Hos Mommer

13. april 2017

Midlertidigt ordrestop

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:56
Tags: ,

Det har givet pote, at Charlotte har et stort vindue ind til sit skur, således at folk kan se skrædderen i arbejde. Folk stopper op og kigger – og kigger længe, fordi hun tegner, klipper eller syr. Ofte inviterer hun dem indenfor. Langt de fleste siger, at det vil de ikke, for de skal ikke købe noget, men C understreger, at det betyder ikke spor, de kan bare komme ind og kigge alligevel. Nogle gange ‘rammer’ hun kvinderne gennem deres børn eller børnebørn: Har I nogensinde set en rigtig skrædder i arbejde? Spørger hun, henvendt til børnene.
Det har endnu ingen af dem set, og så kommer de ind og kigger. Charlotte fortæller hvad hun laver, men henvender sig igen til børnene og fortæller på det niveau, det kræver til lejligheden. Hun slutter gerne af med at sige, at de meget gerne må fortælle henne i deres skole, hvad de har set.
Til slut får de et af hendes postkort, hvor adresse og telefonnummer naturligvis står bagpå …

001

(Moar er imponeret over det knaphul. Jeg ville aldrig i livet kunne sy det så pænt.)

Det har vist sig at have en yderst effektiv effekt, at man kan se håndværkeren i arbejde. Det kan man selvfølgelig heller ikke så mange steder, og jeg ved fra mig selv, at hvis der er en næsten hvilken som helst udstilling, hvor man kan se næsten hvem som helst arbejde med næsten hvad som helst, så er det fascinerende at se folk, der kan deres håndværk, udføre dette.
001 - CopyDet er såmænd ikke fordi, Charlotte er specielt exhibitionistisk anlagt, men på den anden side hverken generer eller forstyrrer det hende, at der kigges.
Og det har som sagt vist sig at være ganske effektivt. Hun har – kun midlertidigt, naturligvis – stoppet for ordretilgang, for hun kan ganske enkelt ikke nå at sy til flere lige nu, hvis hun også skal holde hvad hun lover, hvilket hun selvfølgelig skal; det er vigtigere end at kapre flest mulige kunder. Det skræmmer dem tilsyneladende heller ikke væk, men det ved hun først helt sikkert, hvis de kommer igen, som de lover at gøre. Hun har dog lidt på fornemmelsen, at det kun virker positivt, at hun har måttet sige nej til et par stykker, for hvis hun har så travlt, så må hun jo være god …
Det var vist en virkelig god ide, hun fik med at leje sig ind i det skur på lige netop det sted, og ih, hvor jeg under hende det. Jeg kan høre, hvor meget hun nyder at snakke med folk og at arbejde med det, hun elsker og heldigvis også er god til. Hun har nydt at gå hjemme, mens børnene var små, men hun har savnet især det sociale ved at være på arbejdsmarkedet.
Jeg undrede mig over, hvor hurtigt mine fire år uden for arbejdsmarkedet er gået. For Charlotte er det 11 år, og jeg synes egentlig, de er gået stort set lige så hurtigt. Hun har jo lige fået baby Anna! Jeg husker det i hvert fald, som var det i går.

26 kommentarer

  1. Åh, jeg elsker også at se folk, der kan der håndværk, i arbejde.
    Inde i København er der et par skrædderier, og man kan også se ind til dem – jeg står også længe og kigger ind. Med største fornøjelse. Det er jo nok meningen, at man gerne må det, når der nu er åbent ind til systuen.
    Det er så flot, at C. allerede nu må lukke for ordretilgangen. Det er i hvert fald unika hun laver.
    Fantastisk flot knaphul – misundelsesværdigt flot.

