Hos Mommer

15. april 2017

En lang fredag, men en god fredag

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags: , ,

Så fik jeg på snedigste vis listet Langfredag både på dansk og engelsk ind i titlen.
I går morges klokken halvti satte vi kursen mod Lolland, hvor Pia og Allan havde sat os i stævne (i stævne eller bare stævne?), og hvor de med deres sædvanlige gode turistguideevner førte os rundt på øen. Blandt andet Bandholm station, som ofte er blevet brugt som kulisse til film, der skal forestille at foregå i gamle dage.
Det har man ikke svært ved at forestille sig, når man står på perronen, hvor man bl.a. ser en gammel drikkekumme og et skilt med aa i stedet for å.

Bandholm station

Bandholm station (1)Bandholm station (2)Bandholm station (3)

Men vejret! Vi nåede at drikke formiddagskaffen ude, men frokosten blev indtaget i bilen. Heldigvis havde Pia taget højde for dette og havde medbragt mad, der var egnet til dette.
Turen ud til Dodekalitten måtte også i første omgang opgives pga. for megen væde fra oven, men da vi senere vendte tilbage, blev vi enige om at gøre forsøget på trods af den ret så dramatiske himmel. Vi kom da også helt derud, uden det begyndte at regne, men mens vi stod ved de høje stenansigter. lyttende til lolernes sang fra de skjulte højttalere, begyndte det at hagle. Det bliver man heldigvis ikke så våd af, men uvejret fortsatte, så vi var blevet temmelig våde, inden vi nåede tilbage til bilen.

Dodekalitten

Dodekalitten (5)Dodekalitten (6)Dodekalitten (7)

Imellem disse to besøg var vi på Pederstrup, hvor vi kunne se en enorm hængebøg, der flere steder var ved at gå under jorden. Det var altsammen interessant nok, men det vejr, altså! Vi fik ganske vist nogle korte glimt af en blå himmel, men i det store og hele var det endnu mere koldt, blæsende, vådt og uindbydende, end det var tirsdag og onsdag oppe hos Ditte og Peter. I går havde vi dog, belært af malplaceret vejroptimisme og dermed dårlig erfaring, taget en varmere jakke med, men den kunne sagtens blive våd, selv om vi ikke frøs …
Nå, men ganske som da vi var i Nordsjælland, er det jo selskabet, der er det vigtigste, og det var aldeles upåklageligt begge steder, men jeg er sikker på, at jeg ville have ærgret mig mere over det elendige vejr, hvis jeg havde været arbejdsramt og kun havde disse fem påskefridage.
I dag er det nemlig ikke en pind bedre – vi har ild i brændeovnen og må tørre det vaskede ferie/sommertøj inden døre.

Pederstrup (1)Pederstrup (5)

18 kommentarer

  1. Så fik jeg igen inspiration til en udflugt ved at læse din blog 🙂 Tak for det! Vi venter nok til vejret bliver lidt mildere.

    Kommentar af Randi — 15. april 2017 @ 15:34

    • Velbekomme og god tur – men ja: Det vil være en rigtig god ide at vente lidt 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 15:53

  2. Gode dage må gerne være lange! ❤️
    Men ja, det er da et forfærdeligt vejr!….

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 15. april 2017 @ 16:24

    • Vi er jo så enige i begge dele, Maude 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 16:52

  3. Uden “i”, hvilket også er i overensstemmelse med etymologien, men med bruges også (af ignoranter 😂).
    I er da uheldige med vejret. I Kbh. har det bestemt været til udendørs oplevelser hele ugen bortset fra i dag, hvor det slet ikke er pga. nedbør.
    Mvh., god påske og rejseforberedelser

    Kommentar af Kristine — 15. april 2017 @ 18:25

    • Jeg kunne jo også bare selv have slået det op, hvilket jeg har gjort nu, men Ordnet.dk kalder mig ikke for ignorant: “NOGLE sætter hinanden stævne NOGEN sætter NOGEN stævne │også i formen sætte nogen i stævne, der dog af nogle regnes for ukorrekt” … jeg vil undlade i’et fremover 🙂
      Vi plejer ellers at have bedre vejr en København, men ikke i denne påske!

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 19:44

  4. Jeg siger også stævne uden i. Det kan jo være lidt vanskeligt at finde rette påklædning eftermange dage med mere behageligt vejr. I dag har jeg afgjort haft vintertøjet på, hue ned over ørerne, halstørklæde, hansker og jakke – uagtet princippet om ingen vanter fra 1. april.
    Det lyder nu som stævne-mødet forløb fint.

    Kommentar af Jørgen — 15. april 2017 @ 19:51

    • Haha – det kan være meget godt med påklædningsprincipper, men jeg lader nu normalt vejret og ikke kalenderen bestemme over min påklædning. Jeg havde en kollega, som aldrig gik med strømper fra 1. maj til 1. oktober, men hun frøs da gevaldigt sommetider.
      Drt var et godt stævnemøde 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 20:53

  5. I dag, blæser det så meget her, at vi var ved at lette og ryge i havnen, under vores påskefrokost-vandretur. Vi har fået masser af vand, men hverken hagl elle sne. Havde vi haft aftalen i dag, havde turen været en helt anden.

    Kommentar af Pigen fra landet — 15. april 2017 @ 20:34

    • Ja, det har godt nok været endnu værre end i går, hvor jeg ellers syntes det blæste rigeligt nok 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 20:54

  6. Det var en spændende ting – den Dodekalitten. Jeg kender ikke Lolland, så det er godt, du kan oplyse mig 🙂
    Jeg siger stævne uden i.
    Her i det midtjyske har det også regnet ganske alvorligt. Var ude for at plukke anemoner. Heldigvis blæste det ikke.

    Kommentar af betty — 15. april 2017 @ 22:58

    • Det gør de fleste vist … siger det uden i.
      Lolland har mange fine steder at se – men det kan altså regne for meget til det 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. april 2017 @ 09:21

  7. Blæst, regn og hagl – gys! Men som du skriver, det kan opvejes af godt selskab og gode sights. Tak for alle de ture du tager os med på i det ganske land. Det giver god inspiration 🙂

    Kommentar af /ks — 16. april 2017 @ 10:22

    • Næh, det er sandelig ikke det bedste påskevejr, men det går jo alligevel …
      Velbekomme – det er altid godt med nye ideer 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. april 2017 @ 12:29

  8. Det har været en dejligt tur! Jeg var på Falster fredag-lørdag, og vi kunne trille lidt bold og nyde vejret om fredagen selv om det blæste, men lørdag var det vådt og stormene koldt.

    I forbindelse med næste indlæg kunne man måske få den tanke, at jo ældre man bliver, desto dummere er vejret? :/

    Kommentar af Donald — 16. april 2017 @ 18:38

    • Det har været et dårligt påskevejr indtil videre (okay, lidt bedre i dag), men jeg synes nu ellers, jeg bliver mere vejrtolerant med alderen, fordi jeg ikke længere er afhængig af, at det gode vejr helst skal falde i weekender, på helligdage og i ferier 🙂

      Kommentar af Ellen — 16. april 2017 @ 18:46

  9. Det er skønt, når man kommer steder, man ellers ikke er kendt med. Lolland er et ukendt område for mig, men Dodekalitten lyder som et spændende sted.

    Kommentar af Lene — 17. april 2017 @ 10:53

    • Det er nok de færreste af os, der kan prale med at kende hele Danmark 🙂
      Men ja, der er mange spændende steder at se.

      Kommentar af Ellen — 17. april 2017 @ 15:23


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.