Hos Mommer

9. april 2017

Glade sæsonarbejdere i Stevns kommune

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:17
Tags: ,

Vi har haft dejligt besøg af en af Die Drei Mädchen med husbond. De sov her i nat, som mange af vores gæster gør; der er langt hjem for de fleste og det er så dejligt for chaufføren at kunne nyde mere end et enkelt glas af den gode rødvin.
I formiddags legede John og jeg turistguider og tog dem med til bl.a. Højerup for at se kirken, hvis kor styrtede ned i 1928.
Her så vi nede på stranden nogle legesyge geder, som så ud til at hygge sig gevaldigt både med klappende mennesker, hinanden og naturen.
Da vi kom hjem, fandt John ud af, at de lige var ankommet … i fredags, faktisk, og skal ‘arbejde’ her i resten af april for at afgræsse området.
Det er efter sigende de dygtigste naturplejere, man kan forestille sig, og de kan komme til på steder, hvor mennesker ikke kan.
God ide, Stevns kommune!

Højerup (1)

Højerup (3)

Sus og jeg fik øje på nogle små, lilla blomster, som jeg, uvist af hvilken årsag, ikke kan huske at have lagt mærke til før. Ingen af os anede, hvad det var for en, men internettet er jo heldigvis opfundet, så nu har jeg lært en ny plante at kende.
Jeg googlede lilla blomst skov, og vupti, så var den der omgående. Lærkesporen. Det er da nemt – man er ikke engang nødt til at gå hen og hente Dyr og Vækster ned fra reolen mere …
Det er en meget fin, lille blomst, som jeg havde lyst til at plukke en buket af, men jeg var bange for, at den ville nå at dø af tørst inden vi kunne være hjemme og sætte den i vand.
Gule og (selvfølgelig) hvide anemoner var der masser af i fuld blomst, solen skinnede fra en skyfri himmel, nogle af skovens træer stod spinkelt lysegrønne, og det var dejlig varmt i solen på steder hvor vinden ikke kunne komme til.
Kan man forlange ret meget mere af livet? Foråret er bare en skøn, skøn tid, der kun kan gøre en glad.

16 kommentarer

  1. Naturplejere er en fin ide, men det er ikke så smart at internettet hindrer den motion man kan få ved at gå hen til reolen og tilbage igen 2 gange. Men ok, I havde været ud i den frie natur og det er jo ikke så dårligt endda.

    Kommentar af Jørgen — 9. april 2017 @ 19:21

    • Det går nok at mangle den motion, ja, når vi tog den på anden vis 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 21:03

  2. På min spadseretur i det gode solrige eftermiddagsvejr i dag, hvor kortærmet T-shirt var alt nok, så jeg masser af vorterod, hvide og gule anemoner samt hestehov, violer og en lilla blomst, jeg ikke kendte navnet på, men inden jeg nåede at slå op i flora eller søge på nettet, læste jeg svaret hos dig – så kan det næsten ikke være nemmere, tak.
    Foråret er en dejlig tid, når vejret arter sig som i dag, fordi jeg trænger til sol, lys og varme, men min farvorit er sensommer og tidligt efterår, da naturen så indeholder et meget større spektrum af farver og mulighederne for at “høste” af naturens spisekammer er langt større.
    Det er dejligt, at naturpleje foregår naturligt fremfor med maskiner og hårdt manuelt arbejde eller med sprøjtemidler. I mit lokalområde er der et fårelaug, der sørger for naturplejen af en kommunal grund, hvor der tidligere har været gartneri, hvilket medfører, at byboere kan opleve får og lam på nærmeste hold, at udsynet til den nærliggende mose bevares og fårelauget får lammekød.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 9. april 2017 @ 19:37

    • Jamen velbekomme – så er vi to, der har lært noget nyt i dag.
      Du siger det samme som Charlotte – hun kan også bedre lide efteråret, og jeg er da også enig i argumentationen, men det er bare så livsbekræftende at se det hele myldre frem og op.
      Det er så godt med de naturlige naturplejere – lad os få nogle flere af dem. Mange steder er det ret tiltrængt.

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 21:05

  3. Dejligt med geder til naturoplevelser.
    Smuk blomst

    Kommentar af Anette — 9. april 2017 @ 20:00

    • Bestemt 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 21:06

  4. Det er da gode sæsonarbejdere, som gerne arbejder for føden 🙂

    Kommentar af Lene — 9. april 2017 @ 21:26

    • Ja, og de forlanger aldrig lønforhøjelse 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. april 2017 @ 21:31

  5. Nå, er det det, de hedder. Tak. Dem har jeg også kigget en del på de sidste par dage uden at kende navnet. Det er lidt svært at se på dit billede, men for mig ser det ud, som der er en sæsonarbejder, der stanger eller skubber til en af de to-benede, eller den er måske bare meget kælen??

    Kommentar af Fruen i Midten — 9. april 2017 @ 22:10

    • Altid rart at blive lidt klogere …
      Vi stod et stykke tid og kiggede på – jeg tror det har været gensidig gnubning, for både geder og mennesker havde en fest sammen.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 09:31

  6. Ja, selvfølgelig er det lærkespore, det har jeg slet ikke tænkt på. Her i familien har vi nemlig et andet navn til de lidt undseelige blomster, der nemt overses i alt det hvide, gule og blå flor. I min mors barndom, kaldte ungerne dem ‘gøjsengrød’ og det har hængt ved lige siden 🙂
    Det er en skøn årstid og jeg er sikker på at turene ud i naturen (og alt havearbejdet) kompenserer så rigeligt for manglende leksikale opslag.

    Kommentar af fiberfryd — 10. april 2017 @ 08:32

    • Hehe, jeg sagde netop til Sus i går, at vi manglede dig, for du er mit aldrig svigtende, omvandrende planteleksikon – men gøjsengrød var vi nok studset en anelse over 🙂
      Jeg har heldigvis ikke så tit brug for at slå ting op, at det ville kunne give mig motion, der kan mærkes …

      Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 09:34

  7. Lærkespore – hvor poetisk. Man skulle tro, at Aakjær var med til dåben.

    Kommentar af Eric — 10. april 2017 @ 20:42

    • Jeg tænkte faktisk også på, hvordan man kommer frem til sådan et navn.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 20:48

  8. Rotter og geder er mine hadedyr 1 og 2.
    De to arter er skyld i hunger og ørken.
    Mange arealer gror til, hvis der ikke gøres noget, så dér er gedernes evne til at ødelægge al vegetation en gave.
    Det er svært at se; men den grå ligner en buk. Hvis det ér det, skal der nok være nogle, som kommer til at stifte bekendskab med hornene hen over sommeren.

    Kommentar af natural2222 — 10. april 2017 @ 20:51

    • Okay så, det var meget kategorisk – men her er der vel netop et glimrende eksempel på, at de bliver sat et sted, hvor de kun kan gøre gavn.
      De skal kun gå på klinten her i april, så bliver de fjernet igen.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2017 @ 20:55


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.