    Kommentar af Kisser — 13. april 2017 @ 18:57

    • I København? Det vidste jeg ikke, men jeg håber det også virker for dem.
      Ja, det er flot syet, men det skal det selvfølgelig også være, når man betaler mange penge for tøjet.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:05

  2. Det er nemlig rigtig fascinerende at kigge på, når en, der kan sit håndværk, arbejder. Jeg kan godt forstå, at folk har lyst til at trykke næsen mod ruden og kigge på 🙂 Hvor er det dejligt, at der er kunder i butikken 🙂

    Kommentar af Randi — 13. april 2017 @ 18:57

    • Det er det, og det er virkelig godt for hende, at hun kom rigtigt i gang så hurtigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:06

  3. PS Meget tidligt i min karriere kunne jeg skrive vildt hurtigt på en manuel skrivemaskine. Husker anslag på 470 i minuttet – danmarksrekorden var på 500. Fingrene skrev hurtigere end øjnene kunne følge med.
    Jeg kunne mærke når nogen kiggede på mig, det måtte de ikke – så skrev jeg forkert – nok fordi jeg blev distraheret.

    Kommentar af Kisser — 13. april 2017 @ 18:59

    • Det var da fuldstændig vildt, Kisser! Det er næsten otte i sekundet! Men du skulle altså ikke kigges på 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:07

  4. Hvor herligt!

    Det er især imponerende i betragtning af priserne, som i alt fald jeg ikke ville kunne betale ret mange gange i løbet af et år.

    Det forfærdelige er, at har man først prøvet at gå med tøj, som virkelig sidder, har man det ikke rigtig godt i andet. Da jeg var barn – det vil sige, til jeg var 11, og vi flyttede – blev meget af min mors og mit tøj syet hos en ægte “syerske”. Ak ja, det var dengang …

    Jeg må tage mig sammen og realisere min gamle plan om at få lært det ordentligt, som er relevant for det tøj, som jeg har tænkt mig at sy af det stof, som jeg har fyldt et skab med. Det vil også give plads 🙂 Ægte skrædder bliver jeg aldrig, men visse færdigheder må vel kunne læres. Øvelse gør mester …

    Kommentar af Rasmine — 13. april 2017 @ 19:31

    • Det er dyrt, og det bliver nok heller ikke mange hele garderober, hun får ordre på.
      Der er kun én vej, Rasmine, og det er at kaste dig ud i det, for ja: øvelse skal der til. God fornøjelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:09

  5. Hvor er det godt at læse. Jeg kan godt forstå Charlottes glæde. Jeg arbejdede jo heller ikke med mit fag i elleve år, og jeg var helt høj, da jeg endelig kom i gang igen. Held og lykke til Charlotte og du må gerne være pavestolt 🙂

    Kommentar af Lene — 13. april 2017 @ 19:51

    • Så det var også lige 11 år? Det er længe at være væk, og jeg forstår godt jeres glæde ved at vende tilbage.
      Tak, og tak for forståelse – jeg ER meget stolt 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:10

  6. Det lyder som Charlotte ganske bestemt har forstået hvorledes man driver en virksomhed som hendes. Forstår godt det glæder dig.

    Kommentar af Jørgen — 13. april 2017 @ 20:17

    • Det har hun åbenbart, og ja, det kan da kun gøre en mor glad 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:33

  7. Jeg melder pas og Charlotte kan polere sin glorie pga. det knaphul 😉. Der skal mange timers øvelse, et godt øje og en sikker hånd til, da alle knaphullerne skal være ens.
    Hvor mange timer om ugen vil/kan hun arbejde?
    Som barn elskede jeg at besøge Frilandsmuseet, hvor jeg tilbragte mange timer med at iagttage arbejdet i og om de forskellige huse og lykken var, når jeg fik lov til at prøve selv (træskomageri, pottemageri, vævning, knipling, male mel, brødbagning, fåreklipning, binde neg…) og det tiltrækker mig stadigvæk at iagttage (og om muligt prøve) håndens arbejde.
    Mvh. Kristine

