gennem håret om morgenen”? – nå lad det nu ligge.

    Efter min operation for tarmkræft for 11 år siden så alt godt ud – ingen medicin, især ikke nogen chemo. Men ved kontroller et par år efter blev de ved med at scanne, fordi der var øget stofskifte. En rar ældre læge, som jeg kun har set den ene gang, tog biopsier fra de mistænkte steder og sagde til mine glade kommentarer, at han ville ikke bekymre mig, men jeg burde tage advarselssignalerne alvorligt, de er ret gode indikationer. Hvis han var mig, ville han tage den med ro. Derefter tog jeg den med ro og halvandet år efter holdt jeg op med at arbejde – ærgeligt, fordi det er de sødeste kolleger jeg nogensinde har haft. Igen 5 år efter: Forhøjet stofskifte, scanninger, – men ikke røde flag. Så måske hjælper det at tage den med ro, d.v.s. sove til man er udhvilet, og iøvrigt når man har lyst, og gå de ture, man elsker, i ro og mag. Måske jogge lidt, men ikke for meget 🙂 Da jeg skulle forny kørekort spurgte damen: Hvorfor det? – jo for det skal man jo når man fylder 70!

    Jeg har så svært ved at gå de sidste 2 km. på min 8-km. tur, men jeg bliver ved med at prøve, jeg tror det nytter.

    Kommentar af Donald — 16. april 2017 @ 18:31 | Svar

    • Jamen jeg kan jo kun være enig – også i din undrende bemærkning om ‘quinden’ – men der skal der nok være dem, der tror, at mænd ikke gør noget for at se godt ud. Og det betyder noget! Altså ikke, om I er smukke, men om I er velklædte, velsoignerede og velklippede … det er da lige så vigtigt som det er for kvinder.
      Det er noget hø, der der kræft, men du har da heldigvis klaret den foreløbig i 11 år. Bliv ved med det! Og jo, jeg tror også på, at det betyder noget, at man får sin nattesøvn og at man er lidt god ved sig selv.
      Otte kilometer er altså også langt at gå! Men flot klaret.

      Kommentar af Ellen — 16. april 2017 @ 18:37 | Svar

      • Nu er jeg ekstra glad for de 8 km. Tak 🙂

        Kommentar af Donald — 16. april 2017 @ 19:50 | Svar

  2. ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 16. april 2017 @ 21:12 | Svar

    • Just you wait 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2017 @ 15:24 | Svar

  3. Hørt.

    Kommentar af Jørgen — 16. april 2017 @ 21:50 | Svar

  4. Til lykke med din livstilfredshed, så det kun er vejret, div. trafikanter og professionelle sprogbrugere, der kan få dig i brokkehjørnet.
    Mon ikke en af hemmelighederne ved at være tilpas i livet er at acceptere, hvad man ikke kan eller vil gøre noget ved og ellers gøre en indsats, hvor det er muligt og i tide, så ældningen ikke forceres og man er godt rustet, hvis man rammes af (pludselig og) alvorlig sygdom.
    Mvh. og god ferie

    Kommentar af Kristine — 16. april 2017 @ 21:56 | Svar

    • Ja, noget skal der jo være at brokke sig over – ellers er man vel ikke dansker 😉
      Og jo, du har fat i det rigtige.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2017 @ 15:26 | Svar

  5. Ja. heldigvis bliver vi da ældre indtil videre, men selv om jeg vistnok ikke ser ud til at være helt så gammel, som jeg er, selv om jeg ikke bruger makeup, kan jeg ikke forlige mig med mit spejlbillede. Det passer ikke længere ret godt til den, jeg er, selv om jeg ikke kan gå mange kilometer – endnu. Efterhånden har jeg truffet flere, der har det på samme måde.

    Kommentar af Rasmine — 16. april 2017 @ 23:47 | Svar

    • Det er det vigtigste … at vi bliver ældre.
      Det er vel problemet i en nøddeskal for mange – og hvem er det mon, der skal/kan vurdere, om det ydre passer til det indre? Det er netop der, det går galt for mange, synes jeg, fordi folk har en anderledes opfattelse af sig selv, end omgivelserne har … og det var ikke en vurdering af dig, men en generel betragtning.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2017 @ 15:29 | Svar

      • Jeg er stærkt i tvivl om, hvad du mener …

        Kommentar af Rasmine — 17. april 2017 @ 16:16 | Svar

        • Så ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare det … at ens selvopfattelse sagtens kan ligge et godt stykke fra hvordan andre opfatter en.

          Kommentar af Ellen — 17. april 2017 @ 16:57 | Svar

  6. Det at blive ældre er et privilegium, der ikke er alle beskåret. Selv med rynker i betrækket, murren i skelettet og skygger fra ting, der er overgået os og måske kommer igen, er det at blive ældre stærkt at foretrække frem for alternativet.

    Kommentar af henny894 — 17. april 2017 @ 02:06 | Svar

  7. Helleristninger… den havde jeg ikke set før😆😆😆
    Jeg undrer mig over, at der kan skabes plisseer i skindet, når det er mere fyld inden under🤔🤔
    Jeg synes fordelen ved at blive ældre er, at “kravene” til udseendet ikke er så høje længere.. eller også er jeg blevet ligeglad… bare jeg har det godt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. april 2017 @ 23:33 | Svar

    • Nej, den var ny 😀 Det har også undret mig, Anne – det er ulogisk.
      Det er nok en kombination af accept af ens udseende og folks forventninger, og jeg har ikke behov for at få komplimenter for at se yngre ud 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2017 @ 09:34 | Svar

  8. TAK for et fint indlæg om alder!!
    Fra en 71årig, som ikke føler sig som sådan indeni, men kan se årene i spejlet.

    Kommentar af K-V — 18. april 2017 @ 04:38 | Svar

    • Tak 🙂 Vi er nok mange, der har det sådan – plus at vi efterhånden har visse fysiske begrænsninger, hvilket for mig næsten er det mest irriterende.

      Kommentar af Ellen — 18. april 2017 @ 09:36 | Svar

  9. Ja, vi bliver HELDIGVIS ældre. Og det er da noget bedre end alternativet 😉.

    Kommentar af Fru Z — 18. april 2017 @ 21:13 | Svar

    • Det bliver vi aldrig uenige om 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2017 @ 21:21 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.