    Kommentar af Kristine — 13. april 2017 @ 20:23

    • Tak! Jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, hun kan dupere med det knaphul.
      Fire dage om ugen – hun vil helst have en ugentlig fridag, så hun også har tid til den store have. Lige nu er det kun seks timer om dagen, men når børnene skal i privatskole til september, er de længere tid væk hver dag (men med længere ferier), så der får hun lidt mere tid.
      Jeg har det lidt lige sådan: Vil også prøve det hele, når jeg ser, hvor let det ser ud – for så at finde ud af, at det ikke er spor let 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2017 @ 20:37

  8. Fantastisk! Super-flot gået! ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 13. april 2017 @ 21:32

    • Tak, Maude 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. april 2017 @ 07:53

  9. Det er så fedt at se kunsthåndværker i arbejde.
    Det signalere helt klart kvalitet og troværdighed at hun er nød til at sige nej til kunder.
    Det da fantastisk det går så godt for hende.
    Og det første billede wow.

    Kommentar af Anette — 13. april 2017 @ 23:44

    • Ja, det er … Men hun er nu ikke helt kunsthåndværker … bare håndværker 🙂
      Men tak, og ja, det er da glædeligt, at der er gang i butikken.

      Kommentar af Ellen — 14. april 2017 @ 07:55

  10. C har talent på mange fronter; skrædderkunst, forretningssans og formidling. Sidstnævnte er reklame på et højere niveau. Det er så flot, at være nået så langt allerede. Jeg ønsker alt godt for forretning og indehaver.
    Det er er særlig følelse, når vores børn klarer sig godt… en varm blanding af stolthed og glæde.

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. april 2017 @ 23:59

    • Tak, Anne … ja, hun har en god fornemmelse for nogle ting … Tim ‘bruger’ hende også 🙂
      Det er også kun os forældre, der kan være stolte … alle andre kan føle alle mulige andre ting, men stolthed er en forældrefølelse. 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. april 2017 @ 07:58

  11. Hvor er det dejligt, Charlotte har fået sådan en god start. Det er en super ide med det store vindue, så alle kan se hende arbejde. Og hun er virkelig god til at formidle til børnene, hvad det handler om. Jeg kan godt forstå, du glæder dig og er stolt af din dygtige datter.
    I Thisted opdagede vi, sidst vi var der, at en chokoladeforretning, der sælger hjemmelavet chokolade, havde fået installeret et stort vindue, så vi kunne kigge ind i køkkenet, hvor to piger var i gang med at lave flødeboller. Det er spændende at kigge på, og det stimulerer uden tvivl ens lyst til at købe.

    Kommentar af betty — 14. april 2017 @ 10:41

    • Tak for forståelse – der er jo kun os forældre til at være stolte af vores børn, ikke?
      Jeg er ret sikker på, at det har en effekt på salget, at man kan kigge ind til håndværkerne, der sidder og arbejder.

      Kommentar af Ellen — 14. april 2017 @ 23:27

  12. Ha, hvor er det fedt. Og helt sikkert også velfortjent. Glad på hendes vegne er jeg ja! Du kan sagtens være stolt!

    Kommentar af /ks — 14. april 2017 @ 19:31

    • Tak for ordene – det er dejligt at læse, og ja, jeg er lidt stolt 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. april 2017 @ 23:28

  13. Det glæder mig meget, at hun har succes, men det er også velfortjent.
    Der er ikke noget så dejligt, som dygtige formidlere, der kan deres kram. Hvem ved, måske får hun endda inspireret nogle af poderne til at gå skræddervejen? Siger man ikke ‘tag barnet ved hånden og moderen om hjertet’ 😉 Du kan både være pavestolt og meget glad! 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 14. april 2017 @ 23:48

    • Tak, Ditte! Så vil jeg med god samvittighed fortsætte med at være stolt 🙂
      Jo, det er en gammel talemåde, som stadig holder – og hvilken mor/bedstemor vil sige nej, hvis ungerne siger jaahhh, det vil vi gerne?

      Kommentar af Ellen — 15. april 2017 @ 09:15


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.